Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Männän tapit ja puslat

Aloittaja jesse, 26 tammikuu 10, 13:52:30

« edellinen - seuraava »

jesse

kuinka te mittaatte männän tapin ja yläpään puslan välyksen?
jollain pyöreäksi taipuvilla rakotulkki liuskoilla?
eilen just tallilla ihmettelin ja ei ollut kun manuaali tönäri käytössä

toinen tappi ja holkki tuntui käsipelissä olevan keskenään niin sopiva että laitoin ne sitten pariksi...
kevyesti vain jarrusylinteri hoonilla pyöräytin
mäntä keinuu aika kevyesti
mutta ei omalla painollaan kangenpäässä ollessaan keinahda...

toinen tappi ja pusla taas tarvitsi isompaa sovitusta...
tappi ei mennyt ollenkaan puslan sisään
se jäi eilen illalla vielä mielestäni hiukan liian tiukaksi...

kaiken näköisiä koneita olen rempannut mutta enpä ole vielä ennen tällaista joutunut miettimään  ;D
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Lyytinen

Mitä mieltä arvoisat moderaattorit, eikö kannattaisi siirtää omaksi aiheekseen?

Lainaus käyttäjältä: jesse - 26 tammikuu 10, 13:52:30
kuinka te mittaatte männän tapin ja yläpään puslan välyksen?
jollain pyöreäksi taipuvilla rakotulkki liuskoilla?
eilen just tallilla ihmettelin ja ei ollut kun manuaali tönäri käytössä

Sitä varten tarvitsee ulkopuolisen mikrometrin ja joko sisäpuolisen mikrometrin tai teleskooppimitan (ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Telescoping_gauge).

Lainaa
mäntä keinuu aika kevyesti
mutta ei omalla painollaan kangenpäässä ollessaan keinahda...

Vanha nyrkkisääntö kai on, että sen pitäisi öljyttynä hitaasti valua kangen silmästä läpi sen tapin. Jos siis haluaa pärjätä ilman mittailuja. Mäntään sen taas pitäisi olla suht tiukka sovite.

Lainaatoinen tappi ja pusla taas tarvitsi isompaa sovitusta...
tappi ei mennyt ollenkaan puslan sisään
se jäi eilen illalla vielä mielestäni hiukan liian tiukaksi...

Siis oletko sinä nyt laittanut uudet helat kankiin? Ne on tarkoituksella vähän alikokoiset, että ne pitää protsata oikean kokoiseksi. Jos sinä sillä jarruhoonilla nyt olet niitä kasertanut, niin otappa huomioon, että sen männäntapin pitäisi olla kohtisuorassa sylinterin poraukseen. Jos käsivaralta jarruhoonilla niin paljon kasertaa niin ehkä se ei suorin mahdollinen reikä ole. Eikä pyörein.

Mauni

just käväisin itsekkin mittailemassa nuo männäntapit ja puslat.. näin muutaman pykälän kuumeessa näytti että pitäisi jyrsiä 0.4 mm pois puslasta   :o

millä vehkeellä se tehdään oikeasti kun en taida noin suurta lastua käsivaralta ottaa??

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Mauni - 26 tammikuu 10, 18:59:12
just käväisin itsekkin mittailemassa nuo männäntapit ja puslat.. näin muutaman pykälän kuumeessa näytti että pitäisi jyrsiä 0.4 mm pois puslasta   :o

millä vehkeellä se tehdään oikeasti kun en taida noin suurta lastua käsivaralta ottaa??

Tuohon hommaan on olemassa oma työkalukin, reamer, tulee laakista oikeaan kokoon ja suoraan.
Pusla ensin kangen silmään paikalleen ja sitten tuolla reikä oikeaan kokoon.

Kuva JP-Cyclesin kataloogista



Itsellä on JIMSin reamer, se on hyvä ja ainakin toistaiseksi on mennyt suoraan, tuo työkalu ohjaa itse itseään. Jälki pakkaa vaan olemaan hieman krouvi, kevyt hoonaus jälkeenpäin vois olla paikallaan? Hankalin homma on tukea kiertokanki tukevasti paikalleen, jotta pääsee työstämän. Olen käyttänyt vinkaa ja alumiinilevyä kangen molemmin puolin. Sellanen kyläseppäolo.... :)
Mut puslat toimii edeleen....ilman hoonaustakin.

Kangen tukemiseenkin löytyy valmis työkalu, mut tiedä sen hyvyydestä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Mauni

olipas kovan hintainen tuo reameri (185 taalaa)

pitää kysellä saiskohan mistään kohtuullista korvausta vastaan tuota lainaksi..




Kokkonen

#5
Siten vielä kannattaa huomioda, että männän tappeja on kahta kokoa (+TC)

0.791" Shovelit & ensimmäiset EVO XL’s,
0.792" Evo Big Twins & late XL’s.
(TC 0.927")

Kannattaa mitata, kun toleranssi max on 0.001 tuumaa.

Reameri olis kyllä hyvä, mutta kallis yksittäishankintana, tallikimppa olis poikaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jesse

en arvannut uutta viesti ketjua aloittaa...
kun kerran ollaan saman kangen toisessa päässä  ::)

juu mikromertiä arvelinkin...
mutta jotenkin tuosta "välys" sanasta tuli mieleen jotkut rakotulkit   ;D
eikä nyt ole tallilla kuin tönäri ja heittokello...
kangissa on vanhat puslat... ja männätkin on jossain käynyt hyvinpienen hetken pyörimässä
eli käytettyjä...

tuo toinen oli hiukan paskainen sisäpuolelta niin vain puhdistin sen hooni kivillä käsin pyörittämällä... ja tappi liukui nätisti

toinen on tosiaan tiukempi... tappi upposi ehkä millin puslan molemmilta puolilta
eli työstettävä oli ehkä kymppi...
hyvin tarkkaan kyllä pidin hooni rassia linjassaan...
paikalleen meni mutta vähän on nihkeä ja ehkä liian tiukka...

eipä ole varaa nyt ostella kalliita työkaluja kun pitäis jostai keksiä puuttuviin osiinkin rahaa  >:(
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Lyytinen

Jos oikein muistan niin olet kasaamassa sitä mottia duunaamattomalla kampiakselilla. Jos hyvin käy, tuo männäntapin sovite voi kyllä kestää sen minkä se alakertakin. Kunhan nyt ei ole liian tiukka. Teet sitten joskus ajan ja rahan kanssa kunnolla.

BTW, tuo reameri on amerikkaa, täällä päin tunnetaan paremmin protsina tai kalvaimena. Ja minulle ei oikein nyt aukene, mitenkä protsi voi ohjata itse itsensä suoraan ilman mitään lisätukia. Tuosta hinnasta sen verran, että markkinavoimat rules. Joku ei niin spesiaalikoko, vaikka 20 mm, on jonkun parikymppiä.

Kokkonen

#8
Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 26 tammikuu 10, 22:54:26
Ja minulle ei oikein nyt aukene, mitenkä protsi voi ohjata itse itsensä suoraan ilman mitään lisätukia. Tuosta hinnasta sen verran, että markkinavoimat rules. Joku ei niin spesiaalikoko, vaikka 20 mm, on jonkun parikymppiä.
Tuo kuvassa näkyvän kalvaimen vasen pää menee raakaholkkin sisään aika jäptisti ja toimii ohjaimena. Uran jälkeinen kalvaimen osa alkaa vasta lastuamaan.
Jollain oli tuollainen koko jigikin, jossa sai kangen ja kalvaimen taatusti kohtisuoraan toisiinsa. Sellaisen varmaan näppärä mies tekee itsekin. Kuten sanoin, olen tehnyt tuolla kalvaimella Rautapään ja Shovelin puslat, mitannut senjälkeen tapin lohkon dekkitasoa vastaan ja hyvä on vaan aina tullut.
Saa tuolla varmaan vinonkin reiän aikaiseksi, kun oikein yrittää.
Raakapuslat lienevät aika lailla samaa vahvuutta, kun on sattunut aina ohjausosaan oleen sopivan jämpti.
Parhaan tuloksen toki saa kun kanget ovat irti ja pääsee homman tekemään oikealla koneella.
Noita tekee muutkin kuin JIMS, esim Georges Garage on usein edullisempi ja hyvää tavaraa sielläkin.

Edit...ne typot...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

Se on paljon helpompi uskoa, että se protsi tekee samansuuntaisen reiän mitä siinä on ennen protsausta. Ja jos on niin hyvä tuuri, että se sattuu olemaan vielä samansuuntainen dekkitason kanssa niin mikä ettei. Mutta sitä vartenhan on ne jigit niin kuin kirjoitit.

Hessu

Ei ton protsin toi ohjausnatsa jämpti oo ainakaan kaupassa myytäviin pusliin. Vaan selkeesti liian väljä. Mulla on kans sellanen.
Eikä tee sopivaa reikää shovelin männätapille. Joutuu vielä snadisti pyyhkäsee vaikka flexhoonilla.
Jos veivit on motissa kiinni, toi on hyvä hätävara. Kunhan tarkistaa kankien suoruuden sen jälkeen. Siihenkin vois tehdä jigin, mikä pultattais juuripultteihin kiinni ja joka ohjais ton protsin suoraan. En vaan oo kenenkään nähneen tehneen sellaista.

Jos veivit on handussa ja ton protsin omistaa, paras jigi on jyrsinkone. Kanki pöytään kiinni alasilmästä ja tolla läpi.

Jos sulla on puslassa reikä kympin liian pieni. Mistä muuten tiedät, jos ei oo mittalaitteita? Ei sitä pysty millään porakonehoonipäillä työstämään sopivaksi. Siitä tulee tiimalasinmallinen ennenkuin tappi menee läpi. Eli epäonnistuu. Ei muuta kun paikalliseen koneistamoon sovitettavaksi oikealla tappihoonauskoneella.

Kokkonen

Tsekkasin Georges Garagen sivut, siellä ei ollut ko. kalvainta näkyvissä, Aerosharpilla sellaisia on, mutta ei muistaakseni halpoja ole nekään.
H-D:llä on oma säädetävä kalvain, 94800-26. Hinnasta ei ole mulla hajuakaan.

Säädettäviä kalvaimia kyllä löytyy kohtuuhintaan markkinoilta, mutta en tiedä niiden käytettävyyttä.

Tässä yksi taulukko, jossa tavaraa oli tarjolla:
http://www.victornet.com/subdepartments/Hand-Expansion-Reamers/1820.html

Mikä sitten olisi oikea koko ja paljonko moinen laajenee??? 11/16 tuumaa (0.6875)??
Tappien koot tuli jo tuolla aiemmin ja kun reikä pitäs hoonata kalvamisen jälkeen, niin olisko 0.760 tavoite kalvaimelle..?
Väljyys, johon pitäs päästä, tappi-pusla välillä oli kirjallisuuden mukaan 0.0008 - 0.0012 tuumaa.

Ja tuo Lyytisen jo mainitsema liukutesti öljytyllä tapilla, oli vielä tarkennettu SAE 30 öljyllä tehtäväksi. :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jesse

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 27 tammikuu 10, 12:03:20
Jos sulla on puslassa reikä kympin liian pieni. Mistä muuten tiedät, jos ei oo mittalaitteita? Ei sitä pysty millään porakonehoonipäillä työstämään sopivaksi. Siitä tulee tiimalasinmallinen ennenkuin tappi menee läpi. Eli epäonnistuu. Ei muuta kun paikalliseen koneistamoon sovitettavaksi oikealla tappihoonauskoneella.

tonärillä sitä mittailin  ::)
lisäksi tappi meni alkujaankin siihen puslaan molemmilta puolilta millin
nyt se on vielä liian tiukka niin pitääpä käytää se vielä jossain...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Mauni

no niin.. nyt on puslat protsattu tapeille sopiviksi (liukutesti tehty 20-50 öljyllä  ::) )

kalvaminen suoritettiin tuommoisella säädettävällä versiolla pikkuhiljaa kairaamalla.. eli kaira oli reijässä kokoajan  ja parin kierroksen jälkeen pykälällä isonnettiin ja niin edelleen.. joten toivoa sopii että se alkuperäinen reikä oli linjassa koska muutenhan tuolla ei suoruutta paljon korjailla.. no taas on viisaanpi  ::) tuon asian kanssa ja seuraavan kerran vie kanget irtaallaan koneistamoon..

vähän jäi arveluttamaan monen männäntapin kohtalo kun ei tästä oulunseudulta löytynyt (edes merkkikorjaamolta) tuota protsia ja koneistamostakin sanottiin ei onnistu heillä..