Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportster -04 mysteeri kolinaa

Aloittaja A.P.R, 16 syyskuu 17, 20:05:27

« edellinen - seuraava »

A.P.R

Nonnii!
Vaikea sanoa kuuluuko enskalta vai venapuolelta...kolinan anatomia ja rotokolla on lähes aina saman kaltainen. Normiproseduurit kylmäkäynnistyksessä tietenkin eli kunnon lämmittely. Kaikki sujuu hyvin ensimmäisen 500 metriä, sitten alkaa kuulua kolke joka kuulostaa just siltä kuin ketju kolkottais jostain kohtaa enskakoppaan. Vaan eipä kolkota, käytin koppaa auki eikä jälkiä näy moisesta. Ketju on säädöissä ja kaikki on kireällä niinku pitääkin. Kiristin kuin uusi. Kytkin toimii tosi hyvin ei mitään ropleemaa vaihteissa. Kun kone lämpenee kunnolla 4-5 minsan ajon jälkeen kolina katoaa eikä tule takaisin. Jos pysähdyn vaikka vartiksi johonkin ja käynnistän uudelleen ongelmaa ei ilmene, ainoastaan kylmäkäynnistyksen jälkeen heti kun lähtee rullailemaan. Vai kuuluuko näissä asiaan että öljyt ei lähde kunnolla kiertämään kansille eli kolina kuuluiskin yläkerrasta? Sit katoo kun saa kunnolla öljyä? Kone on 8 vuotta aiemmin konversoitu 1200cc:ksi Wisecon 9,5:1 männillä ja isommilla pytyillä, sellanen paketti siis. Tuollaisia mäntiä kun on käytetty niin kansille ja venakoneistolle ole tehty mitään. Nokat ja pumppu orkkikset, muuten siis toimii todella hyvin lukuun ottamatta tuota alkunakuttelua kylmästartin jälkeen. Kuuluuko tällanen siis "vaan asiaan"??? Konversio tehty 8000 kilsan ajon jälkeen ja nyt siis mittarissa 24tkm joista 4 tonnia omilta ajoilta. Muutostyön tehnyt ammattimies tunnetussa pajassa. Ilmeisesti toiminut hyvin vaikka sytkä, nokat, kannet venttiileineen ja öljypumppu ovatkin alkuperäisiä eikä siis vaihdettu konversion yhteydessä. Edellinen omistaja halunnut ilmeisesti suuremman koneen mukana tuomaa vääntöä eikä niinkään halunnut koneesta enempää tehoa irti. Ihme koputusta kyllä kuuluu sen pienen ajan.
Perse eellä puuhun!

twinspeed

Näistä äänistä on paha mennä sanomaan itse kuulematta ja kokeilematta, kun havainnoissa on eroja ja mikä on kenellekin kolinaa, kilinää tai nakutusta ja äänten voimakkuus on kovin subjektiivista jne. En kuitenkaan yhtään epäile äänen olemassaoloa, kun nämä ovat varsin äänekkäitä laitteita mekaanisilta ääniltään.

Hyvä juttu tuossa kuulemassasi kolinassa on, ettei se ole jatkuvaa ja päivä päivältä tasaisesti voimistuvaa.

Mun sportti ainakin on sellaine, että kuulen mekaanisista äänistä suurin piirtein sen käyntilämpötilan. Kylmänä tai huonosti lämmenneenä mekaaniset äänet ovat kovemmat ja ajossa vasta jonkin ajan kuluttua kone alkaa käydä siten kuin sen minusta kuuluu käydä, vaikka annan moottorin lämmetä jonkin aikaa ennen kuin lähden ajamaan. Toisaalta kuumana kesäpäivänä ruuhkassa mekaaniset äänet taas kovenevat, kun koneen lämpötila nousee tarpeettoman korkeaksi. 

Epäilisin, että sinun kuulemat kolinat aiheutuvat siitä, ettei kone ole vielä tasaisesti lämmennyt. Äänet voi tulla venttiilikoneistosta, nostajista tai sitten männän ja sylinterin välyksestä tms.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

A.P.R

Oukei!
Aattelin ettei olis liiallisesta välyksestä sylinterissä kiinni kun on aika vähän ajettu pyörä ja luulis tuon konversiopaketin sopivan aika napakasti yhteen mitä mäntiin ja pyttyihin tulee. Enskasta vaikutti ensin kuuluvan mutta ei siellä mitään näkynyt kun kävin sen läpi. Napina tosiaan vaimenee nopeasti kun kone lämpenee. Kierrosten mukana kulkee vähän niinku samaan tahtiiin kun pakoäänet. Joskus näitä ääniä ei kuulu ollenkaan, niinkin on käynyt. Voihan nuo tosiaan olla nostimet tai keinut jos vähän kylminä ja kuivina aluksi naputtavat.
Perse eellä puuhun!

filtteri

noilla kilsoilla ei pitäis nostajien vielä olla kuluneet ja wisecot porataan MUN käsityksen mukaan isommalle välykselle kun normi valumäntä mutta onko sitä välystä ihan kolinaksi asti en tiedä..älä murehdi ja äläkä kaada rewtekkiä sinne koneeseen niin hyvin menee.

Lyytinen

Vanhempien Sportstereitten kohdalla olen semmonen pahan ilman lintu, että ehdotan aina kampiakselihäikkää, se kun osaa pitää mitä ihmeellisimpiä ääniä. Mutta tämähän on ekaa kumiripusteista vuosikertaa, ennen koneen purkamista voisi olla ideaa tsekata kaikki kiinnikkeet.

A.P.R

Jotenki sitä ajattelis että jos olis kyse noinkin isosta häikästä niin ois kai tuo vaiva pahentunu viimeisen 4000tkm aikana. Oikeestaan vois sanoa että on kenties ehkä vähentynytkin. Koputus on ehkä hieman vaimentunut vaikka hiukka outoa onkin. Sit kun sitä on vaikeaa paikantaa kunnolla, enskaa olen veikannu mut en tiiä.
Perse eellä puuhun!

Veijo Esso

Onko kokeiltu jo kuuntelua stetoskoopilla tai vaikka pitkällä ruuvarilla? Pääsee aika helposti tontille mistä päin äänet tulee.

A.P.R

Nonnii kausi takana eikä tuo naputus ainakaan pahemmaksi mennyt, aina loppuu samassa kohtaa muutaman minsan ajon jälkeen kunhan ehtii kone lämmetä. Kyllä se kuuluu takimmaisen pytyn nostajilta aika tarkkaan. Alkuperäiset hilkkeet pitäis kaikkien yläkerrassa olla. Menee hiukka ohi mutta aattelin, että oiskohan orkkis öljypumppu hieman alitehoinen konversio koneelle? Ajoin kesän HD:n omalla premium 5micronin filsulla kun kerran niitä nykyään käytetään sporissakin eikä pelkästään tc-koneissa. Se on varmaan kuitenkin liian timmi suodatin eikä öljy pääse ylös tarpeeksi nopeesti/tehokkaasti. Kuinkahan paljon lienee juoksuttanut filsun ohi jos on virrannut liian tiukkaan tuossa suodattimessa. Jos vaihdan K&N:n k170 purkkiin ja heitän Amsoilit säiliöön niin varmaankin naputukset loppuu ku öljy kiertää helpommin eteenpäin, saa nähdä..voishan tuota kaikenlaista päivittää ku vaa ois rahaa. Öljypumppu ja sytkä ensmäisinä.
Perse eellä puuhun!

Mauri

Mulla oli vanhemmassa sportissa saman olloista naputusta mikä hävisi koneen lämmettyä. Vika paikantui pitkällä meisselillä takapytyn pakonostajaan.
Naputus kuului selvästi. Kun taas muista nostajista kuului vain suhinaa.
Meisseli nostajan pesään ja toinen pää korvaan..
Ongelma poistui uusilla nostajilla ja nokka-akseleiden shimmauksella.
Niissä oli liikaa päittäis välysta ja paineet pääsi karkuun..
Meisselillä kuului kyllä hyvin kaikki äänet ,sillahän voi kuunnella venttiili kopatkin läpi ja tutkia kuuluko kaikilta venttiileiltä tasainen kalke :)

A.P.R

#9
Juu sieltä se taitaa tässäkin tapauksessa rällättää...tokkopa tuosta ihan heti haittaa on, vituttaa vaan kuunnella alkumetreillä sitä nakutusta vaikka suht kevyeltä kuulostaakin. Jossain vaiheessa säädettävät tönärit ja uudet nostajat samalla keikkaa...eiköhän isompikin huolia vois olla. Talven aikana hieman säädellä kohalleen sytytystä ja seospuolta, tuppaa rikkaalla hiukkasen käymään. Yhden ainoan kerran teki 120km vauhdissa sen että puhti loppui kesken eli hakkas vähän niinku tyhjää. Sit ku laski kaasua ja antoi uudestaan vauhtia niin toimi normisti. Oiskohan tuo just ollu paineiden alenemista. Koneessa kun on orkkis 883:sen sytkä (ehkä vähän jyrkästi antaa)ja kansille ja venttiilikoneistollekaan ei ole tehty mitään niin tällasta varmaankin on odotettavissa tehojen kanssa vaikkei vaarallista muuten oiskaan (10,5:1 männät Wisecolta ja orkkis nokat) toisaalta 2004 kannet ja nuo männät kyllä sopii yhteen ilman kansitöitä tai isompia venttiileitä. Vitsi ku ois ylimääräistä rahaa nii alkais kuitenkin päivittää ajan tasalle konetta...nokat,sytkä,konversio venakoneisto,öljypumppu,tönärit ja nostajat hohhoijjaa. Tuo konversio on tehty 2008 ja tähän päivään asti toiminu kaiketi iha kohtuullisesti. Ajatus lähti hieman harhailemaan (:
Perse eellä puuhun!

Kiwi

Aina oon ihmetelly noiden säädettävien tönärien laittamista, mutta kukin tekee mitä tykkää.

A.P.R

Nii, ainaki tc88 koneessa oli helpompaa tehdä nokalle remppaa kun vanhat pysty vaan leikkaan poikki eikä tarvinnu rokkiboxeille kajota eikä ottaa tankkiakaa pois. Sit vaa puikautti säädettävät paikoilleen ku oli homman alempana  saanu valmiiksi...ajan säästöä. Ja rahankin jos liikkeessä teetättäis nokka remppaa
Perse eellä puuhun!

filtteri

joo mut sportteja ei rempata niillä ajetaan 8) 8)

Kiwi

Twincamissakin iso homma, tankki taitaa olla parilla pultilla, 10 pulttia per kansi ja sit saa jo keinuvivut käteen. En montaa euroa maksais jos ei ihan pakko ois, korjaamollakin tulee halvemmaks purkaa oikein kun ostaa säädettävät, ne kun pitää vielä säätääkin...

A.P.R

#14
Lainaus käyttäjältä: filtteri - 13 marraskuu 17, 15:03:13
joo mut sportteja ei rempata niillä ajetaan 8) 8)

No niimpä!
Itse vaihdoin vanhemman ja ärsyttävän ongelmaisen tc88 yksilön yllätys yllätys ,taas Sportsteriin. Hyvin on muuten toiminut, kytkimet ja kaikki. Ja pakko sanoa että mun mittasuhteille nämä sopii paremmin. On muuten hauskaa että sportsterilla voi kaiken lisäksi ajaa vielä 140km/h vauhdissa. Dynasta sai pitää hullun pöljänä kiinni jo satasen vauhdeissa, kenties omista taidoistani johtuu (: Kaikilla on oma makunsa! Nää ei tietty ole kahden ihmisen matkapyöriä vaan pitäis semmosta varten ostaa isompaa pyörää. Oon vaan aina tykänny ajaa Sportstereilla, ne kun ovat niin kätevästi laitettavissa oman maun mukaisiksikin. Eipä tässä mitään, talvella hieman laittoa ja keväällä taas paljon ajoa. Kiitos vastauksista kaikille!
Perse eellä puuhun!