Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ensiövedon muutos beltistä ketjulle

Aloittaja Mopopoika, 17 tammikuu 10, 19:59:53

« edellinen - seuraava »

Mopopoika

Pannussani on ensiövetona 3 tuuman BDL:n hihna. Mulla on outo halu vaihtaa se alkuperäiseen ketjuun  :-\
Joutuuko kytkinpaketin vaihtamaan vai onko se irtotavaraa?

Mitä etua on tosta paksusta hihnasta verrattuna ketjuun?

t. Jyrki


Tuukka

Jos siinä on sen mallinen bdl:län satsi, johon käy orkkis tyylin piikkisika kytkin, käy piikkisika kytkimineen myös ketjumallin rumpuun. Jos taas bdl:län omalla kytkimellä varustettu sarja niin ei sovi.   

Paksusta hihnasta ei varmaan ole muuta hyötyä, kun ulkonäkö ja se, että sille ei tarvitse järjestää
voitelua.

http://beltdrives.com/38md4es.htm

Tossa kuva bdl:llän omalla kykällä varustetusta sarjasta
C.O.G.

Soikkeli

Taidat olla ensimmäinen joka haluaa vaihtaa remmin ketjuu ;D

Ketju on hyvä mutta peltikopassa se vain vuotaa öljyt maahan. Alumiinikopassa käyttäisin ketjua, peltisessä en.
Hyvä vaihtoehto on peltikopat ja 1.5" remmi tervikekytkimellä.
Osti juuri BLD:n kytkimen noin 400e hintaan. Kannattaa harkita jos piikkisika kavereineen on lopussa.
Lisäksi BLD:n kytkimessä on 2 rivinen umpinainen laakeri joka pitää rummun paikoillaan kun kytkin on pohjassa.
C.O.G. 
Lifemember

Mopopoika

No niin, nyt sain kuvankin tänne.Näyttäisi tossa olevan pannun alkuperäinen kytkin.

Täytyy tota muutosta vielä miettiä, se on varmaa että alkuperäinen koppa siihen tulee päälle mutta jos vaihtaisi 1,5 tuumaisen hihnan niin ei olis öljy (ympäristö)ongelmaa.

Mihin olette sen öljyputken johtanut mikä on tullut ensiövedolle? Mulla se tulee nyt remmin alle maahan ja aina on lätäkkö alla kun vähän pyörittää konetta.

Soikkeli

Letkun olen vetänyt ihan vaihteiston alle ja päähän suodatin.
Onko I-ketjun voitelu päällä ? Öljypumpun kyljessä ( S&S ) säätö ruuvvi.
Tai sitten ö-pumppu vuotaa öljyt koneeseen seistessä.
C.O.G. 
Lifemember

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Mopopoika - 17 tammikuu 10, 20:57:06
No niin, nyt sain kuvankin tänne.Näyttäisi tossa olevan pannun alkuperäinen kytkin.

Täytyy tota muutosta vielä miettiä, se on varmaa että alkuperäinen koppa siihen tulee päälle mutta jos vaihtaisi 1,5 tuumaisen hihnan niin ei olis öljy (ympäristö)ongelmaa.

Mihin olette sen öljyputken johtanut mikä on tullut ensiövedolle? Mulla se tulee nyt remmin alle maahan ja aina on lätäkkö alla kun vähän pyörittää konetta.

Ei ihan orkkis piikkisika sillä tuo on 5 mutterilla ja orkkis on kolmella. Mutta sama periaate. Käy.

Myös ketjua voi käyttää "kuivana" eli ilman jatkuvaa hukkaöljyämistä.
Silloin pitää laitta ketjuVAHA niin toimii.

Eikös nuo tiputtavat öljyputket ole joko tukittu taikka johdettu öljytankkiin?

Kiiski

Smuige herää! Ei siellä mitkään vahat pysy, siellä on kuuma. Se ketju venyy heti jos pääsee kuivumaan ja ruostuu jos kastuu ja laatikon pinnapultit suorastaa tykkää kun niitä koko ajan runkataan siis ainakin joka viikko jos vähänkin koittaa ajaa. Ja moottorin huohotusta ei kannata laittaa öljytankkiin ja jos laittaa kannattaa huolehtia että öljytankki huohottaa kunnolla mieluiten ajaa ilman korkkia.

Skippy

Ei toimi millään vahalla jos meinaa mennä isoa kovaa eikä vaan nakkarilla käväistä. Kokemusta on v.90 Belgian superireissulta, ketjua voideltiin joka tankkauksella silti ketju paskana Brysselissä ja uutta tilalle. Tulomatkalla tihennettiin voitelukertoja , Suomeen tultaessa ketju entinen ei muuta kun uutta ketjua kehiin ja voitelun järjestäminen niin loppu pelleily. Kyllä se peltikopilla ja sopivalla öljyn annostuksella toimii eikä tuu yllättäviä vedon loppumisia, vyöt kuuluu housuihin ;D

j

Joo...en ole myöskään saanut noita vaha- / rasva- tai mitään muitakaan spraytököttejä pelittään kunnolla - ottaa ketjun päälle kun aletaan ajeleen reissua. Sitten kun vaihtaa orkkisöljytsydeemiin, niin hyvin pian huomaa että pitääkö enskakoppa sen öljyn sisällä vai ei.
Ääni sellaiselle remelille, joka istuu sinne kopan sisälle nätisti piiloon. Sittenhän voi pitää sitä aiemmin housuvyötä vararemminä.

Itellä tulee nyt avobeltti, kuin liki kaikki romppeet -mukaanlukien enskaveto - muuttu takas alkuperäiseen malmimuotoon pikku verstaspalovaurion ansiosta; eikä huvittannu enää alkaa ettimään öljynpitäviä svappiosia... 

jussi

Mopopoika

Pystyykö ensiövetoa purkamatta sanomaan että onko kampiakselin pää kiilalla (-54 asti) vai booreilla (-55 eteenpäin)? Mulla on oikeanpuolinen lohko todennäköisesti alkuperäinen (ainakin numerot viittaavat siihen), vasemmanpuoleisessa lohkossa on jotkut oudot numerot.

t. Jyrki

börje

Ota kampiakselin päästä mutteri ja rikka pois, niin näät onko se booreilla vai ei. Jos on boorit ja päädyt 1,5" hihnaan, niin mulla olis Karatan käytetty setti jouten. Se on n. 11mm hammasjaolla.

Mopopoika

Homma etenee  ???

1. Mitä käytännön eroa on 3 ja 5 mutterisella piikkisialla?

2. Nykyisessä piikkisiassa oli pitkät laakerit, toisessa (3 mutterisessa) on sellainen panta johon tulee kahteen riviin rullalaakerit. Kumpi on parempi?

3. Toisesta keskustelusta:
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 19 kesäkuu 09, 17:34:27
Ne kirjaimet on toisaan eri syvyyksille.
Oikea nimi tuolle satsille taitaa olla "Ram jett clutch retainer", jos joku haluaa googlettaa lisää infoa.

Heikkolaatuinen kuva:



Mulla on tollainen kytkimessä. Mistä tietää oikean syvyyden noille lukitusrenkaille?


t. Jyrki


Kihveli

1. Taitaa ainoo todellinen ero olla ulkonäkö. Saisko viidellä mutterilla enempi rispektiä...
2. Pannassa kahdessa rivissä olevat rullat on se alkuperäinen systeemi. Nuo pitkät rullat kukee nimellä "big fix" ja kai ne sitten on paremmat
3. Mulla oli aikasemmin tommonen ja syvyyden pistin näppituntumalla sopivaan välykseen. Eli siinä on kolmea erisyvyistä upotusta välyksen passaamiseen. OIskohan ohjeen mukainen välys jossain 0.020" tietämissä?
Ohittaminen kannattaa aina

rodchop

1-Jotkut tykkää 5seta toiset 3sesta! Itse en oo huomannu juurikaan eroa. Noita on jopa 10piikkisiä.
2-mun mielestä nuo pitkät paremmat. Ovat kait alunperin tarkotettu remmille kytkin rumpu pysyy paremmin paikallaan.
3-Laita se vaihtoehto joka tiukin. (kunhan pyörii hyvin ) Eli mielestäni tuo levy ehdoton ainakin remmin kanssa. Noilla pitkillä laakereilla sekä tuolla levyllä oon saanu toimii pirun hyvin. Eli kytkinpohjassa pysyy kytkinrumpu tosi nätisti paikallaan.
HOG Forever Forever HOG

Soikkeli

Jos tappi löystyy tai irtoaa 3 mutterisesta niin katkeaa matka, 5:ssa ei mielestäni muuta etua. Itse olen niitannut mutterin akselit takapuolelta kiinni vielä varmuudeksi.
10 mutterin versio on jotenkin jonki sortin sisäpiirivitsi, varsinkin kun sitä mainostettiin tehokkaisiin koneisiin.
C.O.G. 
Lifemember