Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tähtinapa

Aloittaja ManniMika, 13 tammikuu 10, 18:48:36

« edellinen - seuraava »

ManniMika

Elikkäs kannattaako tähtinapa kunnostaa alkuperäisentyyppisillä laakereilla vai kannattaisiko laittaa uuden tyyppiset rullalaakerit??  Kokemuksia kehiin  ???

-Mika-

Hemuli

Eipä ole enää vuosiin tullut vastaan ketään joka olisi tähtinapaa konvertoinut moderneille laakereille - silloin joskus niitä tehtiin paljonkin. Oli muistaakseni aika kovaa kamaa sorvata ja vetopuolelle pistettiin tuplalaakeri. Hessulla on varmaan enemmän kokemusta aiheesta.

Noitahan saa uutenakin valmiiksi kartiolaakereille tehtynä, ulkoapäin ei eroa huomaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Järkevyys tähtinavan kunnostamiseksi alkuperäistyyppiseksi riippuu siitä, missä kunnossa se on nyt ja kuinka paljon on alkuperäisiä osia jäljellä. Jos on pelkkä tyhjä hylsynapa, muistelen että kun ostaa kaikki osat, mitä kuuluu, tulee hinnaksi uskomattoman paljon. Plus työ päälle.
Napa kun on suoraan laakerin ulkoskooli, siitä seuraa että kun se laakeroidaan uudestaan, yleensä tarvii hoonata ne laakeripinnat.

Muuttaminen kartiolaakereille on ollut yleinen tapa 80 ja 90-luvuilla. MCM:ssä oli siitä jopa aikoinaan hyvä ohje, MUTTA! Ei se ihan niin iisi homma oo. Ainakaan mun mielestä. Kun se napa tosiaan on laakerin ulkoskooli, niin se on sisältä karkaistu. On oltava CroMo:ä. Ei siinä mitään, kyllä sitä sorvata pystyy, ei se niin kova ole. Mutta ongelmaksi muodostuu rajapinta, missä karkaisu loppuu ja alkaa. Terä ja sorvi antaa sen verran periksi että reiästä ei tule riittävän suora ainakaan mun kriteerien mukaan. Tai tulee, kun jaksaa kikkailla tarpeeks kauan. Mutta jos hommaa on teetättämässä, voi sorvaria vituttaa.

Samoin se vaatii mun mielestä jigin, millä pannaan kiinni. Napa kun pitää saada heitottomaksi suhteessa jarrurummun kiinnityspintoihin. Jos navan vaan lätkäsee sorvin leukoihin ja ajaa pesät kartiolaakereille, voi olla varma, että jarru "pompottaa". Mistä sitten perinteisesti on syytetty huonosti valmistettuja tarvikerumpuja. Ei älytä, että vika on ihan muualla, eli itsessä tai sorvarissa.   Sekä laakeripesät ei ole linjassa, mikä taas kuluttaa lakruja nopeasti.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 14 tammikuu 10, 08:24:37...Muuttaminen kartiolaakereille on ollut yleinen tapa 80 ja 90-luvuilla...

Hmmm... Me kyllä muutettiin noi aina suojatuille kuulalaakereille, oli muistaakseni niin että vetopuolella oli vähän ahdasta ja sinne ei mahtunut kovin suurihalkaisijaista laakeria. Siksi sinne laitettiin kaksi vierekkäin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

No mun mielipide suojattujen kuulalaakereiden käytöstä prätkän navassa on mitä on.
Oon kokeillu. Ei ikinä enää...

ManniMika

Kiitos kokemuksista. taidan kunnostaa ne orggis laakereilla. täytyy vaan mitata ne välykset ja tilata sopivat laakerit. ;D