Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

rmk e1 omavalmistepyörä

Aloittaja rmk, 31 joulukuu 16, 20:52:23

« edellinen - seuraava »

rmk

Koska tätä projektia on päivitetty jo instagramissa pitänee kirjotella nopee selostus millä saa kaikki vauhtiin.

niille jotka seuraa myös bomber foorumia. kyllä tämä on täsmälleen sama alotus texti

Kyseessä on siis töysin omavalmiste käyttäen niin vähän tehdas moottoripyörien osia kun mahdollista.

Tällä hetkellä lista on aika vaatimaton.

- Etu ja taka iskarit.
-ylä ja alakolmio
-jarrut
-vanteet

Lisäks masentavana inffona valot on oltava e hyväksytyt. enkä ole ainakaa toistaseksi löytäny kiertotietä jolla saisin omavalmisteeseen omavalmiste takavalon. ainakaan niin että mulla olis siihen varaa.

Tähän mennessä valmistettu omavalmiste osat

-runko
-takahaarukka

seuraavana tulossa

- akku kotelo ( mainitsinhan että tää on täys sähköpyörä )
-penkki + muut päälirakenteet

vehkeen yksinkertaistetut specsit on about
30 kw piikkitehoa
max nopeus vaan 140kmh
120km on tän hetkisen laskelman minimi kantama yhdellä latauksella

akkuina toimii litium akkukennot. samanlaiset mitä sähköröökissä. ainoaastaan niitä tulee 1600-2000kpl

tässä projektissa on 2 kokonaan eri työtä.

itse pyörän rakennus. joka olis ohi 2 viikon päästä ellei tätä joutuis ite maksamaan. saatikka käymää töissä samalla.

ja lakiasiat joista vois turista tuntikausia. osviittaa antaa niinki erikoinen asia ku sivuseisontatuki josta olen nyt saanut 5 eri ohjeet. 3 ohjeet on kertonut että tarvitsen e hyväksytyn ja loput 2 on ilmoittanut ettei omavalmiste tartte e hyväksyttyä. ja näitten ongelmien setviminen onki työtä kerrakseen.

muutama hassunhauska avoin kysymys

-mittariston e hyväksynnän tarve
-ohjaustangon kytkimien e hyväksynnän tarve
-sivuseisontatuen e hyväksynnän tarve

mistä vitusta saa sähkösäteilymittauksia niin että normiduunarilla on varaa
ja jos joku keksii mulle porsaanreijän takavaloon olisin kiitollinen.

Koko lakiselvitys savotta on hoidettu ihan omin pikku kätösin ahdistelemalla eritahoja niin trafin kun katsastus asemien suunnalta. ja vielä on vitusti selvitettävää. vaikeeksi tekee koska tarttee löytyy sellasta faktatietoo mistä voi tarvittaessa lyödä lapun vastaan väittävän poliisin tai katsastusmiehen eteen. ja google ei kerro mitään. mmaf olis tietty loistava tietolähde ja heiltä lupailtiin jeesiä selvitykseen. ei vaan oo vielä ehtiny tulemaan.


sitten itse pyörä. koko kampe on nyt rullaamis kunnossa. muutamia strategisia osia kaivataan vielä. hiton joulupyhät lamauttaa myös koneistajat.

mm takapyörän epäkeskoholkit. takaakseli ja haarukan akseli. puuttuu toistaiseksi



tässä erikulmasta toi takaiskarin kiinnitys



ja lopuksi vielä takahaarukka



takahaarukka on 3mm teräslevystä tehty kotelorakenne. runko on tehty 22 ja 25mm e235 putkesta.

nyt tulevana viikonloppuna nähdään millanen tuuri kävi runkojigin kanssa kun on koittanut hetki hakea ekat viralliset laput rekisteröintiin. nimittäin rungon suoruus lappu. sen hoitaa rungonmittaus.com joka on lupautunut sponsoriksi tähän.

teholappujakaan ei tartte murehtia enää koska nekin tulee sponsorilta. moottoripyörähuolto.fi

säästän teidät ny toistaseksi tosta akkusavotasta koska se vasta show onki. kesästä lähtien niitä on purettu läppärien akuista jotka ystävällisesti lahjoitti turun ekotori. luojan kiitos koska muuten ei tähänkään leikkiin tarttis ruveta. ton mun akkusetupin kauppahinta kun on jotain 10000e luokkaa

tämäki postaus sisältää varmana enstex eniten kielioppivirheitä mutta vittuakos sitten. mä osaan rakentaa mitä vaan. vaikka moottoripyörän. kirjottaminen ei oo mun juttu.

lisää kuvia löytyy instagramista nimimerkki rmkdoesstuff

yritän päivitellä tätä tilannetta niin usein kun vaan kerkeen. mutta instagramissa vilkkuu päivitystä melkeen päivittäin

31.12 lisäys. runko mittautettu. ei ollu ihan suora mutta onni onnettomuudessa. heitot on juuri optimi rajoissa jotta ne saa suoristettua hehkuttamalla :D takahaarukan kannakkeista toinen 2.26mm liian takana ja ohjausputki vinossa 0.46 astetta. vakaa uskomus että takahaarukan kiinnikkeen korjaus korjaa osittain tai täysin myös ohjaus putken

rmk

päivän specsi laskut tuo tullessaan hyviä ja huonoja uutisia.

ensiks vähiten huono uutinen. tän hetkisellä laturilla menee tyhjästä täyteen 20h. sinänsä ei ongelma koska se on muutenkin käytön aikana laturissa yöllä. ja laturi on helppo vaihtaa isompaan jos tarve vaatii.

arvioitu kantama. 160 km yhdellä latauksella.

huippunopeus 140kmh

paino menee yli tavotteen joka oli 165kg tän hetkisten komponenttien ja tulevien osien painoista laskettu nyt yhteensä 163kg. se ei sisällä penkkiä päälirunkoa ja akkukoteloa.

rungon paino 12kg

takahaarukka napoineen 13kg

keula vanteineen 21kg

moottori 17kg

akut max 80kg

oon positiivisesti yllättyny miten kevyt toi runko loppupeleis on :D oletin sen olevan paljo enemmä.

ja nää punnitukset on tehty normaalilla vanhalla koti vaalla. joten saattaa olla vielä kevyempääkin



V-8

Minkä nimimerkin takaa tää instasta löytyisi?

T: ig:n fxRace
-FTW-

rmk

rmkdoesstuff

juur laitoin kuvan. runko suoristettu.

Tuusulan T-Bone

Mielenkiintoinen projekti, odotan uteliaana mitä tästä tulee.

Mä laitoin sähköpostilla sulle asiaa koskevan Trafin määräyksen, tässä se nyt yleisestikin tiedoksi:

http://finlex.fi/data/normit/42592/TRAFI_20118_03.04.03.00_2016_Fi_Kaksi-_ja_kolmipyoraisten_ajoneuvojen.pdf

Omavalmisteiden vaatimukset on lueteltu liitteessä 3, alkaen sivulta 21, taulukon oikeanpuoleisin sarake. Jos ruudussa lukee kirjain E tai C, se tarkoittaa, että E-hyväksyntää ei vaadita. Tämä koskee mm. sitä sivuseisontatukea ja nopeusmittaria. Sen sijaan valaisinkomponenttien ja renkaiden pitää olla hyväksyttyjä.

Tässä voi olla haasteellinen tuo EMC-vaatimus, se kun on sikakallista testata jos SGS:ltä menee kyselemään. Vaatii varmaankin Trafin kannanoton, että miten EMC:n osalta menetellään.
Long John Stroker

Wii

Mielenkiinotinen projekti. Mitä kautta olet noita moottoreita ja akkuja hommaamannut? Ja mikä on "noin"hinta akuilla ja moottorilla?

rmk

toi emc mittaus on luojan kiitos murheena vasta keväämmällä. nyt stressataa et saadaa vehkeet nippuu mp messuihi mennessä :D moottori ja ohjainlaite tulee jostain verkkokaupasta. tod näk jenkeistä. kattelin yhtä suomalaista mut hinta oli sangen korkee:D tää määrä akkuja mitä mul on maksais jonku 8000-10000 emut mä oon purkanu noita vanhoista läppäri akuista viimeset 6kk :D ni ei maksa muuta ku oman työn

rmk

#8
ja palatakseni vielä toho emc mittauksee. eihän siihe pitäis tarvita mitään sen kummallisempaa ku bensa vehkeisiinkään. kun niillekkin semmonen vaaditaan

lisäyksenä perään. tossahan nimen omaan sanotaan että valmistajan suorittamista testeistä laaditulla raportilla osoitetaan. eli perjaatteessa sen voi vaikka tehä ite jos vaan olis "Säädöksen teknisiä määräyksiä
on noudatettava ja säädöksessä säädetyt testit on suoritettava." tosta jotain hajua

rmk

#9
Päivän edistykset. akkukotelon päärunko väännetty :D


Smokie

Oletan että tiedät mitä teet mutta vanhoja akkuja ??? Mistä voi tietää ettei korissa ole mätiä munia? Oon saanut elämän risaiseksi jo kahdella auton akulla joista vuorotellen uusin vain toisen ja aina oli suupielet alaspäin. Lisäksi noitten kennojen, mitä lie patteriakkuja ovatkaan, kanssa on tullut tapeltua akkuporakoneiden kanssa. Joku viisasteli ettei tinaukset kestä niin hitsasin ne patterit yhteen. Kyllä, näinkin voi tehdä.

Joskus unohdin läppärin pariksi vuodeksi kaappiin ja akku oli laturin mielestä ihan killed by death. Mä latasin sitä väkisin auton akkulaturilla ja virtaa jopa meni ja läppäri toimi mutta sen oma laturi ei enää ottanut osaa toimintaan. Kuulemma noissa akuissa on joku viisas älypiiri joka kerran asian todettuaan on vakaasti sitä mieltä että paska mikä paska. Toimiiko ne sitten irrallaan vaikka oliskin vähän elähtäneitä?

Motomatti

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20090907:FI:PDF
Sivu 371 Luku 8.
Tiedä sitten mitä pykälää juuri tässä tapauksessa sovelletaan. Vai liekö jo vanhentunutta tietoa.

Ne sähköpyörät joiden rakentamisessa olen ollut itse mukana ovat olleet helppoja katsastaa. Yksi syy lienee se että ne ovat olleet olemassa olevia moottoripyöriä ja riittävän vanhoja joihin on asennettu akut ja sähkömoottori bensatankin ja polttomoottorin sijaan. Mutta siitä on jo aikaa.

Jokin sellainen muistikuva oli että kun käyttöjännite on riittävän alhainen vaatimustaso laskee.

Huumoriakin yhdestä katsastuksesta löytyi: katsuri vaati päästötodistusta niin pyörän omistaja kysyi että hiili- vai atomivoimalan? Katsastusmies otti järjen käteen ja kirjoitti että päästötön. Mutta ei hymyillyt.

rmk

mä puran akuista kennot irti ja ajelen ne läpi testilaitteilla :D siitä tiedän mitkä on ehjii ja mitkä ei.

rmk

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 04 tammikuu 17, 21:33:30
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20090907:FI:PDF
Sivu 371 Luku 8.
Tiedä sitten mitä pykälää juuri tässä tapauksessa sovelletaan. Vai liekö jo vanhentunutta tietoa.

Ne sähköpyörät joiden rakentamisessa olen ollut itse mukana ovat olleet helppoja katsastaa. Yksi syy lienee se että ne ovat olleet olemassa olevia moottoripyöriä ja riittävän vanhoja joihin on asennettu akut ja sähkömoottori bensatankin ja polttomoottorin sijaan. Mutta siitä on jo aikaa.

Jokin sellainen muistikuva oli että kun käyttöjännite on riittävän alhainen vaatimustaso laskee.



toi dokumentti oliki aivan saatanan pehmeetä iltaluettavaa. oon aika varma et tän vehkeen katsastuksessa tulee viel monta ärräpäätä
Huumoriakin yhdestä katsastuksesta löytyi: katsuri vaati päästötodistusta niin pyörän omistaja kysyi että hiili- vai atomivoimalan? Katsastusmies otti järjen käteen ja kirjoitti että päästötön. Mutta ei hymyillyt.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 04 tammikuu 17, 21:33:30
Huumoriakin yhdestä katsastuksesta löytyi: katsuri vaati päästötodistusta niin pyörän omistaja kysyi että hiili- vai atomivoimalan? Katsastusmies otti järjen käteen ja kirjoitti että päästötön. Mutta ei hymyillyt.

Mahtoiko olla sama kaveri, joka yritti ostaa Fortumilta pelkästään ydinvoimalla tuotettua sähköä? Ei kuulemma ollut sellaista tuotetta valikoimissa. Jotain vihreää sähköä olis ollu. Mä en tiedä mitä se on, mä tiedän vain että oranssi sähkö kuuluu uuniin ja sininen pakastimeen.

Sähköturvallisuutta koskevan E-säännön R100 vaatimuksissa käyttöjännitteellä on merkitystä. Mutta EMC:tä koskevan R10:n osalta ei ole. Emissiot pystyy mittaamaan vielä inhimillisin ponnistuksin, esimerkiksi Stadialla on siihen vehkeet. Mutta häiriönsieto vaatii testaustilalta omat juttunsa. Virallisia testejä ei Suomessa voi tehdä kuin SGS Fimko, mutta siellä saapi kaivaa jonnin verran kuvettaan...

Jos joku osaa kirjoittaa R10:lle jonkun järkiperäisen vaihtoehtoisen vaatimuksen, niin semmoinen osaaminen otetaan MMAF:n puolella kiitollisena vastaan. Mä en osaa - siksipä sähkökäyttöisten vaatimukset ovat vähän hankalia toistaiseksi.
Long John Stroker