Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapäästä suli mäntä

Aloittaja veturi, 13 heinäkuu 17, 01:17:32

« edellinen - seuraava »

veturi

Reikä tuli etupytyn mäntään..kun varmaan on jollakin muullakin käynyt, niin ajattelin
kysyä, että kun sitä alumiinin muhjua on männän päälläkin, niin tietysti alapuolellakin,
niin onko joku moisen jälkeen avannut lohkoja, että paljonko sitä sieltä löytyy.
Tai onko joku saanut jotenkin huuhtomalla sitä muhjua sieltä pois. Sitä varmaan on kyllä
jo joka paikassa, kun yhdellä pytyllä nilkutin 5km moottoritien piennarta seuraavalle
ABC:lle, jossa totesin, että kun tulee jo öljyä putkesta, niin ei nilkuteta enempää...eukon
pyörällä ajettiin 100 kilsaa kotio hakemaan auto ja kärryt :(
Että kannattako kuvitelmat jonkinsorttisesta pikakorjauksesta unohtaa?

Make

Kone auki vain. Mikäpä moisen mahtoi aiheuttaa?

T: se joku muukin
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

veturi

No niin..kiitos Make..voipi olla parempi, että isompien murheiden välttämiseksi ajellaan muilla
vehkeillä loppukesä.
Sitä olen tässä pohdiskellut, että mikäkö sen nyt sitten sulatti..sopivasti 10-15km tankkauksen
jälkeen meno hyytyi, että ekaks tuli mieleen, että mitäköhän tuli tankattua,98:a oli meininki,
mutta onhan kaupassa ennenkin käynyt niin, että kato tota ja ota sit kumminkin se väärä viereinen..tankinkorkista kyllä pelkkä bensa haisi.
Läppäkeihini on mun mielestä ollu ihan hyvissä säädöissä, ei ole aivastellut kaasariin, jaksaa
mennä täyskaasulla..ei ole ainakaan tuntunut olevan laihalla..vaikkakin just kyseisellä tankilla
laskin kulutusta 4,1, kun emännän kanssa oikeen maisemacruisataan..laskin uteliaisuudesta,
että paljonko vaikutti 23 eturatas, jonka just keväällä vaihdoin ja eihän noin pieniin ennen päässyt ikinä. Jotain ilmavuotoa ajattelin, mutta ainakin tyhjäkäynti on ollut ihan nättiä.
Sytkävehkeet on vm-80 originaalit..en ole ikinä strobolla sytkää tarkistanut, mutta 98:lla
ei ole kilistänyt, kuin ehkä kesäkuumalla rajummassa liikkeellelähdössä muutaman tahdin,
et ei ihan pielessäkään ehkä ole.
Pitää paloitella loputkin ja kattoo, löytyiskö jotain, mistä vois jotakin oppia :)


Make

Nokka-akselien neulalaakerit ovatkin sitten se jännä paikka alumiinihileen suhteen.
Josta muistuikin mieleeni minulle kerrotun, että sytkää pyörittävän nokan väljä pusla saattaa aiheuttaa häiriöitä sille osa-alueelle.
4,1 on perkeleen pieni kulutus. Mulla 22/47(?) ja vitosen pintaan menee.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

veturi

Niin..toi eturatas on ainoo muutos tälle kaudelle ja het meni mäntä...että olisko sitten sille
kyytipojaks pitäny laittaa pykälää turhan iso välisuutin.
Ja kun se 23 on turhan harva, aika pian alko harmittamaan, et miksen ottanu sitä 22..yllättävän
paljon se 2 piikkii vaikutti...ajatuksena oli vaan saada tärinäaluetta hiukan ylemmäs..kun
tärinät alkaa 3 tonnissa ja vakio 21:llä vauhtia on vasta reilu 80. No nyt ei esim.90kmh olla
vielä tärinäkierroksilla, mutta se vanha "iloinen tärinä" on muuttunu raskaammaks tutinaks...
tuntuu, että tekee enemmän töitä norminopeuksissa, mahtaakohan mäntä käydä sillon kans
kuumempana.
Pitää herättää toi soveli tallista, jos vaikka sen kanssa menis paremmin..ja jos ei, niin vanha
Vespa jää viel oljenkorreks :)

bobbernation

ei se eturataksen muutos pitäisi mitään aiheuttaa paitsi että jos olet jo valmiiksi ollut aivan liian laihalla ja ajoitus jonkin verran liian myöhänen ja kun muutat eturatasta kierrosalue kruisingnopeudellesi muuttuu ja ehkä joudut johonkin vielä laihemmalle droppialueelle joka katkaisee kamelin selän. Mutta todennäköisesti seos/ajoitus ongelma sulla. Tarkista huvikses stattisesti ajoitus ennenkuin purat koneen että onko lähellä.

veturi

Tota mäkin oon funtsinu, että nyt jouduttiin johonkin"droppialueelle"... kuten mainitsin, en
kaasarin toiminnasta huomannut mitään syytä vaihtaa isompia suuttimia...normivälityksillä
normikulutus oli lähellä viittä ja cruisailukulutus joskus 4,5. Ja moottoritienopeuksilla meni
7 litraa satasella. No ne kulutuslukemat kertoo varmaan enempi ajotyylistä, seoksen paksuutta
pystyy oikeesti todentamaan vissiin pelkästään penkissä.
Kertoohan se 4.1 satasella, että rikkaalla ei varmaan mennä, mutta vaikka tiedät, että pieni lukema johtui otollisista olosuhteista (pitkät välitykset, pieni nopeus, hiukan takatuultakin),
niin näköjään siitä pitää silti vähän huolestua. Että alkaako luonnostaan käymään rikkaammalla,
kun on kohtuulliset kierrokset.
Taitaa maksaa vaivan käyttää tommonenkin penkitettävänä, ettei synny uutta työmaata.
Mä olen ollu siinä uskossa, että aikanen sytkä ottais männän päälle.

Puunaama

Miltäs takapytyn mäntä näyttää?
Tikkurilan Talli since 1991

veturi

En o päässy viel siihen vaiheeseen...pitää ensin selvitä täst masennuksest ;). Mutta olet
oikeassa..pitää sekin kurkata..jos vaikka ens viikolla ehteis.

bobbernation

En usko että sun penkissä tarvitsee käyttää sitä. Pääset kyllä ihan oikeisiin säätöihin kun teet ne askel askeleelta oikein. Ole kans tarkkana imu- ja pakovuodoista. Mikä kaasari ja suuttimet sulla nyt on?

veturi

Noniin..nyt on takapyttykin irti..kyllä joku perässä ajanut on sanonut, että takapytty savuttaa..
on tommonen suojaava karstakerros männässä. Mutta kansi on pakokanavan kohdalta ollut
kuuma..on kuumakestomaalin asteet loppunu kesken. Etummaisessa kannessa on maali
säilynyt mustana, vaikka mäntä sulikin.
Eikös toi reikä nyt kuitenkin ole sulanut siihen mäntään, tossa yks kaveri oli jo sitä mieltä, että
lohjennut on, kun on niin terävähköt reunat nurjalla puolella. Mutta voisin kuvitella, että siellä
käy semmonen ontelokranaattiefekti, kun reikä alkaa syntyä...oliko Make sun reikä ton näkönen.
Kaasaria en suuttimien kokoja varmistaakseni avannut, mutta aika varma muistikuva on, että
siellä on sovelin vakio välialuesuutin, eli 70. Ja pääsuutin vakio 160..siis läppäkeihinissä.

bobbernation

Suuttimien puolesta ton pitäis kyllä olla ihan haarukassa 68-70/160-170 on hyvä lähtökohta. Juttelin eilen pitkän linjan rakentajan kanssa ja tästä aiheesta juttua. Imuvuoto voi hyvinkin lyhyellä ajolla tehdä tuon jos huono tuuri käy, ja jopa niin että ei ilmoita itsetään muilla oireilla. Oletko katsonut että sulla on sytytys kohillaan? Kun oet rakennellut koneen kasaan niin tee kaikki säädöt spot on vetämättä mitään mutkia suoraks ja varmistat että ei ole vuotoja, imu tai pako.