Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mikä ois todella matala yli 40 kW prätkä 152 senttiselle kuskille?

Aloittaja Raimo-Raato, 27 huhtikuu 17, 20:29:12

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Moro.

Ois ajatuksena ajattaa vaimokkeelle prätkäkortti opetusluvilla. Ongelmaksi on vaan muodostunut se ettei löydy riittävän matalaa prätkää (budjetin puitteissa) jossa täyttyisi tutkintoajoneuvon vaatimukset vähintään 40 kW ja 595 kuutiota. Japsikustomeista pieniä ja kevyitä löytyy mutta niissä tehovaatimukset ei täyty. Rouva on kerran istahtanut huimalla 152 senttisellä varrellaan Superlow Spåran päälle ja siinä jalat ylsi maahan. Sellaisen hankintaan ei vaan rahkeet tässä elämäntilanteessa riitä.

Ehdotuksia sopivista pätkyttimistä otetaan vastaan. Syksyllä mä googlettelin jonkun passelin japsinakupyörän jota madaltamalla olisi saattanut päästä maaliin mutta oon autuaasti kerennyt jo unohtaa että mikähän se oli.

Edit: Perheen juniorilla on Honda MSX kevari josta speksit sanoo istuinkorkeudeksi 765 mm (30.1 inches). Sen päällä rouvan varpaat yltää maahan eli kapealla penkillä se olisi kipuraja. Kustomin leveämmällä penkillä pitäs olla vielä matalampi.
A.K.A. Rambe

filtteri

#1
pistä sporttiin burly slammer madallus sarja niin eiköhän se sillä ole passeli.mulla on forty eight niillä lyhyimmillä takaiskareilla mitä saa ja on matala voin huomenna mitata korkeuden jos kiinnostaa.samoihin mittoihinhan putoaa sportti kun sportti tuolla setillä..veikkaisin että superlow on hiboy tuon mun pyörän rinnalla.
kuva mun häksättimestä löytyy talleissa tapahtuu topicista sivulta 162 jos se antaa jotain käryä tilanteesta.

Veijo Esso

Olisko lainahyöhenet vaihtoehto? Vai kuinka pitkä aika on tarkoitus käyttää opetukseen? Ja tietysti jos ei ihan 100% pykälien mukaan mene niin lainaa sopivan mopon vaan tutkintoon ja parin päivän ennakkotreeniin.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: filtteri - 27 huhtikuu 17, 22:26:18
pistä sporttiin burly slammer madallus sarja niin eiköhän se sillä ole passeli...

Nyt on budjetti ihan vaan muutamia tonneja joten spårat on poissa laskuista. Toisekseen huomioitava asia on että prätkän ei tartteis olla ihan tonttiin tiputettu ettei käsittelykoe hankaloituisi liiaksi.
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Veijo Esso - 28 huhtikuu 17, 08:43:36
Olisko lainahyöhenet vaihtoehto? Vai kuinka pitkä aika on tarkoitus käyttää opetukseen? Ja tietysti jos ei ihan 100% pykälien mukaan mene niin lainaa sopivan mopon vaan tutkintoon ja parin päivän ennakkotreeniin.

Kyllä sitä mielummin koko opetuksen ja inssin ajais samalla omalla vempeleellä. Homma paljon yksinkertaisempaa niin. Opetusajoneuvon tarttee olla 35 kW ja ei muuta vaatimuksia. Selailin eilen nettimotoa ja tuntus tässä lähialueella olevan useampikin vaihtoehto joista saattas madaltamalla saada passelin. Esim. 1100 virago, Yamaha XJ 650-700 ja XJ 600 S. Kawan SL 600 Eliminator vaikutti oikein passelilta kunnes huomasin että sen todellinen kuutiotilavuus on 593 cc ja vaatimus oli sen 595.

Pitää nyt tässä kohta lampsia Ajovarmalle kyselemään että paljonko saa olla liikennerikkomuksia että vielä kelpaa opettajaksi. Saattaahan se pompata siitäkin. Niin ja pitää selvittää mitä siirtymäaika tutkintoajoneuvon vaatimuksissa vuoden 2018 loppuun tarkoittaa. Nykyäänhän vaatimus on 50 kW mutta oletan että siirtymäajan saa vielä vanhoilla säännöillä mennä.
A.K.A. Rambe

Veijo Esso

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 28 huhtikuu 17, 10:37:25
Kyllä sitä mielummin koko opetuksen ja inssin ajais samalla omalla vempeleellä. Homma paljon yksinkertaisempaa niin.
Tottahan tuo on. Itsekin kun opetan jälkikasvulle A2:sta niin sitä varten piti Sporaan laittaa rajoitus, että saa samalla härvelillä hoitaa kaikki ajot.

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 28 huhtikuu 17, 10:37:25
Pitää nyt tässä kohta lampsia Ajovarmalle kyselemään että paljonko saa olla liikennerikkomuksia että vielä kelpaa opettajaksi.
Se löytyy ihan Finlexistä.

Smokie

Mitä jos on joku muuten sopiva härveli mutta vähän jää vaatimuksista, käyt katsastamassa uusiksi. Esim tämä Kawan muutama puuttuva cc, sanot vaan että laitoin perkeleen isot männät sinne.

Kaitsu61

Intruder VS800 ja sihen lyhyemmät 280mm:set takaiskarit, 805cc ja 41kW. Niitä on nettimotossa suht edukkaastikin myynnissä:

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_vs800gl_intruder%2093.htm

Meillä rouva opetteli tuommoosella ja nyt päästelee madalletulla Dynalla niin maan perusteellisesti...

Smokie

Intikka on ihan jees vehe. Mun kokemuksien mukaan keulan jouset pitäis olla puolta paksummat ja lyhyemmät tai vaihtaa keulaöljy vaseliiniin. En tiedä mitä sille vehkeelle millä ajelin oli tehty mutta kun kaasua pumppasi maantievauhdissa vehe meni ylös ja alas varmaan yli 10 senttiä. Se oli mutkassa ihan oikeasti vaarallinen kun se muuttui bobberista chopperiksi täydessä vauhdissa.

Kaitsu61

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 28 huhtikuu 17, 15:24:21
Intikka on ihan jees vehe. Mun kokemuksien mukaan keulan jouset pitäis olla puolta paksummat ja lyhyemmät tai vaihtaa keulaöljy vaseliiniin. En tiedä mitä sille vehkeelle millä ajelin oli tehty mutta kun kaasua pumppasi maantievauhdissa vehe meni ylös ja alas varmaan yli 10 senttiä. Se oli mutkassa ihan oikeasti vaarallinen kun se muuttui bobberista chopperiksi täydessä vauhdissa.

Meillä ei kyllä ollut tuollaisia ongelmaa, pikkuintikka oli mukava peli päästellä mutkateitä... Tykkäsin välillä itekkin käydä sillä kurvailemassa.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kaitsu61 - 28 huhtikuu 17, 14:08:59
Intruder VS800 ja sihen lyhyemmät 280mm:set takaiskarit, 805cc ja 41kW. Niitä on nettimotossa suht edukkaastikin myynnissä:

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_vs800gl_intruder%2093.htm

Meillä rouva opetteli tuommoosella ja nyt päästelee madalletulla Dynalla niin maan perusteellisesti...

No juuri laitoin muutamalle tollasen myyjälle kyssäriä että onko teho merkattu otteeseen ja paljonko jos on. Bikez.com kun ilmoittaa että 36,5 kW.

Käytiin tuossa yhtä Jammun XJ 650 Maximia koeistumassa ja siinä ylti jalat riittävästi maahan ja muutenkin oli vaimokkeelle mieluinen. Siinä tuli vaan ongelmaksi että tehoa ei ole merkattu otteeseen ja eipä tainnut olla moottorin kokoakaan. Ajovarmalla sanottiin että teho pitää löytyä rekisteritiedoista tai ei kelpaa tutkintoajoneuvoksi. Mikään wikipediasivun vilauttaminen ei siis auta. Pyörä on jenkkituonti joten voipi olla hankala saada maahantuojalta virallista todistusta tehoista ja kuutioista. Saiskohan ne tehot dynolapulla otteeseen? Laitoin siitä Trafillekin kyssäriä. Tuossa yksilössä oli vielä sekin että maahantuodessa vuosimalliksi on merkattu -87 vaikka valmistenumeron perusteella oikea vuosimalli on 1980. No se lienee sivuseikka tässä.
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kaitsu61 - 28 huhtikuu 17, 16:48:25
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 28 huhtikuu 17, 15:24:21
Intikka on ihan jees vehe. Mun kokemuksien mukaan keulan jouset pitäis olla puolta paksummat ja lyhyemmät tai vaihtaa keulaöljy vaseliiniin. En tiedä mitä sille vehkeelle millä ajelin oli tehty mutta kun kaasua pumppasi maantievauhdissa vehe meni ylös ja alas varmaan yli 10 senttiä. Se oli mutkassa ihan oikeasti vaarallinen kun se muuttui bobberista chopperiksi täydessä vauhdissa.

Meillä ei kyllä ollut tuollaisia ongelmaa, pikkuintikka oli mukava peli päästellä mutkateitä... Tykkäsin välillä itekkin käydä sillä kurvailemassa.

Noi vanhat japsikustomit tuo kyllä hieman lisähaastetta käsittelykokeeseen. Kävin paikallisessa autokoulussa juttelemassa tästä korttiasiasta ja sanoivat jonkun ajaneen A2-kortin 535 Viragolla ja sen kanssa olleen haastetta käsittelykokeen kanssa. Vaan kaipa siitä paskemillakin jarruilla ja joustituksella selviää kun riittävästi vaan harjoittelee. Sehän opetusluvilla ajettaessa on hyvä, että pystyy ainakin riittävästi treenaamaan.
A.K.A. Rambe

Kaitsu61

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 toukokuu 17, 13:42:14
Lainaus käyttäjältä: Kaitsu61 - 28 huhtikuu 17, 14:08:59
Intruder VS800 ja sihen lyhyemmät 280mm:set takaiskarit, 805cc ja 41kW. Niitä on nettimotossa suht edukkaastikin myynnissä:

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_vs800gl_intruder%2093.htm

Meillä rouva opetteli tuommoosella ja nyt päästelee madalletulla Dynalla niin maan perusteellisesti...

No juuri laitoin muutamalle tollasen myyjälle kyssäriä että onko teho merkattu otteeseen ja paljonko jos on. Bikez.com kun ilmoittaa että 36,5 kW.


Meillä tuo oli -94 mallin Saksan tuonti, istumakorkeus n.65cm  ja siinä ainakin oli otteessa teho 41kW:


Veijo Esso

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 toukokuu 17, 13:47:42
Noi vanhat japsikustomit tuo kyllä hieman lisähaastetta käsittelykokeeseen.

Vanhin poika ajoi kevarikortin 125 Shadow:lla ja kun käsittelykoe meni moitteetta läpi niin katsastusmies totesi, että  "pakko meidän on tielläkin käydä ajamassa" ja kierrätti korttelin ympäri ja se oli siinä. Uskoi, että on harjoiteltu riittävästi.

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 toukokuu 17, 13:47:42
Vaan kaipa siitä paskemillakin jarruilla ja joustituksella selviää kun riittävästi vaan harjoittelee.

Jos vertaa japsivärkkien jousitusta ja jarruja vanhaan vakio Sporsteriin niin voittaja ei taida tulla trumplandiasta. Tai ainakin ovat eri tavalla huonot jos ei muuta.

Veijo Esso

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 toukokuu 17, 13:42:14
No juuri laitoin muutamalle tollasen myyjälle kyssäriä että onko teho merkattu otteeseen ja paljonko jos on. Bikez.com kun ilmoittaa että 36,5 kW.

Tuohan saa itse selville vakuutusyhtiön laskurilla jos tietää rekkarin. Jos tiedot on otteessa niin näkyvät laskurissa suoraan.