Finnbikers />
				</td>
			</tr>
		</table>
	<div class=
23 Kesäkuu 2018, 06:27:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!
Tarkempi haku
Sivuja: [1]   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sivuvaunusta  (Luettu 447 kertaa)
shoveltimppa
Full Member
***
  • Ohkola
  • Viestejä: 365



    « : 04 Toukokuu 2018, 21:33:38 »

    Sovittelen Pannonian vaunua shovelin kylkeen, jotta saisi jälkikasvun kyytiin ja pari kysymystä kaihertaa mieltä.

    Ensinnäkin vaunu on pirun kevyt ja jos prätkän säätää nojaamaan vaunusta muutaman asteen poispäin (niinkuin joka paikassa ohjeistetaan), niin oikealle kantatessa ollaan aika nopeesti kyljellään. Tähän tietysti auttaa hiekkasäkki vaunussa mutta en ole löytänyt mistään perusteita miksi prätkän pitäisi olla vaunusta pois päin kallellaan, tietääkö joku syyn? Tämän parivaljakon kohdalla tuntuisi järkevämmältä säätää pratkä suoraan ja lisätä vähän painoa vaunun pohjalle.

    Mites ohjausiskari, onko joku tullut toimeen ilman sitä vai onko välttämätön varuste?


    Tässäpä vielä kuva potilaasta ja innokkaista kyydin odettelijoista.

    tallennettu
    Kiwi
    Hero Member
    *****
  • Kuopio
  • Viestejä: 1138

    Custom Farm Motorcycles


    WWW
    « Vastaus #1 : 07 Toukokuu 2018, 11:44:38 »

    Oikealle kantatessa?

    En osaa sanoa miksi tuo kallistus suositellaan, mutta eikös tuon saisi kokeiltua että koska se on paras ajaa? Ekat koeajot hiekkasäkkien kanssa ja sitten vaan säätelemään.

    Ohjausiskarittomia sivaripyöriä olen liikenteessä nähnyt mutta niiden jättö ei taida sopia tosta noin vaunuttomaan ajoon, tämänkin saa tietty testailtua.
    tallennettu
    huuha
    Newbie

    Viestejä: 14



    « Vastaus #2 : 08 Toukokuu 2018, 12:07:25 »

    Kallistus vaikuttaa käsittääkseni aika paljon siihen, että menee suoraan, eikä jäkitä ojaan päin. Lisäksi kääntyy kai paremmin vasemmalle.

    https://youtu.be/rFIr8BZCaLk
    tallennettu
    shoveltimppa
    Full Member
    ***
  • Ohkola
  • Viestejä: 365



    « Vastaus #3 : 09 Toukokuu 2018, 17:07:20 »

    Oikealle kantatessa?

    Nimenomaan oikealle käännyttäessä keskipakovoima koettaa kallistaa pyörää vasemmalle kyljelle.

    Kokeilemallahan nämä selviävät mutta vinkkejäkin on hyvä kysellä. Huuhan videoon törmäsin tässä vähän aikaisemmin, hyvin havoinnollinen pätkä.
    tallennettu
    Motomatti
    Sr. Member
    ****
    Viestejä: 743


    « Vastaus #4 : 09 Toukokuu 2018, 18:46:27 »

    Pari sivuvaunupyörää ole virittänyt. Se kallistus on, mielestäni, kytkös joustovaroihin. Ekan sivari oli Velorex åitkäjoustoisen enduropyörän kyljessä. Se piti laittaa vaunuun päin kallelleen. Vaunussa kun oli lyhyempi jousto.

    Tärkein toimi on saada sivuvaunun pyörän aurauskulma niin että voi ajaa yhdistelmällä suoraan tasaisella tiellä kampeamatta ohjaustngosta. Tosiasiassa yhdistelmä pyrkii yleensä kevyesti oikealle mutta se johtuu siitä että tien poikkileikkauksen profiili on hieman kallellaan oikealle. Yleensä. Niin on parempi kuin tahaton ajautuminen vasemmalle.

    Jos itse pyörä on kallellaan vaikka vasemmalle niin se myös kampeaa vasemmalle kuten soolopyöräkin. Tämä riippuu pyörän jätön suuruudesta. Sillä kuormalla, joka on myös suunniteltu painonjakautuma, pyörän pitää kulkea isommin kampeamatta suoraan.

    Ohjausvaimentimen tarve riippuu ohjauksesta. Yleensä sivuvaunuyhdistelmän keulan ohjausta herkistetään lyhentämällä jättöä. Vaimenninta tarvitaan silloin kun sivuvaunun pyörä nousee irti tiestä. Silloin ajettavuus on kuin kaksipyöräisellä mutta pienestä jätöstä johtuen huojakkaa.

    Raskaammassa sivuvaunupyörässä korostuu säätöjen tarkkuus ja jätön pienuus.

    Samoja asioita joutuu laskeskelemaan ja kokeilemaan myös triken valmistuksessa. Jätön pienuus aiheuttaa kevyen ohjauksen mutta on herkkä kuormitusmuutoksille.  Isompi jättö vaatii hartioita.

    Joitakin kompromissejä tulee melkein aina tehtäväksi.

    tallennettu
    shoveltimppa
    Full Member
    ***
  • Ohkola
  • Viestejä: 365



    « Vastaus #5 : 11 Toukokuu 2018, 21:15:10 »

    Kiitos Matti kommenteista, noiden pohjalta on hyvä lähteä säätöjä hakemaan.
    tallennettu
    Sivuja: [1]   Siirry ylös
    Tulostusversio
    Siirry:  


    add banner fakeblock

    Finnbikers

    Finnbikers

    Finnbikers

    Facebook