Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

5/8" vai 9/16" pääsylinteri

Aloittaja Skippy, 15 tammikuu 10, 17:31:15

« edellinen - seuraava »

Skippy

Hommasin MMC:ltä nelimäntäisen brembon etupäähän ja rupesin osteleen 9/16" jarrukahvaa mutta tuleekohan liikaa tehoa, keula tulee olemaan joko +12 tai 16 hydra vai laitanko sen taakse ja eteen pienemmän kaksmäntäisen. Aikaisemmin oon pärjänny melkein ilman jarruja mutta näin vanhemmiten on jotenkin ruvennu reaktiot hidastuun :D

Spöke

Moro Skippy,
mä laittaisin brembon kaveriksi 5/8" tai 11/16" pääsylinterin. Sä kun tykkäät tehä uniikkeja, laita vaijerivetoinen sylkky satulan alle piiloon...
Jos tyydyt kahvasylinteriin, muistaakseni gikserissä (kiinanmopo) on oikeen kokonen pääsylinteri sulle. Eikä oo niitä katkaisijahärveleitä samassa kahvassa. 8)
-Markku-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Skippy

Taidan tehdä perusmopon ilman kikkailuja tälläkertaa vei toi rottelo mehut ukosta, täytyypä tsekata toi gikseri.

Hemuli

Pari perusjuttua - liian iso pääsylinteri, kova kahva, ei jarrutuntumaa - liian pieni pääsylinteri, pehmeä kahva mutta ei välttämättä tarpeeksi voimaa. Tehoa ei tule yhtään lisää vaikka kuinka isoa kahvaa laittaisit. Hydraulisuhteen pitää olla juuri oikea.

Siinä teoria, sitten käytäntöön. Itse olen käyttänyt tuplien neli- tai kuusimäntäisten puristajien kanssa 11/16" kahvaa, samaa mitä HD normaalisti omien yksi- ja nelimäntäisten tuplajarrujensa kanssa. Hyvin toimii. Joskus aikoinaan mulla oli FXR:ssä yksi nelimäntäinen Brembo 5/8" kahvalla ja se oli aivan liian kova. Tässäkin todennäköisesti toimii sama kuin uudempien harrikoiden jarruissa eli 9/16". Varsinkin pidemmän keulan kanssa on parempi että on pienempi pääsylinteri niin jarrutustuntuma pysyy herkkänä eikä etupyörä mene lukkoon niin herkästi.

Tuota hydraulisuhdetta käsiteltiin aikaisemminkin, kannattaa lukea tämä: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=90.0
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

maick

Mulla on edessä nelimäntäinen PM (4 x 1.25" männät) ja pääsylinteri kokoa 9/16", eli yksilevyisen keulan orkkismäntä. Jarrutuntuma on erittäin hyvä. Jos puhutaan isommista pääsylintereistä, niin kannatta pitää mielessä että 5/8" on pinta-alaltaan noin 23% suurempi kuin 9/16", ja 11/16" jo 50% suurempi.

Näitä prosentteja kannattaa tietysti verrata siihen, kuinka paljon työsylinterien yhteenlaskettu pinta-ala muuttuu.