Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Bipolar FXR

Aloittaja Jauhoparta, 21 heinäkuu 17, 23:21:58

« edellinen - seuraava »

Jauhoparta

Nyt on tullut aika aloittaa uusi projekti, tässä tapauksessa taivaanrannan töhertely. Toisin sanoen, kaikki on vielä omassa päässä. Rälläkkä roikkuu paikassaan toistaiseksi. Tuli äkillisesti järjetön chopperin polte ja aloin kiivaasti etsimään lapiopäätä laikattavaksi, ihan mieleistä ei kuitenkaan löytynyt (budjetti). Mutkien kautta käsiini eksyi kuitenkin evokoneinen alkupään Fxr. Alkupäällä tarkoitan tässä tapauksessa vuotta 83, eli laikkaamisen kannalta oivallinen ikä  ;D. Prosenttejakaan ei ole ennestään.



Tarkoituksena olisi väännellä kokonaan uusi runko ja tehdä sellanen lyhkänen chopperi  ;D Missä se raja kulkeekaan. UCC nimisen puljun pyörät ovat ulkonäöltään lähellä sydäntä, ne toimii innoittajana. Tavotteet on hyvä pistää nääs korkeelle  ::) Rakentaminen tulee olemaan hidasta ja deadlineksi pantakoon kevät 2019. Alkuun kuitenkin tutustutaan olemassa olevaan tekniikkaan ja haalitaan mahdollisia osia ja ideoita. Lupaan myös esittää paljon tyhmiä kysymyksiä

Jauhoparta

Pyörällä on nyt päästelty joitain satoja kilomeetrejä ilman isompia ongelmia, ei toki täysin ilman. Kytkimen epämääräisestä toiminnasta kirjottelinkin tonne omaan osioonsa ja ihan tyydyttävän vastauksenkin sain. Harmaita hiuksia on aiheuttanut myös kaasarin (super e) säädöt. Ostohetkellä tuntu pelaavan ku unelma. Viikkoa myöhemmin alko rötäämään ja koitin säätämällä parannella. Kyllä sen ihan ok säätöihin sainkin, mutta jo seuraavana päivänä alko taas prenkkaan. Taas säätämällä parani. Koneen kestää aika kauan ilmeisesti lämmetä, pitemmän reissun jälkeen alkaa pelaamaan. Onko nää oikeesti näin herkkiä ulkolämpötilan vaihtelulle? Ilmeisesti on...

Koneeseen on tehty muutakin pientä, ja ihan pirteältä se tuntuukin. Alakerran, pyttyjen ja kansien nummerot kielii originaalisuudesta. Sisälle on edellisen edellisen kuskin mukaan laitettu wisecon männät/nokka, kovat tönärit, kansityöt, puolipuristimet ja sytkäksi dynan värkki. Ei näillä ilmeisesti hirveitä hevosia taiota, mutta kyllä positiivinen yllätys oli Buellin jälkeen. Tönärit varmaan kaipaisi hiukan säätöä, lämpösenä kuullostaa kuin yksi tappi naputtais muita enemmän. Nämä ilmeisesti säädetään kylmänä iholle (ko, kö?), sillain että vielä saa pyöritettyä. Sössön "opetusvilmillä" parrakas herra käski rakotulkinkin tunkemaan johonkin pimeään paikkaan  ;D

Jauhoparta

Tekniikkaan tutustuminen jatkuu (tätä menoa vielä piiiitkään) ja kyllä täytyy sanoa että tykkään  ;D Tässähän rupeaa kohta sisäinen pussihousu heräileen ja aletaan restauroimaan. No ei sentä, kyllä rungon teko alkaa heti jahka jigi valmistuu. Ja niille tiedoksi kenellä rintaa riipasee kun "pyhä" Fxr raiskataan, kyllä se vielä tuhkasta nousee. Vanhalle rungolle löytyy kyllä käyttötapa ja ihan hyväkin.

Oon tässä mietiskellyt mitä nykysestä olomuodosta pystyy säilyttämään. Jarrut on ainakin yksi jäävä kokonaisuus. Ovat performanssimasiinan valmisteet ja pirun tehokkaat. Yksi mikä ei kyllä jää on kiksi, ainakaan nykymuodossaan. On kyllä täysin turha kapistus.



Koitin piruuttani polkasta käymään (onneksi ilman yleisöä) ja kyllä tuli koko taajuusalue käytyä läpi, huusin sillai että tartti välillä ottaa lisää happea. Polkusin on veltto ku #@&** ja siinä on joku vielä veltompi jortikka päässä. Ja ilmeisesti sytkästä ei ole kuolleita kierroksia ohjelmoitu pois, ainakaan en mitään palamistapahtumaa saanu aikaseksi. Lisäksi haluan pitää keskitapit, kampi painaa jalkaan oikein kivasti, onhan toi todella ulkona linjasta.

Tälläsiä hajatelmia tänäpä...

vaakko

Fxr, hmmm....  ;D



Mukava seurailla projektin etenemistä :)

Jauhoparta

Vaakkohan pisti mun seuraavasta projektista kuvan  ;D No ei ny mennä asioiden edelle, mutta jäljelle jäävästä rungosta olisi tarkoitus kyhäillä edellisen postauksen kuvan olonen käyttöhärveli. Siihen olisi tarkoitus raiskata toinen pyhä kapistus eli Buelli  ;D Haaveena olisi siis ostaa Bulun Ulysses ja siirtää siitä kone, vanteet, keula ja takaswingi olemassa olevaan Fxr runkoon. Ehkä omavalmisteena tai Buluna, jos rosentit riittää. Ulysses, koska siinä pidempi keula ja swingi ja aihioita välillä edukkaasti kaupan. Mutta ei tästä sen enempiä. Ja tiedossa on mahdolliset ongelmat moottorin kumityynyjen paikotuksessa, etenkin moottori-swingi-runko välillä

Jauhoparta

Nyt kaivattaisiin kokeneempien harrastelijoiden apua, ennen kuin alan haaliin enempää osia. Olen tässä muutaman päivän pyöritellyt prosenttilaskuria ja kieltämättä hiukan alkanut mietityttään tämän lähtökohdan järkevyys. Eli näistä menisi prossat (ainakin):

- Jäykistys 8%
- Etuhaarukka 8%, tarkoitus käyttää 39mm putkia ja tehdän palat itte + pidemmät yläputket
- Tankki 4%
- Valot 2%
- Jakkara 4%
- Vanteiden kehät 8%, eteen 21 ja taakse 18
- Pakoputki 2%

Yhteensä 36% menisi näistä. Enska taitaa siis pysyä ketjulla  ;D Onkohan tässä minkään valtakunnan mahdollisuutta saada runkoa tehtyä tuolla jäljelle jäävällä prosenttimäärällä? Hökötys kun olisi tarkoitus tehdä kokonaan uusiksi putkesta. Eikös se ainakin teoriassa kuitenkin mene niin, että esim. kehtoputket jos väännän kokonaan uusiksi, hiukan eri kulmilla ja mitoilla, ei tämä prosentteja syö. Samaten emäputki. Entäs selkäputki? Menettääkö runko identiteettiään jos suorakaideputkesta väännetty selkäputki korvataan pyöreällä putkella? Ja Fxr:lle tyypillinen etummainen osa kolmiota siirtyisi sisemmäs (öljytankin sisään piiloon), mutta kuitenkin olisi suurinpiirtein alkuperäisen tapaan vaihteiston takakiinnikkeen tukena. Oonko ihan hakoteillä? Jos nyt saan katsurin suostumaan edellä mainittuihin muutoksiin, olisko järkevää pyytää asia kirjallisena? Rakentamisessa kuitenkin kestää aikaa x-määrä ja katsastushetkellä inssi vetääkin jonkun ässän hihasta. Eihän noin voi tehdä  ;D


Rezi

Yksi vaihtoehto on, että teet uuden rungon ja muut hilut niin kuin mieli tekee. Pulttaat tekniikan ja kilven kiinni ja ajelet tyytyväisenä menemään. Kun pyörässä on kilpi, valot, asiallinen äänenvaimennus ja ajat liikennesääntöjen mukaan ei kukaan ole kiinnostunut prosenteista.

Tai sitten teet kaiken lain kirja mukaan ja lopputulos on kompromissi. FXR ei valitettavasti ole kaikkein paras lähtökohta rakentelulle.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Jauhoparta - 31 heinäkuu 17, 23:29:04
Menettääkö runko identiteettiään jos suorakaideputkesta väännetty selkäputki korvataan pyöreällä putkella?

Tässä taitaa olla luettelemistasi runkomuutoksista ainoa, josta joku prosentti voisi mennä. Mittasuhteiden tai kulmien muuttuminen ja sensemmoinen ei vähennä prossia, kunhan runko säilyy periaatteessa tunnistettavana.

Sastamalassa on hyvä konttori. Meet Halmeelle ja kerrot meikältä terveisiä. Jos sille tulee asiassa jotain kysyttävää, se osaa soittaa mulle.

Outlaw-meininki on outlaw-meininkiä, kukin tyylillään. Pikkuisen pitää kuitenkin kommentoida tota Rezin viestiä. Pitkään on saatu ajella aika rauhassa, mutta tänä kesänä on tullut viitteitä ympäri Suomea, että viranomainen on jälleen alkanut kiinnostua rakennetuista pyöristä. Hienoista sikailuakin oli havaittavissa.

Sitä asiaa ei ainakaan edesauta se, että keulii netissä tyyliin "rakentaa niinkuin huvittaa ja sitte vaan ajaa".
Long John Stroker

mista

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 elokuu 17, 08:37:32
Lainaus käyttäjältä: Jauhoparta - 31 heinäkuu 17, 23:29:04
Menettääkö runko identiteettiään jos suorakaideputkesta väännetty selkäputki korvataan pyöreällä putkella?

Tässä taitaa olla luettelemistasi runkomuutoksista ainoa, josta joku prosentti voisi mennä. Mittasuhteiden tai kulmien muuttuminen ja sensemmoinen ei vähennä prossia, kunhan runko säilyy periaatteessa tunnistettavana.

Sastamalassa on hyvä konttori. Meet Halmeelle ja kerrot meikältä terveisiä. Jos sille tulee asiassa jotain kysyttävää, se osaa soittaa mulle.

Outlaw-meininki on outlaw-meininkiä, kukin tyylillään. Pikkuisen pitää kuitenkin kommentoida tota Rezin viestiä. Pitkään on saatu ajella aika rauhassa, mutta tänä kesänä on tullut viitteitä ympäri Suomea, että viranomainen on jälleen alkanut kiinnostua rakennetuista pyöristä. Hienoista sikailuakin oli havaittavissa.

Sitä asiaa ei ainakaan edesauta se, että keulii netissä tyyliin "rakentaa niinkuin huvittaa ja sitte vaan ajaa".

Jaa Halmekko suhtautuu pyöriin asiallisesti? Autopuolelta olen kuullut muuta :) Nimim. naapurikylä asukki. Halmehan oli joskus Huittisissa katsurina.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Jauhoparta

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 elokuu 17, 08:37:32
Tässä taitaa olla luettelemistasi runkomuutoksista ainoa, josta joku prosentti voisi mennä. Mittasuhteiden tai kulmien muuttuminen ja sensemmoinen ei vähennä prossia, kunhan runko säilyy periaatteessa tunnistettavana.

Jotain tällaista halusinkin kuulla  ;D Siinä tapauksessa asiat on hyvin, oikeastaan pirun hyvin. Kyllä tästä vielä jotain tuleekin. Täytyykin pitää Katsurin kanssa palaveria. Jos sopii T-luulta udella, liittyykö mainitsemasi katsuri kenties sähkön voimalla liikkuviin lihavaunuihin  ;D

Lainaus käyttäjältä: mista - 04 elokuu 17, 11:28:01
Jaa Halmekko suhtautuu pyöriin asiallisesti? Autopuolelta olen kuullut muuta :) Nimim. naapurikylä asukki. Halmehan oli joskus Huittisissa katsurina.

Kyllä näin taitaa olla. Halme taitaa olla ainoa katsuri ketä ylipäätänsä kiinnostaa tällä seudulla tehdä mitään erikoisempia juttuja. Ja sille käy aina pikku palaverit tyhmine kysymyksineen. Kavereilla on paljonkin hyviä kokemuksia sen jälkeen kun siirty takasin Vammalaan. Ei taida enää olla vanhan liikanimensä veroinen  ;)

Ja mitä laillisten rakennelmien tekemiseen tulee, itselle ei paina vaikka joku ajaisi naapurin rouvalla väärillä papereilla brainkäppi päässä. Se että itse haluan homman mahdollisimman laillisena pitää, olkoon hatunnostona niille ketä näitä rakentelujuttuja on eteenpäin potkinut.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Jauhoparta - 04 elokuu 17, 18:15:03
Jos sopii T-luulta udella, liittyykö mainitsemasi katsuri kenties sähkön voimalla liikkuviin lihavaunuihin  ;D

Kyllä vain, muun muassa niihin se liittyy. Samoin kuin esimerkiksi eräisiin lättähäntäisiin patoja rakenteleviin elukoihin. ;D

On Halmeella toinen mesta edelleen myös Huittisissa. Asiallinen ukko se on, kunhan nyt ei mene vaatimaan minkään kötöstyksen hyväksymistä.
Long John Stroker

Jauhoparta

Ahaa, no oli se itse Tuusulan herra minkä tuossa viime kesänä näin pyörimässä meikäläisen työmaalla  ;D  Oli vaan sen verran kiirusta olevinansa oranssin raudan kimpussa ettei tohtinu tulla häirittemään.

Itse projektiin. Pyörä teki tuossa torstaiaamuna tenän kun piti lähteä viimestä päivää ennen lomaa töihin. Akku kuoli starttaushetkellä totaalisesti. Edellinen omistaja jo muutaman patterin uusinu tän kesän aikana. Täytyy ilmeisesti ostaa kokeeksi sellanen Bilteman tärinää "kestävä" akku kokeeksi ja ruveta tarkkailemaan latausjännitettä  ::)

sakke.vee

mulla ainaki on positiivisia kokemuksia biltsun geeli akuista. kaverilla ollu flättärissä jokusen vuoden (sama akku) ja omassa lapiossa sama akku on palvellut tähän mennessä jo 3 kesää. -eli siis paremmin ainaki kestäny ku motonetin mp akut. 7Ah itelläni pyörässä

Motomatti

Pääosa Bilteman akuista ovat olleet kohdallani joko hyviä tai erinomaisia. Toki rajoitteensa niilläkin. Kirjoitan nyt harmaista AGM-kalsiumakuista ja sinisistä AGM-akuista. Kalsiumakut ovat kestäneet Guzzien v-koneen vatkausta kiitettävästi. Vuosikausia per akku. Ainoa ongelma on se että purkausvirta ei ole kovin suuri. Pyörintänopeus jää siksi alhaiseksi jos moottori ei ole ekasta tai tokasta yrityksestä lähtenyt. Eikä sitten lähdekään vaikka kuinka starttaisi. Siniset AGM akut ovat potkaiseet paremmin ja niiden kesto on myös ollut hyvä: sama akku harvoin käytetyissä pyörissäni on pelannut hyvin. Samoin myös amerikkalaisvalmisteisissa kaverien pyörissä. Kestää mitä ilmeisemmin tärinää hyvästi. Ongelmana on että kumpikaan akkutyyppi ei ole standardikokoinen. Jokin mitta mättää, hiukan tai enemmän. Tai napaisuus on metsässä. Reippaalle kotiasentajalle edellä mainitut haitat eivät liene ongelma. Hinta-laatusuhde on siis kohdallani tyydyttänyt.
Mainittakoon että kaasutinpyöriä en montaa omista. Melkein kaikissa on digitaalinen moottorinohjaus.

sakke.vee

eli siis tarkennuksena, sikäli niitä erivärisiäkin on, kirjoitin niistä sinisistä geeliakuista. muista  biltsun akuista ei kokemusta.