Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Yli 25v. pyörän verotus?

Aloittaja Jani, 30 kesäkuu 18, 17:15:11

« edellinen - seuraava »

Jani

Terve,
tallissa kohta 10v. seissyt Big Twin 1993.Siis jenkeistä tuotu ja tullit maksettu, ei verotettu eikä rekisteröintikatsastettu.
Oliko niin et ensi vuonna menee yli 25v. vanhoihin
ja sen mukaan verotus?

hapi

Ei se 25v ole mikään rajapyykki verotuksessa. Ulkomaisesta ensirekisteröinnistä lasketaan ikävähennys nykyiseen verotuspäivään verrattuna uuteen samanlaiseen laitteeseen. Verotusprosentti sitten kuutiotilavuuden mukaan
British MCC Vierumäki

Jusse

Tämmöistä löytyi verohallinnon sivuilta kohdasta "yli 25 vuotta vanhan ajoneuvon arvon määritys."

" Yli 25 vuotta vanhojen ajoneuvojen verotusarvoon ei vaikuta se, että näiden ajoneuvojen hinnat ovat jo pysähtyneet määrätylle tasolle tai ovat jo nousevia ajoneuvon ikääntyessä.

1. Verotusarvo hintahavaintojen perusteella:

Verohallinto määrittää verotusarvon yleensä hakemalla markkinoilta hintahavaintoja verotettavan ajoneuvon kanssa samanlaisista käytetyistä, Suomessa verotetuista ajoneuvoista. Jos havaintoja löytyy ja autojen hinnat ovat iän myötä laskeneet, ajoneuvon verotusarvo perustetaan näihin hintahavaintoihin.

2. Verotusarvo ilman hintahavaintoja:

Mikäli markkinoilta ei löydy samanlaista ajoneuvoa, ajoneuvolle määritetään vertailukohdaksi vastaava uusi ajoneuvo. Verohallinto määrittää verotusarvon silloin näin:

Kiinnitetään huomio verotettavan ajoneuvon merkkiin, malliin, korityyppiin, ajoneuvon ulkomittoihin, moottorin kokoon ja toimintatapaan, voimansiirron ja vaihteiston toimintatapoihin sekä muihin arvoon mahdollisesti vaikuttaviin tai teknisiin seikkoihin.Vastaavan uuden ajoneuvon hinnasta muodostetaan arvonalenemakäyrä tai -taulukko. Arvonalenema on 1 prosentti kuukautta kohden kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta.
Sen jälkeen verotettavan ajoneuvon kanssa samanlaiselle käytetylle Suomeen verotetulle ajoneuvolle haetaan hintahavaintoja. Hintahavaintoja haetaan riittävä määrä esimerkiksi ikäluokasta 8â€"12 vuotta. Havaintojen avulla muodostetaan käsitys alenevasta hintatasosta. Jos havaintoja ei löydy, verotettavan ajoneuvon kanssa samanlaiselle, sitä seuranneelle uudemmalle samanlaiselle mallille tai sitä edeltäneelle vanhemmalle samanlaiselle mallille pyritään hakemaan riittävä määrä hintahavaintoja esimerkiksi ikäluokasta 15â€"35 vuotta.
Hintahavaintojen perusteella varmistetaan, ettei valittu arvonalenemakäyrä ole tasoltaan liian korkea. Jos hyväksyttävät, luotettavat hintahavainnot ovat tasoltaan alempana kuin verotettavalle ajoneuvolle tehty arvonalenemakäyrä,uuden tai vastaavan uuden ajoneuvon hintaa tulee alentaa siten, että arvonalenemakäyrä ei enää ylitä hintahavaintoja.Hintahavaintona voidaan käyttää ulkomaisen myynti-ilmoituksen hinnasta johdettua suomalaista, auto- ja arvonlisäveron sisältävää laskennallista myyntihintaa. Lopuksi verotettavalle ajoneuvolle luetaan arvo arvonalenemakäyrältä tai -taulukosta. "

Motomatti

Itse olen hommannut EU-alueelta pari pyörää ajokäyttöön. 15 ja 20 vuotta vanhoja. Nuoremmasta 750 cc pyörästä meni puolitoista tonnia veroja kun taas vanhemmasta  850 cc pyörästä meni tasan 123â,¬.
Pyörät ovat eurooppalaista tuotantoa. Em pyörän olisi Suomesta saanut liki samaan hintaan mutta jälkimmäisessä tuli ns. voittoa vaikka se ei toteutunut koska pyörä on edelleen omassa tallissa eikä myyty kuten aiempi.

Siitä en tiedä paljonko merkki tai valmistusmaa vaikuttaa veroon. Olen ymmärtänyt että ei mitenkään. Silloin verottajana toimi Tulli joka ei halunnut nähdä kumpaakaan pyörää. Nyt voi homma olla selkeämpää kun veron määrää Trafi. Valitettavasti ei siitä ole omakohtaista kokemusta. Mutta laki lienee asiassa edelleen sama?

Niin että mahtaneeko neljännesvuosisadan täyttäneestä pyörästä mennä veroa enää oikein mitään?