Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pakarin kiinnitys kanteen

Aloittaja KvL, 13 tammikuu 10, 08:55:52

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

Käsittääkseni toi on se vanha malli ja sellainen osattiin Moorelta lyödä pöytään sitä pyydettäessä.

Otin etuputkenkin auki ja siinäkin näkyi vuotoa olevan. Vanhan tiivisteen päälle puolikas evolainen ja putki kiinni. Pienen lenkin jälkeen kiristys ja nyt laippa vastaa kanteen, paitsi takana on pieni rako mutta ilmeisesti laippa on vinossa putkeen nähden. Sovelivoorumilla mainittiinkin että jigi on tehty alunperinkin vituiksi mutta samaa mallia aina vaan kopioidaan. :D

Putkeen räkiminen väheni 95% moottorijarrutuksissa ja räväkimmissä kiihdytyksissä. Ei siis ollutkaan seosvikaa... Lisäksi äänet pieneni/tasoittui motarinopeuksissa.
FXEF-81

jesse

motocrossi pyörissä käytetään yleisesti jousia putken kiinnityksessä kanteen eli ei välttämättä ole ollenkaan muuta kiinnitystä
itse ajattelin shoveliin laittaa lisäksi jouset...
jospa ne edes vähän jakaisi kiinnitys voimaa
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Rautahauli

Tuossa mun pyörässä on hyvä ripustus putkille, ne ei käänny mihinkään suuntaan kun ne ainoat kiinnitysruuvit  vääntää kiinni (kansikiinnityksen lisäksi tietty). Ne on vaimentajien puolenvälin takapuolella. Käsittääkseni ihan putken mallikohtainen ripustussysteemi.  Periaatteessa putket pysyisivät paikallaan ilman kanteen tulevaa ruuvia ja näin sen varmaan pitäisi ollakin, saattaa vaan puksuttaa tiivisteen välistä ilman sitä ylintä naulaa. ;)
FXEF-81

Rautahauli

#48
Puolikas evolaisen tiiviste näkyy toimivan, tuhansia kilsoja samoilla tiivisteillä. Takapytyn tiiviste otti vähän aikaa asettua mutta ei ole enää vuotanut.
Orggismallin vuodon huomasi ensimmäisenä siitä kun silmät alkoi vuotaa paikallaan käyttäessä, esim liikennevaloissa. Nämä taitaa vaan parantua ajossa kun muotoutuu paikalleen.
FXEF-81

Lyytinen

Jatketaanpas tätä. Minulla on tuossa sellaiset kannet, joihin on laitettu jo kierreinsertti. Etukannessa se on hieman väljäkin. Aluksi ajattelin, että olisin tehnyt himpun isomman insertin ja vetänyt sen kylmänä jonkun avaruusteknologialukitteen kanssa lämpimään kanteen. Nyt kuitenkin purin nuo kannet ja ohjurit on aivan finaalissa. Olisi siis tilaisuus "samaan rahaan" hitsata nuo pakoputken kiinnitys.

Kysynkin nyt, että olisiko järkeä tehdä jostain tuuman plootusta levy johon tuon kannen pulttaisi kiinni hitsauksen ajaksi. Semmoinen joka tapauksessa pitää tehdä, jotta saan sorvattua kannen pinnat suoraksi. Hommasin tosiaan tuommoisen 200 ampeerin kiinanihmeen, voi olla vähän hentoinen tuohon hommaan, mutta onnistunee kuitenkin rutkalla esilämmöllä? Luulisi, että melkein parempi pienemmällä virralla esilämmön kanssa kuin kylmään kanteen isolla virralla, niin kuin muistaakseni tässä säikeessä kirjoitettiinkin.

Mikäs lisäaine tuohon pitäisi olla? Jostain luin, että kansissa olisi 2 % kuparia, mene ja tiedä? Senttiäkään en ole alumiinia ikinä hitsannut, mutta olisi tarkoitus harjoitella ensiksi muulla kuin tuolla kannella. Saa sanoa ihan suoraan jos on sen tason juttu, että kannattaa unohtaa ;D

Lyytinen

#50
Löysinkin jonkin jutun joka vahvisti tuon arveluni tai ainakin oli samaa mieltä. Eli tukevaan levyyn koko roska kiinni ennen esilämmitystä ja seuraavan kerran pois kun on taas jäähtynyt. Näemmä ihan 4043 langalla turaavat, ei löytynyt muita viitteitä mahdolliseen kupariseostukseen. Katsoin myös tarkemmin nyt sitä kierrettä ja ei se kyllä pyhätöntä viikkoa kestäisi, pakko se nyt on hitsata ja tarkistaa onko toisessakin kannessa sama tilanne.

Edit: eikun löytyihän tuosta 2 % kupariseostuksesta sittenkin lisää mainintoja ja oikea lisäaine olisi 4145.

seppo

Ihan vaan kokemusperäistä tietoa löytyy noista kansien pakopuolien hitsauksesta. Viime talvena leikkautin sovelin kansiin 3-pistelaipat jotka sitten kaveri hitsasi kansiin kiinni. Kantta ei pultattu kiinni mihinkään plootuun, tosin hitsaustyön jälkeen kannet varmuuden vuoksi vielä plaanattiin. Mutta homma toimi hienosti eikä kansissa ole jälkikäteen ollut mitään häikkää. Lisäaineesta en osaa sanoa, voin kysäistä mitä tuossa hommassa käytettiin. Kuulemma siihen käy ihan hyvin tuo 4043 (30V hitsauskokemuksen omaavan kaverin mukaan). Ja tämän hepun tuntien ja jälkeä nähden ei ole syytä epäillä....

Itsekin olen tuota alsan hitsaamista tigillä viime aikoina harjoitellut eikä se ole niin vaikeaa kun siitä pääsee jyvälle. Virtaahan se ottaa ja esilämmitys on tietysti hyvinkin tarpeellinen. Kannattaa tosiaan hieman harjoitella ennenkuin kansia sulattelee.


JammuBorgir

Moro,

Helicoili otti ja petti etupytystä kesken ajokauden. Onko kellään kokemusta/ajatuksia plastidip automarine liimasta http://www.plastdip.fi/lammonkestava-superliima-auto-marine/? Kannattaako edes kokeilla?

Meinasin et jos liimais helicoilin ja pinnapultin kesäksi ja talvella ihmettelis jonkun paremman ratkaisun.

ma^ko

Toi lämmönkestävä liima kestää ainakin venekoneessa, mut se ei ole ilmajäähy. Pitää saada mesta hysteerisen puhtaaks et tarttuu.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: JammuBorgir - 12 heinäkuu 13, 09:05:11

Helicoili otti ja petti etupytystä kesken ajokauden.

Olipas yllätys.
Toi kamahan on toisella kansanomaisella nimellä kemiallistametallia.
Sillä tuskin on sama lämpölaajemiskerroin kuin alumiinilla. Joten tuskin kestää.
Paa pakareihin useampi kiinnitys runkoon ja putki paikoilleen vaikka ilman vaarnaa, niin toimii parhaiten.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 12 heinäkuu 13, 14:02:18
Toi kamahan on toisella kansanomaisella nimellä kemiallistametallia.

Kohtuullisen hyvin lämpöäkestävää mokomaa vaan, kaikki kemialliset metallit ei juurikaan siedä kuumaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

Ei tarvi enää halkoa/venyttää evolaisen tiivisteitä sovelin pakorööreihin, James gasket tekee valmiita. Evon tiivisteen puolikkaat kyllä toimii hyvin jos ne saa halkaistua  suoraan. Viimeksi onnistui hyvin eli nää uutukaiset jää odottaan ensikesää. Kuumapyörä hommas näitä jostain.

Kapteeni sika

Putkien kiinnikkeitä korjattu ja vahvistettu. Samalla pähkin kuinka ne kansien mutterit sais pysyyn kii jotka pitää putket paikoillaan. Eihän se iso onkelma ole ollut mut kyl niitä muttereita on saanut liki varttikierroksen kiristää ajopäivän jälkeen.

Safety wirelle porattuja muttereita en netistä löytänyt (ainakaan 5/16" UNC kokoa)mutta porajigi löytyi ja laitoin tilaukseen.  http://www.ebay.com/itm/190905561773

Ei näyttäisi olevan mitään teräsohjuria poralle mut eiköhän tuolla muutaman mutterin saa kairattua. Ja voihan sen ohjurin laittaa jos on enemmän tarvetta.

Spöke

Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kapteeni sika

Suolanen hinta parista mutterista. joo oikeesti en älynny ees hakee tommosia  ;D ,mut olisin ottanu jigin enivei.

Rautalankalukitus on paljo racempi. Ja jigiä voi shoveltaa muihinkin kokoihin.