Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Leveähkö auton rengas taakse

Aloittaja Motomatti, 31 toukokuu 17, 12:08:20

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Amerikanmotoristeiltä netitse saatu ohjeistus muutti rengaspolitiikkaani.
Päällimmäisenä tunteena renkaanvaihdon ja koeajeluiden jälkeen katumus.
Katuminen johtuu siitä että olen tietänyt aiheesta jo vuosikymmenet mutta olen uskonut vastaväitteitä auton renkaan sopimattomuudesta moottoripyörään. Nyt en enää usko.

Pyörä on Guzzi California 1400 Custom matkavarusteilla. Alkuperäinen rengaskoko 200/60R16. Kuvaliitteessä uusi koko. Pyörä painaa noin 400 kg. + kyytiläiset ja varusteet.

Tässä yksi blogikirjoitukseni aiheesta: http://www.motomatti.fi/2017/05/california-1400-auton-rengas-taakse-osa.html

Kahden eri pyörän välillä on suurempi ero ajettavuudessa kuin vaihtaa vakion tilalle auton rengas. Ajettavuus on jopa parempi kuin kuluneella alkuperäisrengastuksella. Renkaan painevalintakin taisi mennä kerrasta ihan nappiin. Sitä voi joutua muuttamaan kun kuormaa tulee lisää.

Asia johtuu pääosin nuukuudesta ja laiskuudesta. Vakio takakumi kestää noin 8000 km. Edessä pari tonnia pidemmälle. Alan tietäjien mukaan auton rengas kestää 30.000 - 45.000 km. Alkuperäiskumi maksaa, ostopaikasta riippuen, 250 - 320â,¬. Auton rengas 60 - 90â,¬.

Spöke

Tulet vielä kesän aikana saamaan useita kysymyksiä "voiko sillä ajaa."- tyyppisesti. Häkellyttävän hyvä on autonrengas moottoripyörässä.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Merimies-Toni

Missä kohti tulee leveydessä / profiilissa raja vastaan? Kovasti tekisi mieli korvata  tuo 18" 240 mopotengas autonkumilla. Ainakin omat ennakkoluulot sotii ajatusta vastaan.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Motomatti

Tulihan noita kommentteja jo omalta kerholta. Yhtä triumppimiestä kyllä asia kiinnostaa. Taitaa Rocket3 syödä takanakkia myös.

Eilen Mustassalahdessa oli myös asiasta tietäviä. Saan kuulemma syyttää itseäni kun menen nurin. Niin kuin yleensäkin.
"On varmasti kamala ajaa" -kommentteja oli kaksi. Tietenkin kysyin silmät suurena että onko asiasta kokemusta vaiko vain tunne nivuksissa? Keskustelu ei oikein edennyt.
Vesiliirron mahdollisuuttakin otettiin esiin. Puolustajia ei ollut. Tai asiasta kokemusta omaavia kunnes tuli toinen guzzikuski jolla oli pyörässään auton renkaat molemmissa päissä. Tosin pyörä oli vm -71 ja alla sidekudosretrokumit. Mutta kulmikkaat.

Jatkan harjoituksia tänään vaikka onkin hieman kosteaa ja kolkkoa.

Merimies-Tonille:
Vaikka kokemusta ei ole kuin yhdeltä ehtoopäivältä ja tankillisesta bensaa niin voin kertoa että kokeile. En käske enkä kehu ettei syytetä harhaanjohtamisesta. Mutta olisiko pari kymmenystä kapeampi sopivampi kuin alkuperäislevyinen? Esim. 225 tai jopa 215? Katsele saman profiilisuhteen tai korkeamman omaava kumi kuin alkuperäinen niin ei madallu liikaa/välityssuhde muutu. Totuus ei selviä rengaskoosta vaan mittanauhalla käsipelissä mittaamalla. Kulutuspinnan leveys ja renkaan kehän mitta vaikuttavat eniten.

Mulle kauppias suositteli RF (Flat Run eli tyhjänä ajettava) -rengasta. Miksipä laittaisin kun pyörässä ei ole RF vannetta. Vanne on muutenkin rakenteeltaan erilainen. Jos lukee juttuni ykkösosan myös niin selviää mitä havaitsin päällelaitosta. Oikeastaan en mitään. Aivan normi homma.

Amerikkalaiset työn sankarit ovat laittaneet lukuisasti auton kumeja isoihin pyöriin alle. Haulla Darkside tyre tai tire löytyy juutuubista videoita ja muualta pitkiä tekstejä puolesta ja vastaan.

Spöke

Rf-rengassuositus tuli varmaankin mp ja autonrenkaan erosta. Mp rengas on kyljiltään jäykkä ja kantaa tyhjänäkin. Kuten runflat. Tavan autonrengas taasen pehmeäkylkinen ja kulutuspinta mukailee tietä kallistettaessa. Ainoo huono puolihan tuossa on renkaan tyhjentyessä.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Motomatti

Kokemukseni mukaan oli joskus sellaisia mp-renkaita käytössä joissa oli jäykät sivut. Mutta nämä nykyiset, kuten ao. pyörän alkuperäisrengastus ovat aivan velttoja sivuiltaan. Tuskin kahta millimetriä vahvempia. Kokemus on jo tämänkin pyörän kanssa: viime keväänä, siis vuosi sitten, uutta pyörää ensihuoltoon viedessäni takakumi tyhjeni nopeasti moottoritien rampissa. Katselin jo sopivaa kohtaa poistua aluksesta. Renkaan sivut putosivat vanteen keskiuraan ja melkoinen vibraatio takapäässä alkoi. Onneksi en kaatunut eikä muita vaurioita ilmennyt. Pyörä oli täysin mahdoton työntää. Myös kaikki sporttikumit käyttäytyvät näin jos paine lähtee pois kokonaan kuten tapauksessani. Kymmenen sentin pätkä kulmarautaa oli renkaan sisäpuolella. Oikea ilmanpaine pitää kumin ryhdissä.

Olen vakaasti sitä mieltä että veteläkylkinen auton vyörengas käyttäytyy siten että kaarteessa renkaan kulutuspinta taipuu sivunsa alle painon ja kaarteessa syntyvien sivuttaisvoimien vaikutuksesta. Kaarteessa renkaan sisäsivulle liepeeseen muodostuu siis "patti" jonka alla kulutuspinta on kohtisuoraan asfalttia vasten. On toki toinenkin koulusuunta: kovat paineet niin rengas ei anna periksi. Mutta silloin kallistusvaraa on vähemmän.  Varmaan hiukan pyöräkohtaista.

Tänään kiersin moottoritien ramppeja ja kiertoliittymiä reippaasti kallistaen ja kiihdyttäen samalla mitä nyt 100 hp moottorilla saa aikaiseksi pikkuvaihteilla. Renkaan sivussa ei silti näy kulumisjälkeä. Kaartaminen tapahtuu hyvin loogisesti. Ei vaappumista ja kallistuskulma kaarroksessa säilyy. Rengaspaine on varsin alhainen 2,2 bar.


Jack

jäykkäperäsessä aikoinaan pidin paineet jossain 1,5 bar kieppeillä. Hyvä oli.
( aikoinaan: jo 80-luvulla...)
Flatheads!!!

Motomatti

#7
Tarkoitus olisi hakea hieman ääriarvoja mutta kun ei tiedä missä kohtaa ja miten pito kallistuksessa autonrenkaalla loppuu ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Vähitellen ja kokeillen se selvinnee. Pidon ei pitäisi lähteä ennen kuin kallistuksessa on rautaa kunnolla asfaltissa.

Kirjoittelin aiheesta havaintoja: http://www.motomatti.fi/2017/05/california-1400-auton-renkaan.html

Tuohon juttuun on nyt tullut jatkoa. Vekkuli juttu että vaikka kuinka kallistaa niin rengas ei nouse juurikaan kulmalleen ja meno on silti vakaata. Koitan vielä alempaa ja korkeampaa painetta että tiedän minne suuntaan pitää säätää.

Kulutuksen suhteen, sekä renkaan että polttoaineen, kovempi rengaspaine olisi edullisin. Mutta onko se paras ajolleen ja varsinkin kaartamiseen? Kunhan säät lämpenevät niin asiasta lisää.

Yleinen huomio on asiasta melkoinen. Blogissani on käynyt tavanomaista paljon suurempi vilinä kuin normaalisti. Tosin normikävijä viipyy noin 2 minuuttia ja häipyy. Kirjoitan varmaan liikaa sanoja.

Motomatti

Nyt on 205/55R16-rengasta koeteltu eri paineilla. On olemassa kaksi oppisuuntaa: matalan paineen hyödyntäjät ja korkeamman paineen tarvitsijat. Itse lukeudun jälkimmäisiin. Siitä on muutakin hyötyä kuin ajettavuusjutut: kun ottaa kyytiläisen ei tarvitse säätää eikä rengaspaine ja siten renkaan lämpötila vaihtele niin runsaasti ajon aikana kuin matalapaineisen.
Nyt siis painetta kolmen baarin pintaan. Kevyt on viedä mutkiin.
Väitän että aiemmin kyseistä pyörää koeajamaton ei huomaisi ajavansa leveähköllä auton renkaalla ajo-ominaisuuksien puolesta.

HillyMan

Mulla on shovelissa edessä fullbore 130 levee rinkula. Kerran  ajellessa mietin että oosko hitukan vajausta paineissa kun tietyissä tilanteissa käyttäytyi erillailla kun ennen. Siitä meni pari päivää ennen kun muistin kurvata bensiksen paineilman luo. Mittari näytti tasan nolla.

Motomatti

Onpas jäykkä kumi sulla.
Tuo rengas joka on pyöräni takavanteella menee lyttyyn välittömästi. Reunat ovat aivan ohuet. Tosin pyörä painaa noin 400 kg + kuljettaja 110 kg ja hieman köykäisempi kyytiläinen ja matkatavarat.
Painonjakautumasta ei ole tietoa mutta jos laitetaan karkeasti jako kahteen niin takarenkaalle tulee noin 300 kg. Automainen paino.

Käyn jossain vaiheessa katsastuskonttorilla kyselemässä haluavatko pientä korvausta vastaan laittaa tiedon vaihtoehtoisesta rengaskoosta Trafin tiedostoon.

Tuusulan T-Bone

Kuule Matti: tosta on aika lyhyt matka sikakopterin rakennukseen...
Long John Stroker

Motomatti

Niin että takarengas olisi hyvä keskiö mistä lähtis kehitteleen....

eeko

Mulla oli aikoinaan brittipyörässä 155 Michelin kuplan vanteella, hyvä sillä oli ajaa,
vaikka on aika neliö profiililtaan. Myös sitä rättärin 135:sta jotkut käyttivät, mutta
kuulemma aika hakusessa nykyään.
-eeko 

Jack

Älä turhaan sinne konttorille raahaudu. Leveyssuuntaan se vaan on muuttunut, joten jos se mahtuu pyörimään, on se ihan avot ja harasoo... Ilman katsastusspeden leimoja.
Flatheads!!!