Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pakarin kiinnitys kanteen

Aloittaja KvL, 13 tammikuu 10, 08:55:52

« edellinen - seuraava »

KvL

Eli ropleemia tämän mahtavan yhden pultin kiinnityksen kanssa.

Takakannessa on jo ennestään muiden omistajien toimesta suurenneltu ja kierteytetty reikää, tällä hetkellä sellanen viritys, että kanteen menee ulkohalkaisijaltaan 11,75mm pultti(mikä lienee), harvempikierteiseltä näyttää ja siihen on hissailtu 8mm kierretankoa mikä jääkin ulkopuolelle. No nyt tietysti tuolla kannen puolella ei tunnu olevan kierrettä kuin jokunen milli jäljellä ja vaikka kuin lukitteen avulla yrittää laitella, ei se kestä kunnon kiristystä. Siis tuo viritys kiristyy kanteen, mutta ei kestä sitten kun laitetaan putki ja sitä kiristellään.

Mitäs tuohon keksisi? Kehtaako tuosta alkaa enää suurentelemaan? Aika isohan tuo kolo on jo nyt. Saakos noita esim. tig-liimattua umpeen ja lähtee "alusta" likenteeseen?

Hemuli

Täyttöhitsaus on kova sana, sitten vaan uutta reikää ja kierrettä. Kannattaa vielä laittaa pinnapultti ja käyttää putken kiinnitykseen mutteria niin ei tarvitse joka kerta kuluttaa kannen kierteitä putkia irrotettaessa.

Toi shovelin putkikiinnitys on kyllä aika surkuhupaisa viritys, ainoa konsti millä siitä saa edes lähelle toimivaa on että putki tulee vähintään kahdesta kohtaa kiinni runkoon niin että se kanteen tuleva pultti vain kohdistaa putken. Tai sitten ottaa ja hitsaa kanteen evotyyppisen putkikiinnityksen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

j

Moro!

Samantien kun alkaa hitsailemaan kantta, niin jotkut on tosiaan väsänneet mestat toisellekkin pinnapultille - sinne pakoaukon toiselle reunalle.

j

Hemuli

Itse olen nähnyt sellaisen virityksen että on koneistettu uusi laippa jossa evotyyppinen kiinnitys, tämä laippa on sitten hitsattu siihen shovelin oman laipan jatkeeksi. En ole ihan varma onko siinä kannessa tilaa toiselle pinnapultille - STD:n aftermarketkannet sitten erikseen, niissähän on peräti kolme pultinpaikkaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Tossa alsakannen hitsauksessa on vaan sit se pieni vittumaisuus. KOKO kansi menee täyteen remonttiin sen jälkeen. Ohjurit ja seetiholkit irtoo, tiivistepinta kieroon, pakoaukko soikeaksi... Pahimmillaan kannenpulttien insertit irtoo.
Alsakantta kun ei pysty hitsaa vaan "vähän", yhdestä kohtaa. Vaan koko jööti paistuu liki sulamispisteeseen.

Joo toi pakoputkien kiinnitys on asia mihin oikeasti kandee kiinnittää huomiota. Toi shovelin kansiin tuleva kiinnitys on sellanen, että se ei kestä minkäänlaista kuormaa. Pakarit pitää olla kiinni niin, että vaikka kannessa oleva pultti olis veks, putki pysyy paikallaan ajettaessa. Ja ne pitää asentaa niin, että pultilla ei vedetä tiivistettä tiukalle, vaan se ainoastaan pitää sen kireällä.
On muuten yks hyvä kohde huomioida kun kattelee fillareita sillä silmällä, että onko se suunniteltu ajoon, näyttelyyn vai kapakassa brassailuun.

KvL

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 13 tammikuu 10, 13:58:57
Tossa alsakannen hitsauksessa on vaan sit se pieni vittumaisuus. KOKO kansi menee täyteen remonttiin sen jälkeen. Ohjurit ja seetiholkit irtoo, tiivistepinta kieroon, pakoaukko soikeaksi... Pahimmillaan kannenpulttien insertit irtoo.
Alsakantta kun ei pysty hitsaa vaan "vähän", yhdestä kohtaa. Vaan koko jööti paistuu liki sulamispisteeseen.

Joo toi pakoputkien kiinnitys on asia mihin oikeasti kandee kiinnittää huomiota. Toi shovelin kansiin tuleva kiinnitys on sellanen, että se ei kestä minkäänlaista kuormaa. Pakarit pitää olla kiinni niin, että vaikka kannessa oleva pultti olis veks, putki pysyy paikallaan ajettaessa. Ja ne pitää asentaa niin, että pultilla ei vedetä tiivistettä tiukalle, vaan se ainoastaan pitää sen kireällä.
On muuten yks hyvä kohde huomioida kun kattelee fillareita sillä silmällä, että onko se suunniteltu ajoon, näyttelyyn vai kapakassa brassailuun.

No voihan svidu.
Viime keväänä käytetty kannet remontissa, eipä viittis uudestaan.
Täytyypä alkaa suunnittelemaan toista kiinnityskohtaa sitten myös putkille.

Siinä on jo jotain 12-13 mm pultinreiän halk. kannessa(pultti sen 11,75mm, sanoi halpiselek.työntömitta), riittääkö tilat vääntää vielä isommalle pultille vai jotain irtokierteitä? Eipä ole näitä tullut väsäiltyä...eikä mulla ole noita kiertetysvehkeitäkään.

Tietysti jos joku pystyy jeesaamaan hommassa, Järvenpää + lähimaasto. Jos tuommosen kaljakori / kossupalkalla?

Hemuli

Kaverin shoveliin onnistuttiin täyttämään toinen pakoputken kiinnitysreikä ilman isompia jatkotoimenpiteitä, kai se on sitten tuurista kiinni.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuukka

Vähän ehkä offtopic, mutta bongasin joskus tälläisen : http://www.shovelhead.us/forum/showthread.php?t=23475

Suomeksi... Vanhan mallinen evon pakoputkentiiviste shovelin orkkiksen tilalle. Sehän on sellainen rengas joka on tehty jostain alumiini silpusta. Painuu hienosti kasaan ja muotoutuu tarpeen mukaan. 
Vaihdoin moiset viimekesänä ja totesin erittäin toimivaksi.

Toisin kun tossa ohjeessa en halkaissut sitä, enkä myöskään laittanut orginaalia tiivistettä alle. Vähän sitä joutuu venyttelemään, että mahtuu sen pakoaukkoon menevän putken päälle. Kannen ja pakoputkenlaipan väliin jää myös rako, mutta jos se ei haittaa suosittelen!
C.O.G.

Smuige

Tossa tapauksessa yksinketaisinta on laittaa Helicoil tai vastaava korjauskierre ja sitten PINNAPULTTI.
Eli sellainen ruuvi jossa ei ole kuusio ym kantaa vaan pelkkä kierreosa.

Pinnapultti pysyy tiukasti paikallaan kannessa ja juurikäyrä lkiinnitetään paikoilleen pinnapultin toiseen päähän tulevalla mutterilla.

Eikä siihen kanteen tartte laittaa kahta taikka kolmea kiinnityspaikkaa, kunhan se juurikäyrä on aseteltu ja shimmattu paikalleen kanteen niin, ettei väännä mihinkään suuntaan. Ja pakoputki kunnolla kiinnitetty runkoon tai muualle.
(Jos äänenvaimentimet sojottaa väärään suuntaan, niin ei sitä korjata sillä, että kannesta "säädetään/tuunataan" pakoputken kiinnitystä!)

Ei se putki pysy kiinni paikoillaan JOS on vain sen kannessa olevan pakoaukon pultin varassa.

Niinkuin ei kaasarikaan pysy paikallaan vain kun on imusarjassa kiinni...  ::)

Hessu

Jos nyt on 12mm jenga, ei taida saada enää 5/16 helicoilia, mikä on siis alkuperäinen jenga.
Mä tekisin homman seuraavalla tavalla. Vetäisin kanteen M12 tai 1/2" helicoilin (Hemuli laittais Recoilin). Sit sorvaisin edellisen kokoisesta pultista natsan mihin vetäisin sisään alkuperäisen 5/16 unc jengan. Ostaisin Jameksen myymän tiiviste/pulttisarjan, mihin kuuluu tiivareiden lisäksi vaarnaruuvit missä on kuusiokolo. Itseasiassa ne on nimeltään pidätinruuvi.
Niiden hienous on että aina kun pakoputken ruuvia/mutteria joutuu avaa tai kiristää, voi pitää siitä vaarnasta avaimella kiinni. Niin liitos aukeaa siitä mistä kuuluukin.

Niin ja jos mahtuu, en oo kokeillu, laittaisin Nordlock:in lukitusprikka parin (8mm käy 5/16 kanssa). Niitä myy tänä päivänä hyvin varustetut ruuviliikkeet, mutta ei K-rauta.

Jos jengat kansissa on vielä hyvät, suosittelen käyttää sellasia erikoisruuveja mitä ainakin Hotbike myy. Pirun kalliita. Kaks ruuvia tais maksaa viime talvena 30â,¬. Ne on laipallisia kuusioruuveja joihin on sorvattu kantaan ura. Kittiin kuuluu ruuvit, lukkorenkaat ja sellanen puolikuun muotoinen prikka missä on kuuskulmainen reikä. Kaikki on rosteria. Ruuvi vedetään kiinni, sit pannaan prikka ruuvin kannan päälle ja lukkorengas lopuksi pitämään prikka paikallaan. Se prikan muoto ottaa kiinni pakoputkeen ja estää ruuvia löystymästä.

Mutta niin kuin Smuigen kanssa todettiin. Kyllä se kiinnitys toimii, kun pakoputket on kiinni niinkuin kuuluu. Eikä kaksmetriä pitkä 5kg painava änkkäri-putki yhdistelmä ole ainoastaan kiinni kannessa ja takarenkaan kohdalla yhdellä pannalla. Varmaan ei kestä.   

Piese

Noita pidätinruuveja saapi myös ruuvi.netin kautta. On siellä muitakin muttereita tarjolla ja ainakaan itellä mitään valittamista. Juurikin tilausta lykkään sisään.

Se onko halpa, ei ainakaan ittee edes kiinnosta pääasia että saa tarvittavat kiinnitystarvikkeet.

Siis täälläpäin on tarjolla ainoostaan kasiparin tarvikkeita ja niitäkin suppeammin kuin kaupassa kaljalaatuja.

KvL

Eli mulla on tossa jo siis pinnapultti, se on vaan viritys, eli hissattu yhteen m12 + m8 pätkät.
Siis 12 kanteen ja kasin mutskulla putki kiinni. On vaan se kannen kierre mennyttä kalua.

Paikallisessa pulttiliikkeessä tollanen m12-irtokierresarja, eli kierretappi + viitisen kierrettä, 58â,¬. Ei edes poranterää. Eipä viitti yhden kierteen takia.

Sen sijaan naapuripitäjän koneistamolla veivaavat mulle siihen max.parilla kympillä irtokierteen.

Tuli tuossa askarreltua tuplakiinnitykset molemmille putkille, rumenihan se siitä, mutta ajoa varten tuo onkin. Aika takapäässä molemmat, mutta hyvinhän nuo kantaa putken.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: KvL - 15 tammikuu 10, 13:17:38...m12-irtokierresarja, eli kierretappi + viitisen kierrettä, 58â,¬. Ei edes poranterää....

Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen mutta sitä kahden euron poranterää ei ole setissä sen takia että kun kierre on kunnolla pettänyt niin ei sitä tarvita. Ainakaan alumiinissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Ihmettelen vaan että harrikoista puhutaan ja korjataan, mutta koko ajan puhutaan milleistä? Mitä helvettiä ? Samaten toi että 5/16 reikä korjataan 12mm kierteellä??? Eikö siihen kannen lähtöön mahtuis 14mm niin varmana olis iso pultti?

Piese

Eikös paksuseinäminen Recoilin Keysert ole ulkoa 14mm ja sisältä 8mm, mutta muistaakseni olivat kohtuullisen kalliita.