Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Koeajossa 2018 Softail "Sturgis"

Aloittaja flhx, 23 joulukuu 17, 03:05:24

« edellinen - seuraava »

flhx

Kavin tanaan 22.12. paikallisella diilerilla huumorimielessa kokeilemassa uuden softailrunkosen "Sturgiksen". Ite en oo ikina omistanut softailia, muutaman dynan ja FXR:n kyllakin muitten Harleyn valmistamien rakkineiden lisaksi. Nykyinen softailihan "korvaa" Dyna-malliston...Softaileja on kuitenkin tullut muutama kokeiltua, itella on visio muutamasta rakennelmasta siihen raamiin mutta ei mitaan varsinaista omistamisen halua oo. Nykyisessa HD mallistossa ei oo yhtaan sellasta pyoraa joka kiinnostaisi niin paljon etta ostaisin. En ole tippaakaan kiinnostunut uudesta M8 kiukaasta eika mallistossa ole mitaan josta innostuisi. Edellisen vuoden puolella oli muutama malli jotka oli ihan ok, tosin taman hetken kayttopyora 04 FXD riittaa ihan hyvin. Varsinkin kun ei kiinnosta pistaa rahaa kiinni uuteen pyoraan.

Ajoin siis Dynalla diilerille, sanoin yhdelle toimiston likalle etta antakaas softaili kokeiluun, likka kysas etta kuinka monta haluat kokeilla...Meinasin ensin kokeilla Low Riderin ja Sturgiksen, sitten aattelin etta kai sita yks noista sontiaisista riittaa...Joten otin Sturgiksen. Huvittavaa ettei noilla oo mitaan erillisia koeajopyoria, senkun valitsit jonkun suoraan rivistosta. Kyseinen diileri vaihtoi omistajaa parisen vuotta sitten, tahti muuttui melko reilusti sen jalkeen.Edellista omistajaa ei kaupanteko reilusti juurikaan kiinnostanut, nykyista kyllakin. Tekivat kai jotain ennatyksia pyorien myynnissa uuden omistajan tultua kuvioihin. Muutenkin meininki ihan ok, en nyt juurikaan ole diilereilla viihtynyt mutta taalla on tullut valilla viikonloppuina kaytya kun on ollut bandeja, sapuskaa, ilmaista olutta(tarjolla tosin joka paiva) jne.

Myyntiheppu paikalle, Mikey, kysyy mita pyoria haluan ajaa. Sanon etta ihan vaan Sturgiksen talla kertaa. Kysyy onko motskarikorttia, no on, jopa paikallinen(sen saannista vois kirjoittaa taas toisen romaanin...siihen komediaan liittyy myos HD Street 500, kauhea sontalaja...). Mikey skannaa sen ja pyytaa nimmarin tekstia taynna olevaan paperiin jolla kai suunnilleen luovutan munuaiseni diilerille jos kuolen kolarissa koejon aikana. Amerikkaa.

Mikey kysyy onko kyparaa, sanon etta en kayta kun ei taalla tarvi. Sanoi etta sori, pakko ottaa, samoin turvaliivi. (ei mikaan ihme taalla, jotain niiden vakuutuksiin liittyvia juttuja). Turvaliivin mainitessaan vastasin jotain suunnilleen "sellasta oon aina halunnut" jolloin Mikey kiirehti sanomaan etta joudut ottamaan liivin koska pyoran rekisterikilpi on siina kiinni.(siis ihan fyysisesti..) Pyorissa ei kilpia diilerilla oo, on vaan muutamia kai "yleiskilpia" joilla voi pyoraa kayda koeajamassa.

Pyora pihalle, hyppasin satulaan. Ihmettelin eka etta missas tassa on virtalukko, Mikey sanoo etta senkun painat starttinappulaa, pyoran "alykas" avaimenpera oli nippusiteella peilissa ja kun se on lahistolla niin pyora kaynnistyy. Ei helvetti.....Itella oli aikanaan 06 FLHX jossa oli mielestani viimeinen jarkeva ajonestoviritelma Harleylta. Eli avaimenpera josta halyn/ajoneston sai paalle ja pois nappia painamalla. Ei mitaan automatiikkaa joka tuli seuraavana vuonna, muutamalla tutulla ollu ns. tilanteita niitten kanssa.

Pyora kaymaan, hitto mika kayntiaani. Omituinen papatus, Kyseisessa fillarissa siis kaikki tehtaan jaljilta. Kummallista oli etta kaynnistaessa startin aani oli kuin olis ollut hieman alimittainen startti, samoin hiukan ontui tyhjakaynti ensimmaisen sekunnin, parin aikana. Kytkin pohjaan, ei helkkari onpas kevyt ja tunnoton. Vaihdepoljin naytti melko pitkalta mutta pykalan sai helposti paalle, loota tuntui tutulta HD lootalta. Pykala paalle selkeasti kolahtaen. Itse pidan HD lootasta, kuuspykalaisista ei oo juurikaan kokemusta mutta esim Dynassa oleva 5v loota on mukavan jamakka. Pykala kolahtaen paalle, selkeaa joskin aanekasta. Tiedan etta jotkut haluavat laatikon olevan hiljainen jne mutta itse pidan etta on selkea tuntuma etta vaihde on paalla.

Kysaisin etta koskas haluatte pyoran takaisin, Mikey sanoi etta yleensa ovat ajattaneet n.kymmenen minuutin ajomatkan paassa olevalle sillalle ja sielta takaisin. Sanoin etta otan muutaman kuvan joten saattaa menna hiukan pidempaan. Juu, ihan ok sanoi Mikey. Ajoin puolisen mailia diilerilta isompaa tieta ja menin pienemmalle tielle jossa muutama mutka lahella (taalla Floridassa mitaan .tun mutkia tai makia oo...). Ekana huomasin kuinka omituiselta keula tuntui Dynan jaljilta. Tuntui etta se oli jotenkin pintakova, lievaa pompottamista. Olin ajanut samaa reittia Dynalla diilerille ja tie oli ihan ok. Muutama kuva sivutiella ja sitten isompaa tieta kohti siltaa.

Kypara jonka antoivat diilerilla oli aavistuksen iso allekirjoittaneen kaljuksi ajellulle kuulalle, kun tempasin 60 mailia tauluun niin kypara valahti takaraivolle. Sen jalkeen kypara loytyi kasivarrelta, en viittinyt pitaa enaa paassa. (Taallahan ei ole kyparapakkoa, en edes omista kyparaa).Huomattavasti parempi.

Pyora oli huomattavasti hiljaisempi kuin oma Dyna. Dynassa ei todellakaan ole mitaan suoria putkia vaikka taalla poliisi ei niihin kiinnitakaan mitaan huomiota. Vaimentajat jotka riittavan avoimet etta hengittaa mutta eivat arsyttavan kovat aanet. Sturgiksessa ei juurikaan kuullut pakoaania. Kun laitteella kiihdytti niin tuli jotenkin mieleen etta moottori ei todellakaan kuulosta terveelta...Vaikea kuvailla mutta tuntui ettei moottori kay kunnolla. Kiihtyi kuitenkin ihan ok joten ilmeisesti sen kuuluukin kuulostaa tuolta.Pysaytin jossain vaiheessa kuvatakseni fillaria ja jatin sen tyhjakaynnille. Tyhjakaynti oli oudon "hakkaava", kuin moottori olisi halunnut sammua ja sitten samantien se pyorahti uudelle kierrokselle.

Ajossa ei mitaan kovin mystista ollut, vilkkujen painikkeet oli selkeasti tahmeammat kuin omassa Dynassa, ehka vain koska olivat uudet mutta tuntui etta niiden liikekin oli pienempi. Kytkin kuten mainittua oli todella kevyt, liian kevyt omasta mielestani. ABS jarruja ei juurikaan tarvinnut kokeilla mutta sen verran etta etujarrukahva oli mielestani kummallisen kaukana. Siihen oli vaikea ylettaa eika mulla nyt ihan kaikkein lyhyimmat sormet oo. Sain kiinni parilla sormella mutta ei puhettakaan etta neljalla olisin saanut tartuttua kahvaan. Ajelin parhaimmillaan n. 65mph nopeuksilla ja pyora kulki ihan vakaasti, joskin ei yhta tukevan tuntuisesti kuin oma Dyna. En paassyt kokeilemaan mutkapatkille kun ei sellaisia lahella ollut. Sivujalka oli melko arsyttavan rimpulan tuntuinen pieni nysa. Keskitapit ja hallintalaitteet toimi ihan ok. Ajoasento Street Bobin miniapeilla ja keskitapeilla oli mulle n.180cm pitusena hyva, mutta satulassa ei juurikaan tukea nojailuun ollut, satula oli varsin lyhyt. Jos pidempaa siivua ajaisi niin varmaan kaipaisi hiukan enemman selkanojaa satulaan.

Diilerin pihaan ajaessani huomasin pienempaa pykalaa sisaan latoessa ja kytkinta kayttaessa etta tuntui omituinen tyhja alue kun kytkimen paasti. Tuntui kuin enskan ketjussa olisi ollut loysaa joka kytkinta paastaessa kiristyy pois. Hankala kuvata mutta tuntui etta jossain oli liikaa valysta. Bonuksena huomasin diilerin pihassa etta jostain enskan kieppeilta tihkuu oljya pihalle.

Ei herattany mitaan omistamisen halua, tykkasin ohjaustangosta ja ajoasennosta, keskitapeista ja (haudanryosto) maalausteemasta. Ja oljyvuodosta. Muuten ei mikaan ihmeellinen laite. Kotiin ajaessa oma suht vakio TC88 Dyna tuntu ripeemmalta ja vakaammalta. Mutta aurinkoinen keli, lampoa 29c pari paivaa ennen joulua joten ei ny varsinaisesti vituttanu koejaa uutta softailia.















Jumalaare, se on sittenkin Harley, sehan vuotaa oljya!




R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

flhx

#1
Yon yli nukuttua pistetaan pari lisaysta tuohon juttuun.

Moottorihan tuossa siis oli taysin vakio, vakioputket ja ilmanputsari. Kun muistaa miten tukkoinen esim vakio evo oli aikoinaan niin tuonkin kiukaan kaynti varmasti muuttuu kun heittaa EPA osat roskiin.  SIlti jotenkin tuntui melko hitaalta ollakseen 107.

Harmi kun mitaan varsinaista mutkapatkaa ei ollut lahella, se tie josta mainitsin sisalsi tasan kaksi mutkaa jotka kavin ajamassa edestakaisin, siina ei paljon mutkatieominaisuuksia testailla...

Verrattaessa omaan 04 Dynaan jossa TC88, SE vaimentajat, KN vapaavirtaus putsari ja CV Keihin tuntui ettei tuo 107 ollut yhtaan nopeampi. Toki kyseessa erityyliset pyoratkin joten voi olla etta sekin hamaa. Tuo keula tuossa Sturgiksessa oli jotenkin yllattava toiminnaltaan. Kuten mainitsin omituisen pintakova. Ajoin samaa reittia kuin Dynalla, Dynassa jaykkari keulassa, progressiven jouset ja muistaaksen 20w oljyt. EI mikaan kovin hitek mutta toimi paljon paremmin kuin Sturgiksen keula. Toisaalta Sturgiksen keula vakiona huomattavasti jamakampi kuin 39mm keulat suoraan tehtaalta. Uudempia paksumpia Dynan keulia en oo kokeillut, lieneeko sitten sama kuin tassa Sturgiksessa.

Ajaessa tuntui tuo Sturgis jotenkin rimpulalta verrattuna Dynaan, jotenkin huteran tuntuinen. Samaa tieta ajaessa tuntui etta Dyna meni kuin juna kun taas Sturgis oli hieman levottoman kevyen tuntuinen. Varmasti tuohonkin tottuu ja jos olisin autolla mennyt diilerille olisi tuntuma ehka ollut toisenlainen. Vakaa se kylla sinallaan oli, ei siis tunnetta etta olisi sivutuulessa metsaan lennetty mutta...jotenkin vain hutera fiilis. Varmasti osaltaan vaikutti sekin etta ajoasento oli toisenlainen kuin Dynassa, Sturgiksessa kun miniapet.

Yon yli nukuttuanikaan en mene diilerille kauppoja hieromaan. Nyt vain mietin etta pitaisko se suolettoman ruma Fat Bob menna kokeilemaan kun siina mm. USD keula. En vaan meinaa paasta yli siita kuinka helvetin kammottavan nakoinen roiske se on.

R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.