Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Dynolappu muutoskatsastukseen ahdetulle

Aloittaja JKKo, 05 syyskuu 16, 16:18:59

« edellinen - seuraava »

JKKo

Tekemisen puute vaivaa. Ajattelin virallistaa Sportsterin turbon olemassaolon nyt kun säädöt on kutakuinkin kohdallaan. Katsastukseen tarttis dynolappusen.

Tehoa saa olla +20% tai 0,3kW/kg ajoneuvon painosta. 20% Sportsterin 64 hevosvoimasta (lähde 1991 Service manual, 1200 koko) ei oo kuin 75 heppaa, mutta APU2 tehopainosuhdesäännöllä vois mennä 93 hevosen lukemiin, mikä lienee aika likellä puolella baarilla ahdetulle konversiolle ilman kikkaluja. Kampehan on ulkoisesti puhdasverinen 883 mikä pyttyjen valuissa myös lukee. Tiedä sitten, voishan sen 1/2" överiporauksenkin virallistaa samassa katsastuksessa mut ku ei oo enää kuittia moisesta remontista tai edes osista.

Mitä vaatimuksia sille teholapulle on? Käyrästö jossa on teho/vääntö/ahto ja kierrosluvun funktiona? Tarvitseeko tehomittauspenkin olla kalibroitu? Joka firmanko dynolappunen kelpaa?



883/1200/turbo

JKKo

No huh. Kävin konttorilla kyselemässä ja niin sanotut asiantuntijat surffasivat Trafin sivulla. Alkoi kuulostamaan kovin vaikealta kaikkine tarvittavine testeineen, että täytyy käydä kysymässä varuilta toiselta konttorilta vaihtoehtoinen tapa, jahka lakkaa ensiksi harmittamasta kyseisen konttorin lähtiäiskommentti. Oven suussa kuulin vielä, että pitäisi saada kaikki moottoripyörät katsastuksen piiriin, jotta konttoreilla riittäisi töitä. Aito ja rehellinen kommentti paikassa, jossa oli tiistaina klo 11 paikkeilla kolme vapaata katsastajaa eikä yhtään ajoneuvoa katsastettavaksi. En mene minäkään toiste. Lykkyä tykö bisnekselleen.

Dynolapussa pitää olla ahtopaine kierrosluvun funktiona kuten tehokin. Ja maksimipaine pitää olla merkitty kuten myös ahtopaine suurimmalla teholla.

883/1200/turbo

Lyytinen

Kuulostaa A-katsastukselta, lienenkö oikeassa? ::)

Tuusulan T-Bone

A- ja K-ryhmillä menee nykyään huonommin kuin ennen, koska valistuneet yksilöt katsastavat laitteensa pienemmillä yksityisillä asemilla. ;D
Long John Stroker

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 06 syyskuu 16, 15:44:11
Kuulostaa A-katsastukselta, lienenkö oikeassa? ::)

K1. En olis moista valinnut, mutta kun ostin aiemmin näiden tarjouskatsastuksia Stockan hulluilta päiviltä autoille ja sit kysyin leimalla ollessa, onko heillä myös mp muutoskatsstuksia. Oli kuulemma Vuosaaressa, siis sinne. Käydessäni hakivat porukalla tietoa internetistä ja jotakin jäi selvitettäväksikin. En mä sinne mene, ei mua kiinnosta kokeilla, mitä noin epävarmoilla katsureilla varsinaisessa toimituksessa mieleen tulee. Hyvin niillä oli mulle aikaa, eli jonkin asteinen asiakaspula oli havaittavissa.

Tässä on muutamassa päivässä taas oppinut paljon uusia asioita.
883/1200/turbo

Motomatti

Katsastuskonttorilla käynti sivistää aina. Lisäksi tulee harmitus kun ovat erinomaisen epävarmoja. Ilman kaikkia yhtä-äkkiä ilmeneviä pykäliä ja paikanpäällä keksittyjä "vanhan lain mukaan" -päätöksiä olisi mukavampaa. Se siis K1-osatolla. Paikallisella yksityisellä asemalla olivat reiluja: ei moottoripyörien katsastukselle. Ei ole kuulemma ammattitaitoa eikä menetelmiä.

JKKo

Joopasta joo ja löytyi syynäysasema, jossa tiesivät samantein, mitä turbon muutoskatsastukseen sisältyy. Tarttee vielä vähän koristella ja viimeistellä tuota kampetta. Takarengas on muutenkin ehtoossa, laittelin pikkuisen kehittyneemmän huilun putkeen (alkoi kyllästyttää se papatus, mitä turbon jälkeen kuuluu vihellyksen seassa) ja jos vielä vähän hieman säätelisi tehomittausta varten, ettei penkissä ala yskityttämään. Muuta ei tartte kuulemma tuoda pyörän lisäksi kuin tehonmittauslappu.

K1:stä ei koskaan kuulunut lisää. 
883/1200/turbo