Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

'86 Honda Rebel 450 - Moposta seuraava

Aloittaja helikopteri, 26 lokakuu 16, 23:42:01

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Horistaan mitä horistaan.
Ex-duunipaikka oli päälliköiden mukaan erittäin innovatiivinen. Kaikenlaista yritettiin mutta jos ei ihan heti onnistunut niin siirryttiin vain seuraavaan projektiin. Monta hommaa olisi onnistunut kun muutaman erehdyksen opettamana olisi tullut jo onnistuminenkin. Sellainen turhautti ja sai itsen näyttämään avuttomalta turaajalta. Sitten kun onnistui kun keksi metodin niin päällikkö otti ja patentoi nimiinsä. Ei keksijälle mitään siitäkään jäänyt. Tavan palkka vain. Sellaista se on, tuotekehityksessä.
Nyt teen tuotekehityksen itselle niin esi siinäkään tule muuta kuin hyvä mieli itselle. Jos onnistuu.

Smokie

Joo mäkin vedin virallisten linjojen ohi ja tein paskasta 70000â,¬ pesukoneesta toimivan, pyysin asiakasfirmalta 2000â,¬ rahaa osiin ja viikon lomaa jos onnistuu. No onnistui ja mä sain potkut omasta firmasta. Hyvin meni.. No onneks on semmoinen lohtu että ex-työkaveri kertoi että moni on yrittänyt parantaa sitä ja joka kerta se on entistä huonompi. Semmosta se on se innovatiivisuus, nykyään pidän turpani kiinni ja teen mitä käsketään jos edes sitäkään kunnolla. Eikös tää työmaa-suomi sanakirja mennyt että innovatiivinen = mikään ei onnistu ja nuorekas = projektipäälliköllä on poninhäntä ja mitä näitä nyt oli. Haastava ilmapiiri = työkaverit on tunnettuja kusipäitä

Nuorelle kossillekkin tiedoksi että nuori asentaja ilmoittaa virheistään sanomalla OHO. Vanha asentaja osaa jo pitää suunsa kiinni ;D

helikopteri

Kiitoksia kaikille palautteesta ihan laidasta laitaan koski asia mitä hyvänsä, koitetaan oppia jotain muiltakin.

Tässä on menty nyt vähän hiljaiseloa ja ei ole tarjota vaihteeksi muuta kuin tekstiä mutta jos se nyt kerran kelpais. Tosiaan akselilevyt on saatu aluilleen ja enää ois ylimääräsen hiontaa, akselin loven levennystä ja viimeistelyjä vaille, raakaversio siis valmis. Lisäksi rungosta otettu tankin kiinnikkeet veks ja mm. t-paloja yritetty hioa siistimpään kuntoon.

Tässä nyt lähinnä painittu tuon rengasasian kanssa ja en oikeesti osaa päättää asiaa suuntaan taikka toiseen. Toisaalta toi rättikumi ois siisti mutta onha se auttamatta jonniverra kankeampi ajaa, nykyrengas puolestaa ei ulkosesti silmää hivele mutta ajossa loistais kummasti. Oisko se täys murha tällekki pyörälle pitää nykyinen takarengas ja kattoa tulevaisuudessa josko sen rättikumin hommais sinne? Tässä kun on muutamaa kumia kattonut nii nykysestä rättirenkaaseen siirtyessä halkasija muuttuu 1-2cm, joten ei turhan hurjasta perän noususta ole kyse.

Lyhyesti; Onko raadilla mielipidettä että voisko pyörän stuukin saada toimimaan nykyisellä takarenkaalla vai huutaako se sitä rättikumia?

Jack

Flatheads!!!

ma^ko

Sun mopo, haluatko ja jaksatko katella sitä tuolla renkaalla? Toinen huomioitava on takalokari, jos tuon kanssa laitat sen niin että se istuu rättigummin keehähalkaisijallekin, tulee hieman crossihenkinen... jos taas istutat tuon mukaan ni rättiin vaihto ei ole ihan vaan renkaanvaihto. Mä laittasin rättigummin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Renkaan valinnalla on erittäin suuri merkitys prätkän luukkiin...
Todella mielelläni näkisin retrorenkaan...
Toimivat tällaisissa vehkeissä normiajossa ihan täysillä. Siineioo mitään heikkoa.

Mutta itse päätät mikä rengas.

Sullon mielenkiintoinen projekti. Peukkua

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: 013 - 10 marraskuu 16, 20:31:24
tommonen kevyt mopo kyllä pysähtyy retrorenkaillakin hyvin. laita sellaset kun näissä vehkeissä kuitenkin mennään ulkonäköpaineiden suuntimana.

Nimenomaan kevyt mopo pysähtyy sillä vielä huonommin kuin raskas mopo.

Kyllä retrorenkailla pärjää, kunhan ei tule tarvetta kovin äkilliseen pysäyttämiseen.

Tätä statementia retrorenkaiden huonoudesta ei ehkä pidä ottaa ihan täysin kattavana yleistyksenä. Pääosa meikäläisen testaamista retrorenkaista on ollut liukkaita, mutta voisi kuvitella, että nykyään osattaisiin tehdä myös hyviä retromallisia renkaita.
Long John Stroker

Jack

laitetaan nyt tähän....  Diamond Thread Cokerina, tai sit japsien Allstatena on ihan vitun liukas, (sadekelillä) eli suosittelen laittamaan sellaset jos haluaa lisäjännitystä elämään. ja vielä niin kalliit, et ei raaski ottaa alta, vaan pitää ajaa loppuun...
Flatheads!!!

helikopteri

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 13 marraskuu 16, 20:40:44
Sun mopo, haluatko ja jaksatko katella sitä tuolla renkaalla? Toinen huomioitava on takalokari, jos tuon kanssa laitat sen niin että se istuu rättigummin keehähalkaisijallekin, tulee hieman crossihenkinen... jos taas istutat tuon mukaan ni rättiin vaihto ei ole ihan vaan renkaanvaihto. Mä laittasin rättigummin.
Tiukkaahan se tekee katsella tuota pyörää moderneilla renkailla kun ei ne oikein istu tähän tyylisuuntaan mitenkään päin. Ja viestin kirjotuksen jälkeen tuli juuri itsellenikin mieleen tuo takalokarin, mahollisen hoijakan ymsyms. teko ja asennus, ei nekään nyt välttämättä heittämällä mene kun renkaan vaihtaa. Ainakaan jos siistin kokonaisuuden haluaa.

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 13 marraskuu 16, 22:17:44
Renkaan valinnalla on erittäin suuri merkitys prätkän luukkiin... Todella mielelläni näkisin retrorenkaan... Toimivat tällaisissa vehkeissä normiajossa ihan täysillä. Siineioo mitään heikkoa.

Sullon mielenkiintoinen projekti. Peukkua

Tässä sitten Kimmo nostaa sen toisen osapuolen tähän asiaan; ajettavuus. Usein kuulee, että rättirengas pelaa ihan samanlain ku prätkän retrorengaskin kuhan ma^kon mainitsemat paineet ovat kohdallaan. Hieman epäröin, mutta toisaalta jos niin moni ympäri muapalloa moisilla ajaa ja kehuu, niin ei se nyt kauheasti vikaankaan voi mennä?

Ja kiitos kehusta! Pyritään pitämään projekti mielenkiintosena myös jatkossakin ;D

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 14 marraskuu 16, 10:07:31
Kyllä retrorenkailla pärjää, kunhan ei tule tarvetta kovin äkilliseen pysäyttämiseen.

Tätä statementia retrorenkaiden huonoudesta ei ehkä pidä ottaa ihan täysin kattavana yleistyksenä. Pääosa meikäläisen testaamista retrorenkaista on ollut liukkaita, mutta voisi kuvitella, että nykyään osattaisiin tehdä myös hyviä retromallisia renkaita.
Varmaan yleisenä linjauksena voinee pitää että jos tiedostaa ajavansa zigzag kuvioisella retrorenkaalla niin sitä ei tule lähdettyä kokeilemaan mitään road racing-suorituksia vaan ajelee rennon lupsakasti kuten näillä kuuluukin. Ja jos ajaa noissa rajoissa niin luulis niiden renkaidenkin pysyvän mukana ja hoitavan asiansa? Tosin nuo äkkijarrutukset ja väistöt tuli henk. koht. myös mieleen, lie paljonko häviää "oikealle" renkaalle..

Tuli tuossa keskusteltua aiheesta muutaman muunkin tahon kanssa ja laitoin tutulle rengasliikkeen pitäjälle kyselyä tuosta Michelinin XZXstä ja noista kahdesta Heidenaun etukumista mitä linkkasin aikaisemmin. Katsotaan mitä sieltä kuuluu takaisin ja josko saisi sieltäkin jonkinmoista suositusta.

helikopteri

Iltaa vaan! Hieman on hiljaista ollut nyt viimeiset kolme viikkoa kun renkaita, joiden ympärille runko rakennetaan, ei edelleenkään ole saanut omiin hyppysiin asti. Ovat nyt olleet tilauksessa kahden viikon ajan vaikka piti mennä max viikko. Pitää käydä paikanpäällä kyselemässä..

Sentään jotain on tulevaisuutta ajatellen tehty; Hankittiin mm. se matala ja kapeempi saksinostin..



Ja kemiallisen metallin avustuksella tein rungon kaulasta siistin. Oletin että toi kemiski ois paljon työläämpää matskua ja tarviisin vielä jotain peruskittiä tuon lisäksi, mutta onnistui vallan mainiosti pelkästään tuollakin!





Ja aikaisemmin mainittu koneen etukiinnityskorvakkojen kiinnityksen muutoskin tuli alotettua, mutta heti alkumetreillä kierretappivääntimen leuat sanoi sopimuksen irti ja sekin homma jäi sitten siihen.. Pitää koululta lainata kunnon työkaluteräksestä tehtyä väännintä ja tehdä nuo loppuun.



Ja tosiaan tuli lopulta tilattua renkaiksi taakse tuo Michelin XZX 145SR15 ja eteen Heidenau K34 koossa 18"x3,5". Ennemmin olisin eteen ottanut sen K44, mutta ei saanut tilattua liikkeeseen joten menin tuolla. Saapa nähdä millon saa pyöräytettyä ulos seuraavan kunnon päivityksen kun alkaa ennen takarunkoa tehtävät hommat loppumaan kesken.

Käytetään samalla tilaisuus hyväksi kysyä että millainen setuppi mulla kannattaa/pitää tehdä tuota rungon tekoa varten? Voinko luottaa tuohon kunnolla kiristettyyn swingiin, että siitä saa tarpeeksi tukea takarungon tekoon vai kannattaisiko harkita jonkinäköistä jigirakennelmaa?

Kiwi

Onko toi michelin jonkinsortin kitkarengas? Ei ainakaa näytä hirmu hyvältä omaan silmään mp takarenkaaks. Tollasen heidenaun meinasin itelle tilata 4.00x19 mut otinki sit avonin 3.50 kun aattelin et se olis hyvä. Nyt kun sitä kattoo niin liian matalaks jäi :(

Viimeyönä just aattelin että pitäis ruveta tekee ite taas lisää työkaluja kun ei oo varaa ostaa kunnollisia kaupasta... ;)

petejiiii

Eikös toi michelinin kumi ole just se perinteinen chopperin takapyörä? Hyvältä se ainakin mun mielestä näyttää

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 06 joulukuu 16, 14:19:10
Onko toi michelin jonkinsortin kitkarengas?
Kesärengas on. Muutama joutenkin taitaisi olla, sovituskäyttöön, sellaisia "hieman" kyljistään halkeilleita yksilöitä, noutamalla saa...

Taitaa vaan olla "helikopteri" turhan kaukana noutoa ajatellen? Oulusta matkaa Suolahteen on vissiin liiaksi? Voisi tosin löytyä kaverilta Oulun alapuoleltakin noita renkaita. Mm. GS-Sitikan ensiasennusrenkaat, ja siksi noita kaverilla pitäis olla...

helikopteri

Lainaus käyttäjältä: Jasu - 06 joulukuu 16, 19:02:36
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 06 joulukuu 16, 14:19:10
Onko toi michelin jonkinsortin kitkarengas?
Kesärengas on. Mm. GS-Sitikan ensiasennusrenkaat...
Sieltä bingo! Tosiaan kyseessä ihan normaali kesärengas, juurikin Sitikan tehdasrenkaiden uustuotantoa Micheliniltä. Paljon mm. Ruotsin puolella tuntuu tuollaisia olevan pyörissä kiinni mitä vähän enemmän tietoa ja kuvia tuosta kaiveli.

Renkaiden, niin etu kuin takasenkin, istuvuutta näkee katsella tarkemmin sitten kun saisi kumet hyppysiin. Voisin kuitenkin olettaa että ei tuo 3.5" levee jää liian matalaksi 2.15" vanteelle..? Ken tietää. Ja tosiaan hieman on kaukana Suolahti ihan vaan testikäytettäväksi päälle. Kumi on jo oletettavasti matkalla tänne joten liekkö tuolle edes tarvettakaan vielä tähän hätään. ;D

Hommia on jatkettu nysväämällä, hiomalla ja kiillottamalla mm. keulan alaputket ja ylä t-pala. Koitetaan etsiä vielä jotain hommaa millä tappaa aikaa ja päivitellään kun jotain varsinaista tapahtuu ?

ma^ko

Toi 145sr15 on vaan 5.60 rättigummiin verrattun matala... mä tykkään vähä muhkummista. Toimii varmaan ihan ok.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.