Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sähköosien EMC-säteily

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 07 tammikuu 10, 10:41:07

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Ja EMC-säteilyn estämiseksi uusissa pyörissä... tosin merkitykseltään asia on kuin hyttysen ampumista ydinohjuksella. Yhtä kaikki, uusissa pyörissä pitää uuden kopterilain mukaan olla lataus- ja sytkälaitteistot jollain tavalla koteloituna. Viranomainen tykkää krominkiillosta...!!! ;D

(EDIT Kokkonen, jaoin tämän keskustelun omaksi aiheekseen.)
Long John Stroker

Hemuli

Menetkö sä sitten piilottamaan ne kaikista uusistakin pyöristä? Ei puola ole kovinkaan usein missään jemmassa - se on ihan vaan koriste se kuori siinä päällä, eihän se edes koteloi puolaa kokonaan sisäänsä vaan peittää alle puolet siitä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Ja sitä paitti T-T-B, puolahan on itsessään koteloitu yksikkö - vai montako paljasta sähkökomponenttia siinä näet? Jos nyt ruvetaan niitä hiuksia halkomaan ;)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Lisäksi sanottakoon, että "kotelointi" ei sinänsä sano yhtään mitään sen sähkömagneettisen häiriöiden aiheuttamisesta. Se "kotelo" voi ihan yhtä hyvin toimia lähettimen antennina. Ei niitä häiriöitä silmällä mitata.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 07 tammikuu 10, 14:00:24...Ei niitä häiriöitä silmällä mitata.

Ei niin. Itse asiassa niitä mitattiin tuossa joku kesä sitten T-Bonen ja muutaman muun kanssa erään innokkaan insinööriopiskelijan ja Helsingin STADIA ammattikorkealulun suosiollisella avustuksella. Silloin todettiin että normaalista moottoripyörästä jossa sytytyslaitteisto on "koteloitu" eli vermeet sijaitsevat poissa näkyvistä kannen alla ei tule millään taajuusalueella häiriöitä jotka olisivat haitaksi millekään.

Magneettosytkällä varustettu knuckle kyllä rätisi siihen malliin että alta pois ;D ...

Tuossa vielä malliksi meikäläisen silloinen fillari mitattavana.



Ja käytettyä laitteistoa.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 07 tammikuu 10, 12:17:44
Menetkö sä sitten piilottamaan ne kaikista uusistakin pyöristä? Ei puola ole kovinkaan usein missään jemmassa - se on ihan vaan koriste se kuori siinä päällä, eihän se edes koteloi puolaa kokonaan sisäänsä vaan peittää alle puolet siitä.

Häiriösuojaus voidaan tehdä kovin monella tapaa. Katsastusmies ei kuitenkaan voi nähdä niistä montaakaan - siksi laissa päädyttiin kotelointiratkaisuun. Vai haluaisiko mr H mieluummin maksaa neljä donaa jollekin mittauslaitokselle kuin laittaa sen puolikkaan munankuoren puolan päälle? ;)

Ja se puolikas munankuorikin voi joissain tapauksissa estää liiallisen säteilyn. Jos muistat, tuo lehmäkin mitattiin neljästä eri suunnasta.

Yhtä kaikki, saivartelua tämä vaan on. Kärjettömistä sytkävehkeistä tuleva säteily ei juuri taustasäteilystä erottunut. Myös evo ja pannu kärkisytkillä läpäisivät mittauksen. Sen sijaan imperiumin vastaisku Bonneville oli varsinainen häiriögeneraattori - samoin kuin se mankulla varustettu Knuckle. ;D
Long John Stroker

Lyytinen

Niin, yritän vaan sanoa tässä sitä, että tuo kotelointivaatimuskin on mielestäni ihan täyttä viherperseilyä. Voisi ihan vittuilumielessä tehdä semmoisen täysin koteloidun värkin joka silti aiheuttaa häiriötä niin paljon, että radiostakin kuuluu vaan pörinää. Mutta jos se hieno kuori lainsäätäjää ja katsastajan mieltä lämmittää, niin minkäs minä sille...

Mankkupeliin jos laittas semmoset korkeampivastuksiset tulpanjohdot mitä järjettömissä niin väitänpä, että ei tulis sitä häiriötä niin paljon. Mutta eipä välttämättä oliskaan enää "laakista raikas"...

Tuusulan T-Bone

Tarkalleen ottaen me emme tiedä, oliko häiriönlähde nimenomaan se mankku, se voisi olla latauslaitteistokin. Mutta yksi lysti, lainsäätäjälle kelpaa. Koko hommahan on yhtä viherperseilyä ja turvallisuusfasismia nykyään.
Long John Stroker

Lyytinen

Juu en minäkään tiedä, mutta harrastuneisuuteni perusteella kyllä olen vahvasti sen sytkän puolella. Latauspuolella ei oikein niin jyrkkiä virran- ja jännitteennousunopeuksia esiinny. Voin kyllä olla väärässäkin, mutta tosiaan yksi lysti kun nykyisissä pyörissä ne kamppeet on lohkojen sisässä tai niin rumia, ettei niitä viitsi ilman koteloa pitää. Sitten kun lättään ruvetaan vaatimaan tuollaisia niin käy niinkuin Noin seitsemässä veljeksessä kun Takku ei saanut niitä nakkeja munalla...

BTW, tuosta turvallisuusfasismista et al. Onhan niin, että kaikissa viranomaistoimissa on taustalla aito huoli kansalaisten turvallisuudesta, onhan? (Vrt. se Speden "onhan autossa kondensaattori, onhan?")

Hemuli

Ei jumalauta, tähänkö tää nyt menikin? Kyryäkynin diileri hieroo käsiään kun kaikki rientää jonossa ostamaan niitä hemmetin kromikuoria että saadaan katsuri tyytyväiseksi.

Mites tulpanjohdot? Pitääkö mun vääntää teräsputkesta niille kuoret? :o

Henkilökohtaisesti uskon että ei leimalla tulla vaatimaan mitään kuoria puolan ympärille - siis jos tässä maassa joskus saadaan omavalmisteita kilvitettyä...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Äläs Hemuli rienaa sielä... Tää homma koskee myös muutoskatsastusta sen ikäisissä vehkeissä, joita EMC-vaatimus koskee. Saat sä sen peltikuoren tehdä itekin tai tunkea sen puolan vaikka enskakopan tai öljytankin sisään. Jäsen Soikkelillakin on hienosti piilotettu puola, vaikka pannulla sais vetää paljaallakin... Tulpanjohdoissa pitää olla merkintä häiriösuojauksesta, ts. niissä lukee joku "spiral core" tms.

Mun puolesta kukin voi tuottaa häiriöitä ja vetää paljaalla niin paljon kuin lystää, mutta nyt on kumminkin olemassa helpot konstit saada laitteet tältäkin osin muutoskatsastettua. Mun puolesta on myös aina parempi, jos katsuri ei asiaan edes puutu.

Offtopic turvallisuusfasismista ja viherperseilystä... ei siellä nyt ihan puhtaita jauhoja pussista löydy. Toisaalta kyse ei ole myöskään pelkästä vittuilusta. Liikenneinsinöörit ovat oman teoreettisen ajattelutapansa vankeja. Jos joku näyttää insinöörin piirustuspöydällä vaaralliselta, liikenneinsinöörin mielestä sen täytyy olla sitä myös tosiasiassa. Harrastajat tietävät hyvin, että näin ei asia ole.

Esimerkkinä vaikka peili. Oon ittekin ajanu pyörää, jossa ei ole peiliä ollenkaan ja hyvin pärjäsin. Myös yhdellä pienellä peilillä näkee aivan riittävästi, kunhan säätää sen tarkasti ittelleen oikein. Liikenneinsinöörin mielestä kaksi isoa peiliä on kuitenkin ilman muuta turvallisempaa - ergo: moottoripyörässä pitää olla kaksi isoa peiliä.

Tällainen ajattelutapa ei mun käsityksen mukaan ole tahallista vittuilua harrastusta kohtaan. Mutta sitä on vaikea muuttaa. Oon yrittäny seittemän vuotta ja nyt riittää.
Long John Stroker

Hemuli

Onko mun Buelli nyt sitten laiton kun siinä on tehdasasenteinen puola paljaana runkoputkessa kiinni? Tai muijan sportsteri jossa taas tehdasasenteinen puola tankin alla ilman metallivaippaa?

Nimim: "vienkö kilvet suosiolla takaisin konttorille"
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

No nyt tämä menee kyllä täysin offtopikiksi...

Mistäs sinä Hemuli tiedät, ettei sen muovikuoren alla ole metallivaippaa? Tai sen paremmin katsastajakaan? Muovitushan suojaisi sitä metallivaippaa sääilmiöitä vastaan. Nyt kai pointtina on, että sen metallin pitäisi olla muovin päällä eikä toisinpäin. Ilmeisesti muovipäällyste vie sen metallin häiriösuojausominaisuuden pois ;) Jos terveellä järjellä asian ajattelisi, niin katsastusasemilla voisi olla jokin erityisen herkäksi viritetty radio, josta ei saisi kuulua häiriöt. Nämä EMC-asiat on tiettyyn pisteeseen asti kyllä ihan vakavasti otettavia kun on näitä sydämentahdistimia ynnämuita. Mutta tuo kuorivaatimus on kyllä sellaisen henkilön käsialaa, joka ei aivan ole sähkömagneettisista asioista perillä.

Opiskeluaikaan minulla oli kämppiksenä viittä vaille valmis tieinsinööri. Oli jossain tentissä pitänyt laskea liittymän kallistuskulma. Laskukoneessa oli näkynyt 60 astetta, ensiksi oli ajatellut, että ei voi pitää paikkaansa. Sitten pähkäili, että kerta laskukone niin näyttää, niin kyllä sen sitten pitää olla se 60 astetta...

Monesti kyllä taitaa olla, että näissä pykäläasioissa on arvovaltakamppailu kyseessä eikä itse asia. Varsinkin kun otetaan huomioon, että ne tekee jotka osaa. Jotka ei osaa, opettaa. Ja ne jotka ei osaa sitäkään, johtavat.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 08 tammikuu 10, 12:57:37ne jotka ei osaa sitäkään, johtavat.

Tai ovat töissä yliopistolla ;D...

Tästä huolimatta T-Bonekin varmaan muistaa että toi kotelointipäätelmä lähti lähinnä tuosta evolaisen jakopään kopasta jonka sisällä on sitten joko elektronisen sytkän komponentit tai kärjet. Todettiin että niin kauan kuin ko. romut on poissa näkyvistä niin ei tule mainittavia häiriöitä. Tiedä sitten missä vaiheessa homma muuttui siihen että koko laitekanta pitää olla ydinsodan kestävissä kuorissa. Ei nimittäin ollut siinä meikäläisen matkalehmässäkään puolan ympärillä yhtään mitään kuorta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Mitä tulee lisähuomioosi, voisin kuvitella itsekin kirjoittaneeni noin. Tosin ilman hymiötä. Mutta tuli vaan mieleen, että oliko päätelmässä siis testattu niitä rojuja jotenkin näkyvillä eli nokkakopan ulkopuolella? Muutenhan ei siitä välttämättä noin voi päätellä. Olen tässä vähän miettinyt, että minkä takia magneetto sitten tuottaa enemmän häröä enkä ole keksinyt pätevää selitystä. Onko niissä mittauksissa pistetty ylös, että minkälaiset tulpanjohdot on olleet missäkin värkissä?

BTW, tulpanjohtoihin äkkiäkös sitä tussilla tuon spiral core kirjoittaa jos se jotain auttaa ;D