Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tasavirtalatureista

Aloittaja flhx, 15 helmikuu 09, 03:13:35

« edellinen - seuraava »

flhx

Mikähän siinä on että aina välillä (eli melko usein..)kuulee puhuttavan noista tasavirtalaturin latausongelmista, mulla kun niitä ei oo tähän päivään mennessä ollut?(pannu ollu vuodesta -92, oisinko jotai 60 tkm ajanu,yli 50tkm ajoin ennenku matkamittari hajos..n.kolme viime kesää ollu pois liikenteestä kun...olen huono ihminen..ja ostin uuden lelun...mutta pannukopteri tulee vielä liikenteeseen,perskele)Eka oli taiwaallinen laturi ja elektroninen säädin n.15tkm, sit vaihoin Cycle Electricin laturiin(taiwaallisessa alko kiinnityspulttien kohdat halkeilla, latas ok).Yhen lataussäätimen joutunu vaihtaa jo taiwaallisen laturin aikana, laturi pelittäny aina ok.Lieneekö ns.polarisoinnilla vaikutus asiaan? Sen oon aina tehny talviseisonnan jälkeen pyörää käyttöön ottaessa kun akku ollu irti talven.(sähköt siis 12V)

Ja edit: mainittakoon vielä että akun olen uusinut yleensä joka kevät, jotain ihan tavallisia halpisakkuja. Kokemuksen mukaan eivät kestä kahta ajokautta vaikka kuinka on pehmusteisiin kääritty(akkukotelo horseshoe-öljytankin keskellä), tärisee hajalle.

(EDIT: Kokkonen, siirsin omaan aiheeseen ja muutin otsikon)
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kokkonen

Siirsin omaan aiheeseen, löytyy paremmin.

Tasavirtalatureidenkin kanssa tahkonneena, suurimmat ongelmat ovat olleet itsellä roottorin ja säätimen kärähtämiset. Ne ilmeisesti rikkoi laturin hiilien hyppiminen, kipinöinti, ja se aiheuttamat piikit säätöpiiriin. Todennäköisesti mainiut häiriöt tuottivat väliin negatiivisia piikkejä magnetoinnin ohjaukseen joka taas tarkoitti laturin ulostulojännitteen nousun enemmän kuin tappiin. Ja aikanaan säädin sai tarpeeksi, niinkuin roottorikin. Parit piti vaihtaa, ennenkuin älysin, että hiilet eivät liiku kunnolla pidikkeissään vaan eristepahvi ottaa kiinni hileen estäen sen vapaan liikkeen. Halpa vika, kallis vahinko. Negatiivisia piikejä voi suodattaa asentamalla virtaa kestävän diodin säätöpiirin ja maan välille siten, että se estää säädön menemisen negatiiviselle puolelle. Varoitusvalo, joka ilmoittaa myös ylilatauksesta on hyvä. Meillä on mopoissa (vaihto- että tasasähköpeleissä) tuollaiset ja on niistä hyötyä ollut. Säätimen vaurioituminen niin että jännite nousee liian suureksi, keittää akun huomamatta kelvottomaksi. Tavalliset varoitusvalot kun hälyyttävät vain alilatauksesta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Lainaus käyttäjältä: flhx - 15 helmikuu 09, 03:13:35
Mikähän siinä on että aina välillä (eli melko usein..)kuulee puhuttavan noista tasavirtalaturin latausongelmista, mulla kun niitä ei oo tähän päivään mennessä ollut?(pannu ollu vuodesta -92, oisinko jotai 60 tkm ajanu,yli 50tkm ajoin ennenku matkamittari hajos..n.kolme viime kesää ollu pois liikenteestä kun...olen huono ihminen..ja ostin uuden lelun...mutta pannukopteri tulee vielä liikenteeseen,perskele)Eka oli taiwaallinen laturi ja elektroninen säädin n.15tkm, sit vaihoin Cycle Electricin laturiin(taiwaallisessa alko kiinnityspulttien kohdat halkeilla, latas ok).Yhen lataussäätimen joutunu vaihtaa jo taiwaallisen laturin aikana, laturi pelittäny aina ok.Lieneekö ns.polarisoinnilla vaikutus asiaan? Sen oon aina tehny talviseisonnan jälkeen pyörää käyttöön ottaessa kun akku ollu irti talven.(sähköt siis 12V)

Ja edit: mainittakoon vielä että akun olen uusinut yleensä joka kevät, jotain ihan tavallisia halpisakkuja. Kokemuksen mukaan eivät kestä kahta ajokautta vaikka kuinka on pehmusteisiin kääritty(akkukotelo horseshoe-öljytankin keskellä), tärisee hajalle.

(EDIT: Kokkonen, siirsin omaan aiheeseen ja muutin otsikon)

Samaa mäkin oon ihmetelly. Suunnilleen samoihin aikoihin oon knucklen ottanu käyttöön. Laskeskelin joskus että yli 200 tuhatta oon sillä tahkonnu. HD:n orgis 12V laturi. Ekana vuonna oli mekaaninen säädin. Sen kanssa en oikein päässy silloin sinuksi. Ostin Frankin. Siitä asti sama laturi ja säädin ollu käytössä. Kerran oon laturiin tehny peruskorjauksen. Eli vaihtanu laakerit ja hiilet ja sorvannu kollektorin. Oli mul kerran kaksi viikkoa kiinni Mectech, kun heivasin sen mäkeen ja laitoin vanhan tasavirtasen takas.

Mut toisaalta kun kattelee miten pyörissä on sähkojohdot vedetty ja liitokset suojattu, ei oo mikään ihme jos on joskun vikoja. Ja ei ne taiwaalliset säätimetkään oikein luottamusta herättäviä oo.

flhx

Mulla on pannussa suht simppelit sähköt, ite vedin aikoinaan uudet johdot pienen pähkäilyn ja amerikan poikien mallin mukaan. Laturi ja elektroninen säädin mahollisimman lähekkäin,säädin taiwaassa tehty elektroninen. Eka jo amerikassa asennettu ties kuinka vanha säädin otti nokkiinsa kaupunkiruuhkassa ajamisen jälkeen, uuden vaihdoin "erään nykyään jo diilerin"pihassa Nordenskjöldinkadulla...Eli aika kauan sitten...Toka versio ollutkin siitä asti kiinni. Oikeastaan ylimääräistä sähköroipetta on vaan öljynpainevalo, lyhyt johto anturilta ledille,motin yläkiinnikkeen viereen. Muita merkkivaloja ei ole. Nyt ois seuraavana projektina tehdä uudet sähköt, kunnon liittimillä(edellisessä versiossa ei ollut oikeastaan mitään liittimiä, vedenpitävillä puristeliittimillä liitokset), tosin sitä ennen tarvis hiukan muokata runkoa, tankkia jne jne...(Pannu täl hetkel palasina tallissa Suomessa, ite uuden lelun kanssa Espanjassa talvea paossa).

Muistelin että aikoinaan jostain lehdestä lueskelin jonkun kuvatekstin jossa mainostettiin Harleyn parhaimmaksi keksinnöksi Opelin laturia jonka sai pienellä sorvaamisella kiinni generator-alakertaan, onko kellään moisia tullut vastaan? Nykyäänhän tuommoiseen seppäilyyn ei liene tarvetta kun uutta tasavirtalaturia löytyy kaikista katalogeista. Noita MecTecin vaihtovirtalatureja muistan joskus aikoinaan mainostetun latausongelmien poistoon, ongelma kai sen kanssa lieni että hajotti jakopään rattaita kun pyörittäminen vaati niin paljon voimaa? Kokeilijat lienevät jo poistaneet moiset käytöstä?

Kerran muuten muistan erään sähköpajan testanneen sen mun ekan taiwaallisen laturin siten että syöttikin virtaa laturiin päin, laturi lähti pyörimään jolloin asentaja totes että"toimii". Mitattiin kyllä sitten varuiksi myöhemmin uudestaan kun laturi oli kiinni pyörässä, latas ok.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.