Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

5 vaihteinen vuotaa öljyä

Aloittaja 54474N4, 28 toukokuu 17, 16:00:07

« edellinen - seuraava »

54474N4

Kyseessä on -83 FXR + shovel + 5spd. Kaatelin lootaan lootaan öljyt sisään, pyörä seisoi päivän ja alusta oli kuiva. Käin ajelemassa ja seuraavana aamuna oli punainen oksennus pyörän alla. Öljy näytti vuotaneen enskakopasta, samasta kohdasta, mihin ketju sujahtaa sisään.
Lueskelin juttua: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1154.0, mutta tuossa puhuttiin nelivaihteisesta. Vaivaako näitä viisvaihteisia sama vika vai olisko vika jossain muualla?

Kiwi

Kuten tuossa mainitaan vikaa on vielä twincameissakin.

54474N4

Paljonkohan sinne lootaan kuuluu sitä ölppää laittaa ja mistä tietää, että taso on oikea? Mitään mittatikkua mulla ei ainakaan ole ja jossain ohjeessa sanottiin, että niin paljon öljyä että valuu tarkistusaukosta pihalle, no ei mulla ole mitään tarkistusaukkoakaan. Netistä katsoin toista ohjetta niin siinä sanottiin että 1 pintti eli käsittääkseni vajaa 5dl. Nyt kun laitoin pyörän suoraan ja kokeilin ruuvimeisselillä, niin siellä oli sellainen 1-1,5cm öljyä vielä jäljellä.

JaV

n. 4-5dl menee ja tossa ei ole mitään tarkistusreikää. Pinnan tsekkaus pyörä pystyssä, ei jalalla. Kuvasta saat orkkis tikun mitat ja mitataan jengojen päältä, ei kierretä tulppaa sisään. Lootassa on huohotusletku josta voi jotain tulla ulos jos on reilusti liikaa. Stefa vuotaa harvemmin kuin 4-lovisissa mutta jos se öljy tulee ketjun kohdalta niin taitaa kuitenkin se stefa vuotaa,yleensä kun pyörä seisoo jalalla. Siellä on stefan tiivistyshuulta vasten sellainen irto holkki johon kuluu ajanmittaan ura ja jos öljyä on yli stefan alareunan niin silloin kun pyörä on jalalla ja akseli ei pyöri valuu ylimääräiset ja enemmänkin lattialle, varsinkin ajon jälkeen kun öljyt on notkeat.

54474N4

Kuuluisko ensiökopan takapuolella olla stefa ja laakeri vai pelkästään stefa tolle vaihteiston akselille? Mulla oli pelkkä stefa, joka sopi siis enskakopan aukkoon, mutta en keksinyt että miten se mitään varsinaisesti tiivistää, kun ainakin vaihteiston akselille se oli aivan liian suuri. Onko tuon toisio rattaan takana vielä joku tiiviste tms. mikä pitää vielä vaihtaa? Ts. otanko toisiorattaankin irti?
Lisäks toi enskakopan akselin reikä näyttää aika hirveeltä, onkohan toi morjens kamaa?

JaV

Kyllä siihen laakeri kuuluu, alkuperäisenä taitaa olla laakeri ja joku holkki ja stefa, siihen sopii muistaakseni joku tavallinen tuplasuojattu laakeri suoraan akselille joka on sen verran leveämpi että  se stefa ei enää mahdu mutta enskaöljyt pysyy silläkin sisällä. Jos se vuoto oli vaihteistoöljyä eikä enskaöljyä kuten käsitin niin sitten toisioratas pois, siellä on laatikon stefa vielä takana ja siinä irtonainen sisäholkki. Tosta reiästä on kyllä tullut enskaöljyt varmasti ulos. Kyllä tohon koppaan vielä laakerin sovittaa, käytettyjä koppia alkaa olemaan hankala saada järkevään hintaan joten kannattaa koittaa vanhalla.

54474N4

Kiitos näistä! Täytyy ruveta kehittelemään jostain tuota 1 7/8" tosi pitkää hylsyä. Jos jollain sattuis löytymään sellanen pääkaupunkiseudulta, olisin kiinnostunut lainaamaan/ostamaan.

Kiwi

V-twin city joskus teetti moisia ;)

JaV

Löytyy tuo hylsy multakin, voin lainata, jos vielä tarvitset, laita yv.

Dyna bro

Potilas 00 dyna 5v. Saako tuon tiivisteen muutoin kuin vaihteiston purkamalla vaihdettua? Olen ketjuvetoa asentamassa niin ehkä se menee automaattisella voitelulla tämän kesän🥳 eli mikä on siinä hihnapyörän ja kytkinakselin mikä nyt onkaan välissä.  Tietäjät saa kertoa jos tietää. Kiitos👍🏽

Dyna bro

Ei tarvii vastaan kun nyt tiedän