Finnbikers />
				</td>
			</tr>
		</table>
	<div class=
22 Elokuu 2018, 08:10:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!
Tarkempi haku
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: '86 Honda Rebel 450 - Moposta seuraava  (Luettu 17852 kertaa)
helikopteri
Newbie

  • Oulu
  • Viestejä: 32



    « Vastaus #75 : 23 Tammikuu 2017, 17:46:16 »

    Kiitän Lyytistä ja Sikaa opastuksesta Paypalin kanssa. Pitänee ottaa silmä käteen ja käydä lueskelemassa uudelleen vielä toimintakäytännöt ynnämuut läpi.

    Miks takarungon pitäs mennä selkäputken kanssa samaa linjaa? Tee perästä vähän lyhyempi, sopii tollaseen pienempään pyörään.
    Hieman lyhyempi pyörä olis munki silmään parempi ku "peruskokonen", ja sitä tästä tuleeki verrattuna vakioswingiin ja sen pituuteen. Pyörä lyhenee perästä about 5cm, ellei enemmänkin. Takarungon haluan selkäputken kanssa samaan linjaan ihan täysin ulkonäkösyistä. En ole vielä montaa pyörää spotannut jotka näyttäis hyvältä liian töpöllä takarungolla, makuasioita nääs.
    tallennettu
    Kiwi
    Hero Member
    *****
  • Kuopio
  • Viestejä: 1154

    Custom Farm Motorcycles


    WWW
    « Vastaus #76 : 23 Tammikuu 2017, 21:51:55 »

    Joo ei tietenkää liian lyhyt, mutta sopusuhtainen Iskee silm&#228;&#228;
    tallennettu
    ma^ko
    Hero Member
    *****
  • City of HellSing
  • Viestejä: 3023



    « Vastaus #77 : 23 Tammikuu 2017, 23:35:25 »

    Hih, ku mä olin skidi ni me jatkettiin brittien takarunkoja et saatiin selkälinjaan, nyt sit taas typistetään...
    tallennettu

    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.
    helikopteri
    Newbie

  • Oulu
  • Viestejä: 32



    « Vastaus #78 : 14 Toukokuu 2018, 20:49:42 »

    Jaahans, yli vuosi pyörähtäny viimesestä viestistä tähän ketjuun ja koko roska on hajonnu täysin kiitos Photobucketin.

    Tosiaan projekti vähän stoppasi odottamattomasti viime kevään koitettua, sillä puoliksi vitsillä laitettu yhteishaku Tampereen ammattikorkeeseen insinjööriksi opiskelemaan menikin läpi ja täten koitti muutto sinne suunnalle. Kuten voi olettaa niin kiireellä metsästettyyn opiskelijaluukkuun ei paljoa vehkeitä kannella tai rakennella, joten mopo jäi vanhempien talliin Ouluun odottelemaan.

    Nykytilanne mopon kanssa on sellanen, että ikävä kyllä perän jäykistämisen ja vähän kaiken muunkin suunnittelu ja toteutus kuopattiin ja koitetaan jatkojalostaa tästä tän kauheen palkkiswingin kanssa jotain sopivaa. Uudet suunnitelmat onkin plakkarissa ja ihan kohtuullisessa vauhdissa, pahvimalleja ja ideariiheä on pidetty ja enää pitäis oikeesti saada jotain valmiiksi!

    Tällä hetkellä jalostuksen alla on mopon takalokasuoja ja penkki. Lokari on jatkojalostettu vanhasta etulokarista ja pientä loppuviimeistelyä ja muotoilua vaille valmis. Seuraavana kohteena ois penkki ja sen teosta seuraavanlainen kysymys; kuinka vahvasta materiaalista se kannattais tehdä? Penkki tulee suurimmaksi osin lepäämään rungon päällä.

    Toinen kysymysmerkki on, että onko tyhmää suunnitella lokasuojan tulevan pulttikiinnityksillä pelkkään penkkiin kiinni? Tarkotus ois katkaista lokasuoja melkein heti penkin alta, ja kiinnittää kolmesta kohtaa penkkiin, joka puolestaan tulee kolmesta kohtaa runkoon kiinni. Kuulostaako tyhmältä ja kuin vahvasta matskusta noita korvakoita kannattaisi tehdä?

    Pahoittelut kuvattomasta ketjun nostosta, mutta ATK-laitteisto ei ole vielä hyppysten ulottuvilla, mutta tulevaisuudessa aion palata takaisin ketjun päivittelyyn turhien kuvien kera. Virnist&#228;&#228;

    Edit: Kokeillaanpa jos oisin sen verran tekniikan ihmelapsi ja saisin liitettyä huonot puhelinkuvat penkkisuunnitelmista, edes jotain katseltavaa. Tosiaan lokasuoja tarkotus lyödä poikki penkin alta sinisen sutun kohalta ja mustat pisteet on kiinnityskohtia joiden kestävyydestä ja järkevyydestä kyselin
    « Viimeksi muokattu: 14 Toukokuu 2018, 23:04:54 kirjoittanut helikopteri » tallennettu
    helikopteri
    Newbie

  • Oulu
  • Viestejä: 32



    « Vastaus #79 : 31 Heinäkuu 2018, 08:33:02 »

    Eipä pitäs koskaan luvata yhtikäs mitään vaan päivitellä näitä kansioita kaks viikkoa sen jälkeen kun on oikeesti saanut jotain aikaseksi..

    Viime postauksen jälkeen tulikin kutsu lähtä keikkahommiin Porvooseen ja Tampereellakin eksyin käymään ennenku pääsin takasin pyörän ääreen Ouluun. Nyt tosin on vielä reilu kuukauden verran aikaa rakentaa pyörää työn ohella ennenku nokka suuntaa kohti takaisin koulun penkkiä Tampereelle. Viime kuvien jälkeen ei siis yllätysyllätys ole mitään suurempaa tapahtunut. Viimeisen kuukauden ajan on ollut niin tukalan kuuma, että se on jo ollut meikäläiselle hieman liikaa. Uretaanilla eristetyssä tallissa ainoa ilmanvaihto on pieni sivuovi ja senkin auki pitäminen on yhtä tyhjän kanssa ennen kello kahdeksaa illalla, joten hommat on lähinnä hoidettu viikonloppuöinä.

    Viimeiset viikot on menny lokasuojan ja penkin teon parissa. Koitin saada entisestä etulokarista jotain aikaan mutta tuolle isolle nykykumille se jäi omasta mielestä liian pieneksi ja swingin joustovaran takia näyttäiskin lähinnä kurapyörän lokarilta. Ei siinäkään toki mitään vikaa, on pyöriä joissa se on toiminut mutta mä en saanut, joten siirryin alkuperäseen takalokariin. Aikani rälläkkää sille näytin ja nyt se näyttäis omaan silmään menevältä, näillä mennään toistaiseksi.

    Sitten itse asiaan, pari kysymystä kokeneemmille konkareille; peltiosien teossa käytettävät materiaalipaksuudet ja tekotavat. Alotin tekemään penkkiä jo alusta asti väärällä tavalla kaksosasena ja yhteen hitsattavana sen sijasta että tekisin sen yhdestä soirosta taivuttamalla ja muotoon leikkaamalla. Voiko tuo yhteen hitsattu penkki kestää vai kannattaisko mun suosiolla ottaa noista muodoista vaan mallia ja tehdä uusi yhdestä pellistä? Entä penkin materiaalipaksuus, nykynen on 1,5mm pellistä tehty ja istuinosaan ja taitokseen tulis toinen 1,5mm pellinlärpäke vahvikkeeksi. Tuntuis olevan "ihan okei", mutta onko raati sitä mieltä että on liian hepponen?

    Lähestulkoon samat kysymykset myös sähkölaatikon tekemisestä ja materiaalista. Tarkoitus lähtä tekemään samaisesta 1,5mm pellistä. Pahvimallista poiketen taitan reunoja hieman sisään tuomaan muotoa ja pohjan reunoille tulee päällekkäin kaksi peltisiivua tuomaan vahvuutta, riittääkö matskun vahvuus? Kiinnityksen ajattelin toteuttaa laatikon pohjasta runkoon, kuinka paksua lattaa tähän suositeltais, 4mm?

    Ja edelleen ATK-päätelaitteen puutteen vuoksi kuvat suoraan puhelimella otettuja ja liitettyjä, sormet ristissä toivon että toimivat kuten pitää. Kiitos ja anteeksi järjettömästä selittelystä lähestulkoon ilman kuvia ja alokasmaisista kysymyksistä. Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n
    tallennettu
    helikopteri
    Newbie

  • Oulu
  • Viestejä: 32



    « Vastaus #80 : 05 Elokuu 2018, 20:24:38 »

    Heti kättelyssä taas sanottakoon anteeksi puhelinkuvista ja mahdollisesti paskasti järkeillystä viestistä, kokeillaan tehdä "oikeanlainen" päivitys mutta täysin puhelimen armoilla Virnist&#228;&#228;

    Mennään heti asiaan; edellisessä viestissä näkyy jo sähköboksin järkeilyssä käytetty ensimmäinen pahvin palanen rungossa kiinni. No tein neljä palaa lisää ja parhaimpani mukaan niitä veistelin, kunnes koin olevani tyytyväinen ja tein mallien pohjalta koko rotiskon 1,5mm pellistä. Aluksi pahvimallia:



    Mustekalan tavoin koitin mallata joka palaa yhdessä runkoon ilman heftiin laittoa hitsikoneen puuttuessa. Pelteihin, varsinkin kuvan sivulevyihin, piti hakata hieman muotoa, että laatikon saisi rungon sisään purkamatta mitään.



    Rälläkällä viiltoja reunoille ja lukkopihdeillä mutkalle tulevien pyöreiden reunojen toivossa:



    Sain lopulta myös kaverilta MIGiä lainaan ja täysin taidottomana rätkin palat vaan jotenkin yhteen ennenkuin pilaan kaiken:



    Ja jotakuinkin tältä itse laatikko näyttäisi ollessaan pyörässä kiinni. Laatikossa tila on hieman kortilla kun kaikennäköstä sähköstä pitäis saada sisälle mahdutettua, mutta ei tuota tuosta enää voi oikein kasvattaakkaan. Tyyli ennen käytännöllisyyttä vai miten se oli?



    Tosiaan laatikko jäi tuollaiseksi, koska penkin hitsattuani katsoin kätteni jälkeä ja koitin hillitä halua heittää kaikki romupääläriin. Järkevämpi jättää vain huonoihin hefteihin ja koittaa saada käsiin joko a) oma hitsi jolla oikeasti harjoitella taikka b) kaveri joka on halukas hitsaamaan nämä romut yhteen.

    Penkistä sen verran, että tehdyt osat kyllä liittyi yhteen mutta sauma on niin järkyttävää ja tuskin kestävää, että taidan suosiolla hakea uuden soiron 2mm peltiä ja tehdä koko roskan yhdestä palasta, vahvistukseksi sitten 3-4mm lattaa jota käytän kans runkoon tulevien kiinnikkeiden tekoon. Tuon kiinnikkeiksi tulevan latan paksuudesta ottaisin mielelläni vielä mielipiteitä, että kuin tuhtia sen kannattaisi olla.



    Ja jottei mene ihan huonoissa saavutuksissa rypemiseksi niin mainittakoon samassa, että tuli tilattua ja vastaanotettua Motorcycle Storehousesta ja nippelit.fistä projektin virallisesti ensimmäiset osat. Kuvien osien lisäksi tuli myös tankkiin korkkia ja hanaa, muutama pari tuppeja ja peili. Pari kappaletta ehdokkaita takavaloksi:



    Eteen valoja taasen kaksin kappalein:



    Ja sitten se ehdottomasti suurin ja merkittävin muutos koko pyörän ulkonäölle - jättimäisen tankin korvaava pienehkö munatankki. Onkos kenelläkään mitään sanottavaa näistä MCSn (tai minkään muunkaan) valmistankeista, iskinkö käteni kalliiseen paskaan? Miten tankin pitävyyden testais helposti (tarviiko?) ja/tai kannattaako pinnoittaa sisältä?



    Kokeilin tankkia rungolle, mutta eihän se (odotetusti) mahtunut selkäputkelle, koska nykyinen koneen yläkiinnike on hitsattu ja pultattu siihen kiinni. Pitää siis rälläköidä nykyinen sileäksi, tehdä uusi ja hitsata selkäputken alaosaan. Onko koneen kiinnikkeiden teossa mitään suurempia asioita mitä kannattaisi huomioida vai riittääkö se, että kiinnike on tarpeeksi paksua tavaraa ja istuu sopivan iholle koneeseen?



    Siinäpä jotakuinkin kaikki tältä kertaa. Materiaalivahvuudet penkkiin ja kiinnikkeisiin ympäri pyörän hieman kysymysmerkki, saa antaa hyväksi todettuja vinkkejä niihin ja kaikkeen muuhunkin. Ehkä seuraavalla kerralla asiat sujuu Virnist&#228;&#228;
    tallennettu
    Kiwi
    Hero Member
    *****
  • Kuopio
  • Viestejä: 1154

    Custom Farm Motorcycles


    WWW
    « Vastaus #81 : 06 Elokuu 2018, 07:24:05 »

    Tankki on helppoa todeta pitäväksi asentamalla siihen korkin ja hanan ja kaatamalla sen täyteen bensaa. Tai jos haluaa säästää testissä niin haet RE85 tuon täyteen ja säästät muutaman sentin.

    Kannattaa panostaa kunnollisiin työkaluihin, ite hommasin pari vuotta sitten Kempin miggikoneen ja nyt jo luulen melkein osaavani hitsata Virnist&#228;&#228;
    tallennettu
    shoveltimppa
    Full Member
    ***
  • Ohkola
  • Viestejä: 367



    « Vastaus #82 : 06 Elokuu 2018, 07:32:00 »

    Tankkia ei kannata pinnoittaa sisältä, siitä ei ole mitään vastaavaa hyötyä. Ja jos haluat myöhemmin hitsata tankkia, niin viimeistään siinä siinä kohtaa pinnoitteesta ei ole kuin haittaa.
    tallennettu
    helikopteri
    Newbie

  • Oulu
  • Viestejä: 32



    « Vastaus #83 : 08 Elokuu 2018, 22:54:23 »

    Danke kommenteista ja vinkeistä! Bensa tietenkin ois se ehkä oleellisin aine millä tankin pitävyyttä vois testata, mutta jonkitakia ajattelin tuota timpan mainitsemaa hitsattavuutta. Keinoja joilla testata ja pitää "raakatankin puhtaus" jos nyt sattuiski joku syy tehdä moista ennen ajoja?
    Kannattaa panostaa kunnollisiin työkaluihin, ite hommasin pari vuotta sitten Kempin miggikoneen ja nyt jo luulen melkein osaavani hitsata Virnist&#228;&#228;
    Ehkä hieman aihetta sivuten ja röyhkeästi käyttämättä etsi-toimintoa vaikka tästä varmasti on asiaa; onko verkkovirralla toimivista hitsivehkeistä enemmän murhetta kuin iloa? Mistä kyseisiä laitteita kannattais kattoa ja mitä ottaa huomioon vai onko kaikkialla sitä samaa shaibaa hintaluokittain?

    Pidin lepopäivän ja palauttelin hermoja tuon viimekertaisen hitsausfarssin jälkeen. Mutta se lepo jäikin tosiaan päivään koska kouria sen verran syyhytti ja mielessä painoi epäonnistumisen kääntäminen onnistumiseen. Siispä mars ostamaan lisää peltiä ja uudet kuviot kehiin.

    Tällä kertaa penkki tulee 2mm pellistä ja yhdestä osasta. Pyrin myös käyttämään internjetin maailmasta nähtyjä keinoja ja hyväksi todettuja muotoja tavoitteena olla menemättä perse edellä puuhun niinkuin viimekertasen hirvityksen kanssa. Pahvista uudelleen mallia taittelemalla ja leikkaamalla:



    Ja sitten ääriviivat pellille ja armotonta rälläköintiä taas kerran. Tulipa koettua kans uus ilmiö penkin muotoja leikattaessa, katkaisulaikka pääsi kai kuumenemaan liikaa ja ilmeisesti karkastui tjms, leikkuukyky loppui kuin seinään. Laikan vaihto ja taas mentiin:



    Ja sitten taitteleen. Pellin muotoilu osottautui hankalammaksi kuin oletin. Paksuutta alkaa olla jo sen verran, että kumivasara betonilattiaa vasten ei ehkä ole se ideaali menetelmä muotoilulle, mutta sillä mennään mitä on annettu. Hyviä vehkeitä on turha ostaa jos ei pärjää aluksi vähemmällä.



    Penkki pyörän kanssa jotakuinkin viimeisessä olomuodossaan. Teen vielä 3mm suikaleen lähes koko matkalle vahvikkeeksi, jos vielä joustaa niin laitetaan lisää tavaraa:



    Rullasin pyörän pihalle tallista ja rälläkkä vinkaisi taas, tällä kertaa lähti moottorin yläkiinnikkeet. Vieläkään en oo päässy yli siitä, että takaraivossa tuntuu pahalta leikata noinkin tärkeitä osia rungosta. Ehkä se tunne kaikkoaa, kun saan jotain tärkeetä puolestaan itse lopullisesti liitettyä pyörään. Virnist&#228;&#228; Sitten oli pakko pitää yksi rakentelun mukavimmista hetkistä:



    Rungon ympärille on alkanut kerääntyä sen verran tavaraa jotka on muotoutunut lähelle viimeistä olomuotoaan. Päätin siis heittää kaiken tavalla tai toisella kiinni ja silmäillä pyörää oikein urakalla. Aluksi penkin ja lokasuojan vaihdokseen jäävä tyhjä tila kammotti, mutta näitä kuvia katsoessa se jopa istuu siihen. Eri osat luo minun silmään hienoja, soljuvia ja pyöreitä muotoja ja penkin pohja jatkaa sitä samaa linjaa. Tämä on hyvä.

    Pyörän oletettavasti leveimmäksi osaksi tulee jäämään joko jalkatapit taikka iskarit, hyvä niin. Tykkään myös suoraan takaa syntyvistä linjoista, lähes kaikki näyttää saman levyiseltä eikä mikään toistaiseksi osu pahasti silmään.



    En uskonut että saisin tuosta swingiperästä siististi kokonaisuuteen istuvaa, mutta pyöriessä pyörää ympäri ja ihmetellessä se ei edes tuntunut niin pahalta. Tästä on hyvä ammentaa lisää motivaatiota ja jatkaa kovempaa eteenpäin ennenkuin koittaa lähtö takaisin Tampereelle.  Hymyilee
    tallennettu
    flhx
    Sr. Member
    ****
  • South West Florida
  • Viestejä: 997



    « Vastaus #84 : 08 Elokuu 2018, 23:42:30 »

    Mina mistaan mitaan ymmarra mutta kumivasara ei ehka kaikkein ideaalein pellin muokkaamiseen, se kun joustaa...Saa jonkun aikaa hakata etta pelti taipuu..

    Varmaan joku jo sanonutkin mutta muista mallaillessa linjoja ottaa huomioon tekniikan paino ja se mita se tekee jousitukselle.

    Tuota sivukuvaa katellessa ite ehka pistasin tankkia hiukan eteenpain. Kun kattelen sita rungon ja etukehtoputkien muotoa sen alla niin jotenkin se osuis linjaan paremmin kun se tankki ois edempana. Silleen niinku yhtenevat muodot. Tajuuttekste? No en minakaan meinaa tajuta mita yritan selittaa mutta pista se tankki eteenpain. Tai ala pista, tee mita haluut. Ja ohjaustankokin vaikuttaa todella paljon fillarin ulkonakoon.

    Tosta rungosta tulis muuten varmaan aika sutjakas jos sen jaykistas...
    tallennettu

    R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014

    R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy...

    Irma, 20 billion dollar blowjob

    CZ P09 9mm with +2 baseplate, I can miss 20 times and still shoot a double tap
    Kiwi
    Hero Member
    *****
  • Kuopio
  • Viestejä: 1154

    Custom Farm Motorcycles


    WWW
    « Vastaus #85 : 09 Elokuu 2018, 06:52:00 »

    En ole vielä moitittavaa löytänyt, mutta esim. Telwinin "vastaavan" koneen jättäisin ostamatta. Eihän se toki ole millään asteikolla vertailukelpoinen, paitsi ulkoisen koon perusteella. Mulla siis 200A Minargmig, maksoin siitä vähän toista tonnia kelan kanssa viralliselta jälleenmyyjältä. Puuilokin tuota myy eikä Kempin edustajat oikein siitä tykkää, en tiedä montako konetta ovat myyneet kun hintaa pitävät korkeammalla kuin suoraan jälleenmyyjältä ostettuna.

    Ja hommaa paljon vasaroita, niitä ei voi olla liikaa.
    tallennettu
    Motomatti
    Sr. Member
    ****
    Viestejä: 750


    « Vastaus #86 : 09 Elokuu 2018, 12:39:51 »

    Sillä kaupan halvimmalla 200€ Telwinillä olen pärjäillyt varsin hyvin jo vuosikaudet. Monta projektia on sillä kasattu ja tullaan kasaamaan. Eroa voi olla siinäkin että ammattilainen pärjää alkeellisemmallakin tekniikalla mutta harrastaja tarvitsee koneen joka tekee työn helpoksi. Ammattilaiskonetta ei kannata satunnaisten töiden vuoksi talliin ottaa seisomaan.

    Hitsattu on rautaa, ruostumatonta terästä ja alumiinia. Suojakaasua saa pienissä kertakäyttöpulloissa pikkuhitsauksiin mutta peruskaasuna käytän pääosin Misonia.
    tallennettu
    JSmedby
    Jr. Member
    *
  • Ylöjärvi
  • Viestejä: 57



    « Vastaus #87 : 09 Elokuu 2018, 17:41:24 »

    Sillä kaupan halvimmalla 200€ Telwinillä olen pärjäillyt varsin hyvin jo vuosikaudet. Monta projektia on sillä kasattu ja tullaan kasaamaan. Eroa voi olla siinäkin että ammattilainen pärjää alkeellisemmallakin tekniikalla mutta harrastaja tarvitsee koneen joka tekee työn helpoksi. Ammattilaiskonetta ei kannata satunnaisten töiden vuoksi talliin ottaa seisomaan.

    Hitsattu on rautaa, ruostumatonta terästä ja alumiinia. Suojakaasua saa pienissä kertakäyttöpulloissa pikkuhitsauksiin mutta peruskaasuna käytän pääosin Misonia.

    Vähän samoilla linjoilla kuin Matti. Ensinnäkin, valovirtakoneesta ei näissä hommissa lopu puhti. Toiseksi, valovirtakonetta on helppo raahailla mihin tahansa, jossa vain on sähköä. Kolmivaihetta ei joka mökistä löydy.  Toiseksi, tällaiset puuhastelut eivät (minun mielestäni) vaadi edes kaasupulloa, jos mustaa hitsailee. Itse olen käyttänyt ydinlankaa, ja nättiä saumaa tulee.
    Konekokemuksia: Ensimmäinen Mig oli Lincoln-merkkinen, ja halvin sellainen, muutaman satasen. Toimi hyvin, ja muutaman kelan ehdin hitsaamaan, ennenkuin murtovarkaat iskivät autotalliin ja kapine lähti, yhden prätkän ja muiden työkalujen kanssa rosmojen matkaan.  Tuon koneen ainoa puute oli portaattoman virransäädön puuttuminen, eli siinä oli keinukytkimet virran säädölle. Eli ihan tarkkaa säätöä ei (muka) saanut aina tehtyä. Mutta niinkuin sanottu näihin hommiin ihan riittävä.

    Uusi kone on Weldi MigMag/MMA 185 tms Hinta taisi olla karvan alle 800. Aivan loistokone. Portaattomat säädöt ja bonuksena se, että tämä on samalla myös invertterikone puikkohitsaukseen, puikkoletkujen kuuluessa hintaan. Eli jos kuvittelee, että ainevahvuus on langalle liikaa, niin sitten vain puikkoa peliin..aina kolmen ja piikin puikkoon asti.

    Olen joskus päässyt kokeilemaan oikein isojen poikien miggejäkin, kun harkitsin jossain vaiheessa käytetyn "teollisuuskoneen" ostoa uuden pienen koneen sijaan. Mutta täytyy sanoa, että en keksi mitä sellaista lisäarvoa tuollainen tuhansien eurojen kone toisi tällaiseen autotallipuuhasteluun, jota esim tuo Weldi ei tekisi.

    Nämä nyt sitten vain minun mielipiteitäni..


    tallennettu
    helikopteri
    Newbie

  • Oulu
  • Viestejä: 32



    « Vastaus #88 : 11 Elokuu 2018, 23:47:53 »

    Eli tästä päätellen harrastelija pärjää siis hieman halvemmallakin MIGillä kunhan vaan kehtaa käyttää aikaa koneen sielunelämän opetteluun. Pannaan vinkit korvan taakse ja koitetaan säästellä opiskelijan kassasta tarvittava määrä moiseen. Hymyilee

    Varmaan joku jo sanonutkin mutta muista mallaillessa linjoja ottaa huomioon tekniikan paino ja se mita se tekee jousitukselle.

    Tosta rungosta tulis muuten varmaan aika sutjakas jos sen jaykistas...

    Joo noista rungon linjoista oli jo muistaakseni ketjun alussa tehty huomioita, että ei kauheaa tappelua vaatisi siististi jäykistyksen toteuttaminen. Tämä oli myös tarkotuksena, mutta hyvin rajallisen ajan ja myöhemmin vaihtuneiden mieltymyksien (tässä on EU-kilpi, pelkkä sähköstartti, huono varaosien saanti rajallisen tuotannon takia..) takia päätin, että tehdään tästä nyt tässä kuosissa jotain harjoituksen merkeissä ja jätetään runkomuutokset sitten "sille oikealle". Virnist&#228;&#228;

    Myöskin tekniikan tuoman painon huomioiminen jousituksessa äärettömän hyvä huomio. Heitin tänään koneen runkoon, kun sain lokasuojan ja penkin hitsauksia ja pieniä pyöristelyjä vaille valmiiksi. Perus kilopulteilla kaikki kiinni ja hypin hieman penkin päällä ja vähänhän ne pultin kannat raapii takakumiin. Loksun sisällä on vielä vanhoja hitsauksia joita voi silotella rälläkällä + pulttien kantoja voi hioa, parhaassa tapauksessa laittaa uppokantaset. Jos vielä sitten raapii niin muutetaan kiinnityskohtia, tää on tätä. Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n

    Penkin pohja on tehty siis 2mm pellistä ja päälle vielä taiteltu penkin profiilin mukainen suikale 3mm tavaraa. Suikaleet hitsataan tulevaisuudessa yhteen. Käsin ei pahemmin taitu suuntaan tai toiseen, enemmän pelkään kiinnityksien kestävyyden puolesta.



    Lokasuoja on kiinni kyljistään M8 pulteilla 'aisoissa' ja kahdella pultilla penkin selkänojassa. Itse penkki puolestaan on kiinni nokastaan pultilla pyörän selkäputkessa ja kahdella M6 pultilla taitoskohdan juurelta, isommat ei mahtunut vakiokiinnityksiin. Kun saan hitsikoneen käsiini niin mutterit hitsataan kiinni penkkiin ja kiinnitys tulee pelkillä pulteilla läpi. Ei se jäykkäri nyt ihan symmetrinen ja keskellä oo mutta eipä sitä kukaan pehmusteen läpi näekkään.  Virnist&#228;&#228;



    Ja tässäpä vielä kuva tekniikan kanssa koko laitoksesta. flhx:n huomauttamasta tankin asettelusta sen verran, että se on mallia "sinnepäin". Tunnelin takaosa jonkutakia hieman kanittaa vastaan ja selkäputken yläosassa puolestaan alkaa kanittamaan nuo kehtoputkien ja selkäputken välille tehdyt liitospellit ja niiden saumat. Tankin tunneli on 50mm ja selkäputki on himpun alta 49mm. Ei sillä että se allekirjoittanutta häiritsis sillä jonkun mielenhäiriön takia tykkään japanilaistyylisestä "tankki sylissä" -lookista, etenkin tällasissa pikkumopoissa.



    Paljon tekstiä, vähän kuvia - just niinku ei pitäis tehdä. Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n No, huomenna harjoitukset jatkuu lokarin sisäosan siistimisellä ja tilan tekemisellä ettei pultit pääsis raapimaan missään tilanteessa. Sitten ois vuorossa puolestaan koneen yläkiinnikkeen ja jalkakontrollien hahmottelua, siitä lisää tuonnempana.
    tallennettu
    flhx
    Sr. Member
    ****
  • South West Florida
  • Viestejä: 997



    « Vastaus #89 : 12 Elokuu 2018, 04:00:29 »

    Olit tekemas koteloa tonne satulan alle sahkorojuille? Tossa keksinnossa lienee kai akkukin? Jos noihin hiluihin paasy vaatii satulan irrottamisen ni vois ehka olla hyva tehda satulasta helposti irrotettava. Ei silla etta kellekkaan ikina mitaan sattuis ja sillee mutta jos jossain vaiheessa tulee kiirus irrottaa akkukaapeleita tai tarvis vaihdella sulakkeita kaatosateessa ni penkin pulttien aukominen useemmasta piilosta saattaa ruveta aavistuksen harmittamaan.

    Ja olettaen etta et tee mitaan 10 sentin paksuista toppausta satulaan, kannattaa ehka miettia kaikkien pultinkantojen jne kanssa etta jattaako ne sinne satulanpohjaan. Yllattavan pienetkin pultinkannat alkaa huomaa ohkasessa satulassa hetken ajon jalkeen..Ton jaykkarin funktio ei mulle tossa satulanpohjassa oikein auennu. Nimittain jos 2mm paksusen pellin muokkaat kulkemaan rungon/lokarin mukaan ni tarviiko siihen jaykkarin? Kysymys, ei vittuilu. Riippuu toki pellistakin..

    Kun teet sita koteloa niin muista muuten kattoa etta on ketjuille tarpeeks tilaa, muistaen joustot, ketjun elaminen jne.

    Ite kiinnittasin sen loksun tukevammin kiinni runkoon enka kayttais satulaa yhtena kiinnityksena. Toki sulla on pieni lokari, mutta sen kun pulttaa kunnolla kiinni niin satulan kiinnityksesta voi tehda melko kevyen version.
    « Viimeksi muokattu: 12 Elokuu 2018, 04:14:53 kirjoittanut flhx » tallennettu

    R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014

    R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy...

    Irma, 20 billion dollar blowjob

    CZ P09 9mm with +2 baseplate, I can miss 20 times and still shoot a double tap
    Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7   Siirry ylös
    Tulostusversio
    Siirry:  


    add banner fakeblock

    Finnbikers

    Finnbikers

    Finnbikers

    Facebook