Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

FLH 1200 -77 Mörrimöykky

Aloittaja Karvanaama, 12 syyskuu 16, 17:30:23

« edellinen - seuraava »

Karvanaama

Tänään 50 km testilenkki, loppupuolella alkoi vedätyksessä tuntua lievää kytkimen luistoa.
Pienen sapuskoinnin jälkeen vielä testaamaan ja selvä luisto havaittavissa.
Säädin vaijeria hieman, sekä piikkisian muttereita tiukemmalle, sekä kytkinpuikkoa ettei varmasti kanna. Mutta luistipa se kuitenkin.

Enskan kasauksen yhteydessä pistin sisään BT evo enskaöljyä 3 dl. Pitää kokeilla vaihtaa ATF tilalle.
Ennen koneremppaa enskassa pyöri alkuperäisen öljynkierron kautta moottoriöljy, enkä sillä havainnut luistoa. Jospa se ATF sitten toimisi paremmin.

Nostajat edelleen hiljaiset, kuumana tosin kuuluu takapytyn nostajista sentään pientä tikitystä.
Etupytyn alapään yhden pultin juuresta valskaa öljyä. Lepakkokatteen yksi pultti katosi matkalla.
Ei ne hommat lopu.

shoveltimppa

Shovelin kytkimen pitäisi toimia kuivana. Se alkuperäinen öljykierto on tarkoitettu vain ketjun voitelua varten. Mä en enää muista minkä verran koppaan tarvii laittaa öljyä, että se piisaa ketjujen voiteluun, niin ettei kytkin joudu öljykylyyn. Siis silloin kun alkuperäinen systeemi on tulpattu. Mutta helppohan se on tarkasta, kun nappaa kytkimen luukun auki. Nykyään mulla on peltikoppa ja kuminauha, nin ei oo tarvinnu hetkeen tuota öljyasiaa miettiä.

Karvanaama

Juuri näin.
Nyt on ATF:ää enskassa sama 3 dl. Luisto on ehkä vähäisempää, mutta luistaa edelleen vedätettäessä. Tuo on vaan niin lirua että ei tahdo pysyä kopan sisällä, samallapa vähenee luonnollisen poistuman kautta. Jos vaikka olisi kuitenkin liikaa.

Muutenkin lastentauteja on ajeltu ulos.
Aiemmin mainittu etupytyn juuritiivisteen vuoto on turhan iso. On pakko varmaan vielä nostaa pytty ylös.
Ei tainnut koneen linjaus mennä sekään ihan putkeen, sisemmän enskakopan etukorvakkeet molemmat murtuneet. Kyllähän minä yritin, vaan kait se jäi kuitenkin vinoon.

Pleksin vaihdoin matalampaan, kaverilta peräisin oleva naarmuuntunut testiin.
Tallilla oli jotain liuotinpesua pumppupullossa, oli melko tymäkkää tavaraa.
Pleksin sisäpinnalta lähti päälikerros hilseenä pois, mutta näkymä kyllä kirkastuikin!  ;D

Kävin myös ulkoiluttamassa toista sovelia, on nämä veljekset NIIN eri planeetalta. Tämä pienempi vetää kyllä ihan mukavasti verrattuna matkalehmään ja on todella hauska laite. Toinen on kantri-iskelmää ja toinen rokkenrollia.
Rokkipyörä on yhä suosikkini. Tuossapa kuva veljeksistä.



Karvanaama

Moottorin öljyvuoto näyttäisi saadun kuriin. Etupytty kävi irrallaan, cometicin tilalle massatiiviste tiivistelärsmän kera.

Vitulleen menneen koneen linjauksen takia sisemmän enskakopan etukorvakkeet murtuivat.
Kiitokset jälleen kerhoveljelle hitsauksesta, tiivistepintojen koneistuksen jälkeen enskassa olevat 3dl. ATF:ää näyttäisi toistaiseksi pysyvän sisällä. Oikeaan linjaukseen piti myös laatikkoa kääntää, vaikka lootaa ei talven aikana edes löysätty.

Aikaisemmin kytkimen saaminen edes siedettäväksi tuntui melko mahdottomalta. Asiaan taisi vaikuttaa jossainmäärin ainakin että kiksikopan puolella oleva "oilslingeri" hinkutti kiinni kytkimen käyttövipu haarukkan. Ainakin siinä jäljet oli, joten jätimmä slingerin poies.
Katotaan mitä miniatyyri painelaakeri asiasta tykkää. Kytkinlevyt vaihdettiin (käytettyihin) uralliseen malliin entisen sileän tilalle. Saattoihan se olla myös pelkkä säätöjuttukin, mutta kytkin pitää nyt.

Katiskalla on nyt ajettu n.500km rempan jälkeen joten sisäänajoöljyt+suodatin voisi vaihtaa uusiin.
Perstuntumalla voisi väittää liikkumisen parantuneen pikkuhiljaa kilometrien karttuessa, kait ne paikat notkistuu samalla.

Karvanaama

Lainaus käyttäjältä: Karvanaama - 22 maaliskuu 17, 08:53:21
Sytkän (Dyna 2000i) esiasetus aiheutti jo ihmetystä, merkkiledi ei suostunut vilahtamaankaan missään tilassa.. Ei ennakkomerkillä, eikä yläkuolokohdassa, myöskin puristustahdilla ja pakotahdilla kokeiltiin. Sitten kerhoveljen suosiollisella avustuksella tarkistettiin että kipinä kuitenkin tuli kynttilälle.
Pyörän käydessä ei ledi vilku siltikään, en ole varma jos kuuluukaan vilkkua, mutta parempi näinpäin.

Viime viikon puolella mopo sammui täydestä laukasta, eikä millään käyntiin.
Illemmalla kärryn kanssa hakemaan ja kun saatiin lehmä alas kärryltä, lähtipä napista käyntiin kuin nykyaikainen evomoottori konsanaan.
Pari päivää yritin etsiä sähköistä vikaa, paria löysähköä liitosta lukuunottamatta ei mitään selkeää syytä. Starttinapin vaihdoin kun siitä mittaamalla epävarmuutta löytyi. Tämä tokikaan ei sammumista selitä, mutta startti ei aina mennyt päälle.
Vika ei poistunut, lämmettyään häviää kipinä. Tämä saatiin todettua kunhan vika tuli päälle.

Puolaa lämmitin kuumailmapuhaltimella, käydä louskutti vaikka puolan pinta ainakin oli kuuma.
Tulpanjohdot lainasin rokkikoneesta, vian ollessa päällä ei kipunaa näilläkään.
Toistaiseksi syyllisenä pidän tuota Dynasytkää. Ja uusi onkin jo tilattu.
En tallilla ollessani älynnyt kokeilla lampulla puolalta tuleeko sytkältä ohjauspulsseja. Ainakin keskinapaan jännite tuli vian päälläollessakin.

Laatikko vuoti ärsyttävän paljon sivutuella ollessaan, pistin Redlinet tilalle, jonka jälkeen ei pisaraakaan (vielä) ulos! Juhuu! Eli tällä hetkellä ei vuoda mitään. No pensahana vähän hikoilee..

Oman matkamittarin mukaan kilometrejä on ajettuna n.1100. Uudet moottoriöljyt + suti on jo sisällä.
Kummasti tuntui voimaa tulevan lisää kunhan älysin rasvata kaasuvaijerin..auts.



wertty

Mulla Evolaisessa joskus vastaavaa ongelmaa... Vika löytyi automaattisulakkeesta.

Karvanaama

Kiitos vihjeestä.
Juuri automaattisulakkeesta aiemmin mainitsemani löysähkö liitos löytyikin. Ei se vaan vaikuttanut mihinkään.

Sitävastoin sytkämoduli on tuomittu lopullisesti syylliseksi todistajien läsnäollessa.
Mopo käyntiin ja kuumailmahönkimellä sytkälle esilämmitys ja kipinä katosi.
Nopea tarkistus irtolampulla puolan plussalta ja puolan kahden muun navan välistä.
Ei lamppu vilkkunut starttaillessa, kunnes pienen jäähdyttelyn jälkeen lamppu vilkkui ja konekkin hörähti käyntiin.
Uusi sytkä paikalleen ja nyt on viitisen päivää testailtu, kipinän osalta ainakin mopo toimii.
Myöskin uuden sytkän myötä merkkiledit vilkkuvat iloisesti.

Kaikenlaisiä räminöitä ja kilistelyjä kuuluu sieltätäältä, tässä on hirveä määrä joutavia osia ja pultteja, jotka haluavat löystyä. Koko työmatkan pyörittelin löystynyttä katteen mutteria sormin kireämmälle.
Eikä vieläkään vuoda öljyä mistään..!

Karvanaama

Otin keväällä matkamittarista kuvan, vaan puhelimen muistikortin kuoltua joutui vähän laskeskelemaan. Arvioni mukaan tällä olisi nyt ajettuna 2200-2300km (oman matkamittarin mukaan).

Kylmänä jotain kalakatusta on hetkenaikaa kuultavissa, toki tässä on niin hiljaiset putket että kaikki sirinätkin kuuluu ärsyttävästi. Ehkä joku uusista nostajista kuitenkaan ei täyty heti. Muutaman kilometrin ajon jälkeen ääni vaimenee. Olkoon nyt kun muuten toimii mainiosti.

Purijaisreissulla putosi yksi laukkurauta, joka saatiin talteen ja on nyt lukitteen kanssa kiinni.
Samalla muutkin laukkurautojen pultit on liimattu.
Myöskin Ikaalisissa on käyty, kulutus matka-ajossa on 6,1 - 6,5 l. sadalla. Pitäisin sitä varsin hyvänä tuollaiselle virtahevolle.

Sivulaukkujen päällä joudun pitämään varmistuksena mustekalaa pingotettuna kansien yli.
Lukot eivät pidä ihan sataprosenttisesti.

Karvanaama

Pientä päivitystä.
Kesän ajot oli matkamittarin mukaan 3574 km.
Kaikenlaista kekkulointia oli kesän aikana, mutta luotettavuus parani kesän edetessä.

No viimeisillä ajoreissuilla tosin bensatankin vuoto jo äityi häritseväksi. Tätä oli jo kesällä hitsailtu, vaan alkoipa uudestaan. Eli siitäpä seuraava remontin aihe.

Uudet kalanpyrstöänkkärit ovat molemmat murtuneet hitsaussaumasta.

Vetelä ja ylöspäin joustossa kolahtava keula pitää avata.

Jarrut pitää huoltaa, lievästi taitaa laahata. Pyörä on epäilyttävän raskas liikutella lihasvoimin.


Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Karvanaama - 09 joulukuu 17, 20:55:17
Jarrut pitää huoltaa, lievästi taitaa laahata. Pyörä on epäilyttävän raskas liikutella lihasvoimin.

Tarkista myös rengaspaineet, eipä olisi ensimmäinen kerta kun pyörä tuntuu raskaalta siirrellä ja onkin vaan vajaat kumekset. Jotenkin liian itsestäänselvää ja helposti jää huomioimatta, ainakin itseltäni  ::)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Karvanaama

Tämä DQ:n vihje on NIIN totta. Kesällä huomasinkin  tämän olevan erityisen raskas.
Ja niinhän molemmissa renkaissa oli ilma vähissä. Vaan täytöstä huolimatta on tämä liian kankia käsitellä.

Karvanaama

Lainaus käyttäjältä: Karvanaama - 09 joulukuu 17, 20:55:17

Jarrut pitää huoltaa, lievästi taitaa laahata. Pyörä on epäilyttävän raskas liikutella lihasvoimin.


No joo tämä saattaa jotain vaikuttaa, joku on käynyt paskomassa jarrunestesäiliöön.

Karvanaama

Lainaus käyttäjältä: Karvanaama - 11 maaliskuu 18, 19:59:03
Lainaus käyttäjältä: Karvanaama - 09 joulukuu 17, 20:55:17

Jarrut pitää huoltaa, lievästi taitaa laahata. Pyörä on epäilyttävän raskas liikutella lihasvoimin.


No joo tämä saattaa jotain vaikuttaa, joku on käynyt paskomassa jarrunestesäiliöön.


Vauvanpaskan poisto ja jarrunesteen vaihto ei vaikuttanut toivotulla tavalla. Etu - ja takapään puristimet lämpeni kuitenkin molemmat.

Banskussahan on ne neljä pulttia, jotka pitävät puoliskot kiinni toisissaan.
Löysäsin niitä pari kierrosta, täten sain mäntään lisää liikettä. Sitten kahvan puristelua, jarrut kiinni, massanuijalla koputtelua ja sama uudestaan. Ja niin vain alkoi jarru palautumaan.
Saattaahan olla että nopeampaa olisi ollut avata ja putsata jarrut oikeasti, muttakun laiska sortuu näihin.
Ihminen on valmis näkemään uskomattoman paljon vaivaa päästäkseen helpommalla.

Karvanaama

#58
Lainaus käyttäjältä: Karvanaama - 09 joulukuu 17, 20:55:17

Vetelä ja ylöspäin joustossa kolahtava keula pitää avata.


No viimeinkin on keula avattu, ei havaintoja että mitään puuttuisi tai olisi rikki. Avatessa tietenkin noita dampperin paperitiivisteitä rutisi rikki, uusi satsi on tilattu ja toimitettu.
Uudessa setissä oli osa, jota ei keulassa ollut.
Kuvan ottamisen jälkeen keksin kyllä tuon kumirenkaan olevan korkkien tiiviste, joten se on väärällä paikalla, mutta tuonne alapäähän sopisi kyllä tuo kirkas osa. Siinä on jopa suorat osuudet reijässä, jotka passaa alapään kierreosaan. Räjäytyskuvassakaan tuota ei ole. Jätänkö vaan laittamatta?

Edit: Mutterilinko jo ilmoittikin tuon pimpulan kuuluvan alaputken alapäähän, josta dampperin alapää tulee läpi. Tämän voi siis tarvittaessa vaihtaa ja tulee varaosana tiivistesarjan mukana. Kitoos!!

Karvanaama

Niin.. keula oli näköjään joulukuussa avattu, nyttemmin myös suljettu.
Vietereiksi tuli kerhoveljen kaapista löytyneet PS:n valmisteet, jotka olivat hieman lyhyet.
Mutta se hoitui putkiholkeilla ja sisälle W30 ruohonleikkuriöljyä.

Keula tuntuu jo jämäkältä, eikä kolahtele, saas nähdä miten toimii ajossa sitten.

Etu -ja takabanskut on avattu ja jarruhoonilla putsattu.
Öljynvaihto vielä, niin saa kevät tulla.