Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

'86 Honda Rebel 450 - Moposta seuraava

Aloittaja helikopteri, 26 lokakuu 16, 23:42:01

« edellinen - seuraava »

Rezi

Lainaus käyttäjältä: helikopteri - 04 marraskuu 16, 21:53:37
Tuosta takarungon teosta vielä sellaiset kysymykset, että millä tuon tulevan maavaran takarungon pohjalta katsoisi järkevimmin? Mielessä kävi hakea huonekaluputkea ja sillä hieman mallailla perän tulevia linjoja. Siitä heti seuraava pohdinnan aihe on, että millä/miten on järkevintä taivuttaa putkea, oikeaa taivutinta ei siis satu olemaan ennestään.
Turhaa niitä putkia on lähteä huonekkaluputkella mallintamaan. Runko 10cm korkuiselle ja taka-akseli sitten oikean korkuiselle maasta riippuen lopullisen renkaan korkeudesta.

Bilteman pullotunkkitaivuttimella tekee yllättävän monenlaisia taivutusia, mutta toki se 139 euroa maksaa.

Takarungossa on vähän ja helppoja taivutuksia ja 25x3 hydrauliikkaputki on erittäin pehmoista tavaraa. Voit käyttää suomalaisugrilaista menetelmää: Poraat pihamäntyyn reilun 25mm reiän, tunget putkin reihään ja sitten väännät parin metrin apuputkella. Apuputkeksi vesijortoputki, joka menee hydrauliikkaputken päälle. Mänty tuskin edes poraukseen kuolee, mutta homma kannattenee kuitenkin tehdä silloin kun talossa ei ole muita paikalla ;D

kimmo

15" retrorengasta etsiessä yksi mahdollisuus on löytää vanhan kuplan vararengas.
Kuplassa vararengas on hyvässä suojassa etupellin alla ja ne on hyvin säilyneitä. (=ei murtumia/pykimiä).

Mä löysin sellaisen Savageen.





Rengas on 5.60 - 15.

Myös vanhan  Saab 96:n vararengas sopii käyttöön.

Savagen kuvia kuplan renkaalla tossa mun kansiossa: "Single Shot".


helikopteri

Kiitoksia taas kaikille kommenteista! Lisää huomattavasti mielenkiintoa pitää hommat ajan tasalla kun muutamaa muutakin kiinnostaa tämä ;D
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 05 marraskuu 16, 18:31:52
Tuo Rezin kuva on hyvä, muutaman sentin vielä lyhennät sitä takarunkoa niin tulee hyvä. 3" vanteelle sopivan leveä rengas on noin 131 mm.

Putkihan taipuu nätisti kun laitat sen täyteen hiekkaa ja annat sopivasti lämpöä
Tosiaan tuosta hiekalla taivutuksesta olinki ennen kuullut! Yleensähän ilmeisesti tällä tavalla taitettaessa tulpataan päät hitsaten laput, täytetään hiekalla ja annetaan sopivasti lämpöä, mutta muistelisin että oisin joskus katsonut videon missä kaveri taittoi hiekan kanssa ihan raa'asti käsivoimin ja tuli sileä kaari ilman ruttuja hiekan takia. Toki tuosta kyseisestä putkesta tai sen vahvuuksista ei ole mitään hajua, mutta jos Rezin sana siitä että hydrauliputki on helppoa taivutettavaa pitää paikkaansa niin onnistuiskohan moinen jatkovarren kanssa tässäkin tapauksessa?Periaatteessa jos vain putken saa taipumaan oikeaan kulmaan jotain vasten niin taitokset voi tehdä "liian" keskelle putkea ja vain lyhentää oikeaan mittaan kun kaikki putket on kasassa.

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 06 marraskuu 16, 14:59:59
15" voi olla hankalaa löytää mp-retrokumia, toisaalta autojen rättirenkaat ajaa käytännössä saman asian. Niin ulkonäöllisesti kuin ajettavuudeltaan. Esim. tämä käy sun vanteelle: https://www.universaltire.com/firestone-tires/firestone-vintage-bias-ply-tires/560-15-firestone-blackwall.html

T:mi Sami Lassilan kautta saat tilattua jos tuollaiseen päädyt, www.samilassila.com
Tästä todella iso peukku Don Quijotelle! Pienen selailun jälkeen tuolta Universal Tirelta tuntui löytyvän eteen ja taakse tyyliin sopivat renkaat Firestonen tekemänä, liekkö pitäisi heti tulevalla viikolla laittaa tilaukseen niin pääsisi pyöräyttämään ne vanteille ja rungon teon voisi aloittaa todenteolla. Tuon takarenkaan lisäksi katsoin tätä Firestonea eteen. Edessä siis tässä pyörässä on 18"x2.15" vanne, joten luulisi tuon 3,5" leveän kumin olevan oikein passeli.

Joku joka on tuolta Sami Lassilan kautta tilaillut niin millaista tilaus- ja toimituspalkkiota mies pitää renkaille tai onko hänellä näitä valmiiksi varastoissa ja postittaa suoraan kotimaan sisällä? Sivuilta en ollut löytävinäni kyseistä tietoa ja hinnasto-kohdassakin näyttää vain, että uusi hinnasto on tulossa. ;D

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 06 marraskuu 16, 22:08:50
15" retrorengasta etsiessä yksi mahdollisuus on löytää vanhan kuplan vararengas. Kuplassa vararengas on hyvässä suojassa etupellin alla ja ne on hyvin säilyneitä. (=ei murtumia/pykimiä). Mä löysin sellaisen Savageen. Rengas on 5.60 - 15. Myös vanhan  Saab 96:n vararengas sopii käyttöön. Savagen kuvia kuplan renkaalla tossa mun kansiossa: "Single Shot".
Kiitoksia myös tästä! Tosiaan Rezi vinkkasikin yksityisviestin välityksellä jo tästä sinun Savageprojektista ja tuosta takarenkaasta että tuo on yksi mahdollinen ratkaisu. Kovasti asian otin korvan taakse ja haravoin Torin ja Nettivaraosan ym. läpi mutta jokainen kenellä on moisia myynnissä ei joko vastaa tai sitten ovat jo niin heikossa hapessa ettei pyörän alle uskalla enää laittaa. Toki jos sattuu kohdalle hyvä yksilö niin todellakin mahdollinen ratkaisu tämäkin, tuntuu vain olevan hieman harvinaisempia nuo hyvässä kunnossa ja renkaan saannille vähän "kiire", niin voisi melkein kallistua tuohon edellämainittuun uuteen Firestoneen.



Enpä kerinnyt tallin katon uusinnan takia tekemään pyörälle tänä viikonloppuna pahemmin mitään, akselilevytkin on vasta piirrettynä lattaan mutta eiköhän nekin ala edistymään viikon mittaan! Kerkesin kuitenkin hieman puljailla pyörän korkeuksien ja akselivälien kanssa ja saatoin löytää hyvän kompromissin kaiken edellisen väliltä.

Päätin nostaa pyörää hieman aikaisemmista 11-13.5 korkeuksista ja päädyin takaisin ~13-15 korkeuksiin, mutta nostin keulaa hieman ylemmäs keulinnan hillitsemiseksi. Lopullista tulosta ajatellen nämä vaikuttaisi ehkä viisaimmilta ottaen huomioon, että takarunko laskee hieman vielä nykyisestä ja kone tulee edestä hieman runkoa alemmas. Pyörä vaikuttaisi sopivan korkealta kunnolla ajettavaksi, mutta sopivan matalalta että näyttää vielä hyvältä. Pyörän lopullinen asento koneen kanssa siis tulisi olemaan kuvien mukainen. Akseliväli myös hieman pienenee näistä kuvista, nyt rengas on swingissä "etuasennossa" mutta kun uusi takarunko hitsataan kiinni niin laitan akselilevyt karvan verran vajaaksi taka-asennosta tähän samaan kohtaan, niin akselivälin saa hierottua vielä hieman paremmaksi. Tällä hetkellä kun pyörä vaikuttaa ehkä karvan verran liian pitkältä, asiaa pitää vielä katsoa tuon lopullisen takakumin kanssa. Teipin palanen lähellä taka-akselia swingissä merkkaa tulevan perän "etuasennon" noin arviona. Kuviin:









Pyörä hieman "normaalimmasta" kulmasta, maavara vaikuttaa hyvältä kompromissilta korkean ja matalan väliltä. Rungon päällä olevat kaksi puun pätkää ovat muuten mukailemassa tulevien polkimien korkeutta. Mitä tuossa istuskeli ja mietiskeli niin oikein mukavalta asennolta tuntui, penkki toki tuo vielä vähän istumakorkeutta mutta pitää kait sitä jotain pientä mukavaa aina välillä harrastaa.



Koitin hieman etsiä oikeaa kulmaa tuleville takarungon putkille suhteessa selkäputkeen löytämälläni kierretangon pätkällä. Näillä korkeuksilla ja keulinnalla runko tuntuisi asettuvan kohtuullisen suoraan, mutta tottakai asian näkee tarkasti vasta akselilevyjen valmistuttua.



Ja tuossa vielä heikohko kuva vanhoista rungon kierreratkaisuista vrt. uudet jotka sorvailin koulussa nopsaan. Huomattavasti huomaamattomammat ja siistimmät upotettuna ja hitsattuna runkoon nämä.



Ei tällä kertaa sen enempää, samat vanhat asiat työn alla ja mietinnässä siis. Jos tuota raskisi ostaa itselleen etuajassa joululahjan ja tilaisi nuo uudet Firestonet eteen ja taakse niin pääsisi mallintamaan stuukkia todenteolla ja oikeasti myös tekemään asialle jotain. ;D Päivitellään taas lisää kun jotain mahdollisesti saadaan aikaiseksi!

Jack

Halvemmalla pääset kun ostat retro Shinkon eteen.  Shinko 270 maksaa about 150 koossa 4x18. Mulla on tallissa kahdessa fillarissa sen kokonen kumi, ja kolmas on jo poistunut meidan tallista.. Minusta ei retrompaan bobberiin lainkaan huono koko.  Avonin safety mileage samassa koossa on samanlaisella zigzag kuviolla ku Firestone.

Mut jos on pakko olla 3.50x18 taitaa Firestone olla ainoo vaihtoehto.

Tässä on Firestonea halvempi vaihtoehto takaseksi  http://www.oldtimerreifen24.de/Autoreifen/Diagonal/5-60-15-78P-TL-Camac-BC110-4PR.html

Lassila tai Retrorengas pystynee toimittamaan tuollaisen tai sitten ottaa saksasta suoraan. Shinkoja saa melkeen mistä mopokaupasta vaan.
Flatheads!!!

helikopteri

Kiitoksia Jackille tästä toisesta kullan arvoisesta rengaslinkistä! Nopeasti koitin ettiä tietoa noista Camaceista ja törmäsin muutaman vuoden vanhoihin viesteihin jollain foorumilla jossa sanottiin, että meinaavat olla hieman liposet renkaat autossa märällä kelillä. Liekkö siis ihan viisas valinta?

Lähdin googlettelemaan eri renkaiden malleja ja koitin löytää sivustoa miltä tilata, lopulta löysin itseni osoitteesta 1001renkaat.com näiden auton renkaiden kautta. Hinnat on kovin halvan oloisia ja firma ilmeisesti kuskaa renkaat ympäri Eurooppaa varastoista kotiovelle asti. Firman perusta Saksassa ja valikoimassa juurikin samat Camacit ja muutamat muut varteenotettavat renkaat niin eteen kuin taaksekkin.

Eteen katselin jompia kumpia näistä kahdesta vaihtoehdosta; Heidenau K44 18"x3.6" ja Heidenau K34 18"x3.5". Taakse puolestaan löytyi samasta puljusta nuo edellämainitut Camacit taikka sitten hieman leveämpi Heidenau P29 mitoissa 15"x5.9". Onko tuo 5.9" leveä Heidenau liian pulla taakse 3" vanteelle, vai meneekö tuo 5.6" leveä kumi jo rajoille? Katsoin tältä foorumilta tälläistä rengaskokotaulukkoa ja jos osasin muuttaa rengaskoot oikein niin tuon 5.9" leveän pitäisi vielä sopia tälle vanteelle? Helvetti mikä soppa voikaan syntyä yhden renkaan etsimisestä, miksei tässä pyörässä voisi olla vaikka se 16" vanne takana? ;D

Kysytäänpä vielä samaan syssyyn, että mistäpäin internjettiä ihmiset tykkää katsoa muita osia (Tankit, lokasuoja-aihiot, valot, ymym.) pyöriinsä? Mielellään Euroopan alueelta, että välittyisi Jenkkien rahdeilta.

Don Quijote

Osuipa silmään BikeExif -sivustolta, näemmä joku muukin näitä rakentelee  8)
Ei ehkä kaikkein onnistunein versio aiheesta mutta saattaa tämä kiinnostaa silti...

http://www.bikeexif.com/honda-cmx450-rebel-bobber
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

helikopteri

#21
Katsos mokomaa, eipä ole osunut tuo ennemmin kohdalle! Jonkin toisen nelipuolikkaan bongasin kans joltain foorumilta, mutta sekin oli rakennettu puoliksi perseellä. Tai no, makuasioitaha nämä.. ;D Sai tuosta tosin vähintään yhden asian irti, nimittäin oletettavasti tuo pyörä toimii teknisesti niin kuin pitää. Näistä Rebeleistä kun usein manataan, että jos vaihtaa avaremmat putket ja/tai avartaa ilmansuodatusta kaasareille niin "mahdotonta" saada säätöihin.

Nojoo, sepä noista. Tänään taas startattiin rälläkkää hetken tauon jälkeen, vuorossa oli taas muutamat sheivailut ja suunnittelut. Ala t-palan kerkesin jotakuinkin saamaan viimeistelyä vaille valmiiksi ennen pimeän tuloa ja huomenna jatkuu rungon parissa hommat, ainakin kaulan seutua pitää tasotella siistimmäksi. Tarkotuksena siis siistiä nuo vanhat tankin kiinnikkeet noiden "tukipeltien" tasalle ja kemiskillä tjms aineella sitten tilkitä umpeen kierrereiät ja siistiä lopulliseen muotoonsa tasaiseksi.







Sitten tuli runkoa tiiraillessa ja suunnitellessa pieni lisämuutos mieleen. Tällä hetkellä etummaiset koneen kiinnikkeet tulee kiinni pulteilla jotka kulkee rungon läpi vietyjen holkkejen läpi. Ratkaisussahan ei sinänsä toimivuuden kannalta ole mitään vikaa, mutta yhtäkkiä pisti vain silmään nuo pultin kannat alakehtoputkien keskellä. Näin ikään:



Rupesin sitten tarkemmin asiaa katsomaan ja mittasin läpivientiholkkejen sisähalkaisijan: 8,5mm - M10 kierteen alkuhalkaisija. Hetken puljailin koneen korvakkojen kanssa ja tulin lopputulokseen että tuohonhan voisi pyöräyttää M10 kierteen koko matkalle sisältä ulos, ulkopuoli rälläkällä tasaiseksi ja tilkitä reikä umpeen kemiskillä tjms ex-tankin kiinnitysten tapaan. Tuloksena ois kliinimpi runko ulospäin mutta kiinnitykset säilyisi täysin samana. Jotain vähän tähän suuntaan:



Sitten myös osui kohdalle mahdollinen tuleva kompastuskivi - koneen yläkorvakon kiinnitykset. Toisella puolen on hitsattu lappu, toisella puolen puolestaan on kiinni pultattava korvakko koneen poistamisen helpottamiseksi. Eihän tuossa mitään mutta kyseenalaistan vahvasti, että minkään tankin tunneli noita sisällensä ottaa. Pitää perehtyä asiaan paremmin kunhan tulevan tankin saa vain hyppysiin, oletettavasti joutuu hitsaamaan selkäputken alle uuden kakspuolisen korvakon.





Ja tulipa kokeiltua ensimmäistä kertaa kiillotusta muuten kuin käsivoimin. Pyörässä sattuu olemaan kohtuu monta jo valmiiksi kiillotettua osaa, mutta joku insinööri on päättänyt lakata lähes jokaisen pinnan ja siitä johtuen eivät enää pahemmin kiillä tai puolestaan lakka on lohkeillut. Tulipa sitten hankittua testimielessä ohikulkumatkalla Puuilosta tuommonen lappulaikka rälläkkään kiillotusta varten, vaikka hieman skeptisesti olenkin suhtautunut noihin. Ja nyt ei voi muuta tehdä kuin todeta että miksei tuota ole ennen kokeillut? Vedin yhden testisipaisun kanteen:







Tuon jälkeen kokeilin vielä pumppuihin hieman että onko tuo tosissaan noin hyvä kampe. Oli se, lähes peilipinta tuli kertavedolla. ;D

Siinäpä nuo konkreettiset askartelut tältä erää, huomenna jatketaan rungon parissa muodossa jos toisessa. Tuon rengasvalinnan kanssa oon nyt paininu aamut illat enkä vaan löydä itselle sitä mieluisinta ratkaisua. Tai no, nuo retrorenkaat eniten miellyttäisi mutta eipä niitä ole "hyväksi todettuina" oikean kokoisia markkinoilla. Yritin sitten katsoa jotain hieman karkeakuvioisempaa modernia rengasta taakse oikean kokoisena, eipä pahemmin onnistanut silläkään saralla. Tulin sitten johtopäätökseen että tuliskohan tuo näyttämään aivan perseeltä nykyisen takarenkaan kanssa? Tai jos rungon tekisi tuon renkaan mukaan niin ei sen tulevaisuudessa pitäisi muuttua senttiä kahta enempää sitten esim. sen auton renkaankaan myötä, sillä nyk. halkaisija on about 630mm tuolla 140/90-15 kumilla. Jos perän tekee ~12cm korkeuteen niin kahden sentin nousu ei tappaisi ulkonäköä ja keulalla voi kontrata yleisen stuukin kohtuuhyvin. Tosin edes eteen kaipailisin jotain hieman rouheampaa kumia tuon nykyisen tilalle, jotain tähän tai jopa tähän tyyliin. Alanko mennä jo sekaisin liiasta ajattelusta..? ???

Jatketaan harjoituksia..

Ediittiä: Passaisko taakse Michelin XZX 145/80-15? Millainen homma mahtaa olla tuon vanteelle saanti?

Lassi

#22
Entäpä jos laittaisit ihan auton teräsvyörenkaan? Jotain tämän tyylistä: https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/sonar/primax-sx-608/145-80-r15-77t-57792
Hieman haasteellinen saada vanteelle nousemaan, mutta siitähän taisi olla juttua tuossa single shot-aiheessa..

Jack

Kyllä se sinne vanteelle nousee, jos ei muuten ni luulis eetterillä pamauttamalla.

Enkä mä usko, että se pienempi retrovararengas niin liukas oo, ettei sillä pysty ajamaan. Sateella kun muistaa et sellanen on alla ni hyvin menee...

ja noi krossirenkaat on ihan Passé. Vintagekumit taasen on aina "muodissa".
Flatheads!!!

Tuusulan T-Bone

Jarrutestaamisessa on näin testiukon näkökulmasta se(kin) hyvä puoli, että on muodostunut hyvä käsitys markkinoiden rengasvalikoimasta. Tämän kokemuksen perusteella voin paljastaa, että noi retrorenkaat on yleensä aika paskoja. Menee lukkoon jarruttaessa erittäin paljon helpommin kuin uudenaikaisemmat renkaat. Tämä kokemus siis vain kuivalla kelillä, vesisateella en haluakaan niistä kokemuksia.
Long John Stroker

ma^ko

Retro-rengas, varsinkin auton  rättirengas on erinomaisen hyvin toimiva drag-rengas kunhan paineet o tarpeen matalat, sit se on erinomaisen hyvän näköinen rengas... muita positiivisia ominaisuuksia mokomist on aika turha etsiä mut onhan noissakin jo... eli mullakin o retro-MP-rengas edes ja auton rättigummi takana ja dragrace ominaisuudetkin hyödyntämättä... ne o ominaisuuksiltaan varsin paskat tuollaiset jos vertaa mihin tahansa about nykyaikaseen oikeaan prätkän renkaaseen... mut kyllä niillä pärjää ihan ok ja noi roadracing ominaisuudet jäykässä popperissa/sopperissa kuitenkin muutoinkin hieman rajoittuneet.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

013

tommonen kevyt mopo kyllä pysähtyy retrorenkaillakin hyvin. laita sellaset kun näissä vehkeissä kuitenkin mennään ulkonäköpaineiden suuntimana.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Smokie

Lainaus käyttäjältä: helikopteri - 06 marraskuu 16, 22:45:51
Tosiaan tuosta hiekalla taivutuksesta olinki ennen kuullut! Yleensähän ilmeisesti tällä tavalla taitettaessa tulpataan päät hitsaten laput, täytetään hiekalla ja annetaan sopivasti lämpöä, mutta muistelisin että oisin joskus katsonut videon missä kaveri taittoi hiekan kanssa ihan raa'asti käsivoimin ja tuli sileä kaari ilman ruttuja hiekan takia. Toki tuosta kyseisestä putkesta tai sen vahvuuksista ei ole mitään hajua, mutta jos Rezin sana siitä että hydrauliputki on helppoa taivutettavaa pitää paikkaansa niin onnistuiskohan moinen jatkovarren kanssa tässäkin tapauksessa?Periaatteessa jos vain putken saa taipumaan oikeaan kulmaan jotain vasten niin taitokset voi tehdä "liian" keskelle putkea ja vain lyhentää oikeaan mittaan kun kaikki putket on kasassa.

Tuolle linjalle jos lähdet niin neuvoisin hommaamaan mahdollisimman hienoa puhallushiekkaa, ei maksa paljoa ja saa kaikenlaisista rautakaupoista. Lämmittämisen takia se olis hyvä uunittaa ettei vain ole tippaakaan kosteutta. Putken toiseen päähän umpitulppa ja toiseen päähän kierteellinen tulppa, vaikka M16 jenka olis hyvä jos 25x3 putkea käytät. Hiekat kunnolla tumpaten, tai lähinnä kopistellen putkeen ja kaaren edetessä saa kiertää 16mm jenkatangolla hiekkaa kireämmälle. Tuo reikä puuhun kuullostaa aika nerokkaalta! Jos haluat olla eko puunhalaaja niin voihan sen puun kaataa ensin ja tehdä reikä kantoon :D

Joskus väänsin 25 alumiiniputkeen R40 180 asteen mutkan kun mulle sanottiin ettei niin voi tehdä..

Mä vähän jaksan eppäillä tuota poksauttamishommaa. Yritin kaanaan kilpuriin koko illan posauttaa vanteelle liian kapeaa rengasta, oli kaikenlaista liinaviritystä ja poksuttelin jokseenkin kaiken palavan aineen mitä tallista löytyi, myös rehdisti eetteriä sisältävää vanhan ajan starttipilottia. Epäilin että on liian kylmä mutta vanne ja rengas oli homman lopuksi niin kuumia ettei kättä kärsinyt, silti ei puhettakaan että nousisi vanteelle. Hommasin sitten sisärenkaan ja homma oli kerralla valmis.

Motomatti

LainaaJoskus väänsin 25 alumiiniputkeen R40 180 asteen mutkan kun mulle sanottiin ettei niin voi
tehdä..
Juurikin niin. Nyt minulle ei enää tulla sanomaan ettei jotain voi tai saa tehdyksi vaikka muut eivät ole saaneet. Juurikin itsensä ylittäminen ja tekeminen, virheiden teon ohella, avartaa tietämystä mitä voi ja kannattaa tehdä. Nyt kun alkaa pakkaskausi niin voi yrittää taivuttaa putkea myös pakkasen avulla. Putki vettä täyteen ja yöksi ulos. Jää ei kovin herkästi anna periksi vaikka taivutusvoima sen murtaakin. Ei silloinkaan tule poikkileikkaukseltaan täysin pyöreää taivutusta mutta putkesta riippuen tulos voi olla tyydyttävä.

Itse olen pärjäilyt hyvin hiekka, vesi/jää ja lämmitysmetodeilla eri putki- ja metallilaatujen suhteen. Kahden millin seinämävahvuudella hydrauliikkaputki on ollut viimeaikainen suosikkini taivutteluhommissa niin että taivutukseen on lesti.
Tässä viimeisin taivutusrupeama:
http://www.motomatti.fi/2016/10/takakaatumaraudat-california-1400.html

Smokie

Toi onkin suuri osa ammitaitoa osata erottaa mitä voi ja mitä kannattaa tehdä. Itse oon tullut aika laiskaksi ja kannatan Homer Simpsonin neuvoa: jos joku asia on hankala ja vaikea tehdä se ei ole tekemisen arvoinen. Tässä tää kurvi, oli ainoa minkä löysin, ne paremmat loppupään tuotokset varmaan silppusin projektiin mikä epäonnistui.



Totesin että eihän alumiini edes ole oikeaa rautaa niin tein sitten pellistä vesipaineella pullistamalla.



Lopputulos. Painoikohan tuo koko hökötys 1400gr. Mutkat 0,7 peltiä ja suorat 0,5 peltiä.



Harmi vaan että vaikka mielestäni onnistuin tekemisessä loistavasti niin alusta asti idea oli paska. Ainakin 5 vuotta hakkasin päätäni seinään.

Sori topikin haltijalle, alkaa mennä sivuraiteelle. Ei kait se nuorelle kollille pahaa tee kun vanhukset höpisee... Itte oon ainakin suurimmat saavutukseni saanut kun oon varastanut jonkun muun idean ja tehnyt sen itte paremmin.