Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

FLH 1200 -77 Mörrimöykky

Aloittaja Karvanaama, 12 syyskuu 16, 17:30:23

« edellinen - seuraava »

Karvanaama

Rohkaistuinpa minäkin aloittamaan tällaisen, no .. eihän tämä projektialbumi ole, mutta huoltoa ja murheiden sekä ilon hetkien jakamista. Jos tällainen ei aihepiiriin sovi, ilmoittakoot minulle niin poistan.

Emäntä on narissut jo Tallinnan superrallista alkaen, että kottikärryn sisärenkaalla ei olisikaan enää niin mukava istua. Joten kakkospyöränä ollut sportster myyntiin ja tilalle löytyi laukkupyörä, FLH 1200-77. Kohtuullisen alkuperäisen oloinen, mutta ei museokunnossa kuitenkaan.

Ensimmäisen kuvan kuosissa pyörä on saapunut Suomeen ilmeisesti -98.
Toisessa kuvassa nykykuosissa, paitsi lepakkokate on nyt paikallaan ilman tuulilasia.

Taipaleensa pyörä on aloittanut Miamissa kyttämopona, jonka jälkeen Saksaan, josta edellinen omistaja on tuonut vehkeen Suomeen. Tätä ei ole tarkoitus zopperoida eikä silpoa, vaan säilyttää alkuperäishenkisenä matkalehmänä.

twinspeed

Ton ekan kuvan satulan kun löytäisit jostain. 
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

tase

Semmonen satula oli myynnissä keväällä muistaakseni nettimotossa, olisiko ollu Salon seutuvilla.

Karvanaama

Juu mainitsematta jäi että toki se tuli pyörän mukana  ;D
Sekä takapaksi.
Ja tarkoitus on paikalleen laittaa.

Tekniikasta: Pytyt on porattu ensimmäiseen ylikokoon n.2000 km sitten, kannet vaihtui savutuksen takia S&S valmistamiin.
Laatikko on myöskin totaalituhon jälkeen korjattu, uudet kuoret, pääakseli ja 3 ratasta ainakin.
Kaasutin on samoihin aikoihin vaihdettu S&S super E:ksi, sytkä Dyna 2000i.
Ketjut & rattaat + (banaani)jarrupalat vaihdettu viime vuonna.
Nämä kaikki entisen omistajan toimesta.

Niitä pikku vastoinkäymisiäkin on tullut.
Hakumatkalla mopo kieltäytyi lähtemästä pois kodistaan, ei enää startannut paprujen teon jälkeen.
Työntämällä käyntiin ja sammuttamatta kotiin, tankkaukset hoiti emäntä, minä pumppailin kaasua.
Vikakin sittemmin löytyi, bendix-pyörä oli tullut käyttötuntiensa päähän.

Pari päivää korjauksen jälkeen sitten startti jäi päälle. No starttinappi oli tähän syynä ja ehjä käytetty löytyi kerhoveljen romulaatikosta.

Pakoputket on väsätty vesijohtoputkesta, vaimentimina toimii pari mutkaa, joten meteli oli infernaalinen. Tähänkin löytyi lääkettä noilta rakkailta veljiltä, Irtohuilut piippujen päihin, jopa melu laski siedettävälle tasolle.

Sitävastoin alkoi koneen mekaaniset äänet kuulua kovempina. Tönärien tarkistus tuotti tulosta: etu pakotönärissä 3mm. välys, takaimussa 1mm. muut ok.
Tässä oli hydraulit muutettu koviksi, säätö oli ehken ollut hätäinen. Enivei kyllä mylly hiljeni ratkaisevasti.

Seokset oli rikkaan puoleiset kuten myyjä mainitsikin, suuttimet 33/82. Kaverit epäilikin tämän olevan diesel, mustan savun määrästä päätellen. Nyt on paikallaan 29,5 / 72. Tasakaasulla matalilla kierroksilla hieman nykii ja aivastelee.
Lie parasta tarkistaa imukaulan tiivisteet pikaisesti.

Laiskanpulskea tämä on verrattuna talouden toiseen kevennettyyn soveliin, mutta toki tässä on painoa ja tuulipinta-alaa enemmän.

Karvanaama

Imukaula tuli riivittyä irralleen, tiivisteiden virkaa toimittaneet o-renkaat olivat hieman kärsineet joten uudet tilalle. Käyttäytymiseen (nypyttämiseen) ei mainittavaa vaikutusta, paitsi aivastelu loppui.
Imukaula osoittautui väärän malliseksi, paikallaan on keihiniin tarkoitettu ja nythän kaasottimena on sössöläinen. Joissa on eri kokoiset kurkut, siispä tilaukseen s&s.

Ärsyttävä nypyttäminen ratkesi muuttamalla sytkän (dyna 2000i) kytkimiä, törkeästi apinoin Jappiksen asetukset toisesta topikista. Eli 1-kytkin off, 2 on, 3 off, 4 off, 5 off, 6 on, koska tässä singlefire. Ja violetti karva maadoittamatta. Ei voesia. Jopa olevinaan kulkukin muuttui jouhevammaksi.

Tönärit kilistelivät suojaputkiinsa toisinaan, puikoista löytyikin selkeät jäljet, jopa ihan kynsin tuntuvat.
Tikut kiinni tönärisorviin (porakoneeseen) ja paperilla sileäksi, ainakin kilistely väheni, vaan ei täysin poistunut.

Takalaatikko ja Elvispenkki ovat paikallaan, tuulilasi oli niin naarmuinen etten viittinyt sitä laittaa.
Muuten ensimmäisen kuvan kaltainen luukki on tällä hetkellä.
Ja on sitten ärsyttävää, ettei valkoista kilpeä saa matalana automallisena, se kun sopisi takapaksin alle just sopivasti. Pitää kait teettää jonkinlainen kopio, eihän sitä ilman kilpeä sovi olla.

flhx

Lainaus käyttäjältä: Karvanaama - 26 syyskuu 16, 21:02:08
... Pitää kait teettää jonkinlainen kopio, eihän sitä ilman kilpeä sovi olla.

Muistelin etta jossain vaiheessa 2000-luvun alussa jotkut tuollaisia pienempia kopioita teki omista rekisterikilvista ja kuului olevan mahdollista saada tuosta toiminnasta joku petos tai virallisen asiakirjan tms vaarennos syyte tai jotain muuta vastaavaa. En tieda toteutuiko kellaan tuollaiset jutut ja tieda pateeko enaa nykyaan? Helpommalla varmaan paasee kun lykkaa kilven tourpakkiin ja jos joku kyselee niin no kato kun se just putos eika oo tyokaluja eika pultteja (paitti ne kolmetoista lenkkiavainta,leatherman ja kolme erikokoista jakaria ja kaks kiloo erilaisia pultteja, muttereita ja nippusiteita siina samassa tourpakissa)...Tai riippuu toki missa ajelee, tietty jossain paikoissa kilveton mopo saattanee aiheuttaa lievaa narastysta eika varmaan kovin mielekasta kokoajan pysaytella tiensivuun. Toisaalta jos teetat valkoisen kilven matalampana niin saattaa olla sama touhu edessa.

En ny tieda miten nykysellaan menee mutta saisko ton keksinnon museokilpiin ja sita kautta matala musta kilpi?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kiwi

Ei kai sitä tartte museokilpiin saada, sen kun tilaat vaikka ruotsista museopyörän kilven oikeella tunnuksella ja lyöt sen kiinni. En usko että kukaan tulee pahemmin kyselemään.

Karvanaama

Juu pyörään olisi mahdollista saada museostatuksen myötä se vaakamallinen musta kilpi.
Tosin en ajatellut tätä vaihtoehtoa toteuttaa. Mielummin pidän tämä alkuperäisen kaltaisena, mutta normaalit käytönjäljet saavat olla läsnä.


Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 27 syyskuu 16, 08:22:28
Ei kai sitä tartte museokilpiin saada, sen kun tilaat vaikka ruotsista museopyörän kilven oikeella tunnuksella ja lyöt sen kiinni. En usko että kukaan tulee pahemmin kyselemään.

No nytt..! Kerroppas lisää vaikka yv:llä, ettei kukaan luule että tässä laittomuuksiin ryhdyttäisi.

Spöke

Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Karvanaama

Joo, eipä tarvinnut kummoista googlailua, kun tuo osoite löytyikin.
Kiitos kuitenkin vihjeestä ja linkistä, taitaa kilpipulma olla ratkaistu nyt.

flhx

Lainaus käyttäjältä: Karvanaama - 27 syyskuu 16, 17:00:19
Juu pyörään olisi mahdollista saada museostatuksen myötä se vaakamallinen musta kilpi.
Tosin en ajatellut tätä vaihtoehtoa toteuttaa. Mielummin pidän tämä alkuperäisen kaltaisena, mutta normaalit käytönjäljet saavat olla läsnä.

...

No eikos nykyaan saa jo normaali kaytonjaljillakin olevan ajoneuvon museorekisteriin, toisin kuin MR puuhastelun alkuaikoina..? Ois vakuutukset varmaan kohtuupaljon halvempia.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Spöke

No ainakin näkemäni yksilöt ovat olleet pitkälti as is eikä as was- tyyppisiä, eli kulumaa jopa ei oem- osaa.  Mr- kilpiin vaan.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Karvanaama

Onhan tuo MR vaihtoehto yhä taka-alalla olemassa, mutta siihen mun pitää motivoitua muista kuin vakuutussyistä. Nykyinen liikennevakuutus maksaa mulle 203e. vuodessa 50% bonuksilla. Tuonkin saanee alaspäin vaihtamalla seisonta-ajalliseen vakuutukseen. Tai saisihan mr-vakuutuksen ja tuon erotuksella aimo läjän pussihousuja.

Karvanaama

Niimpäniin.. Onhan tässä kuunneltu useampien korvien ja stetoskoopin avulla sellaista epäsäännöllisesti kuuluvaa kalahdusta, joka alkoi vaivaamaan siinämäärin että nokkakoppaa auki.

Sieltä löytyi Andrewsin J - nokka josta kahdessa nokassa raapimajäljet.
Näiden kohdalla olevista nostajan rullista toinen oli kiilannut itsensä pyörimättömäksi ja toinen hukannut neulansa ja näinollen pyöri hyvinkin väljänoloisesti.
Näiden takiahan tuolla aikaisemmin mainittu tönärien iso välys aiheutui.

Pohjalta magneettiin tarttui takiaispallo, jossa ehkä parin neulan verran silppua, ei yhtään ehjää neulaa.
Öljynsuodattimesta ei löytynyt mitään ylimääräistä, pumppua ei ole vielä avattu Teräksinen breatheri oli ehjä, pesässä ei ihmeempiä jälkiä.

Kannet irti, molemmissa pytyissä pystyraitaa, jopa ihan sormin tunnettavissa.
Koko pata on nyt sitten lattialla ja on avattava kokonaan.
Muutama kuva kun ne on niin kivoja:

Karvanaama

Lisää väliaikatuloksia:
Öljypumppu taitaa olla moro, läpi on sitä silppua kulkeutunut, komiat urat pesässä.
Takapytyn kiertokangen yläpään pusla myöskin moro, lohkeillut muruja tervehtimään öljypumppua.
Pytyt menee poraukseen ja uudet männät tilaukseen. Tästä päästäänkin valitsemaan uutta nokkaa tuon eläköityneen Andrewsin tilalle.

Männät tullee 9:1, 1200 +0.30 ylikoko, sytkänä dyna 2000i + voes, S&S super E, kannet S&S ilmeisesti jotain vanhempaa sarjaa.
Vanhat männät oli KB hypereutanasiamännät, joita mulla oli ennestään jo neljä kellarissa lojumassa.
Sellaisia ei tähän enää tule!
Toiveissa olisi saada kone jossa olisi vääntöä jo alhaalta. Huippukierroksien tehoa en pidä niin tärkeänä. Sohvalla edetään majesteettisesti.
Nokaksi Andrews F /A2 /AB, olisiko näillä saatavissa toivotunlainen tulos, vai olenko ihan mettässä näine ajatuksineni?
Andrews lähinnä helpon saatavuuden vuoksi.