Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pakarin kiinnitys kanteen

Aloittaja KvL, 13 tammikuu 10, 08:55:52

« edellinen - seuraava »

Titus

Juu näin se on. En ole Hessun taitoja epäillyt koskaan, enkä sorru muitten mollaamiseen.Tuo shovelin pakopultin täytehitsaus on kyllä aika pikku juttu. Eiköhän tää ollu tässä.

Hessu

Tarkotus ei oo keulia, vaan tosiaankin yritys tehdä asiat oikein.
Mutta, alsan hitsauksessa toisaan ongelma on aina lämmön nopea siirtyminen.
Toisaalta kaikkien oppien, ohjeiden ja kokemuksen mukaan isoja osia pitää aina esi- ja mielellän jälkilämmittää. Sillä esilämmityksellä ei pelkästään ole tarkoitus helpottaa hitsauksen aloitusta. Mitä se kyllä tekee. Vaan tasata osan lämpötilaeroja ja vähentää halkeamisvaaraa.

En oo kokeillu, mutta voi olla että tollanen vesipaljussa heftaus voi kiinni tarttuakin, kun käyttää ihan karseeta virtaa aloituksessa.
Mutta kanteen jää ihan varmaan raeraja missä halkeamisvaara on suuri.
Ei välttämättä halkea heti, vaan vasta jonkun ajan kuluttua joka voi olla käytöstä riipuen vuosienkin päästä. Esim. kun kuumalla motilla ajaa vesilätäkköön tai rankkasateeseen.

Kun kannen totee sit haljenneeks, haukutaan osat vanhoiksi paskoiksi. Vaikka syy onkin peilissä ja omassa viitseliäisyydessä ja saituudessa.

Varmaan jokainen vähänkään enemmän alumiinia hitsaillut ja työstänyt on huomannut eron vanhentuneen ja hitsatun/rajusti kuumennetun välillä.
Kuumentumaton on kovempaa. Hitsattuun poranterä uppoaa kuin voihin ja jopa viilaaminen on hankalaa, kun lastu irtoaa niin helposti ja tukkii viilan. Jos koko osa ei oo samanlaisessa "tilassa", niin jossain kulkee se raja ja siitä se sit halkeaa.

Rautahauli

Tuttu fiksasi kierteet mun mopon takakannesta. Siellä oli jo helicoil joka oli vaan jotenkin antautunut, eli ei onnistunut helicoil. En muista mihin kokoon reikä suurennettiin mutta sitä syvennettiin samalla.  Pinna kiristettiin tiukkaan pohjaan asti. Ulosjäävään osaan väännettiin 5/16" UNC, tai se siis kierteytettiin ennen asennusta, ja mutteri päälle. Grafiittirasvaa vähän väliin että mutteri tietää mistä kohtaa aukeaa seuraavan kerran. Tarkistelen mutterin kireyksiä välillä.

Edessä oli ehjä kierre mutta kiersin sinnekin pitemmän ruuvin pohjaan asti, poikki sopivasta kohdasta ja mutteri päälle siihenkin.

Takuulla pysyy kiinni niin kauan kun irti lähtee. Jos pettää niin sitten hitsarille. Pinnapultti taitaa olla toimiva juttu tähän vaivaan.

Rautahauli

Onko kukaan kokeillut Nord-Lock prikkoja, pysyykö niin kuin luvataan. Voisi koittaa pysyykö putki kannessa löystymättä.
FXEF-81

SOHVELI-76

 Jooo, Shovelissa pysyi koko viime kesän putket kiinni. Kai se sitten noista johtui kun ennen sai olla aina kirimässä. Metsäkone tyypit noita ovat kehuneet/käyttäneet.
0405691644

Hemuli

Nordlockit pitää taatusti - itse asiassa jos vetää liian tiukkaan niin voi olla tekemistä ottaa irti.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mr.Horsepower

#36
Alumiin turauksesta joo... helpostihan ne seetit ynnä muut helisee poikeen....

Mut noin ylesä ottaien esilämmitys alumiinille on helppo tehä eli pillillä ensiks vahvalla asetyleeni liekillä nokeaa  hitsatavan kappaleen.... siiten rupeaa lämmitämään kappaletta ja kun noki rupeaa palamaan kappeleen pinalla kappale on valmiks hitsatasttavaksi... eli palttia rallaa noin +100 c

Ja toinen asia jos on joku pakrin pultti tai vastava...

kannataa miettiä voisko alumiini juotella korjata tuon... Joka sulaa alle tuon +660c asteen ?

Tosin sisältää ylensä sinkkiä jonkin verran... että jos siiten oikeesti hitsaa... voi olla ongelmallista saada tarttumaan ilman että kaivaa tuon juoteeen poikeen kokonaan...

http://www.roadmachine.fi/technoweld.html

Mutta esim tuo Technoweld sulaa +380 asteessa... vois jopa onnstuakiin teoriasssa tuolla  ???
kappaleesta riipuen on olemassa lämpökilpeä.... se on sellaiseta geelimäistä materiaalia liukene veteen... joskus sillä voi pelastaa kappaleen esim cromin jos juottaa esim kromatut mesinki osat...  yms..

Mutta taitava hitsarihan tekis ehkä tuoss tapauskess puhistus kaikest rauta metalista... ja pulsaamalla pikku hiljaa... heppailemalla.... Vaikka sulassa oiskiin korkea lämpötila niin... kans onkuitenkiin hyvin lämpöä luovuttava kapistus... jotenka säätä minilogista silleen noi virrat  ett iso huippu virta ja lepo virta tosi pieni... sitten eikun pulsailemaan ja sopivasti annostelemalla ja seruaamalla miten lämpii kansi...
kun ei nyt kutenkaan puolta kantta hitsata kerrallaan ;)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Natking

Varmaan kannattas ostaa muutamalla kympilla laser lampomittari ennenkuin suorittaa kauheesti tallin nokeemista ja kalliin asetin tuhlaamista.  ::)
Just trying to be different (like everyone else)

Rautahauli

Olen kiristellyt muttereita aina välillä ja tiukassa on pysynyt mutta kiristely on tainnut lytätä tiivisteet koska ainakin takaputki vuotaa vähän tiivisteen välistä, ja tietty takapuolelta. Ominaisuus ilmeisesti. Aikaisemmin mainittiin vanhanmalliset evon tiivisteet, pitää varmaan koittaa niitä. Onko niitten laitossa jotain erityistä, en viittis kahlata edellä mainittuja linkkejä läpi kun joka toinen sana pitää katsoa sanakirjasta ja soveltaa loput. :D
FXEF-81

Rautahauli

Itse itselleni...

Eli hain pari evolaisen tiivistettä ja laitoin toisen sellaisenaan takimmaisen kannen ja putken väliin niin kuin Tuukkakin ketjun alussa mainitsi. Rakoa jää ja laitoin prikan laipan ja kannen väliin että mutterin voi kiristää kunnolla. Noin 100 kilsaa ajoa eikä ainakaan vielä ole noennut rosterikuorisia öljyletkuja jotka menee putken vieressä. Eli näyttäisi toimivan. Toistaiseksi.

Koitin halkaista toista tiivistettä ja se onnistuikin aika helposti, nyt on pari korjauspalikkaa jos vuotoa ilmenee. Puolikkaat sopii varmaan väliin ilman prikkaviriä.
FXEF-81

Rautahauli

Tällätään vielä kuva ajan kuluksi. Kuvassa yksi evolainen tiiviste halkaistuna, puolikas on parisen milliä paksu. Materiaali on jotain tiukkaan puristettua teräsvillaa tjsp. Puolikkaan pitäisi sitten parantaa tiivistystä orggistiivisteen lisänä.

FXEF-81

Tuukka

millä ihmeellä sä ton halkasit? Sivulla josta ton niksin alunperin bongasin neuvottiin halkasemaan se kahtia. yritin, mutta ei onnistunut ,joten laitoin kokonaisina.
C.O.G.

Rautahauli

Samasta syystä laitoin ensimmäisen kokonaisena kun en edes yrittänyt halkaisua, luulin että vaatii jonkun työkalun.

Mutta se aukesi ihan kynsin alkuun ja katkoin väliin jäävät säikeet pienellä veitsellä. Halkesi todella helposti, ehkä 5 minuutin homma. Tämä yksilö näytti siltä että keskilinjassa oli ikäänkuin valmis alku halkaisuun. Leikkaus linja jäi vähän rispaantuneeksi mutta ymmärsin niin että ei meinaa mitään, hakee kyllä paikkansa.
FXEF-81

Hemuli

Noita evon tiivisteitä on sitten kahta mallia - yllä mainitun suoran lisäksi evokäytössä parempi kartiomallinen. Sitä ei ihan tuolla tavalla halkaistakaan. En ole itse asiassa noita suoria nähnyt pitkään aikaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 11 kesäkuu 11, 11:22:20
En ole itse asiassa noita suoria nähnyt pitkään aikaan.

Kyl täältä löytyy
A.K.A. Rambe