Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ketjun kireydestä

Aloittaja Jukka, 16 helmikuu 09, 19:27:28

« edellinen - seuraava »

Jukka

Häksätin: jäykkäperäinen Pannu, ketjuvedot rattain
Ongelma: ketjun kireyden säätö ei pidä; säätyy kyllä mut on het kohta mitä sattuu.
havainto: paikallaan potkittuna esim 10 m matkaa ketju on kireydeltään välillä ok, välillä liian löysä. ajossa (80 km/h) en oo huomannut mitään erityistä, vaikka ketju selkeesti on löysempi kuin by-the-book arvo.
muuttujat: O-rengasketju ja takaratas mielestäni hyväkuntoiset, vaihdelaatikon kiinnityspulteista ainakin 4/5 pitää hyvin.
kysymys: mistä ja mitä tarttis tehdä? vai onko tää vaan Pannun 'ominaisuus' ?

Kokkonen

#1
Säädätkö ketjut niin, että takapyörä on ilmassa, pyörität ja etsit kireimmän paikan, jonka mukaan säätö? Ja se muuttuu siitä? Vai tarkoitatko tässä että ketju rengasta pyöritettäessä on väliin kireämpi ja löysempi. Tämä jälkimmänen on ketjuvedon ominaisuus, sen suuruuteen vaikuttaa ketjujen ja rattaiden kunto ja miten hyvin takaratas on keskitetty/keskittynyt. Pienetkin heitot tuntuvat. Mikä sitten on liikaa, ei minulla ole mittaa kerrottavana. Pitää vaan tarkastaa paikat. Ketjuhan ei saa rattaiden välistä, sivulle painettuna, taipua paljoakaan, yli neljännestuuma on liikaa. Liikkuvatko kaikki lenkit. Rattaiden hampaiden kunto, näkyykö kulumia.  Aivan uusilla ketjuilla ja rattailla olen nähnyt tuon ominaisuuden olevan lähes olematon, mutta kyllä se vaan pakkaa ilmestymään kilometrien myötä.
Mutta jos säätö ei kertakaikkiaan pidä, niin jokuhan antaa periksi, säätöruuvit? Tai laatikko, mutta silloinhan myös enskavedon kireys menisi ketuilleen.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jukka

ketju rengasta pyöritettäessä on väliin kireempi väliin löysempi.  tää varmaan on ihan perushuttua kuiteski. eli etsi & tuhoa viat -menetelmällä kurkitaan etiäpäin. / ripaus outoo sikäli et ratas ja ketjut melko uusia.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jukka S. - 18 helmikuu 09, 23:43:36...ripaus outoo sikäli et ratas ja ketjut melko uusia.

Ei yhtään, kuten Kokkonen tuossa jo äsken mainitsi niin se riippuu ihan siitä miten ratas on keskittynyt - taiwaninpojat kun niitä rattaita prässäilee niin keskireikä voi hyvinkin olla millin jos toisenkin pielessä. Iso maa, isot toleranssit nääs ;D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jukka

Noj joo, tapaus tutkittu ja vikapokaalin voittajaksi järkeilty venähtäneet ketjut. Paikalle vaihtuu vahvistetut O-rengasketjut, ja testiajot niillä alkaa het ku tie sulaa ja kuivuu.  Että tämmönen tavistarina .

Hemuli

Ketjut ja rattaat olisi aina syytä vaihtaa pakettina, uusi ketju vanhoille rattaille lyhentää sen käyttöikää oleellisesti.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

patu

Toi pelkkien ketjujen vaihtaminen on kyl ittensä pettämist.Sama ku ottais pitempii askelei et satasen kenkät kuluis vähemmä ja samal reppee kolmensadan housut.Aina paketti vaihtoon,muuten ollaan kierteessä.

Kokkonen

Onkos sulla Jukka S vielä niitattu takaratas vai vaihdettu "normaaliksi" pulttikiinnitteiseksi?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jukka

jaahas, eipäs tätä minimaalista dilemmaa näin vain tumpattukaan  :)
kiitän ylle kirjoittaneita huolenpitosta  ;)

mr. global moderatorille se tieto että takaratas on 'normaali' pulttikiinnitteinen.
sen kunto on kolmin silmäparein todettu hyväksi. mutta voihan sen vaihtaa - ei siinä mitään.
kohdevalolla alta ja päältä kurkittuna eturatas näyttää hyvältä, ainaskin kaikki hampaat tallella. hampaiden pinta näyttäis olevan grafiitin harmaa ja päät mustia/mustattuja.
eikös sen suhteen uskaltaisi olla laiska ?   8)

patu

Ei ainakaan voi sanoa ettei olis varotettu...

Jukka

Ehkäpäs ylläpito avaa tuonne Yleistä höpinää -osioon alaosion Epäonnistu tyylikkäästi.  ;D

No, näin tapahtuu: pannu kohti kattoa > paikalleen uusi vahvistettu O-rengasketju (made in japan) > raati paikalle ja pyöritellään eessuntaas. Kulunut eturatas ilmoittaa tässä katsannossa itsensä, ts. tällöin uusi ketju käyttäytyy yhtä huonosti kuin vanha.

Taitaa tämmöisessäkin pikkujutussa olla niin monta muuttujaa ettei homma netissä klaaraudu, ja siksi toisekseen tämä aihe ei taida rakentajille olla vähääkään mielenkiintoinen ...
tai kai tähän rakentelupointinkin saisi, esim 'miksei leveet ja jämerän näköset O-rengasketjut mahdu kulkemaan mun pyörässä'  :D

patu

Terve vääntö on aina paikallas,ei se nii glooki asia ain tartte olla.

Jukka

Laiskuus ei päässytkään voitolle  :-[

Kyllä asia on - nyt triplatsekkauksen jälkeen - enempi nöyrimmästi nähtävä niin että vaihtoon menevät niin ketjut kuin rattaatkin.

Eturattaaseen tietysti, kuinkas muuten, tarvitaan erikoishylsy. Lisää parkua siis tulossa ...

Meinasi jo unohtua, että Pannu on taistelulaji.

Arsi

Mites kävi?
Ihan vaan mielenkiinnosta sovelissa ollut aina samaa jumppaa.
Vaikka on uudet rattaat,ketjut ja laatikkohan pitäis kaiketi keskittyä tuon enska kopan laakerin myötä niin aina vaan on ketjut joistain kohdin tiukemmat kuin toisesta..
Tiedä sitten mikä on salmiakkina..taiwanin osat,runko vai ketjujen säätäjä..

jamba

En tiedä liittyykö edes asiaan...
mutta oon jossain vanhassa easyriderissä nähny sellasen ratkaisun, jossa kaikki akselit (kampura, lootan pääakseli ja taka-akseli) ovat ikäänkuin samalla suoralla. siinä pitää vissiin lootaa nostaa?
pannun kanssa viha/rakkaus-suhteessa vuodesta -87