Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

'86 Honda Rebel 450 - Moposta seuraava

Aloittaja helikopteri, 26 lokakuu 16, 23:42:01

« edellinen - seuraava »

helikopteri

Iltaa Finnbikersin väki!

Tältä puolen ruutua löytyis tällä kertaa tässä kesän mittaan 18 vuotta täyttänyt koneistajaopiskelija Oulusta, keltanokka siis. Vaikka kyse on ensimmäisestä "oikeesta" pyörästä, niin kaikennäkönen rakentelu ja lenkkien heiluttelu on alotettu jo pari vuotta ennen mopoikää - luultavasti sama tarina itse kullakin. Tosin koska eletään Suomessa ja meillä on jokaiselle menopelille hetekasta bussiin omat ajokortit niin täysi-ikäisenä mopoilu pitää alottaa A2-pyörästä, moposta seuraavaan siis. No, kivan reenin piikkiinhä tää menee ennen isompia pyöriä.

Kesätöiden lomassa täysi-ikäisyyden painaessa päälle alkoi myös kova pyöräkuume. Näimpä siis nettimotoa päivittäin selailemaan kahvitauoilla. Lopulta sitten osui kotikylän tuntumasta Oulusta 1986 vuoden Honda Rebel erikoisemmalla 450cc koneella. Hieman harvinaisempi projektiaihio kyseessä sillä näitä on tehty vain vuosina 86-87 ja ilmeisesti vain Jenkkien ja Japanin markkinoille, mutta tästä en takuuseen mene. Pyörällä rullattu abaut 65 000km ja tuotu alkujaan Rapakon takaa. Ennenku syksyn kylmät painoi päälle niin pyörällä käytiin heittämässä pienet lenkit ja tekniikka pelasi niinkuin pitää, ei vuoda, yski, hyydy, kilise tai kolise. Homma oli enää uuden tallin rakennusta vaille!

Pyörän rakennussuunnasta pientä vihiä että allekirjoittanut on pitkään ollut tykästynyt japsien tyyliin rakentaa pyöriä. Kevyitä, kapeita, ketteriä, kaikki turha pois ja pyritään luomaan mahdollisimman yksinkertainen mutta toimiva kokonaisuus joka on luotu pelkkään ajoon. Ja nimenomaan ajoon tämä pyörä olisi tulossakin, nimittäin kunhan kevät koittaa ja kortti on taskussa niin tän pitäis olla toimittamassa jokapäiväisen kulkineen virkaa perseen alla. Mitään turhan ihmeellistä muokkaustyötä ei siis tulla näkemään, koska aikaa on rajatusti mutta koitetaan saada jotain viisasta aikaan! On tullut taltioitua pyörän etenemistä ehkä hieman liiankin isolla kädellä vaikka vasta on keretty viikko tehdä ja purkaa pyörä osiin, mutta ei anneta asian haitata. Tästä lähdetään liikkeelle:





Hypätään muutama kuukausi eteenpäin, tarkalleen ottaen viikko sitten tähän päivään. Uusi lämmin talli on saatu valmiiksi ja ensimmäistä kertaa ikinä on lämmin, oikea tila missä rakentaa pyöriä. Ja vieläpä omalla pihalla! Ennen siis oli tuo punainen talli joka oli luultavasti lähinnä suunniteltu suojaksi, ulkoseinät oli puoliksi pelkkää tuulensuojalevyä, kaikki seinälaudat ja kipsilevyt sisältä homeessa jnejne. Kovaa kun olisi puhaltanut niin varmaan olisi kaatunut. Tämä siis purettiin pelkäksi rungoksi ja kaikki tehtiin alusta alkaen uusiksi, nykyään uretaanilla lämmönpitäväksi tehty ja öljykiertopatterilla lämpimäksi ja sitä rataa. Mennään ohi aiheen, takaisin pyörään:

Kuten sanottua, pyörän purkuvaiheista on jo reilusti yli sata kuvaa, mutta olen ymmärtänyt että Finnbikersin yläraja kuville samaan viestiin on kymmenen, joten hypin purkuvaiheita yli niin että kaikki "turha" jää pois. Pyrin purkamaan pyörän mahdollisimman huolellisesti, mm. kartoittamaan jokaisen johdon ja letkun mistä ne on tullut ja minne menevät jne. Varsinkin sähköt otin kerrankin tarkkaavaisesti pois, sillä ne ei ole ollenkaan minun alaani ja joskus tulevaisuudessa niitä pitäisi vielä karsia ja saada toimivana takaisinkin. Mutta tässä pyörän perää jo hieman purettu ja sähköt akulle asti setvitty, keula jäljellä:



Sitten hypätään taas päivällä eteenpäin, nyt pyörästä saatu koko sähköhelvetti irti muunmuassa pyörälle ominaisen "airboxin" kera. En ole koskaan törmännyt yhtä monimutkaiseen ilmanputsariin mitä tässä oli, enkä kieltämättä voi ymmärtää miten tää edes toimi sen kanssa. Kaikki osat joita tullaan käyttämään tai sisältävät sähkö-osia on jätetty lämpimään, kaikki mitä oletettavasti ei käytetä lensi kylmään pihavarastoon.





Tässä vaiheessa pyörän rungon rakenne alkoi hahmottua ja päässä kasaantua idea miten pyörän rakennusta lähdetään toteuttamaan. Lähes heti kävi ilmi, että ongelmaksi tulee muodostumaan pyörän perä. Palkkiswingi ei kuulu tämän tyylisuunnan pyörään ja omaan silmään natsaisi paremmin jos rungon viimeiset pystyt menisivät pystymmässä, kuten esim swingishoveleissa. Aina ei voi voittaa ja ideat uuden swingin teosta ja muista runkomuutoksista lähti lentoon. Tarkotus ei ollut muuttaa runkoa, mutta asialle täytyy tehdä jotain. Jäykkäperäkin on hyvin mahdollinen vaihtoehto ja kieltämättä vaikuttaa tällä hetkellä vahvemmalta ehdokkaalta, mutta kaikki on auki. Mielipiteet tervetulleita!

Anyway, aikani mietiskeltyä päätin purkaa pyörän täysin osiin että vois muunmuassa napsia rungosta kaikki ylimääräiset kiinnikkeet pois ja miettiä tulevia muutoksia tarkemmin.



Ja tässäpä rullaava runko tuoreena tunkin päällä:





Näiden kuvien jälkeen pyörä on purettu pelkäksi rungoksi tunkin päälle ja mietiskelty useampi päivä mille aletaan. Enkä itse asiassa ole edelleenkään useamman päivän jälkeen itseni kanssa sujut että mille alan. Vaihtoehtoina on pyörinyt uuden swingin teko ja/tai rungon takapystyjen muutto, kokonaan jäykkäperäisen teko, isompi levyjarrullinen rengas taakse sillä 15" tyyliin sopivat kumit on niukassa jnejne. En pelkää tarttua toimeen ja alkaa tekemään runkomuutoksia sillä olen jo kokeillut aikaisemmin kättä mm. Mankin swingin levittämisessä 6,1" leveälle vanteelle sopivaksi ja lopputulos ei ollut ollenkaan huono, mutta silti rungon kahteen osaan laikkaaminen ja sen jälkeen asioiden pidemmälle miettiminen ei varmaan koskaan ole hyväksi. ;D

Siinä varmaan tiivistetysti nyt viimeisen viikon tapahtumat, kauheasti ei ole tapahtunut mutta eiköhän tässä pikkuhiljaa asiat ala viritä kohdalleen. Noihin ylläoleviin peränmuutosvaihtoehtoihin kaipaisin mielipiteitä ja jos löytyy omakohtaista kokemusta muutoksista niin tietotaitoakin saa jakaa, sillä tämä olisi ensimmäinen isomman luokan muutostyö. Pyrin päivittämään projektia mahdollisimman tarkasti aina kun jotain tapahtuu. Kaikkea paranee kysyä, ehdottaa ja kommentoida - vastaan ja kuuntelen mielenkiinnolla.

- helikopteri

helikopteri

Jatketaampa pienellä turhalla diipadaapalla vaihteeksi.

Tosiaan perän tuleva ratkasu edelleen mietinnässä, mutta näillä näkymin pyörästä tehdään jäykkä. Tähän muutokseen liittyen olisi jokaselle asian tehneelle muutamat kysymykset: Kuinka paljon pyörälle kannattaa jättää maavaraa? Jostain rannikon toiselle puolen suuntautuvalta foorumilta lueskelin että 5" ylöspäin on aika kohtuullista, 4" alkaa olla jo kipurajalla. Paljonko siis ois järkevä maavara senteissä, 14cm? Toinen kysymys kuuluu kans maavaran piiriin, nimittäin keulan korkeus. Jos haluaa esim. tuon 14cm maavaran kanssa rungon about tasapainoon puhutaan ~9cm madalluksesta keulaan. Kuinka keulan madallus vaikuttaa pyörän ajettavuuteen ja muihin keulaa koskeviin tärkeisiin kulmiin? Runko ilmeisesti kannattaa rakentaa jäykäksi pyörän ollessa "tasapainossa" ja jos haluaa esim. pientä keulintaa niin keulan nostamisella asiasta selvitään, eikö vain?

Laitetaanpa vähän merkityksetöntä kuvasaastettakin ettei mene turhaksi höpöttelyksi. Tuli sheivailtua rungosta kaikki ylimääräinen pois, tämä siis tehtiin jo ennen langan aloitusta mutta kuva jäi laittamatta.



Sitten päätin ottaa ihan tietoisen riskin sheivaamalla ylä t-palasta "ylimääräisen" pois, ihan vain ulkonäöllisistä syistä sillä ala t-pala on sheivauksen jälkeen jotakuinkin saman muotoinen. En usko että tämä kauheesti heikentää tuota sillä alas kyllä jäi tukirakenteita ja kevennyksiä, mutta senhä kaiketi näkee todellisuudessa vasta ajossa. Lähtökohta





Ja raakahiottu lopputulos. Siistin vielä nauhalla ja kiillottamalla tämän. Tuohon toisen puolen upotukseen keksin jonkun "täytteeksi", joko lisää tavaraa ja sileeksi tasoittelu tai sitten jotain muuta.





Sheivasin myös keulasta loksun kiinnikkeet pois. Tarkotus oli sorvata nämä mutta kumpikin pumppu oli jokapuolelta epätasainen, outoja monttuja ja soikeaa muotoa siellä täällä, liekkö valua vai..?



Ja sitten vielä pari ahdasta kuvaa rullailevasta rungosta ilman iskareita. Olen tällä tavalla koittanut vähän hahmotella pyörän tulevaa korkeutta, mutta otappa tästäkään nyt selvää oikein.. Asian osaavilta vastaanotetaan ihan tosissaan neuvoja tuon perän jäykistämiseen ja miten tuo maavara ja linjat olisi helpoin rakentaa tuon swingirungon "ympärille".





Neuvoja, ehdotuksia ja mielipiteitä kaivataan, ehkä jopa vaaditaan, koskien kaikkea. Kiittään ja kuittaan.

Rezi

Helikopterila hyvä ote projektissa ja hyviä kysymyksiä. Ehkä vähemmän kysymyksiä yhteen postaukseen tuottaa varmemmin vastauksia ;)

Honda Rebelissä on näköjään hyvän mallinen runko. Poislukien "sitsiputkesta" taaksepäin olevia härpäkkeitä. Tuosta saa hienon jäykkäperän.

Laitat laudanpätkiä takarungon alle niin, että maavaraksi rungon takaosaan tulee 10cm. Sitten liu'utat keulaputkia T-paloissa niin, että rungon etuosaan tulee about 12cm maavaraa. Keulan liu'uttamista on hankala tehdä yksin tai ilman rungon etuosassa olevaa haitarinostinta. Siis swingi ja takarengas koko ajan kiinni ja iskarit irti. Mutta sitten kun saa tämän setupin kasaan, niin pistät kuvan pyörästä suoraan sivulta. Kamera kuvattaessa istuimen korkeudella.

Tässä "peruasennossa" on sitten helppo mallailla takarungon muotoja ennen kuin rälläköit takarungon pois.

Rungon keulimista säätelemällä voi sitten mallailla tulevaa stuukkia, takarungon linjoja, selkälinjan suoruutta ja keulan pituutta. Keulassa on mukavasti pituutta vähän hipinpäänkin rungon keulimiseen, mutta jättö menee hemmetin pitkäksi, jos rungosta tekee rajusti keulivan.

Tuo kuvissa näkyvä pyöränostin on vähän hankala käyttää. Se on lähtökohtaisesti liian korkea ja sillä on hankala nostaa vaikka rungon etuosaa, mieluummin sillä nousee koko pyörä. Myy se jollekin kurapyörämiehelle ja ostat tilalle chopperinrakennuksessa välttämättömän 10cm korkean haitarinostimen. Ennen kuin omistat chopperinnostinta, voi ryörää nostella yksinkin kallistamalla sitä vuorotellen puolelta toisella ja lisäämällä rungon alle tavaraa pari senttiä kerrallaan.

Mielenkiintoinen projekti ja mukava nähdä mitä tästä syntyy. Nyt vaan mallailet, mittailet ja tuijotat rauhassa ennen kuin alat taivuttelemaan takarunkoa.


Tuusulan T-Bone

Noista ekan viestin kuvista jää vaikutelma, että alkuperäisasussaan toi laite olisi vähän nokallaan, ts. sukeltaa. Siihen nähden pieni keulinta tuntuisi hyvältä idealta.

Alle 10 cm maavara on yleensä vähän huono idea, pyörällä kun pitäisi pystyä myös ajamaan. 10 - 12 cm on hyvä.

Mallaillessa kantsii muistaa, että keulaputket painuvat vähän kasaan, kun pyörässä on tekniikka paikallaan ja ukko kyydissä. Toisin sanoen sinne kantsii jättää sentti enemmän kuin tavoiteltu.
Long John Stroker

013

Jos sulle tulee pakoputket runkoputken alapuolelle, niin ota se huomioon rungon korkeudessa. Mulla on 80 mm maavara ja voin sanoa että on ihan pask, ajaa.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

helikopteri

#5
Kiitos itse kullekkin vastauksista ja vinkeistä!

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 02 marraskuu 16, 01:04:19
Laitat laudanpätkiä takarungon alle niin, että maavaraksi rungon takaosaan tulee 10cm. Sitten liu'utat keulaputkia T-paloissa niin, että rungon etuosaan tulee about 12cm maavaraa. Keulan liu'uttamista on hankala tehdä yksin tai ilman rungon etuosassa olevaa haitarinostinta. Siis swingi ja takarengas koko ajan kiinni ja iskarit irti. Mutta sitten kun saa tämän setupin kasaan, niin pistät kuvan pyörästä suoraan sivulta. Kamera kuvattaessa istuimen korkeudella.

Kuvissa näkyvä pyöränostin on vähän hankala käyttää. Se on lähtökohtaisesti liian korkea ja sillä on hankala nostaa vaikka rungon etuosaa, mieluummin sillä nousee koko pyörä. Ostat tilalle chopperinrakennuksessa välttämättömän 10cm korkean haitarinostimen.
Koitan saada aikaan tuon kuvan lähipäivinä, luultavasti muutamilla eri korkeuksilla. Tuo talli vaan meinaa olla vähän nafti näihin kuvaustouhuihin mutta saatampa pyöräyttää pyörän takaisin poikittain, niin saa edes verrannollisesti kohtuullisia kuvia. ;D Ja tosiaan tuo mainitsemasi saksinostin on ollut hankintalistalla jo hetken, tuo iso pyörätunkki on auttamattoman kömpelö vähän jokaisessa muussa asiassa kuin pyörän säilytyksessä.

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 02 marraskuu 16, 09:25:26
Noista ekan viestin kuvista jää vaikutelma, että alkuperäisasussaan toi laite olisi vähän nokallaan, ts. sukeltaa. Siihen nähden pieni keulinta tuntuisi hyvältä idealta.

Alle 10 cm maavara on yleensä vähän huono idea, pyörällä kun pitäisi pystyä myös ajamaan. 10 - 12 cm on hyvä.

Hyvä silmä! Pyörä tosiaan oli ehken hieman etukeno vakiokuosissaan, viimestään sitten kun päälle istui.

En oikein osaa sanoa mikä siinä miedosti keulivassa rungossa viehättää, mutta se vaan tuntuu passaavan omaan silmään ja siihen tyyliin mihin tätä ollaan rakentamassa. Tosin se keulan lopullinen pituus katkaisemalla sisuskaluja tehdään vasta, kun takarunko on saatu tehtyä valmiiksi. Ja jos tuuri käy ja tuo keula sisältää samanlaisen rakennelman kuin muut Hondan keulat mitä olen käsitellyt, niin voin sorvata sinne sisälle esim. +2cm korotusholkit joita käyttää aina kun tekee mieli laittaa pyörä keulimaan vähän enemmän.

Lainaus käyttäjältä: 013 - 02 marraskuu 16, 20:11:17
Jos sulle tulee pakoputket runkoputken alapuolelle, niin ota se huomioon rungon korkeudessa. Mulla on 80 mm maavara ja voin sanoa että on ihan pask, ajaa.
Pakoputkista en osaa vielä oikein sanoa juuta enkä jaata, ne kun tuppaa yleensä joko tekemään taikka pilaamaan pyörän. Tarkoituksena tehdä pyörä lähes täysin muuten valmiiksi ja vasta sitten alkaa katsomaan pakoputkia enempi. Kahtena ennakkoon ajateltuna suosikkina tosin on samalle puolelle pyörää kaartavat, keskellä menevät suorat putket taikka sitten jonkinnäköinen 2-1 rakennelma tälläisellä äänenvaimentimella. Katsotaan tätä lähempänä sille oikeaa ajankohtaa, mutta rohkenen epäillä, että lähden vetämään pakoputkea rungon alta.

Piirtelin illan ratoksi nopsaan luonnokset tulevista akselilevyistä. Heittelin mittoja hieman hatusta, mutta näillä niiden pitäis vähintäänkin jo kestää kaiken jären mukaan. Mitotin 35° kulman takarungon hitsauskohdille suhteessa akselin kiinnitykseen, siitä en sitten tiedä kuinka kohilleen tuo arvio osui. Varasin kans 50-60mm matkalle varaa hitsata takarunko akselilevyihin kiinni, luulisi olevan riittävästi? Ja tosiaan nää tullaan tekemään joko 10mm tai 8mm latasta ihan rälläkän, porien ja hiomakoneiden avulla kun koulussa en tähän hätään jouda CNC-jyrsintä näillä vaivaamaan muilta töiltä.



Jatketaan harjoituksia!

Kiwi

Jos kerran koulussa oot nii turhaa tuota on alkaa jyrsimään, eikö nuo sais nätisti ihan laserilla? Ainaki täällä onnistuu amiksella moinen...

Don Quijote

Mielenkiintoinen projekti. Runko näyttää japsiksi harvinaisen hyvältä noin lähtökohtaisesti.

TC Bros myy valmiita akselinkiinnikkeitä edukkaasti jos et halua itse tehdä. Ja kaikkea muutakin hyödyllistä rakentelupalikkaa.

http://www.tcbroschoppers.com/tc-bros-universal-3-4-inch-axle-plates.html
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

helikopteri

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 02 marraskuu 16, 21:22:36
Jos kerran koulussa oot nii turhaa tuota on alkaa jyrsimään, eikö nuo sais nätisti ihan laserilla? Ainaki täällä onnistuu amiksella moinen...
Muuten ilman muuta hyödyntäisin juurikin esim. laseria mutta eipä meidän amikselle ole moisia vehkeitä siunaantunut. Ainoo tuommonen "leikkuri" mikä meillä on on polttoleikkauslaite ja sekin ilmeisesti tällä hetkellä odottelee korjausta. Eipä siitäkään kyllä kieltämättä kauheasti ole hyötyä, kerran sillä jotain leikkautettiin ja jätti aivan järkyttävän ruman jäljen.

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 03 marraskuu 16, 00:02:12TC Bros myy valmiita akselinkiinnikkeitä edukkaasti jos et halua itse tehdä. Ja kaikkea muutakin hyödyllistä rakentelupalikkaa.

http://www.tcbroschoppers.com/tc-bros-universal-3-4-inch-axle-plates.html
Kiitoksia vinkistä vaikka tosin TC Bros, Lowbrow Customs yms. yleisimmät Jenkkilän osasivustot on jo selailtu läpi. Pyrin pitämään projektin sillä meiningillä että mahdollisimman moni asia minkä vaan pystyy tekemään itse niin myös tehdään, jotkut väittää että vain sillä tavalla myös oppii. Ainoat valmisosat mitä tällä hetkellä oletettavasti tulen tarvitsemaan on tankki, valot ja kaikki pienet yleisosat mitä mahdollisesti matkan varrella tarvitsee. Toki jos jonkin tekeminen ei ota onnistuakseen niin sitten turvaudutaan ulkopuolisiin.

Tuuskasinpa hetken tallissa taas ja pyrin toteuttamaan Rezin toivomaa kuvaa mahdollisimman hyvin. Laitoin tallin vanhat seinälaudat hyötykäyttöön ja yritin puljata muutamat eri korkeudet pyörälle. Tuon jumpan aikana kyllä huomasi, että pakko se on se saksinosturi hommata. Aivan järkyttävää alkaa nostelemaan ja laskemaan pyörää mihinkään suuntaan, puhumattakaan siitä että laudan paksuus määrää kuin paljon pyörä nousee tai laskee. No anyway, heti kärkeen ehkä viisain kuva kaikista korkeuksilla 11cm takarungolle ja 13.5cm keulalle:



Tarkempi kuva takarungosta:



Maavara ja keulinta:



Korkeus vaikuttaa omaan silmään jotakuinkin hyvältä mutta tuo selkäputken linja näyttää jotenkin liian jyrkältä. En tiedä johtuuko vaan siitä että rungon ympärillä ei ole mitään vaiko siitä ettei siinä ole mitään mikä mallintaisi tulevaa takarunkoa. Kokeilin myös 13cm-15cm korkeuksilla, ei nappaa ihan niin hyvin kuin aiempi:



Vaikka selkäputken linja näyttäisi jyrkältä, on se lähes täysin suora akseliin saakka:



Ja kokeilimpa huvikseni vielä noilla 11-13.5cm korkeuksilla 2cm korkeampaa keulaa, ei välttämättä paha tämäkään. Kuten sanottua niin jonkinsortin keulinta nappaa omaan silmään. Tän keulan kanssa lopullisen korkeuden pelaaminen lienee helpompaa sitten kun takarunko tehty, mutta kuhan puljailin



Siitä semmosta tällä kertaa. Pitää katsoa jos huomenna tai viikonlopun mittaan saisi aikaiseksi hommata sen nosturin niin ei tarvisi puljata noiden laudan pätkien kanssa ja nostaa tai laskea reilu 2cm kerrallaan, helpottuis tuo korkeuden hahmottaminen kertaheitolla. Tuli myös katsottua pyörän kuvia orkkiskunnossaan ja huomasin, että koneen (ilmeisesti) öljypohja on about sentin pari runkoputkea alempana jonkintakia. Kunhan sen nosturin saa pitämään keulaa niin pitää nostaa motti paikalleen ja mittailla lisää maavaroja.

Rezi

Piirsin kuvan siitä miten minä takarungon tekisin. Turhaa sun on yrittää säilyttää noita nykyisiä takarungon yläputkien pätkiä. Ei ne ole oikeassa linjassa selkäputken kanssa ja ja lähtevät liian takaa. Helpompi tehdä selkäputkesta 10cm sitsiputken etupuolelta lähtien alselilevyille saakka uudet putket.

Rälläkällä kaikki pois sitsiputken takaa (sininen viiva).



Jos jatkat rungon alakehtoputkia kuvan mukaan, pienenee takarungon maavara.

Jos vaihdat retrompaan takarenkaaseen, niin todennäköisesti maavara kasvaa useita senttejä. Lopullisen takarenkaan korkeus olisi hyvä tietää ennen takarungon tekemistä.

ma^ko

Takalan Vesalla on paria mallia levyi akselille myynnis kanssa, ei muistakseni ollut tyyriitä. Mä lähtisin reilusti yli 10cm maavarasta, toi on niin snadi ja kompakti fillari et kokonaisuus voi olla ne muutamat sentit korkeampi, kliffempi laite ajaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

helikopteri

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 04 marraskuu 16, 11:44:21
Piirsin kuvan siitä miten minä takarungon tekisin. Helpompi tehdä selkäputkesta 10cm sitsiputken etupuolelta lähtien alselilevyille saakka uudet putket. Rälläkällä kaikki pois sitsiputken takaa (sininen viiva).



Jos jatkat rungon alakehtoputkia kuvan mukaan, pienenee takarungon maavara.

Jos vaihdat retrompaan takarenkaaseen, niin todennäköisesti maavara kasvaa useita senttejä. Lopullisen takarenkaan korkeus olisi hyvä tietää ennen takarungon tekemistä.
Juurikin tällä kuvan kyseisellä tavalla olisi runko tarkotus tehdä ja saada istumaan nätisti. Tarkoitus on ollut etsiä jokin tyylille sopivampi rengas taakse, mutta ainakin tähän asti etsintä ei ole tuottanut tulosta tai sitten katson vaan vääristä paikoista. Lie kuinkahan leveä gummi tuolle 15"x3" vanteelle pitäisi edes istuttaa?

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 04 marraskuu 16, 12:34:53
Takalan Vesalla on paria mallia levyi akselille myynnis kanssa, ei muistakseni ollut tyyriitä. Mä lähtisin reilusti yli 10cm maavarasta, toi on niin snadi ja kompakti fillari et kokonaisuus voi olla ne muutamat sentit korkeampi, kliffempi laite ajaa.
Kiitokset, pistetään vinkit korvan taakse jos ei omat akselilevyt ota onnistuakseen. Tuo maavarakysymys on vielä melko auki koska ei ole vielä hollilla lopullista rengastusta tai oikein mitään muutakaan.


Hommaa olisi läjäpäin mutta kauheasti ei kehtaa tehdä ennenkuin runko istuu lopullisesti siinä muodossa mihin se ajautuukaan. Tällä hetkellä homma seisoo lähinnä tuon takakumin löytämisen takia. Tänään tosin parissa tunnissa koulussa sorvasin muutamat holkit joissa olake, että saa porailla reikiä runkoon, upottaa sisään ja hitsata kiinni mm. jalkatappien kiinnityksiä varten. Tuli myös hommattua perusmustaa 10mm lattaa josta pitäisi alkaa askartelemaan niitä akselilevyjä. Yritetään saada jotain tähdellistä aikaan vaikka tilanne vähän tyyneltä vaikuttaakin.

Tuosta takarungon teosta vielä sellaiset kysymykset, että millä tuon tulevan maavaran takarungon pohjalta katsoisi järkevimmin? Mielessä kävi hakea huonekaluputkea ja sillä hieman mallailla perän tulevia linjoja. Siitä heti seuraava pohdinnan aihe on, että millä/miten on järkevintä taivuttaa putkea, oikeaa taivutinta ei siis satu olemaan ennestään.

Kiwi

Tuo Rezin kuva on hyvä, muutaman sentin vielä lyhennät sitä takarunkoa niin tulee hyvä. 3" vanteelle sopivan leveä rengas on noin 131 mm.

Putkihan taipuu nätisti kun laitat sen täyteen hiekkaa ja annat sopivasti lämpöä

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 05 marraskuu 16, 18:31:52
Tuo Rezin kuva on hyvä, muutaman sentin vielä lyhennät sitä takarunkoa niin tulee hyvä.
Tarkkaavainen lukija huomaa, että lyhensin jo takarunkoa kaksi tuumaa ;D

Don Quijote

15" voi olla hankalaa löytää mp-retrokumia, toisaalta autojen rättirenkaat ajaa käytännössä saman asian. Niin ulkonäöllisesti kuin ajettavuudeltaan. Esim. tämä käy sun vanteelle: https://www.universaltire.com/firestone-tires/firestone-vintage-bias-ply-tires/560-15-firestone-blackwall.html

T:mi Sami Lassilan kautta saat tilattua jos tuollaiseen päädyt, www.samilassila.com
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.