Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ratasjarrun kiinnitys

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 02 tammikuu 10, 21:46:50

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Minkä takia ratasjarrusatulan kiinnityskorvake hitsataan yleensä alempaan jäykän takahaarukan putkeen? Onko mitään syytä, miksi sitä ei voisi kiinnittää ylempään haarukan putkeen? Selviäisi pienemmällä korvakkeella...



Mr H:lle tiedoksi, että luovuin ideasta tukea satula pelkästään kahdella kiinnityskorvakkeella. Mitoitus kusee (ratas on niin pieni), joten kiinnityskorvakkeesta joutuu joka tapauksessa tekemään isomman kuin olin funtsinut. Siispä teen vain yhden (mielellään pienen) korvakkeen ja toinen tukipiste on akseli.
Long John Stroker

Soikkeli

#1
Itselläni on kiinnike vain yläpuolella. Jarruna tosin ISR 6-mäntäinen joka roikkuu säädettävän tangon varassa/taka-akselissa.

Tuon vanhan mallisen jarrun ilmasin aina irtonaisena, palojen välissä lattarautaa. Ei nesteet valu maalille ja helpompi ilmata.
C.O.G. 
Lifemember

Hemuli

Kai tuolla alakiinnityksellä on haettu vain kliininpää lookkia ja ehkä ilmauksen helppoutta. Jos ajatellaan voimasuuntia niin silloinhan yläkiinnike on lujempi koska se vetää kiinnikettä mukaansa eikä paina sitä. Tätähän Hessu selitti joskus lattaraudan avulla - latakkaa voi vetää vaikka kuinka eikä se siitä muutu miksikään, laita sama lattarauta pitkittäin ruuvipenkin leukojen väliin ja se taittuu helposti mutkalle penkkiä kiristettäessä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Antti S.

Yksi syy varmaankin on tuohon alapuoleiseen kiinnitykseen on se,ettei kaikissa satuloissa ole korvaketta yläpuoliselle kiinnitykselle.
Kuten esim.tälläisessä Flyriten ratasjarrussa,joka on mun pyörässä:


Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 02 tammikuu 10, 22:08:48
Kai tuolla alakiinnityksellä on haettu vain kliininpää lookkia ja ehkä ilmauksen helppoutta. Jos ajatellaan voimasuuntia niin silloinhan yläkiinnike on lujempi koska se vetää kiinnikettä mukaansa eikä paina sitä. Tätähän Hessu selitti joskus lattaraudan avulla - latakkaa voi vetää vaikka kuinka eikä se siitä muutu miksikään, laita sama lattarauta pitkittäin ruuvipenkin leukojen väliin ja se taittuu helposti mutkalle penkkiä kiristettäessä.

Tai sitten on ajateltu luokattomia hitsareita... ;D

Mutta noin mäkin sen funtsin, yläkiinnike on mun mielestä parempi kuin alakiinnike. Aika moilake siitäkin tulee, muttei ihan yhtä karmea kuin tuo Tollen kuvassa oleva alakiinnike.

Mullon vissiin joku ISR:n vanha ratasjarru, jonka joku on aikojen saatossa kromauttanu.
Long John Stroker

rodchop

Samahan se on mistä tuet. Parhaaseen tulokseen pääset jos vielä laitat uni-ball tyyppisen kiinnityksen, tuohon laippaan. Silloin antaa anteeksi vaikka olisi aavistuksen vinossa johonkin suuntaan, ei kampea-vingu niin helposti.
HOG Forever Forever HOG

Hessu

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 03 tammikuu 10, 09:47:23
Samahan se on mistä tuet. Parhaaseen tulokseen pääset jos vielä laitat uni-ball tyyppisen kiinnityksen, tuohon laippaan. Silloin antaa anteeksi vaikka olisi aavistuksen vinossa johonkin suuntaan, ei kampea-vingu niin helposti.

Toi uniball kiinnitys nimenomaan ei ole hyvä. Jarrusatula, missä on molemmin puolin levyä männät, ei saa olla uiva. Siinä kun käytännössä käy niin, että jompikumpi mäntä liikkuu aina helpommin ja satula toiseen suuntaan ja alkaa hangata levyyn kiinni.

Samoin jos uniballin kiinnitys ei ole tarkalleen keskellä jarrulevyä, eli ratasta, pyrkii satula kääntymään. Tuloksena vinottain kuluvat palat, jumittava jarru ja lopuksi satula taas hankaa levyyn.
Ja keskellä oleva kiinnitys on tietysti myös mahdoton, kun ketjutkin pitäis olla jossain.

Unibal-kiinnitystä voi käyttää ainoastaan, jos ankkuri on erittäin paksua jerkkua, eli ei väänny/kierry ja ankkurin kiinnitys taka-akselilla on osa holkkia joka puristuu akseli kiristettäessä rungon ja pyöränlaakerin väliin.

Tosta ratasjarrusta vielä sen verran, että joskus näkee sen kiinnititetyn sekä ylä- että alaputkessa olavaan korvakkeeseen, joissa on vielä ura säätöä varten, mutta ankkurirauta puuttuu kokonaan. Sellasta ei pitäis käyttää ollenkaan.
Voi päästä satula kääntymään pahasti. Asia selviää helposti kun kokeilee jättää ruuvit löysälle, pyörittää takarengasta ja painaa jarrua.

Muistaakseni paketin rakenne on sellainen, että sen uran ja satulan väliin mahtuu niin ohuelti tavaraa, että jos korvakkeen hitsaa yläputkeen, ei tuu hyvä.
Sanoisin, että Tolle on miettinyt ton kiinnityksen ihan hyvin.

Tuusulan T-Bone

Uran ja satulan väliin mahtuu 6 mm kamaa. Riittääköhän? Jos paksuus olis 8 mm?

Uniballsysteemiä en meinannut laittaa - huonoja kokemuksia. Tässä tapauksessa kävi niin, että ravistus tökki mäntiä aina niin kauas toisistaan, että polkimesta sai survaista 3-4 kertaa ennen kuin tapahtui mitään.

Kahdella korvakkeella ja ilman ankkurirautaa tuo kyllä toimii (kokemusta on), mutta pulttien pitää todellakin olla kiinni...
Long John Stroker

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 tammikuu 10, 12:24:51
Kahdella korvakkeella ja ilman ankkurirautaa tuo kyllä toimii (kokemusta on), mutta pulttien pitää todellakin olla kiinni...

Juuri niin, mutta mitäs sit kun jompikumpi ei oo? Varsinkin kun ne jengat on 10 mm paksussa alsassa. Ei niitä kovin kovaa edes saa laitettua. Ettei kierteet korkkaa.

Paitövei, toi Antin laittaman kuvan jarru näyttää siltä, että on kohtalaisen vittumainen homma äheltää takapyörä paikalleen. Lisättynä vielä ketjuilla missä on niitattu lukko. Riittääköhän edes neljä kättä?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 04 tammikuu 10, 12:59:54
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 tammikuu 10, 12:24:51
Kahdella korvakkeella ja ilman ankkurirautaa tuo kyllä toimii (kokemusta on), mutta pulttien pitää todellakin olla kiinni...

Juuri niin, mutta mitäs sit kun jompikumpi ei oo? Varsinkin kun ne jengat on 10 mm paksussa alsassa. Ei niitä kovin kovaa edes saa laitettua. Ettei kierteet korkkaa.

No sitä sitten, että satula tipahtaa tienposkeen... ::)

Siellä pitää olla myös mutteri takana. Alsassa oleviin kierteisiin ei sovi luottaa.
Long John Stroker

Hessu

Ei tipahda, kun satula kiilautuu rungon ja levyn väliin tai ketjun ja rattaan väliin, jumittaa takapyörän ja koko yhdistelmä on tienposkessa enemmän tai vähämmän hallitusti.

Niin kyllä toi 6mmx8mm varmaan riittää. Varsinkin kun ei tee siitä urasta kuin sen levyisen, kun renkaassa on säädön tarve.

Tuusulan T-Bone

Semmoinenkin episodi on koettu, että satula todellakin tipahti. Tai siis jäi letkun varaan roikkumaan... Mutterit päihin, liimalla kiinni, ja on sittemmin pysynyt.

Teen 6 x 8 mm. Säätövaraa pari senttiä. Kiitos!
Long John Stroker

rodchop

Joo tolleen. En kyllä tiedä mikä paras kiinnitystapa.
HOG Forever Forever HOG

Tuusulan T-Bone

Tosa on tuo aksilan ympärille tuleva ankkurirauta melko jööti. Toiminee?

Mulla se taas on 3 mm rosteria, joten ei toimine uniballeilla...
Long John Stroker

Don Quijote

Itse tein aikanaan, ihan koemielessä, ratasjarrun joka oli ankkuroitu yläpuolelta. Samassa braketissa oli kiinni myös öljynsuodatin.
Ratas oli ihan perus-hd takaratas kromipinnalla ja jarrusatula oli joku löytöosa  ;D

Ei ollut ehkä maailma kaunein tai tehokkain jarru, mutta toimi kyllä yllättävän hyvin. Ajatuksena oli laittaa "kunnollinen" jos ei toimi, mutta ei ollutkaan tarvetta. Ohessa kuva selvittämään viritystä
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.