Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

96vm road king

Aloittaja jäsen K, 18 tammikuu 17, 09:43:50

« edellinen - seuraava »

jäsen K

Ostan ehkä tällaisen pyörän ja kaipailisin tietoja. Evo koneella on mutta näitä ilmeisesti tehty ruiskulla ja kaasarilla? Onko näissä toimiva ruisku vai magneti marelli, mitä alkuaikojen tc moottoreissa on ja missä jonkin verran ollut murheita :o myös osien etsintä tuntuu hankalalta, joten sopiiko näihin esim samat mitä electra glidessä on, kun ilmeisesti sama runko?

Jack

En ole varma, mutta pölhölän sivuilta saatat saada parempia vastauksia ku täältä. Ehkä.... 

eiköhän tollaseen saa osia siinä missä mihin muuhun tahansa. suht yleinen fillari mielestäni tuollainen
Flatheads!!!

Kiwi

Se on joko kaasarilla tai sitten tuolla marellin ruiskulla. Runko on touringeissa tosiaan sama, en tiiä mikä osien etsimisessä tuottaa tuon pyörän kanssa ongelmia, kyllähän niitä saa. Mitä osia mahollisesti tarvitset?

jäsen K

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 18 tammikuu 17, 10:55:54
Se on joko kaasarilla tai sitten tuolla marellin ruiskulla. Runko on touringeissa tosiaan sama, en tiiä mikä osien etsimisessä tuottaa tuon pyörän kanssa ongelmia, kyllähän niitä saa. Mitä osia mahollisesti tarvitset?

En mitään tiettyä hae, mutta monessa osassa lukee 98-> enkä oo löytynyt mistään selitystä mitä eroa on alkupään kingeis ja 98 eteenpäin. Tc Tais tulla kuitenki vasta 99näihinki. Se on lähinnä hämännyt :o

Kiwi

Runko tais vaihtua siinä -97, mutta tosi paljon löytyy tuohonkin osia, kun vaan jaksaa etsiä.

Motomatti

Olen saanut ymmärtää että kyseistä ikäluokkaa olevat Weber Marelli -moottoriohjaukset eivät ole olleet suosittuja H-D-piireissä. Vastaavaa laitetta on ollut jo aiemmin harrastamissani Guzzeissa ja niissä toimivuus on ollut vähintäänkin tyydyttävää. Alussa niitä pelättiin niin että suurin osa ostajista halusi nimenomaan kaasutinmallin niin kauan kuin niitä oli saatavilla. Siinä tekevät virheen: näissä malleissa ollut elektroninen sytytys ei ollut kovin hyvä.

Näitä vanhempia ruisku-malleja on ollut Guzzeissa jo 80-luvun lopulta valinnaisesti saatavilla. Tietääkseni kaikissa toimii alkuperäinen moottorinohjaus edelleen. 90-luvulla jo valtaosa Guzzeista ja Ducateista käytti Weber Marelli tai Magneti Marelli moottorinohjausta.

Vanhemmissa moottorinohjauksissa ei ole flash-muistia (se tuli vasta 90-luvun loppupuolella) vaan jos niitä haluaa muokata on kaksi tapaa: ostaa kauppiaalta ns. virityslastu eli mikropiiri jossa on halutut "säädöt". Toinen tapa on muokata järjestelmää ulkoisesti: muokkaamalla eri antureiden lähettämää tietoa moottorinohjaukselle. Myös ruiskutuspainetta voi säätää. Lisäksi löytyy kaupallisia ohjelmoitavia lisäbokseja.

Olen joskus aiemminkin kysynyt tätä asiaa: itsellä on erinäisiä tietokoneohjelmia joilla voi tarkastella vaikka pyörän käydessä eri toimintojen tapahtumia. Myös vikalogien tarkastelu ja tyhjennys onnistuu.
Vianetsintä onnistuu myös. Siis Ducatien ja Guzzien tapauksessa. Jos H-D:n käyttämässä moottorinohjauksessa on sama käyttöliittymä niin pitäisin sen sisäisen tutkimisen olevan mahdollista.
Mahdollisuutta vikaantumiseen ei ole.

Sitten yksi asia joka laitetaan helposti "ruiskun" syyksi: moottorinohjausjärjestelmä on täsmätty uudelle moottorille. Oletusarvoisesti, ruiskun suunnasta katsoen, on moottori aina uusi. Siksi moottorin kuluessa (puristuspaine) ja komponenttien vanhetessa (signaalihäiriöt) ei moottorin käynti olekaan sitä mitä odotetaan.
Nykyisin ongelmaa ei juuri ole sillä 2000-luvun moottorinohjaukset ottavat nämä asiat huomioon takaisinkytkennän kautta ja mukauttavat toimintansa moottorin kulloisiinkin ominaisuuksiin.

Myös havaintoja kaasutin vs ruisku on tehty vuosikymmenien kuluessa: ruiskulla varustetut moottorit ovat pitkäikäisempiä kuin samanlaiset kaasutinmoottorit. Tämä siis kokemuksesta Guzzien 1000 ja 1100cc OHV ja OHC moottoreista.
1200 OHV ja OHC ja 1400cc OHC koneista ei ole vielä kokemusta kuin noin kymmenen vuoden ajalta eikä vertailupohjaa kaasuttimien osalta ole.

Vain Guzzin 1100 -moottorista ei ole OHC ja neliventtiiliversiota. "Perinnemoottori" ja suosituin.