Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Leveähkö auton rengas taakse

Aloittaja Motomatti, 31 toukokuu 17, 12:08:20

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Esityksesi, Jack, on huomionarvoinen. Harkitsen vakavasti olla tekemättä mitään.

Koot olivat: alkuperäinen 200/60-16, autokumi 205/55-16.
Vertailin mittanauhalla näiden kokoja. Auton rengas on kapeampi sivusuunnassa ja sen kulutuspinta on neljänneksen kapeampi kuin alkuperäisrenkaassa. Kehämitta on 12% lyhyempi kuin alkuperäisessä. Mitat eivät auto-/mp-rengas ole sinällään vertailukelpoisia suoraan vaan mittanauha kertoo totuuden.

En ole vasiten ottanut selvää mitä ulkomaissa on päätetty auton renkaan käyttämisessä mp:ssä. Tuolla katsastusasialla haen sitä että olisi jokin todiste siitä jos ulkomaassa joutuu ratsiaan ja rengasasia tulee esille. Tällä hetkellä matkailullista olisi Virossa sillä oli Kuressaaressa käytettävissä asunto liki kylän keskustaa ja sillä suunnalla muutenkin pyöriä ajankulukkeeksi.

flhx

Joskus aikoinaan 90-luvun alussa parikin tuttua ajeli jaykilla raameilla autonkumilla joissa paineet oli muistaakseni 1,0 tai jopa alle. Sai joustoa ja kattoi vaan sellaset paineet joissa rengas ei lahtenyt murtamaan kun kanttas. Kovasti kehuivat, itella ei kokemusta. Jousivehkeessahan ei ole jarkea laskea paineita noin alas.

Matti, en tieda kannattaako ulkomaiden ratsioiden suhteen kovin hysteerinen olla. Tuskin hahmot kovin paljon kiinnittavat rengastuksiin jne huomiota ja jos niin tapahtuu niin kielivalikoimaksi savo ja sekin helvetin kangerrellen puhuttuna. Yleensa virkavalta kyllastyy varsin nopeasti, jos siis et ole muuten pahasti porsastellut esim reippailla nopeuksilla. Uskoisin etta esim. ehka jossain Saksassa enemman kiinnittavat huomiota mopon aaniin kuin rengastuksiin. En muuten muista etta kertaakaan edes 90-luvun puolivalissa pitkalla pannulla ajellessa olisi pysaytyksissa rengaskokoja kateltu?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

pääsiäinen

Ite olisin varovainen liian pienten paineiden kans. Oli aikanaan (ja on kyllä vieläkin mutta paremmalla kumella) 205 autonrengas jäykkäperä sovelissa. Tallikaveri suositteli 1,5 painetta ja kun sama heppu kokeili ajettavuutta arveli rengaspainetta liian kovaksi. Sitä pienennettiin ja elämä oli loppua siihen  kun moottoritiellä lähin ohittamaan rekkaa. Takarengas luikerteli siihen malliin että rekan kylki oli välillä vieressä välillä kauempana. Ei tuntunu hyvältä. Mun kokemus on että mieluummin liian kova paine kuin liian pieni.

Motomatti

En tiedä kaikkea rengastekniikasta mutta kokemuksesta olen havainnut että on jäykkäliepeisiä renkaita ja sitten näitä hyvin vetelillä kyljillä varustettuja kumeja joissa jäykkää on vain kulutuspinta. Sivut "kovettaa" ilmanpaine. Huomenissa lähden ko pyörällä Rutakkoralliin. Siellä voinen läsnäolijoiden kanssa keskustella aiheesta lisää raittiissa maalaisilmassa.

Tämä rengas on juurikin niitä lerppukylkisiä. Kuten tuolla aiemmin mainitsin niin olen kokeillut paineita välillä 2 - 3 baaria. Aiemmasta kokemuksesta tiedän että 2 baaria alemmat paineet tekevät ko tyyppiset renkaat epävakaiksi. Autokäytössäkin.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Jack - 08 kesäkuu 17, 11:15:58
Älä turhaan sinne konttorille raahaudu. Leveyssuuntaan se vaan on muuttunut, joten jos se mahtuu pyörimään, on se ihan avot ja harasoo... Ilman katsastusspeden leimoja.


Outlaw biker Jack osui tässä sattumalta melkeen oikeaan: jos rengas menee samalle vanteelle kuin alkuperäinen, muutosta ei tarvitse lain mukaan katsastaa.
Long John Stroker

Jack

mun mielestä toi mun laveampi tulkinta on parempi. Harvoin sinne kovin leveetä mahtuu ilman swingi/perä muutoksia.

(en ole lukenut ko. pykälää, siinä siis sanotaan samalle vanteelle?)
Flatheads!!!

Motomatti

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 kesäkuu 17, 09:18:42
Lainaus käyttäjältä: Jack - 08 kesäkuu 17, 11:15:58
Älä turhaan sinne konttorille raahaudu. Leveyssuuntaan se vaan on muuttunut, joten jos se mahtuu pyörimään, on se ihan avot ja harasoo... Ilman katsastusspeden leimoja.

Outlaw biker Jack osui tässä sattumalta melkeen oikeaan: jos rengas menee samalle vanteelle kuin alkuperäinen, muutosta ei tarvitse lain mukaan katsastaa.

Varoitteluista ja neuvoista huolimatta laitoin auton renkaan moottoripyörän vanteelle. Renkaan sivun "jalassa" on eroa leveydessä pari milliä. Sisärenkaattomassa vanteessa on ennen vanteen reunaa kohouma joiden väliin renkaan tulee asettua. Vanne ei ole mitoitettu auton renkaalle mutta auton renkaan vastaava kohta on paksumpaa ja pehmeämpää kumia kuin mp-rengas. Renkaan asennus ja sen vanteelle nosto paineilmalla ei poikennut mitenkään auton tai pyöränrenkaan asennuksesta. Nätisti paukahti paikoilleen noin 6 baarin paineella. Liitteenä kuva miten rengas istuu vanteella.

Toinen poikkeama on että mp-vanteen reuna on noin 5 mm matalampi kuin auton vanteen reuna. Sitä ei asennetussa kokonaisuudessa silmä mitenkään havaitse jos ei ole asiantuntija. Asentamassani renkaassa ei ollut sellaista muotoa renkaan kyljessä kuin alla olevassa linkissä esitetään vaan renkaan sivut lähtevät nätisti vanteen reunoista kohti kulutuspintaa.

Teoriaa ja käytännön kuvia aiheesta: http://www.goldwingfacts.com/forums/10-reference-faq-forum/400426-design-differences-between-car-motorcycle-rim-tire.html

Ajanut olen vasta vajaat 500 km kun on ollut muuta mutta se on sujunut odotuksia paremmin.

Kuten aiemmin selvitin niin 205 leveä auton rengas on noin 10 mm kapeampi kuin 200 leveä mp-rengas. Mitat eivät ole auto/mp yhteismitallisia. Mittaamalla pitää sopivuus selvittää.

Jack

Hienoa, että kaikki on sujunut hyvin, mutta se mikä mua hämmästyttää, että noinkin kokenut motoristi on ihmeissään autonrenkaan toimivuudesta mp käytössä kun niillä on ajettu vuosikymmeniä. Itse asensin sellaisen vuonna 1985 pannupäähäni. siitähän on jo... 32 vuotta...holy shit....
Flatheads!!!

Jasu

GT Radial Champiro? Autossa noita tuli pari sarjaa ajettua, uudesta liki sileäksi. Sellainen tuntuma paineisiin jäi, että tuolla rengasmallilla piti olla kovempi paine kuin nyt niiden tilalla olevilla Continentaleilla, ja silti ovat tuntumaltaan lerput eli antaa helpommin sivusuuntaan periksi. Ajolleen muuten mukavat, muttei niin suuntavakaat kuin mitkään aiemmin kokemista...

Jäykällä tsopperilla tuli ajeltua autonrenkaan kanssa, 185/70-15 -kokoisella, muistaakseni Nokia Rollsterilla. Se taas tykkäsi (ja rikottu niska myös) barin tienoolla olleista paineista, tuli inhottava ajaa jos paineet nosti edes lähelle 1,5 barin painetta. Tästä, ja aiemmista kirjoituksista päättelen että on tosiaan aika rengaskohtaista tuo millä paineella se toimii parhaiten...

Noista paineista, Rättärillä kun on tullut ajeltua muutamia eri rengasvaihtoehtoja, Michelin X on parhaimmillaan matalilla paineilla (sama kokemus myös DS:n yhteydessä), Michelin XZ vaati noin puoli baria enemmän, ja nykyiset Toyo renkaat taas liki puolisen baria edellisiä enemmän. Lähtötilanne kun on 1,2 bar eteen ja 1,8 taakse, niin niihin nähden on aika isojakin eroja sopivissa paineissa... Sellainenkin tuntuma on jäänyt, että mitä uudempi on rengasmalli, ja mitä matalampi profiili, niin sitä enemmän se tykkää paineista. Perinteisemmät mallit, sekä korkeat profiilit taas tulee toimeen paremmin matalammilla paineilla...

Ja nämä siis vain omakohtaisia pohdintoja, ei todellakaan mitään absoluuttisia totuuksia...

Spöke

Mulla on kopterissa 205/55-17 Kormoran. Oli kohtuu hankalaa löytää tuossa koossa symmetristä kulutuspintakuviota. Vajaan kahden barin paineilla olen nyt ajellut ja mukavalta tuntuu. Henkilöautossa samalle kumille laitettais varmaankin kolme baria.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Motomatti

Trikessä on Toyot koska saatavuus oli helppo eikä hinta paha.
Pakettiautossa on myös GT Radia Champirot alla. Edelliset Bridgestonet laitoin pois koska alkoivat pitää julmettua melua. Nyt menee hiljaa ja ajettavuus on hyvä. Samasta "lähteestä" on myös tämä takapyöränä toimiva rengas. Suostuivat myymään mutta eivät suostuneet laittamaan moottoripyörän vanteelle. Laitoin itse. Ilmeisesti kyse voi olla jostain vastuuseikasta. Varoittelivat kyllä että ajo-ominaisuudet voivat olla tosi huonot.

Vain edellisessä pyörässäni olisi voinut käyttää 17 tuumaista auton rengasta mutta kun mp-kumi oli siihen edullinen niin en katsonut tarpeelliseksi. Koko oli 180/60-17. Sitä edeltävissä pyörissä oli joko kapeampia kumeja ja tarkoitettu hyvinkin urheilulliseen ajoon. Ei siis tullut mieleen että autonrenkaalla.

Talvella -16 kun tuli hankituksi tämä "viimeinen pyörä" niin kaksi yli 300â,¬ takarengasta ajettuani lyhyessä ajassa vaihtokuntoon ja kuvio oli sileä vain keskeltä niin ajatus auton renkaasta virisi. Tutuilla on GoldWingejä ja he ovat ajaneet jo vuosikymmeniä auton renkaalla takana. Eivät kehottaneet mutta kertoivat että näinkin voi toimia. Nyt asiaa on ihmetelty käytännössä ja hyvältä vaikuttaa toistaiseksi.

Tämä nykyinen käyttöpyöräni on hankittu nimenomaan matkailukäyttöön kaksi päällä ajettavaksi. Urheilullisen ajon jätän muille. Pyörässä on monipuolisesti säädettävä jousitus takana joten takarenkaan jousto-ominaisuutta ei erityisemmin tarvita vaikka hieman yli 2 baarin paineella pienet epätasaisuudet eivät tuntuneetkaan niin kuin kovemmilla paineilla.

Tallissa on tosin yksi erittäin urheilullinen ahdettu pyörä mutta se on ollut levossa selkävaivojen vuoksi jo pitkään.

Ps: autossa GT Radialissa on paine 2,5 bar, pyörässä liki 3 bar. Molemmat hyviä ajettavaksi ainakin tällä kokemuksella.