Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pakarin kiinnitys kanteen

Aloittaja KvL, 13 tammikuu 10, 08:55:52

« edellinen - seuraava »

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 15 tammikuu 10, 23:11:46
Ihmettelen vaan että harrikoista puhutaan ja korjataan, mutta koko ajan puhutaan milleistä? Mitä helvettiä ? Samaten toi että 5/16 reikä korjataan 12mm kierteellä??? Eikö siihen kannen lähtöön mahtuis 14mm niin varmana olis iso pultti?

Johtuiskohan siitä, että jenkit on vasta kohta parisataa vuotta koittanut siirtyä metriseen järjestelmään...

Hemuli

Kiisken kommentti taisi olla lähinnä puritaanin sarkasmia :D... Kannen valu on sen verran nafti että ei siihen ihan kuinka suuri kierre vaan mahdu. Ja mitä tulee millisten käyttöön amerikkalaisissa niin niillä mennään mitä on saatavilla. Tulee itsekin rikottua kultaista sääntöä ja laitettua millisiä ruuveja jos esim. johonkin pitää saada rosterikiinnikkeet, löytyy nimittäin kohtuullisen paljon helpommin kuin vastaavia tuumaisia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Joo mun hampaaton vittuilu yritys käsitettiin taas ihan väärin niinkuin aina. Törmännyt vaan ajan saatossa niin monta kertaan kaiken näköisiin mä ite korjauksiin joissa ei päätä eikä häntää, että nousee niska karvat pystyyn kun lukee noita millikierre juttuja. Jos ei ole sopivia työkaluja vie jollekin jolla on tai ostaa omaksi. Klassisin esimerkki lienee jakopään ruuvit ja nostajanpesän ruuvit vanhemmissa koneissa missä harrikan oma 24-1/4 kierre, sinne on kiva täräyttää kuusmilliset kun ne on niin lähellä mitä nyt vähän sheikkaa reiässä ja senkki ruuvinkannassa ei ihan täsmää.Ne senkit ohjaa ainakin vanhemmissa nostajan pesät suoraan nokkaan nähden ja jakopääkin olis kiva saada kiinni ihan tukevasti pitää meinaan aikamoisia voimia takanaan kun jousipaineet rynkyttää nokkaa. Samaten kun riehuu sen ainokaisen poranteränsä kanssa niin monesti joutuu vastakappaleeseenkin suurentamaan sitä reikää mitä ei aina tule ajatelleksi,  mistä seuraa kaikenlaista kestävyys ja kohdistus ongelmaa. Esim. tää shovelin pakorutki kiinnitys pultin koko kasvaa putken laipan reunat ohenee ja seuraavaks on laippa poikki putkesta ja taas on putki irti.

Hessu

Trumpasta on vaan löytyny lisää millisiä ruuveja...

Kiiski

Briteissä on ihan omat tuumakierteet Whitwortit ja british standardit Hessu,ei sotketa niitä tänne, ketään ei kiinnosta!

Hessu

Kyl mua kiinnostaa.

Paitövei, kun toi sun avautuminen oli selkeesti mulle. Sulta jäi varmaan lukematta tää ketju alusta asti. Siellä kannessa on jo edellisten turausten seurauksena se M12 kierre. Sen takia sinne on varmaankin järkevin laittaa saman kokoinen korjausinsertti, eikä kasvattaa sitä reikää enää yhtään turhaan, just sen halkeamisvaaran takia. Kun sellasta fakiiria ei ookaan, joka pystyy laittaa n. 12mm reikään 5/16 UNC helicoilin.

Kiiski

Ei kyllä mä avaudun kaikille. Tossa lattialla parhaillaan pyörii yksi kappale shovelin kansia jossa 12mm pakoputken kiinnitysreikä ja pakoputken laipassa vielä isompi. Mä ajattelin että yksittäis kappale ettei noin paskaa korjausta muilla ole mutta olipahan. Se mun pointti oli et kannattais välttää  satojen tai tuhannen hintasten osien ryssimistä parinkympin säästön takia ja miettii hetki ennen kuin vetää makitan tulille ja sohii sitä terää niihin reikiin nuoruudeninnolla. Niinkuin itse aikaisemmin totesit niiden jälkien paikkaamisesta on vitusti vaivaa ja kuluja.

Piese

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 18 tammikuu 10, 12:32:50
Se mun pointti oli et kannattais välttää  satojen tai tuhannen hintasten osien ryssimistä parinkympin säästön takia ja miettii hetki ennen kuin vetää makitan tulille ja sohii sitä terää niihin reikiin nuoruudeninnolla.

Juu, ei kannata toteuttaa nuuskamuikkusen sanomaa muumipeikolle: "mistä tiedät ettet osaa, jos et ole kokeillut" ja kaikki lapsia omaavat muistanee mitä siitä muumipeikon talosta tuli ;D

-89 maksoi japanialaisen kanteen katkennut pakosarjan pultti 1800mk, kun olin itte sitä ensin "korjannu" nykyisin jos ei ole vehkeitä tehä niin saa olla, ei viitti ruveta koettaan jos se sittenkin onnistuis, jättää ne sitten sellaiselle jolla kyseiseen hommaan on pelit ja vehkeet sekä sitä ammattitaitoo.

Tosin nyt ehkä osais jo vaihtaa tuollaisen pinnapultin, ainakin työkalut olis.

Rautahauli

Täällä sama homma, eli takimmaisen kannen kierre sökö. Kanteen ruuvataan Helicoil ja setti tilaukseen missä on pinnapultit, mutterit, tiivisteet ja prikat.

Ihan varmuuden vuoksi kysyn vielä että mikä kierre on orggisruuvissa?

Hemuli

Äkkiseltään sanoisin että UNC 5/16".
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Titus

Alukannen täyttöhitsauksesta sen verran että pitäis onnistua upottamalla kansi vesiastiaan. Vaatii varmaan vähän totuttelua mutta onnistuu kyllä, eikä kuulemma tarvi ihmeemmin koneistella.Kuulin Vanhemmalta moottorimieheltä.Siitä sitten uutta jenkaa vääntämään..

Hessu

Alsan hitsauksen ongelma kun on sen nopea lämmön siirto- ja luovutuskyky ja kun sitä tehostetaan vielä upottamalla jerkku vodaan, niin siinä sitä on lämmittämistä. Kannen lisäksi pitää vielä saada se vesikin lämmitettyä. Tai siis niin että se kiehuu koko ajan. Tai itseasiassa eihän se vesi oo enää 500 asteessa nesteenä, vaan höyrynä. Eli homma on siis parasta tehdä turkkilaisessa saunassa.


Mä oon varmaan vaan helvetin huono hitsari, mutta en oo kyllä ikinä onnistunu siinä kuuluisassa mossahdusvaaran eliminoivassa bensatankin hitsaus kikassakaan. Eli vedellä täyttämisessä.
Jos tankkiin jättää yhtään ilmataskua, heti jysähtää. Mutta jos tankin täyttää piripintaan, voda alkaa kiehua ja sauma menee ihan vituralleen.

Titus

Vai turkkilaisessa saunassa. Kyllä sen veden tarkoitus on kyllä jäähdyttää hitsattavaa kappaletta ei lämmittää . Näin kuitenkin tehdään. Joka sortin alumiinin hitsaus ei onnistu. Mut voihan sitä risalla osalla harjoitella. Juu tankissa ei paljoa tartte pensankäryä olla kun puhaltelee ilkeesti vaik olis vettä sisällä mut voihan sen juottaa tinalla tai hopeallakin. Yksi ukko täytti hitsattavan tankin märällä hiekalla lähtee sit vähän ruosteetkin samalla kun puhaltelee mökköt pois tankista. Ja ainahan voi tosiaan viedä jollekin joka osaa. :)

erakko

nii.. kyllähän minäkin vermon tallikahviossa oon kuullu vaik mitä juttuja...  ;D ;D
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Hemuli

Veikkaanpa että Hessu osaa paljon enemmän kuin kaikki tämän foorumin lukijat yhteensä... Itselläni on myös sama kokemus alumiinin hitsaamisesta että kappale pitää saattaa tarpeeksi korkeaan lämpötilaan ja myös pitää siinä ennen kuin hitsaus onnistuu. Tietty jokainen tavallaan mutta on se mukava tehdä hommat vain kerran = oikein.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957