Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Springerikeulan valmistuksesta

Aloittaja Kokkonen, 17 helmikuu 09, 10:14:33

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Löytyi tuollainen osakauppa, jossa tavaraa DIY springerin valmistukseen. 60-luvun kunnon hippityyliä, 6 ja 8 tuuman leveydellä... jos tuota lähtee todella rakentamaan, puuttumaan jää vielä itse haarukkaputket... mitäs materiaali pitäisi lähteä vaitsemaan?

Ja kaikki kommentit on enempi kuin tervetulleita.

Hitto, olis tuo vaan upea...!  8) 8)

http://www.bitterendchoppers.com/SpringerParts2.html
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Crime Scene Choppers myy myös tarkkoja piirrustuksia springerkeulan rakentajille, bonuksena heiltä löytyy myös inkkarityylisen lehtijousikeulan piirrustukset :) .

http://www.crimescenechoppers.com/store/show_by_tags/Plans
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Nyt alko polttelemaan siihen malliin, että kysely lähti springivelikitin valmistajalle. Olihan tuo haarukkamateriaalikin siellä mainittu 1-1/4 DOM tai crome moly putki....
Karun näköinen kapistus  8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Kun kerran kaikki kommentit on tervetulleita...
Mä en oo ikinä voinu sietää noita ns. hippispringereitä. Ne on kuin Jawa. Uutena paska ja ruma ei muutu hyväksi ja hienoksi vain sillä, kun siitä tulee vanha.

Lähinnä oon aina ihmetelly niiden rockereiden laakerointia. Tai siis oikeastaan sen puutetta ja siitä seuraavaa hyvää tai huonoa toimivuutta.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 18 helmikuu 09, 07:44:04
Kun kerran kaikki kommentit on tervetulleita...
Mä en oo ikinä voinu sietää noita ns. hippispringereitä. Ne on kuin Jawa. Uutena paska ja ruma ei muutu hyväksi ja hienoksi vain sillä, kun siitä tulee vanha.

Tuo on pistämättömästi sanottu ;D

Tuon keulamallin jousto-ominaisuuksia kuulee todellakin harvoin kehuttavan. Mutta sievä se on! :)
Eikä tässä satsissa rockereissa ole laakereita, valmistaako yleensäkään kukaan hippi-springeriä noilla laakeroinneilla? Tai onko tehty jälkiasennuksia?
Tom W

Tuusulan T-Bone

Siis ettäkö siellä on rauta vasten rautaa? Venäläisten vehkeissä olen mokomia nähnyt, mutta...
Long John Stroker

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 18 helmikuu 09, 15:16:23
Siis ettäkö siellä on rauta vasten rautaa? Venäläisten vehkeissä olen mokomia nähnyt, mutta...

Tuossa DIY sarjassa noin näyttää olevan.
Kyllähän siellä pitäis ainakin puslat olla, niinkuin noissa tarvike springereissäkin näkee.
Aika erikoista, ettei sellaisille ole paikkoja jo valmiina.

Tässä toisen valmistajan springeri, joka näyttyäisi olevan myös  ilman puslia

Ja tässä taas ilmeisesti on puslat

Tom W

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 18 helmikuu 09, 15:16:23

Toi puslattomuus on niissä ihan vakiohommaa. Showhommia. On tullu vastaan jopa sellasia, missä niiden rockereiden tappeina/akseleina on vaan pultit. Niiden ns. päittäisvälys säädetään nylockmutteria kääntämällä. Ja arvatkaa onko niistä missään rasvanippoja?

Nehän on käytännössä kaikki ihan leluja.

Tietovisa. Kuinka monta rasvanippaa on, jarruineen täydellisessä 40-luvun springerissä?

Webmaster

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 19 helmikuu 09, 07:23:54
Tietovisa. Kuinka monta rasvanippaa on, jarruineen täydellisessä 40-luvun springerissä?
Veikkaus:
6kpl (alakiikuissa 4kpl ja ylhäällä 2kpl jousissa)
Menikö edes lähelle ?

Tuusulan T-Bone

Niitä on enemmän, veikkaisin 8 kpl.
Long John Stroker

Hessu

Ite keulassa on 6. Jarrukilvessä 3. Reaktiotangossa 2. Navassa 2.

kimmo

Kiinnostaa että mitekä tämä eteni aikanaan? Tilasitko kitin...tai plänit?

Kokkonen

Ei se edennyt yhtään mihinkään.
Kyllä nuo enemmän asioista perillä olevat tahot saivat minut vakuuttuneeksi että tuo keula ei ole ajoa varten. Ja pelkällä showkeulalla en tee mitään.
Pidän kyllä edelleen tuosta mallista kovasti, mutta homma on ollut jäissä toistaiseksi, joskaan ei ihan unohduksissa.  
Kyllä tuo laakerointi tarttis olla kunnollinen.

Tuo -77 Shoveli olis tarkoitus rakentaa uudelleen....joskus.... :-\

Edit typot
Tom W

kimmo

Joo kyllä rockerit tarvii kunnon puslauksen jos meinaa ajaa.
Onkohan noita "bitterendchoppers" tai "crimescenechoppers" tms springerin rakentelu plääänejä kukaan hankkinut?
Onkohan nuo hankkimisen arvoisia jos alkaa jotain omatekelettä suunnitteleen?

mielikuva

Haluisin nostaa tätä aihetta pinnalle, kun tuo talvikin lähestyy. Onko kukaan todella tilannut näitä ohjeita? Saako tällaisten ohjeitten kanssa ajettavaa keulaa jos varustaa kunnon laakereilla tai puslilla? Kun puhutaan tuollaisen keulan ajettavuudesta, niin silloin puhutaan varmaan jousto-ominaisuuksista enemmän kuin keulan heikkoudesta.
Onko ainoa "oikea" tapa alkuperäisen springerin kopiointi jos haluu toimivan? Ajatus olisi että ainoot ostettavat osat olisivat jouset, mahdollinen iskari ja jotain pultteja.