Tekniikka / Muut > Ensiöveto / Kytkin

1980 Rautapään ensiön ja kytkimen tarkistus (1971 - E84)

(1/3) > >>

Kokkonen:
Edit: Teen tästä kaksi eri aihetta, ensiö ja kytkin tänne, vaihdelaatikko omaan osioonsa.
Edit2: Otsikko muutettu. Sopii aika hyvin kaikkiin 1971 - E84 Rautapäihin. Vain pikku eroja.

Työn alla on mainitun Rautiksen vaihdelaation ja ensiön tarkistus. Syynä on poikkeuksellisen nopeasti loppuun venynyt ensiöketju, jolla on ajettu vain vajaa 20 000 km, kun edellisellä päästiin yli 100 000 km. Huono laatuko? Vai keväällä tapahtunut takajarrun jumiintuminen ja pyörällä ajo noin kilsa takajarru savuten... vaiko molemmat?
Yhtä kaikki, laatikko leveäksi ja paikat tarkastukseen.
Laitan paljon kuvia, ehkä joitain vinkkeläkin tulee jolle kulle, avainten kokoja, kiristysarvoja, välyksiä ja sen sellaista. Kommenteille on aina tilaa.

Kuvia alla.
1. Säätövara on käytetty lopuun.
2. Ketju oli ottanut ensiökotelon kattoon kiinni, kuten myös startin kupariprikkaan.
3. Ensiön eturattas lähti auki "helposti". Vaihde päälle, rengasrauta pinnojen väliin vasten haarukkaa, 32 mm hylsy (oikea koko 1 1/4 tuumaa), pitkä varsi ja kumileka. Siinä onnistumisen salaisuudet. Jos nuokaan eivät auta, pulttipyssy kehiin ja jos ei sekään niin vielä lisäksi lämpöä mutteriin. Mutterissa normaalisuuntainen kierre.

Kokkonen:
Kytkimen avauksessa on syytä käyttää jotain työkalua, joka estää jousia lennättämästä etulevyä avaajan silmille. Itse olen käyttänyt kuvan 1 mukaista viritelmää, joka on koottu kahden ulosvetäjän osasista, keskikaran kärjessä yksi irtomutteri, koska muuten ei jenka riitä.
Kytkimen navan keskimutteri on kokoa 38 mm ( 1 1/2 tuumaa) , kuva 2 ja sekin aukeaa normaaliin suuntaan, poiketen BT keskiöistä. Onhan noille muttereille joku tuumakokokin olemassa, mutta millisillä olen pärjännyt. (Edit: tuumakoot lisätty)
Kytkimen kehän vapaan liikkeenkin mittasin vääntämällä kehää käsin toisesta reunasta sisään, toisesta ulospäin, kuva 3. Liike oli 1,5 mm. Ei sille ole mitään ohjearvoa olemassa ja tuo laakerikin (6206Z) on kuulasellainen, joten ei se ihan jämpti tuohon liikkeeseen olekaan. Vaihdan laakerin joka tapauksessa ja katsotaan sitten taas mitä vaikutti.

Kokkonen:
Jäi mainitsematta, että tuo kytkimen kehän vapaaliike, joka yo. kirjoituksessani on 1,5 mm, oli kytkin koottuna ja ketju paikallaan 0,8 mm. Tämä saattaa kiinnostaa jotakuta, jolla kytkin ei irrota. Tämän Rautiksen kytkimen kanssa ei ollut vieläkään mitään ongelmaa, piti ja irroitti kun oli tarvis (paitsi paikallaan seisten, kone käydessä). Mittaan nuo vapaaliikkeet sitten vielä uudella laakerillakin.
Mutta etiäppäin. Kytkinlevyjen paksuudelle ei ole mitään alamittaa annettu, vaihto tulee kyseeseen kun levyn kitkapinta on kulunut siinä olevien urien tasalle tai muuten kärsinyt. Tämän Rautiksen kytkinlevyt ovat vielä originaalit, ajettu jotain (vähintään) 120 000 km, eikä niitä tarvitse vieläkään vaihtaa. Paksuudet 2,5 - 2,4 mm. Eka paksu 4,5 mm. Samoin välilevyt ovat vielä iskussaan, joskin yhdessä oli joitain naarmuja, mutta saa kelvata. Paksuudet 1,13 mm kun täysivahvuus oli 1,15 mm (mitattu kalibroimattomalla venäläisellä mikrometrillä). Alamittaa ei ole näillekään, mutta pitää vaihtaa jos ovat sinistyneet, vääntyneet tai pahasti kuluneet. Kuva 1. Hivasin pintaa hyvin hienolla hiomapaperilla, nätti tuli.
Jos kytkimen irrotuksen kanssa on ollut ongelmaa on hyvä tarkastaa välilevyjen tekemät iskemät navassa ja levyjen aikaansaamat vastaat kytkinkehässä. Joskus saattavat haitata kytkimen avautumista. Kuvissa 2 ja 3 näkyvät urat eivät vaikuttaneet toimintaan. Voi kuitenkin olla, että varovasti rapsuttelen terävimmät särmät pois...

Kokkonen:
Kytkimen jousille on olemassa myös mitat, niiden tulee olla vapaana vähintään 59,5 mm.
Tässä mittauksessa ulompi oli 63 mm ja sisempi 58,5 mm, joten se kuuluisi vaihtaa. Kuva 1.
Kytkimen kuusi väliholkkia kannattaa myös mitata, niiden pituus tulisi olla 1.53 tuumaa = 38,86 mm. Itse laitoin ne riviin lasilevyn päälle ja tarkistin siten niiden samanmittaisuuden, kuva 2. Eivät olleet, kaksi oli muita pidempiä, pitkät 38,8 mm lyhyet 38,7 mm. En vaihda vielä, mutta noi pari pitää lyhentää tuon kympin verran.
Tulipa mitattua kytkimen akselin heitto eli run out, 0,08 mm. Kuva 3. Käsin vääntämälla sain akselin liikkumaan sivuttaisuunnassa 0,1 mm, eli löysää on tuon verran. Kytkimen akselin sisällä on pääakseli puslassaan, jolle vapaa liike määritellään välille 0.001 – 0.002 tuumaa, 0,025 – 0,05 mm, joten pitää tuo puslan kunto tarkistaa vielä kun laatikko on auki.

Kokkonen:
Tämä ensiö-kytkin ja vaihdelaatikon osuuden erottaminen toistaan olikin helpompaa kuin alkuun ajattelin, siksi "aihe" on jaettu kahtia. Täällä edelleen kaikki tähän aiheeseen liittyvä ja vaihteistosta sitten omansa Vaihteisto osiossa. Kiristystiukkuuksia tulee jossain vaiheessa joko tähän tai ihan omaksi aiheeksi. Tai molemmin.  8)

Edit: Vaihdelaatikon tarkistus: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1308.0

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta