Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

mopon sähköt

Aloittaja hoodee, 31 joulukuu 09, 09:35:44

« edellinen - seuraava »

hoodee

eli tänne vois joku fiksumpi laittaa vähän tarinaa ja kaaviota pelkistetyistä sähkökaavioista/johtojen jemmauksesta ja koosta,noissa nykypyörissä on tota piuhaa niin saatanasti ja varmaan moni muukin haluis vähän kliinimmän näköistä peliä,kun kattoo noita viimeisteltyjä pelejä niin eihän niissä juuri piuhaa näy??? eli mihin ne on kätketty vai onko niitä ensinkään?! itellä menee sormen paksusta kaapelinippua ristiin rastiin....
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 SPORA TRIKE,55 SERVI CAR

Bigfoot

Viksummista en tiiä, mutta näistä saattaa olla jotain apuja ainakin uusimpiin härpäkkeisiin:
http://bigfoot.fi/j/index.php?option=com_content&view=category&id=38&Itemid=82&lang=fi
Kokeile noita ylä ja alareunan painikkeita uudempien mopojen kaavioissa jos haluat jotain simppelimpää näkyviin...tarkoituksenmukaisuuteen en ota kantaa.
Sivuilta löytyy myös muita virityksiä kun jaksaa kaivaa.

Mukavaa Uutta Vuotta :)

BigFoot, kaikki käy paitti liian pienet kengät.

Hemuli

Tehtaan sähköistykset on ihan eri asia kuin viimeistellyn näyttelypyörän. Tehdas käyttää ajan ja kustannusten säästämiseksi valmiita johtosarjoja jotka lätkäistään rungon päälle kiinni isoilla liittimillä. Sitten kun lähdetään rakentamaan yksilöllistä pyörää jossa käytännöllisyyskin on ehkä toissijainen asia niin silloin ensin pyritään yksinkertaistamaan sähköjä mahdollisimman paljon, karsitaan "turhia" toimintoja ja katkaisijoita ja sijoitellaan niitä ehkä huomaamattomammin. Kaikki johdot vedetään kulkemaan runkoputkien ja ohjaustangon sisälle ja liittimien käyttöä vältetään.

Riippuu paljon pyörän iästä ja lisävarusteista kuinka yksinkertaiseksi sähköt voi tehdä - vanhemmassa kiksipyörässä ei tarvita kuin yksi piuha akulta kolmiasentoiselle virtalukolle josta yksi johto eteen ajovalolle ja toinen takavalolle, kolmas meneekin sitten sytkälle. Näiden lisäksi ei tarvita kuin vähän paksumpi johto jännitteensäätimeltä akulle ja sulake akun maakaapeliin. Heti kun lähdetään lisäämään vilkkuja, sähköstarttia ymymym. niin piuhan määrä kasvaa eksponentiaalisesti.

Johtuen pyörien yksilöllisyydestä ei sellaista yleispätevää kytkentäkaaviota oikein pysty tekemään, itse piirrän yleensä aina jokaista projektia varten uuden.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

hoodee

#3
tossa välillä näkee jotain viimeisteltyjä "nykypyöriä" missä on startit,vilkut ym.heebelit mutta johtoja ei juuri näy?kuinka isoa/pientä johtoa tarvitaan missäkin? mulla on kyseesä -88 bigtwin,katkaisijat ym. on siirretty jemmaan ja vähän yritetty ylimääräisiä karsia mutta sitä piuhaa vaan jää pirusti silti,pitäis varmaan pistää käynnistyskin startin päästä tai hommata kiksi,eikös noihin 5 vaihteisiin laatikoihinkin oo nykyään saatavilla sarjoja? mitä mahtaa maksaa?
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 SPORA TRIKE,55 SERVI CAR

JH

#4
Samaa mietin minäkin, siis johtojen paksuutta. Itsellä tulee virtalukolta valot, jarruvalo, sytkä ja startin heräte. Startti ja maakaapeli tulee hifipuolelta. Ja minkä kokoinen pitää pää sulakkeen olla akun ja virtalukon välissä? Jos akulta lähtee 4mm2 johto virtalukolle ja siitä eteenpäin 1.5mm2 johdolla loput?

Edit. Itse itselleni vastaten, löysinkin tuosta alempaa tuon virrankestotopicin..

mopopoika -65

Tämmöseen kiksivehkeen sähkökaavioon törmäsin:

Aake
XLH -84

Hemuli

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Siis missä sulakkeet??? Jos ei mankkua niin itse käytän kolmea sulaketta. 1 pääsulake (laturi)
2 sytytyksen sulake
3 loput vermeet.
Ideana se että jos jossain vikaa matka jatkuu kun sytkä toimii..,.
HOG Forever Forever HOG

KvL

Ja öölipaineanturinkin kun tuohon kuvaan tumppais. Ettei unohru.

Hemuli

Kiksikäynnisteisessä voi sulakkeen laittaa vaikka akun maapiuhaan jos haluaa päästä helpolla. Silloin tosin katkeaa matka jos se sattuu kärähtämään vaikka oikariin menneen etuvalon takia. Siinä mielessä Rodchopin järjestelmä on varmempi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rautapannu

juu samoilla aatteilla rochopin kanssa. paljonhan tota yhten sulakkeen systeemiä käytetään mutt esim. jarruvalo johtoon tulee vika niin koko mopo sammuu siihen ku palaa pääsulake! tietty niinku hemulikin totesi et yksilöllistähän tää sähkötouhu on ja varmaan yhtä monta tapaa kuin miestäkin. itellä on toi kolme sulaketta ollu alusta asti= 1.sytkä 2. valot 3.jarruvalo& torvi. tien päällä täl systeemillä on helppo rajata vika kun eipä se tien päällä mikään vika ainakaan helpompi ole korjata! 1,5 johtoo oon pistäny valoille ja sytkälle ja jarru& torvi linjassa ku kulkee virta hetkittäin oon pistäny 0,75 johtoo on ainakin 72-81 mallin katkaisijoihin helpompi liittääkin siihen pirun käsijarrukatkaisijalle. 10 sulake on valoille ja sytkälle riittäny ja 5 A jarruille. noi hifi johdot on hyvä ja hieno keksintö käytin niitä startti vehkeissä. rodchop onkos sulla se pääsulake laturin ja säätimen välissä?(suojaa akkua säätimen sykähtäessä?)vai missä oon kyll itekkin funtsinut et jos pistäis sellasen??

rodchop

Oiskohan ollu regun / akun välissä. Tuota samaa 3 sulakkeen järjestelmää käytän myös sähkö startti vehkeessä. Virtalukoks oon laittanu auton, silloin voi jättää tuon starttireleen vekka. Kun ei tuota tilaa noissa pyörissä liikaa. Eli starttaus avaimesta kuten autossa. Jos haluu vimpan päälle laillisen niin hätä stopin oon tehny puolan virta piuhan väliin. Eli katkaiset puolan virran niin mopo sammuu. Vilkkureleenä oon käyttäny amazonin vanhaa 3euron kaksnapasta relettä.

Edit. tuo pääsulake kytketään toisin päin. (siis jos puhutaan HD,n automaateista)
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Pääsulake mahdollisimman lähelle akkua jolloin sulakesuojaamattoman piuhan pituus saadaan minimoitua. Sitten jännitteensäätimeltä tuleva piuha sulakkeen siihen napaan josta lähtee johto virtalukolle. Näin on koko järjestelmä suojattu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

casey jones

"katkaisijoita ja sijoitellaan niitä ehkä huomaamattomammin. "

mitenkäs on ylipäätänsä katkaisimet. saako ne olla kuinka muualla kuin tangossa..vilkut nyt on ehkä helpoimmat tangossa mutta esim pitkien ,töötin sun muun valo katkasimet...ja jos mahdollista ni saako vilkun katkasimetkin olla myös esim tuossa tankin päällä? vai onko niille joku sormista etelään 10cm sääntö?

rautapannu

juu itellä on töötin ja pitkät/lyhyet katkaisijat akkukotelossa tavallaan lievästi istuimen alla mut kuitenkin "helpossa"paikassa käyttää?? ei ainakaan konttorilla sanottu mitään ja pari kertaa on konstat pysäyttäny tien päällä eikä oo sanoneet mitään mut itelläkin kiinnostais toi että onkos siihen lainpykälää??