Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

kiillotus vehje

Aloittaja kallio, 25 tammikuu 10, 16:51:35

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Ei se smirgeli varmaan 16A ota, olisko sen kylessä joku kyltti, mikä on sen teho kilowatteina?

1,1 - 2,2kW muuttajat tulevat maksamaan tuolta n 400 - 500 euroa, joissain toimitusaika 30 pv.

Tässä yksi datalehti, siellä on nuo 3-vaihemuuttajat ovat listassa alimmaisena.
Taajuusmuuttaja datalehti
Tajuus 0 - 200 Hz

Pitänee seurata paikallista Ebaytä, mitä siellä liikkuu.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

rodchop

Pitää tutkia viikonloppuna. Kallis on no josko saksasta sais jonkun n.250e,llä
HOG Forever Forever HOG

Soikkeli

Oma kiillotuskone projekti ei edennyt kuin suunnittelu asteelle joten taajuusmuuttaja jäi tarpeettomaksi.
Omron 3g3fv 3ph/4kw 400v malliltaan ja on käytetty.
100e jos kiinnostaa.
C.O.G. 
Lifemember

rodchop

Ostan pois mikäli  sopii tohon mun koneeseen.
Tarkistelen tietoja masiinasta lauantaina & laitan YV,tä.
HOG Forever Forever HOG

Lyytinen

Minä pistin Soikkelille privaa, että myisi minulle kun tuohon sinun kiillotusvehkeeseen on aivan liian iso  ;D. Se kiillotuskone on vissiin jotain väliltä 0.75 kW - 1.5 kW. Ostin tuossa muutama kuukausi ebaysta semmosen 0.75 kilowattisen joka jauhaa yksivaihesähköstä kolmivaihesähköä, postikuluineen jostain sieltä Saksan suunnalta oli 70 e. Noissa taajuusmuuttajissa tuo teho tarkoittaa just sitä, että minkä kokoisen moottorin siihen voi laittaa, siinä mielessä helppoa. Toinen on se, että onko niissä itsessään jäähdytysripa vai pitääkö ne laittaa johonkin pellinpalaan kiinni. Kolmas on tietty, että onko mukana kontrollipaneeli ja jos ei niin miten hyvin sitä voi ohjata niistä riviliittimen nastoista. Neljäs asia on, että löytyykö tarpeeksi hyvät ohjeet kytkemiseen ja käyttämiseen. Tällaisen ostin itse, tässä on se etu, ettei tarvii sen smirgelin olla ihan voimavirtapistorasian vieressä tai hillittömät jatkojohdot kun tälle kelpaa valovirta: http://cgi.ebay.de/LUST-Frequenzumrichter-VF-1204-I6-230-VAC-50-60-Hz-/250727507177?pt=Motoren_Getriebe&hash=item3a608624e9. Tämä pitää laittaa noin 0.25 m^2 kokoiseen peltiin kiinni jäähdytyksen vuoksi jos nimellistehon meinaa jatkuvasti.

Sammy

Finnparttiassa http://finnparttia.fi oli jossain vaiheessa Yaskawa tai jotain sinnepäin, merkkisiä taajuusmuuttajia melko halvalla. Samoja vehkeitä kuin vanhemmat Omronit, tarrat vaan vaihtunut.

Motomatti

Appiukkovainaan verstaalta (vanha navetta Savossa) löytyi ilmeisestikin kyläsepän tekemä pukki johon oli laitettu SKF:n laakeripukit ja akseli jonka toisessa päässä kolmiurainen hihnapyörä ja toisessa päässä oli smirkelikivi. Sekä kilowatin kolmivaihemoottori. Hankintahinta kun oli anopin tarjoamat kahvit ja kuljetus Lempäälään sekä pieniä puhdistus ja muutostöitä niin laite ei tullut tuskastuttavan kalliiksi. Laitteessa on siis kolme vaihdetta ja jämäkkä akseli laakereineen. Uusi kiilahihna piti investoida.

HillyMan

Taajuusmuuttajalta sitten kiillotuskoneelle lähteväksi johdoksi häiriösuojattua kaapelia. En tiedä miksi mutta joku sähkömies varmaan osaa sanoa.

tsepatti

Mä tein omani, tälläsestä vanhasta kahvimyllystä...kun ilmaseks sain tuon pelkän moottorin..värkki on voimavirtamoottori, 0.5 kw ja on vääntö riittänyt..se pyörii lisäks muistaakseni 1200/ min, ni ei ole liian kovat kierrokset.Painaa sen verran et pysyy ilman kiinnitystä pöydällä ja on tilaa kappaleille kun on tota korkeutta..Eli kuvittele tästä nuo kahvi roinat pois, ni se moottori on tuo painava jalka, ja siinä päässä akseli...kandee ottaa talteen jos jostain löydät...

Motomatti

Mulla on jo taajuusmuuttaja. Yleensä se on kiinni sorvin johdossa mutta toimii varmaan kiillotuskoneeseenki. Mutta tuskin tarvitsee koska kiillotuskoneessani on kolme vaihdetta. Uskoisin niiden ja erikokoisten laikkojen tuovan riittävästi vaihtelua kiillotusnopeuksiin. Lähinnä pitäisi metsästää jostain jämäkämpiä laikkoja. Nuo akselissa olevat ovat Motonetista mutta ovat hieman hentoisia.

Tuosta kahvimyllystä saa tyylikkään laitteen mutta laikkaa joutuu vaihtamaan useammin jos haluaa tehdä oikein kiiltävää.

Aparaatti

Piti myös tuota kahvimyllypatenttia mainostaa. Mulla myös sellainen voimavirralla oleva. Kyllä sillä jo jotain kiillottelee. Ja painaa moottori sen verta sopivasti että jaksaa nostaa mihin vain mutta pysyy itekseen kuitenkin paikallaan.

...mutta jos löydätte tuollaisen kahvimyllyn jossa tuo lasi ehjänä niin älkää vaa rikkoko sitä sen takia. .. Noita kupittomia meinaa on paljon maailmassa.

leafhill

Lainaus käyttäjältä: HillyMan - 03 syyskuu 13, 17:31:25Taajuusmuuttajalta ...lähteväksi johdoksi häiriösuojattua kaapelia. En tiedä miksi
Taajuusmuuttajassa muodostuu häiritseviä radiotaajuuksia, suojaamaton johto toimii antennina säteillen taajuudet maailmalle. Häiriösuojattu eli metallivaipalla varustettu (ja huolellisesti maadoitettu) kaapeli estää oman ja naapurin television ja radion häiriintymisen. Kiillotettaessa käytettävistä radioPeltoreista puhumattakaan.

Motomatti

Juu, mulla on suojaamaton kaapelin pätkä taajuusmuuttajan ja sorvin välissä. Onneksi lähistöllä ei ole muita häiriintyviä kapineita kuin oma talliradio joka sirisee ja tikittää riippuen säädön taajuudesta. Ei varsinaisesti häritse vastaanottoa mutta käytön kyllä huomaa äänessä.
En ole koittanut "ylikellottaa" kuin 60Hz asti. Lieko vaaraa moottorille jos käyttää suurempia taajuuksia? Säätöä on sataan hertsiin asti.