Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vinkkejä pyörän ostoon (Electra Glide Ultra Classic)

Aloittaja Jusse, 14 huhtikuu 18, 19:24:32

« edellinen - seuraava »

Sgt.Hole

2003 jälkeen alkoi MoCo säästämään vetopuolen laakerissa.

flhx

#16
No juu evon jalkeen twin cam oli ihan paska kone kun siina piti laahureita vaihdella ja nostajanpesatkin oli kiinteena lohkossa.  Millas niitakaan vaihtelee sitten kun nostajat on kuluttaneet pesat? Taa oli joillekin kauhee ongelma. En oo tosin kovin monesta twin camista kuullu jossa noi nostajat ois pesat hinkannu piloille. Varmaan niitakin toki on. Ja evo oli viimenen oikee HD kone kun TC tuli myyntiin. Ihan niinku shovel oli viimenen oikee HD kone kun evo tuli markkinoille. Nyt varmaan Milwaukee 8 on ihan paska ja twin cam on se viimenen oikee HD kone.

No M8ssa kylla on omat ongelmansa mm. oljypumpuissa.

Alkupaan TC muistaakseni just 03 asti on viela vanhemman mallin kampuranlaakerilla joka on"kestavampi" kuin sen jalkeen tullut. Mika nyt taas on vahan suhteellinen kasite. Vakiossa, tai suht vakiossa, kiukaassa tuskin kovin paljon on merkitysta. Muutossarja tosin loytyy jolla uudempaan saa tuon laakerin vaihdettua vanhemman malliseen jos kestavyys arveluttaa.

Vanhemmissa alkupaan TCssa puolestaan oli ongelmaa mm. nokkaketjun laahureissa, materiaali oli huokoista ja mureni. Muuttui jossain vaiheessa paremmaksi ja varaosat luulisi jo olevan parempaa tavaraa.

Itella olleessa 06 TCssa oli siis toi ihan paska uuden mallinen kampuran laakeri, ajelin hiukan piristetylla 95 kitilla sellasen 95t km(edit, siis kokonaiskilsat oli tuon verran kun myin laitteen) melko reippaastikin valilla autobahnalla jne eika se ainakaan viela silloin hajonnu. Ratasnokat vaihdettiin jossain kai muistaakseni 30t km kohalla, orgis laahureissa ei mitaan vikaa, olis ajanu toisenkin 30t km.

Yks mika kannattaa kattoa on etta kuinka paljon TC huohottaa. Aja lenkki reipasta ajoa, jos alkaa oljya tulla ilmanputsarista niin mahdollisesti kampura on jo hiukan nitkahtanu(suoriahan niista ei tunnu olevan mitkaan, joku mekatsu totes etta on kahenlaisia TC koneita, niissa joissa on kampura nitkahtanu ja niita joissa se tulee nitkahtamaan). Ainahan naa kiukaat hiukan huohottaa mutta jos ihan kuolaamalla tulee niin...Omassa TCssa oli kampura suht suora eika sita keksintoa saanu huohottamaan ees tunnin 160kmh ajolla oikein millaan. Paras mita sain ilmanputsarista tippumaan oljya oli tuon ajon jalkeen, yks tippa jakopaan kopalla. Avonainen Stage1 putsari ja koppa niin oljyntulon kylla olisi huomannut.

Mina en tosin tallasista keksinnoista mitaan ymmarra, ajan vaan.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

flhx

Jaa niin, jakopaan laahureista voit tietty kysya koska ne on vaihdettu, vai onko, kilsoista riippuen. Ja kun myyja kuitenkin kusettaa niin kato onko jakopaan tiivaria vaihdettu, siita nakee ainakin onko siella kayty.

Koeajo kertoo yleensa jotain. Onko ylimaarasia aania koneessa jne jne.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

twinspeed

Joo, ei nää uudemmat HD:t huonoja koneita ole, eivätkä vanhemmatkaan (vaikka joskus AMF:n aikana oli laadunvalvonta oikeestikin hiukan retuperällä). Tietystihän harrikat ovat kaikki paskoja, jos kysyt muuta merkkiä myyviltä kauppiailta, umpiluupäiltä tai suunsoittajilta yleensä.

Big twineissä on pikkusen vikana se, että on tarvinnut pukata markkinoille uuttaa konetyyppiä vähän liian tiuhaa tahtia. Ymmärrettäväähän se on, että saadaaan mainostajat hommiin, lyhytjännitteisille ihmisille kiinnostuksenkohteita ja markkinat skulaamaaan. Parhaan mahdollisen moottoripyörän kannalta olis kuitenkin parempi pitää samanlainen kone markkinoilla iät ja ajat ja keskittyä tyyppivikojen täydelliseen poistamiseen (porsterissahan tämä parhaiten toteutuu ;) ) Mutta kyllä se on luettava HD:n eduksi, että uusia malleja ei synnytetä kuin sieniä sateella; joissain itäisemmissä maissa tämä uusien mallien tuuppaaminen kuluttajille on ihan toista kertaluokkaa!

Ikävää on, että moottoreista myös poistetetaan sinänsä hyödyllisiä ominaisuuksi, josseivät ole tilastollisesti kannattavia säilyttää (esim nämä mainitut nostajanpesät ja uusimmista sportin koneista kadonneet trapdoorit). Ja joskus osien joukkoon livahtaa edellisiä paskempia komponenttejakin, kun mahdollisimman halvallahan kaikki rakennuspalikat pitäs saada. Firman päätarkoitushan on maksimoida voitontuotto ja saada osakkeenomistaajille massia veroparatiiseihin  :P
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

flhx

#19
^ samaa kylla tekee muutkin tehtaat, autopuolellakin. Usein tuupataan kiireessa puolivalmistetta markkinoille ja loppukayttajasta tehdaan testaaja. Yleensahan mitaan esim. kulkuvalinetta ei kannattais ostaa ekana tuotantovuonna... Toki takuu yleensa toimii mutta vituttaahan se raahata laitteita korjaamoille.

HD on tosiaan siita hyva etta jotkut osat pysyy muuttumattomana tuotannossa aika pitkaan. Just myin duunissa yhen osan 2000-luvun lopun Road Kingiin. Sama osa oli ollut kaytossa 1962 alkaen.

Ja totta, pitaahan firman tuoda voittoa omistajilleen. Saastoja valmistuksessa pitaa tulla. Eika nykyaikana mitaan osaa kannata liian kestavaksi tehda, taytyyhan varaosia pystya myymaan.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Jusse

Lainaus käyttäjältä: twinspeed - 22 huhtikuu 18, 19:10:16
Joo, ei nää uudemmat HD:t huonoja koneita ole, eivätkä vanhemmatkaan (vaikka joskus AMF:n aikana oli laadunvalvonta oikeestikin hiukan retuperällä). Tietystihän harrikat ovat kaikki paskoja, jos kysyt muuta merkkiä myyviltä kauppiailta, umpiluupäiltä tai suunsoittajilta yleensä.

Juu, kyllä joka mp merkillä valmistusmaahan katsomatta on omat juttunsa.
On sitä jakoketju/kiristin vikaa muillakin kun hd:llä ja sitten toisissa venttiilivikaa jne. jne. etc.
Joka mallissa omat lastentautinsa.

Sitä vaan yrittää välttää sudenkuoppia, vaikka eipä sitä moottorivehkeiden kanssa ikinä voi silti varma olla, vaikka mitä tekisi varmuuden maksimoimiseksi.

flhx

Lainaus käyttäjältä: Jusse - 23 huhtikuu 18, 16:21:34
Lainaus käyttäjältä: twinspeed - 22 huhtikuu 18, 19:10:16
Joo, ei nää uudemmat HD:t huonoja koneita ole, eivätkä vanhemmatkaan (vaikka joskus AMF:n aikana oli laadunvalvonta oikeestikin hiukan retuperällä). Tietystihän harrikat ovat kaikki paskoja, jos kysyt muuta merkkiä myyviltä kauppiailta, umpiluupäiltä tai suunsoittajilta yleensä.

Juu, kyllä joka mp merkillä valmistusmaahan katsomatta on omat juttunsa.
...

Juu huvittavaa muistella kun joskus aikoinaan jotkut Honda-fanaatikot raivos suut vaahdossa kuinka HD on IHAN PASKA, kylla Honda sentaan on laatupeli. Sitten kun kysas etta no mikas HD sulla on ollut kun se noin kovin huono oli? No ei oo ollu yhtaan HDta, enka oo ees kokeillu kun ne on NIIN paskoja...

Hondankaan historia nyt ei mitaan riemujuhlaa oo ollu, mm. Goldwing jossa murtuili rungot niin tiuhaan etta tehtaalla oli niista recall.

Jotkut AMF aikaset pyorat nyt ei varmaan uutena mitaan kovin mystisia ollu laadultaan mutta onhan ne jo korjattu tehtaan jaljilta moneen kertaan. Ja tunaroitu uudestaan kylaseppien toimesta.

Jaa niin, mitenkaan tietty yleistamatta TC koneen "hyvyytta"tms jne. Meidan service puolen kaveri just tossa mainitti yhelle asiakkaalle etta meilla on just ny huollossa yks 2016 touring HD eli siis TC, mittarissa 90 000 mailia. Tuon omistajan miehella on 2015 TC touring jossa 130 000 mailia mittarissa....Etta ainakaan nuo yksilot ei oo ihan paskoja olleet kun ovat ehtineet valilla ajaakin. (eivat omista autoa, niinkun en minakaan mutta mulla onneks tyomatkaa vaan parikymmenta mailia/pv).

Talla hetkella kaytossa TC Dyna, mutta etsin evoa heti kun rahat riittaa. Molemmat ihan hyvia kiukaita, molemmissa omat ongelmansa.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Tuusulan T-Bone

Muistiini palautuu jossain lukemani TM-artikkeli, jossa oli jonkun uuden H-D homosohvan kestotesti. Ei ne sitä tietenkään kehuneet, mutta joutuivat toteamaan, että olipahan lehden kestotestien historiassa vähävikaisin pyörä ikinä koskaan milloinkaan... :)
Long John Stroker


Antti S.

Kun katselin noiden hintatasoa jenkeissä,niin sisäinen Sulo Vilen nosti sen verran päätään että haksahdin 2001 Roadkingiin.FLHPEI poliisimalli,joka ei ole ollut paikallisten Jetsonien piiskattavana koskaan vaan myyty uudesta siviilikäyttöön.
Huollettu tuota on ainakin hyvin,kuittien perusteella.Ja olihan toi kauppa sikasäkissä-osastoa,sitä ei voi kieltää.Tosin myyjän kanssa neuvoteltiin whatsapp videopuheluina,niin näki siinä hiukan mihin ollaan hassaamassa rahoja.
40 tonnia tuolla on tahkottu,joten nokkaketjun laahaimet menee heti vaihtoon,kun saan mopedin haltuun.Noin uutta fillaria en ole omistanut koskaan,on hiukan hakusessa mitä kaikkea joutuu vaihtamaan/hommaamaan/muuttamaan että saa vehkeen lappuihin.
Vaatimustenmukaisuus todistus on tiedossa,samoin modaus vilkkuihin,etteivät pala äärivaloina.Mun käsittääkseni DOT-merkityt valot kelpaisi tuon ikäisissä pyörissä?
Jos jollakulla on paremmin faktaa rekisteröintiin liittyvissä jutuissa,niin vinkkejä otetaan vastaan.

Jusse

Kaippa minäkin voin nyt tänne kirjoittaa, vaikka meinasin, että odottelen pyörän kotiin jne.
Vaan samapa tuo on nyt jo vähän kai valottaa tämän hetken tilannetta.

Juu eli olin tässä ennen tämän keskusteluketjun aloitusta ja etenkin sen aikana katsellut viimeisiä 1996-1998 evolaisia Suomesta, Euroopasta ja Usasta.
Huomasin, että Usassa on tarjontaa eniten ja hinnat kohdallaan, joskin kuluja tulee tänne tuotaessa, mutta saa valita mieleistään.

Katselin ilmoituksia ja huomasin potentiaalisen kohteen. Otin sitten yhteyttä HD Tykkitorniin ja Tykkitornin/Floridassa toimivan huolinta yrityksen avulla pyörä hommattiin. Paikallinen asiamies kävi katsomassa pyörän ja ostamassa sen.
Itse pyörä on vielä Amerikassa ja on konttiin menossa.
HD Tykkitorni sitten Suomen päässä auttaa minua kilpiin laitossa jne.

Pyörä on 1996 Evo  Electra Glide Classic, siitä siis puuttuu ne etuponttoonit (lower fairings) mutta takapenkkiläisen kaiuttimet on (eli liekkö mitä muuta eroa ultran ja normi classicin välillä, kun tosiaan ulkoisesti ei puutu, kuin ponttoonit?) nehän saapi laitettua jälkeenpäin jos halajaa, mutta tykästyin kyllä kuvien perusteella tuohon ja oli hyvännäköinen eli en tiedä haluunko nyt ees tällä hetkellä niitä ponttooneja eteen, rauta siinä kyllä valmiina  on niitä varten ja highway -tapit on myös raudassa kiinni. Pyörässä on myös muuta cromi -ja valoextraa yms. tingentangelia kiinni. 

Kysyin itse emaililla pyörän myyneeltä vielä sitten jälkeenpäin pyörästä vähän tarkennusta, myynti-ilmoituksessa oli putkista ja nokasta maininta lyhesti. Pyörän myynyt omistaja laittoi vielä viestiä perään, kun pyörä oli ostettu siltä:

" It has an Andrew 23 cam and it also has the fuel optimizer.
The charging system has been upgraded.
The exhaust mufflers are factory, but I did have the pipes (true dual) changed so that each cylinder has its own exhaust with no crossover pipe.
All three oils and engine oil filter was changed last year. It has less than 100 miles on the new oil. Nothing leaks!
I changed the fuel supply and return lines with braided fuel lines and installed a new fuel pump.
The bike rides really nice!
You are getting a very good Harley! "

Eli mitä tämänkaltaiset nokka/ruisku/putkisto muutokset evossa tarkoittaa käytännössä?
Meinaako ne, että kone vääntelee vähän mukavemmin ja on hyvä matkapyörään ja toki pikkuisen vakiota tehokkaampi? Otaksuisin näin ainakin,  kun olen noita evo juttuja yrittänyt interwebistä lueskella ja mitä nyt yleensä moottoritekniikasta ymmärrän.  ;) :D
Onko kellään vastaavia palikoita kiinni omassa pyörässä?
Millaiset äänet tuollaisella putkisto-kombinaatiolla mahtaa tulla, pitääkö muflerit vielä vaihtaa rekisteröinnin jälkeen vähän avarampiin?

Että voisiko sitä sanoa, että on Harleyn omistaja, mutta pyörää ei vielä ole  ;D
Noh mutta kuitenkin, tätä odotellessa.
Katsotaan mitä sieltä tulee Suomeen ja toki vähän syyhyää päästä ajelemaan, kun alkaa kelit olemaan jo ajokelejä.

flhx

#26
Mina noista vessoista mitaan ymmarra mutta 96 on Magneti Marellin ruisku johon kaikki eivat ole olleet varauksettoman tyytyvaisia. Ongelmaa tainnu kai lahinna ollu tyhjakayntimoottorissa? En enaa muista...Tutulla puolestaan oli taalla Floridassa 96 Road King MM ruutalla, pyora toimi kun junan vessa, ei mitaan ongelmia.

Hammentavaa etta on viela orgis vaimentajat kiinni, ne kun on melkosen tukkoset. Haluat varmaankin vaihtaa jossain vaiheessa. Miten sitten ruutta tuohon reagoi ja mika on hahmon mainitseva "fuel optimizer", jaanee nahtavaksi. Tuohon nyt kylla suht helposti vaihtaa kaasarinkin jos ruisku ei miellyta. 96 pitais kylla olla suht hyva evo kiuas, onko tietoa paljonko ajettu? Tuon ikaiset on taalla Floridassa jo tosi halpoja, puhutaan muutamista tonneista.

Lower fairingseja saa viela tehtaaltakin, ite en niista juurikaan perustanut. Omaan ex 06 FLHX ne ostin joskus mutta luovuin aika pian. Veivat mielestani aika paljon jalkatilaa ja myin ne pois. Tilalle ostin kaatumarautaan kiinni tulevan "kumisadesuojan" joka kateva pistaa kiinni sateen sattuessa ja helppo heittaa sivulaukkuun kun ei tarvi.

Eroja EC ja Ultra on ulkonaossa, Ultrassa enemman tarviketta kiinni. Tosin tuon ikaiseen nyt on voinut jo omistajat Electraankin kerata kaikki Ultran pillit ja viheltimet. Valilla hammentaa taalla kun yrittaa myyda asiakkaille imuventtiileja ja nokan laakereita, sen sijaan ne haluaakin jotain perkeleen ledivaloja ja tourpakkeja jne salaa fillareihinsa.

Nokastakaan en mitaan ymmarra, joku karsakeisari voi varmaan siita valaista. Netin mukaan aika lahella EV27 joka oli miltei pakollinen vaihto jo vakioon aikoinaan...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Jusse

Lainaus käyttäjältä: flhx - 05 toukokuu 18, 17:22:16

-onko tietoa paljonko ajettu?

-Tilalle ostin kaatumarautaan kiinni tulevan "kumisadesuojan" joka kateva pistaa kiinni sateen sattuessa ja helppo heittaa sivulaukkuun kun ei tarvi.

-28 000 ml.

-Tätä minäkin mietin ja netistä kattelin, että pidemmällä matkalla jos on hyvin viileä viima tai vettä, niin ne "soft fairing" rätit hommaisi.


Tuosta putkistosta tuli mieleen, että onko siellä (Florida) millaiset melusäännökset? Kaveri oli viissiin joku eläköitynyt rannikkovartiosto/armeija hemmo eli jonkin sortin virkamies tms. niin onko sitten ollu särmä tuollaisen suhteen ja pitänyt suhinavaimentimet kiinni...?

Ja tosiaan ei Jenkkilässä maksanu paljoa verraten Suomeen tai vaikka Saksaan. Ylipäätään hinnat siellä paljon alemmat. Melkein varmaan tulee kaikki kuljetus/tulli/verot yms. pyörän ostohintaa kalliimaksi...

flhx

Ehhh....melusaannokset...? Ne on vasemmistolaisten maiden keksimia salajuonia kansalaisten alistamiseksi.

Kai taalla teoriassa joku saannos on mutta lahinna menee kai johonkin "hairitsevaa meluamista" tyyliseen yleissaannokseen ja sen valvominen sitten on ihan virkavallasta kiinni. Voisin vaikka lyoda vetoa etta yhtakaan mopoa ei ole taalla pysaytetty esim vaimentimien puutteen tms takia.... Taalla ei tungeta poliisiauton antennia aanenvaimentajaan ja paatella etta aanet on liian kovat tms alyttomyyksia.

Onhan taalla teoriassa EPA-saannoksetkin eli esim Vance&Hines jne aftermarket vaimentimet on teoriassa laittomia. Ketaan ei asia kiinnosta eika sita kukaan valvo.

Suht hyvat kilsat, noillahan evo on vasta sisaanajettu.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Pekka äL

Niitä 'ponttooneja' eli lower fairingeja tehdään Kiinassa, sopuhintaan ja Ebaysta niitä löytyy jopa valmiiksi maalattuina, kiinnikkeineen. Ajavat kyllä hyvin asiansa!
HD Electra Glide M8