Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

BT kiksin rattaista

Aloittaja Smuige, 21 tammikuu 10, 23:54:43

« edellinen - seuraava »

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 20 tammikuu 10, 07:55:39
Viime viikolla olin ostamassa kiksin rattaita Hotbikessä. Selvis että sitä pääakselille tulevaa jousikuormitteista kytkentäratasta saa kahdella eri hammasmäärällä. Vakio ja vähempi hampainen. Joka on juuri tarkoitettu kuulemma mankkukäyttöön. Mut se ei varsinkaan sovi riisitautisille. Motti pyörii poljettaessa raskaammin, mutta pidemmän matkan, jotta mankku antais paremman kipinän. 

Sitä ratasta saa joko 16 hampaisena taikka 14 hampaisena.
Ja kumpikin on vakioratas.
Starter gear
OEM #33430-50, 16T, L50-E59, 67-86
OEM #33430-59, 14T, L59-66 FL only

Hessu

Jaa! En oo moisesta tienny, enkä nähny myynnissä ja varmaan aika harva muukaan. Ihme juttu toi vuosimallijakso 59-66.

Smuige

#2
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 22 tammikuu 10, 07:20:58
Jaa! En oo moisesta tienny, enkä nähny myynnissä ja varmaan aika harva muukaan. Ihme juttu toi vuosimallijakso 59-66.

Tieto tuosta löytyy mm. tarvikekatalogeista sekä Bruce Palmerin kirjasta "How To Restore Your Harley Davidson".
Liittyy sähköstartin tulemiseen, vakiokiksin poisjääntiin ja ensiövälitykseen.
Magneetosta siellä ei mainittu tuon asian kanssa mitään.

Lisää jotain tietoa noista kiksin muistakin rattaista löytyy:
MOTO-PEDIASTA

www.hdcf.fi/wiki/index.php/Kickstart (<- copy-paste niin pääset tuolle sivulle...  ::))

Joku moderaattori voisi tietenkin jakaa tämän kiksirattaiden ihmettelyn omaksi aiheekseen, kun ei kuitenkaan ole mankuista kyse.

edit: Sensuroitua linkkiä ei saa laitettua kuntoon.


Kokkonen

#3
Jotta ei mene termit sekaisin niin, omaan kirjoitukseeni liittyen tarkoitan:
-   kiksin rattaalla itse kiksin akselissa olevaa ratasta
-   käynnistinrattaalla, tuota kiksin ratasta vastaan tulevaa jousikuormitteista kytkentä ratasta, joka on pääakselilla. Myös englanninkielisessä kirjallisuudessa, manuaalleissa, rattaiden nimitys vaihtelee.

Bruce Palmerin kirjan mukaan Big Twinissä on ollut kaikkiaan viisi erilaista käynnistinratasta (start gear tai starter clutch gear):

1.   14 hampainen käynnistinratas, jota käytettiin ainostaan alkuvuodesta 1936 1000 kuutioisessa twinissä, yhdessä 26 hampaisen kiksin rattaan kanssa. Tälle käynnistinrattaalle ei ollut varaosanumeroa.
2.   Toinen käynnistinratas on 16 hampainen, läpimitaltaan 2-1/8 tuumaa ja sitä käytettiin loppuvuoden 1936 1000cc twineissä, 1937 â€" 38 nelivaihteisissa laatikoissa sekä kaikissa alkuvuodesta1939 â€" alkuvuoteen 1950 Big Twineissä yhdessä 24 hampaisen kiksin rattaan kanssa. OEM numero 2155-36 ja uudempi numero 33430-36.
3.   Kolmas käynnistinratas on 18 hampainen, sitä käytettiin loppuvuoden 1936 1000cc ja 1937 -1938 kolmevaihteisissa ja pakilla varustetuissa BT vaihteistoissa yhdessä 22 hampaisen kiksin rattaan kanssa. Ratas 2155-36A. Kaikki nämä kolme ensimmäistä ratasta käyttivät puslaa 2155-31A, uudempi numero 33436-31.
4.   Neljännessä käynnistinratastyypissä on taas 16 hammasta, rattaan läpimitta 2-1/8 tuumaa. Sitä käytettiin 1950 â€" alkuvuoteen 1959 Big Twineissä ja jälleen 1967 loppuvuodesta eteenpäin, kiksillä varustetuissa BT pyörissä. Osanumero 33430-50.
5.   Viides käynnistinratas on jälleen 14 hampainen, läpimitaltaan 2 -3/16 tuumaa. Sitä käytettiin loppuvuodesta 1959 â€" 1966 Big Twineissä. Kaksi viimeistä ratastyyppiä käyttävät puslaa 33438-50, jolla on sama sisä- ja ulkohalkaisija kuin aikaisemallakin pusliala, mutta on 3 /32 tuumaa pidempi. Varhaisemman puslan pituus on 19/32 tuumaa, uudemmman11/16 tuumaa. Molemmat jälkimmäiset käynnistinrattaat olivat yhdessä 24 hampaisen kiksin rattaan kanssa, jolle osanumero on 33350-36.

Neljän ensimmäisen ratastyypin hampaan kärjet ovat tasaiset, viidennen terävät. Näin siis alkuperäisissä, tarvikerattaista jokainen katsokoon erikseen, tunnistaako tuosta.

Minun mielestä Hessun maininta, että 14 hampainen olisi ”magneettoratas” on varsin perusteltua, vaikka sitä ei missään manuaaleissa sillä nimellä kutsutakkaan. Se on käytännön tuomaa kokemusta ja siten monasti ”kirjaviisautta” parempaa. Jos käynnistäjän paino ei riitä, niin pidempää vartta kiksiin ja sumopainijan ruokavaliolle  ;D

Edit: kirjoitusvirheitä korjattu.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Nyt kun kaikki tietää että tälläisiä rattaita on olemassa ja ihan H-D varaosa numerot ja kaikki, niin tyhmä kysymys mistä niitä saa ostaa? W&W 2010 katalooki ei tunne kuin kiinalaisen 24- hampaisen, Bakerin 24- hampaisen ja jonkun Carlon 24- hampaisen kiksi akseliin tulevan rattaan. Motorcycle storehause ei pikaisella vilauksella tunne kuin kiinalaisen 24 -hampaisen, tosin täytyy myöntää että niillä on luettelossa 14- ja 16 -hampaiset räikkärattaat. Mutta ei yhdellä rattaalla vielä kuuhun mennä.

Smuige

Esimerkiksi Jan Willem Boon Hollannista myy kaikenlaista OEM osaa.
www.jwboon.nl

Sieltä löytyy noiden "normaalien" (24T- 14T/16T) lisäksi myös ainakin tuota pakkilaatikon ratasta (18T).

Ja ton 24 hampaisen kiksirattaan kanssa käy siis joko 14 tai 16 hampainen räikkäratas.

Kiiski

Aha! Tässä taas jotain mitä ei tajuu. Luulis et siinä pienemmassä rattaassa olis pienempi kehä, mutta siinä onkin vaan suuremmat hampaat? Mutten käy kellosepän kanssa väittelee rattaista. ;D

Hessu

Joo, on sitä samaa HD:n ihmeellistä tapaa valmistaa erilaisia hammaspyörävälityksiä, missä vaan toinen hammaspyörä muuttuu, kun tasavirtalatureissa. Kaikissa muissa teknisissävehkeissä pitää aina molempien hammaspyörien muuttua. Muuten menee evolventit ja modulit ja pichit ja kaikki hammaspyörissä tärkeät jutut ihan vituralleen. Mut ei Harrikassa.

On melkoisia torahampaita ne 14 piikkisen hampaat.

Smuige

Sen takia ne ton yhden rattaan hampaat onkin teräväpäisempiä, jotta ryntöympyrät osuu kohdalleen eikä tule vastahankausta.
Toisin sanoen hammaskosketus säilyy hyvänä koko ajan, eikä tökkää.

Hemuli

En mä oo ennenkään ihan kaikkea ymmärtänyt, mutta miten on mahdollista vaihtaa rattaiden välityssuhdetta jos toinen ratas pysyy saman kokoisena ja rattaiden akselipisteet eivät siirry? Ei mahdu meikäläisen fysiikantajuun :o...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Ei kun molemmat pysyy halkaisijaltaan saman kokoisena! Mut nyt tän 14 piikkisen hampaat on paaljon paksumpia. Näyttää ihan siltä, että ei millään mahdu kiksirattaan uriin. Sama juttu on muistaakseni tasavirtalaturin rattaassa.

Tää ei kyllä liity asiaan enää paljonkaan, mutta jenkeillä ja eurooppalaisilla on vähän erilainen tapa kertoa hampaiden profiili. Termit on näitä evolventtejä, moduuleita ja jenkeillä lisäks pitchejä.

Mutta periaatteessa ainakaan eurooppalaisten oppien mukaan jos rattaiden keskiöt pysyy samana, välitystä ei pysty muuttamaan muuttamalla vain toisen pyörän hampaiden määrää. Vaan molempien pitää muuttua.
Hampaiden pinnoissahan ei saa tapahtua liukumista, vaan ne vierii toisiinsa nähden. Jos liukuu, kuluvat nopeasti.
Noissa kiksin rattaissa se on ihan sama, kun pyörivät niin vähän ja hiljaa, mutta tota laturi hommaa oon ihmetelly.

Hemuli

Ookkei... siis onko nyt niin että kun käytetään harvempihampaista mutta samankokoista ratasta niin silloin se "sutaisee" tyhjää ennen kuin hampaat taas koskevat toisiinsa? Silloinhan se toimii ainoastaan jos tää "harvahammas" on vetävänä rattaana.

Hulluja nuo amerikkalaiset :o...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Nyt kun toi Hessu veti ton laturinrattaankin tähän keskusteluun, pakko kertoa omakohtaiset kokemukset aiheesta. Viime keväänä kädessäni oli täysin minttikuntoinen alkuperäinen 14 hampainen laturinratas ja aikani manuaaleja ja Palmerin kirjaa luettuani ja kysyttyäni itseäni viisaammilta, en nähnyt mitään syytä olla asentamatta kyseistä ratasta vasta valmistuneeseen koneeseeni.  Täysin minusta johtuneesta syystä laturi vittuuntui lähes kättelyssä ja irrottaessani laturin huomasin rattaan olevan myös tiensä päässä n.30km ajon jälkeen, pinta irti hampaista. Jotain hyötyä sähköviasta kerrankin, pelasti uuden öljypumpun. Ei muuta kun custom chromen kiinan pussi auki missä luki sportster ja 13 hammasta ja menoks?

Smuige

Ei ne tyhjää sudi. Vaan liukuu keskenään.

Nämä konetekniikassa käytetyt evolventtihampaat sallii vähän enemmän virheitä kuin kelloteollisuudessa yleisemmin käytetyt sykloidihampaat.


Evolventtihammastus.
Siniset nuolet osoittavat kosketusvoimia. Voimalinja kulkee pitkin perusympyrän tangenttia.

Noissa 14 ja 16 hampaisissa rattaissa on halkaisiaeroa.
14T = 2-3/16" eli 55.5625mm ja
16T = 2-1/8" eli 53.975mm
Siis sellainen n.1.6mm, ei haittaa kun ei hammas pohjaa.

Harvempi hammas, hieman pidempi (isompi halkaisia), kulkee pidemmälle.
Sillä on varmaan saatu se ratasjuoksu eli hampaiden kohtaaminen paremmaksi muuttamatta akseliväliä.




Kiiski

#14
Okei nyt on 14 hampainen paikallaan ja voin syvällä rinta äänellä sanoa että sen kyllä huomaa, ei taaskaan teoria kohtaa käytäntöä. Kiksiä kun painaa jalassa tuntuu sarja töks,töks tuntemuksia ja voi aistia kuinka ratas suorastaan ohenee/murenee joka polkasulla. Että se niistä kosketuskulmista. Todennäkösesti tämä kokeilu päättyy tosi nopeasti.

Edit. Yritin siis sanoa että RYNTÖYMPYRÄT on viturallaan, kuinkas muutenkaan. Aikaisemmin ryntöympyröissä ei ole ollut valittamista.