Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lataus hukassa (2001 sportster)

Aloittaja twinspeed, 25 elokuu 17, 03:20:13

« edellinen - seuraava »

twinspeed

Niin, tossa muutama päivä sitten startatessa ei virtaa riittänyt... tik, tik, tik sano startteri.


Ounastelin, että akku olis tsipannut, kun onko viidettä vuotta tuo pyörä nyt samalla akulla eikä varmaan ollut uusi akku sillonkaan kun ajopelin ostin. Koskaan en ole johtoja irrottanut talvisäilössä (4-5kk max), ja aina pärähtänyt käyntiin kuin viikunan alta.

No nyt kahden päivän päästä uuden akun ostamisesta sama juttu: tik, tik tik...


Hiukan ketutti...


Nyt sitten olen pohdiskellut, että oliskos regulaattori vaiko staattori.... toivottavasti ensin mainittu., kun on helpompi vaihtaa.

Vielä en haluais laittaa talviteloille, vaikka viritysosia onkin hankittu. Staattoriremppa varmaan sais talviseisonnan ja -rempan alkuun.


Nii, onko kellään arvauksia tai jotain sitä enemmän...?


Mulle tämä sähköpuoli on huonommin hallussa kuin moottorin tekniikkapuoli. Ja tietysti sähköpuoli aina yleensä prakaa. Se kait on sitten jotain kohtalon ivaa ;)
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Kiwi

Akkuun virtaa ja mopo käyntiin, yleismittari vaihtovirta-asentoon ja mittaamaan mitä staattorilta tulee.

NiLo

Toki kandee mitata akun navoistakin jännite mopon käydessä. Tyhjäkäyntijännite valot päällä  enemmän kuin 12,6VDC. Kierroksilla n.14VDC. Jos nämä ehdot täyttyvät niin akku on sökö.
Jos jännite on alle noissa rajoissa niin staattorin mittaus paljastaa kumpi on rikki, staattori vai regu.
Jos lataus on kierroksilla yli 15VDC niin regu on särki.
Jos sinulla on vasara, kaikki näyttää nauloilta.

twinspeed

Kiitos neuvoista... Hätäpäissäni tilasin regun kuumasta pyörästä.

Jos sillä tokenee, niin hyvä. Jossei, niin sitten mopo telakalle.

Tämä on muuten eka kerta kun on jotain "isompaa" ongelmaa tai joutunut turhaan seisottaan :D. Muuten on toiminut tämän viisi vuotta niin hyvin, ettei paremmasta väliä. Niin ja onhan tuo ollut jo 16-17 vuotta palveluksessa.  
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

twinspeed

Juu, ei ratkennut regulla ja nyt on kytkinposki auki ja staattori menossa vaihtoon.

Hiukan sai painiskella roottorin mutterin kanssa. Oikean lainen hyllsy piti löytää... Mulla oli kyllä omasta takaa 1 1/8" hylsy, mutta se oli tietysti liian lyhyt.. 29 millisellä ja foliovuorauksella aukes. Toki hiukan tartti lämmittää, vääntää... Niin ja uhrasin vanhan vyön, mistä sain tehtyä stopparin enskaketjun ja rattaiden väliin.

Melkoisen raivostuttava tiiviste enskakopassa, paffia sano. Sen tai suurimman osan siitä saa raapia puukolla pois.

Oli hiukan rapean näköinen tuo vanha staattori. Pinnotetta puuttui käämien päältä yms. Mutta aika hankala paskiainen tuo staattori. No, nyt kyllä suht'' pienellä vaivalla vaihtaa kytkinlevytkin, kun on tuo poski kerran auki, ja pitänee panna parempi tiiviste vanhan tilalle.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Kiwi

Niin mittasitko sitä staattoria vai aiotko jatkaa summissa vaihtelua?

twinspeed

Njoo, sen näki kokeellisesti, ette akkua ladannut. Täysi akku kehiin ja meni himmeäks parissa päivässä. Lisäksi pitää kyllä latauksen, jossei pyörää aja. Käynnissä ollessa en tosiaan mitannut, mutta kun työnsin käyntiin, niin käynnistyttyä akun lataus hiipui jatkuvasti

Mulla piti olla jossain vanha analoginen yleismittari, mutten ole löytänyt sitä. Nyt sitten luovutin etsinnöissä ja ostin Motonetista halvan digitaalisen....

Staattorin mittauksesssa toinen Clymerin kirjan testi on ok, toisessa arvot päin mäntyä. Eli näyttää resistanssi ääretöntä, kun toinen piuha staattorilta lähtevässä (kummassa tahansa) ja toinen moottorissa kiinni. Eli se on niinkuin kuulluukin (ei piippausta). Mutta staattorilta lähtevässä johdossa  itsessään on plugien välillä jotain 1,2 - 1,6 ohmia resistanssia, kun kuuluis olla 0,3-0,5. Kirja  käskee vaihtamaan staattorin, jos on enempi, kuin tuo puolikas ohmi (ei anna selitystä, mikä on paksana).

Osaako joku kertoa, mitä tuo liian suuri lukema tarkoittaa...? Mikä on vhituirallaan?
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

twinspeed

Tässä vanha ja uusi staattori. Joskus käynyt hiukan kuumana. Varsinkin johdon lähtö oli hiiltyneen oloinen.

Ihmetteleen, että mistä se on niin lämpöä ottanut... no, silloin kun hain pyörän ja tein ensimmäisen öljynvaaihdon, ei vaihteistossa ollut öljyä kovinkaan paljon.

Yksi asia, joka mietitytti tai mietityttää on, että taidan luopua Redlinen käytöstä. Näkyy nimittäin kasaantuvat siniseksi/&vihreeksi mönjäksi käämitykseen ja koloihin ja kulmauksiin noi Redlinen partikkelit.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Kiwi

Mitkä redlinet sulla on siellä laatikossa ollu? Light shockproof kun sinistä jää? Ootko käyttäny jotain lisäainetta kytkimeen?

twinspeed

Juu, sitä sinertävää tai turkoosia light shock proof, (80w muistaakseni), ja sellasenaaan ilman mitään kytkinmehuja. Siinähän sanotaankin, että sopii märkäkytkimelle v-twineille ja crossipelelle yms. Ja hyvinhän se on toiminut, mutta toi vaan pisti funtsimaan, kun näytti joissain paikoissa kasaaantuneen se shock proof töhnä.

En tiedä onko huono juttu edes pikkunen kasaantuminen tai kerääntyminen joihinkin paikkoihin, mutta tuli mieleen koklata jotain muuta. Jos eivät vaihteet pelaa samalla tavoin kuin redlinen kaa, niin siirryn takaisin
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

twinspeed

Laitoin samalla energy one kytkinpaketin, kun ovat sitä xl-foorumilla kehuneet. hassu juttu, että vaikka otin sen 15% jäykemmän jousen, niin kaffa on kevyempi käyttää.

Laitoin lootaan 15w-50 superbike öljyä, kunnen muuta keksinyt omasta takaa. En laittanut sitä RL 80w shokproofia, jota kyllä kaapissa on puteli. Hyvin pitää kytkin ja vaihteet pelaa hienosti. 

Olihan ihan hyvä vaihtaa kytkinlevyt, vanhat olivat aika kuluneet. Täällä liikennevalojen luvatussa maassa kytkin kuluu, kunnei aina tule hiljaakaan lähdettyä... 
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

filtteri

#11
tuo ohmi mittaus aiheutti mullakin pään vaivaa kun ohjeessa lukee että on pitää olla 0,2-0,4 ohm kun mitataan staattorin piuhojen välinen vastus tai mikä se oikeelta termiltään onkaan ja mulla se näytti 0 ja oletin staattorin olevan rikki mutta eipä ollukkaan vaan lukema 0 tarkoittaa perkeleen hyvää,firman sähkärin mukaan oikeampi ohje olisi 0-0,5ohm niin ei tulis moisia stipluja+mulla on kuulemma perkeleen hyvä mittari..ja ohjeisti vielä että kun mitataan ohm niin mitä pienempi lukema sen parempi noin nyrkkisääntönä.lisätään vielä että mulla oli xr:ästä joka ei liity tähän ohm keissiin johto kärynny poikki tuosta staattorin juuresta öljynä juurikin redline mutta onko sillä tekemistä asian kanssa niin mene ja tiedä.

NiLo

Sori että hifistelen merkityksettömällä asialla, mutta sisälläni asuu pieni disinformaatio poliisi.
Kyllä se ilmoitettu 0,2-0,4 ohm lukema on oikein. Jos resistanssi on tosielämässä (ei oteta nyt huomioon paskoja mittareita) tasan nolla niin mittarin johdot mittaavat hyvin lähellä olevaa oikosulkua.

Staattorin ohmilukema syntyy kun piiiitkä kuparilanka on kieputettu käämiksi, eli toisinsanoen mittaat pitkän kuparilangan päistä. Kuparilla on ominaisresistanssi josta johtuu että lukema ei ole nolla vaan vähän päälle.
Muutoin kyseessä olisi ns. suprajohdin.

Noin olematonta resistanssia ei voi mitata kovin luotettavasti yleismittarilla joten riittävä tarkkuus on että mittaustulos on noin nolla. Jos käämi on poikki niin lukema on selvästi suurempi kun nolla.. jopa ääretön. 
Tärkeetä on lisäksi mitata resistanssi mopon runkoon nähden (molemmista navoista erikseen). Tulos on oltava ääretön molemmissa tapauksissa.

Hemulin ohjetta kun noudattaa niin ei voi mennä pieleen. 8)
Tärkeintä on mitata jännite niistä latauspiuhan navoista koneen käydessä. Jos jännite on OK, niin sen jälkeen mittaus navoista runkoa vasten. Tuota staattorin napojen resistanssia on jopa ihan turha mittailla.

Jos/kun mittaa jännitettä latausliittimen navoista niin liitintä ei saa avata eikä kytketä kiinni kun kone käy!! Jännitteensäädin ei tykkää moisesta. Kone sammuksissa liittimen avaus ja irroitus.
Jos sinulla on vasara, kaikki näyttää nauloilta.

filtteri

tämä selvä,itseltä jäi hätäpäissään tekemättä juurikin tuo staattorin mittaus kun pyörä on käynnissä ja se oli se suurin synti tässä mun episodissa..mutta näistä me opimme.