Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Takapytty savuttaa

Aloittaja 54474N4, 22 heinäkuu 16, 16:46:51

« edellinen - seuraava »

54474N4

Tulin hommanneeksi -83 shovelin. Heti alkuun taaempi pytty savutti aivan saakelisti. Huomasin, että öljyletkut oli laitettu hieman väärin sekä huohotusletku tulpattu. Lisäksi säädin hieman kaasaria, niin sain koneen käymään hyvin. Näiden korjaaminen ei auttanut, joten nostin kannen irti. Pytyssä oli aika paljon öljyä. Vaihdoin venttiilohjureiden kumit ja laitoin uuden kannentiivisteen. Vanhat kumit olivat ok ja kannentiivistekin vaikutti järkevältä. Tiivisteen öljykanavasta pystyi kyllä tulkitsemaan ettei öljykanava ihan istunut reiän kohdalle. Kone on vasta äskettäin tehty, mäntä kiilteli ja hoonijäljet näyivät pytyssä, eikä mitään epäilyttävää näkynyt.
Laitoin koneen nippuun uusilla venttiilin kumeilla ja kannentiivisteellä. Kun löin koneen tulille, niin samanlainen savutus jatkui. Öljyn paineet on tyhjäkäynnillä noin 20psi ja kierroksilla yli 60psi. Savutus on voimakkaampaa kierroksilla, mistä johtunee myös se että kierroksilla kone alkaa hieman rytäämään.

Olikos jotain vinkkiä mitä tehdä toisin, ennen kuin nostan kantta uudelleen pois? Mistä muualta öljy voisi päästä pyttyyn? Lueskelin tuosta Hylomarin ihmeaineesta, mitä voisin ainakin kokeilla laittaa sen öljykanavan ympärille. Laitetaanko aine molemmille puolille tiivistettä? Aine on ilmeisesti tämä? http://www.motonet.fi/fi/tuote/602304/Hylomar-blue-tiivistemassa-80g

shoveltimppa

Kyllä se kannenetiiviste pitää ilman sitä hylomaariakin. Kun purit kannen, niin näyttikö imukanava öljyiseltä vai oliko se puhdas? Jos öljy ei pääse pyttyyn venttiilivarsien kautta, niin sitten se tulee alakerrasta. Toivottavasti kulunutta konetta ei ole yritetty elvyttää hoonauksella ja uusilla männänrenkailla... Ota myös pytty irti, niin pääset mittaamaan onko se väljä ja näet onko männänrenkaat ok.

54474N4

Niin se tarvii varmaan aukaista. Mäntä vaikutti uudelta, 020 ylikoossa näytti olevan. Yritin tutkia sitä imukanvaa, mutta en oikeen ottanut tolkkua, että oliko se öljy siellä vielä asennuksen jäljiltä vai tullut jostain. Mietityttää vaan, että voiko sieltä imuventtiilin vartta pitkin tulla noin paljon öljyä koneeseen, että käymisen jälkeenkin vielä riittää pytyssä. Muutoinkin vaikka tallissa oli läpiveto, niin oli niin sakeana savusta, ettei takaseinää nähnyt. Tässä vielä pari fotoa kun kansi oli auki:


shoveltimppa

Oho  :o  Onhan tuota aika tavalla. Mäntä on tosiaan ihan uuden näköinen ja vehkeellä ei vissiin remontin jälkeen ole ajettu ollenkaan, kun on noin puhdas?

Katoitko on kansi suora ja ettei kierreinsertit ole nousseet? Tosin pitäisi sen kai puhaltaa aika tavalla ulospäinkin, jos kansi ei tiivisty. Kato myös ettei öljykanava oo tukossa. Mut edelleen myös pytty pois, niin saa tarkastettea, että sillä osastolla on kaikki ok.

Joko käpyhän tuossa on käyny, jos kerran etupytty ei savuta. Tosin eikös takapytty saa enemmän roiskevoitelua?


Tuusulan T-Bone

Tuo öljy näyttäisi tulevan ainakin tuosta paluukanavasta kannesta lohkoon, kun on tuo tiivistekin ihan märkä siltä kohtaa. Kansi lie oikaistu jokusen kerran, joten oliskohan käynyt niin että sylinteriputki kantaa kanteen nähden, eikä tiiviste puristu tarpeeksi? Tai sitten se ei vaan ollut kireällä.

Ton Jameksen liekkirengastiivisteen ilmoitettu paksuus ei sitten pidä paikkaansa, se puristuu suurinpiirtein 0,030 tuumaan kun on momentissa. Sen kanssa ei pidä Hylomaria eikä muuta tököttiä käyttämän, ainoastaan ehdotonta puhtautta on noudatettava.
Long John Stroker

54474N4

Joo, ei oo ajettu. Ja pysyyhän se uutena kun on tota varastoöljyy sitä säilömässä  ;D . Pitää tosiaan ottaa toi kansi vielä kerran auki ja pyttykin tällä kertaa. Tällä kertaa koitan ottaa vähän varovaisemmin, ettei öljyä tahattomasti tiivisteelle. Kansi oli ainakin silmämäärisesti suorakulmalla katsottuna suora ja pintakin oli ihan siisti. Toi vaan epäilytti, kun tiiviste oli hieman vinossa, niin kuin kuvista näkyy. Ainakin tällä jälkimmäisellä yrittämällä kansi on vedetty 65 ft lb eli hiukan vaille 90Nm. Aikaisemmasta ei tietoa. Pitäiskö sen kannen laskeutua ihan pyttyyn kiinni ilman tiivistettä, vai mites se testataan et jääkö kantamaan tosta sylinteriputkesta?

Tuusulan T-Bone

Sen voi mitata vaikka silleen, että laitat kannen ilman tiivistettä paikoilleen niin syvälle kuin menee ja sitten mittailet rakotulkilla että paljonko on tilaa kannen ja pytyn välissä.
Long John Stroker

shoveltimppa

T-Bonelta hyvä pointi tarkastaa ettei kansi jää kantamaan. Öljykanavan tarkastamisella tarkoitin pytyn kanavan tarkastamista. Kuvista tosiaan näkee, että kyllä se öljy kannesta alaspäin tulee.

54474N4

Kävin tallilla ja purin molemmat pytyt osiin. Ensimmäinen ihemtys tuli, kun otin kaasarin irti. Molemmissa imukanavissa oli huomattavasti öljyä venttiilin päällä. Kumma ettei siitä etupytystä tullut savua lainkaan? Myöskin etupytyn päällä oli hieman öljyä, mutta takapytyn päällä selvästi enemmän. Kansien öljykanavat olivat puhtaat ja samoin pytyn öljykanava. Männät vaikuttivat järkeviltä, männän renkaita en vielä tutkinut, kun en ehtinyt selvittää, että mitä ja miten niitä tutkitaan. Renkaat olivat kuitenkin ehjät, eikä raot näyttäneet olevan samassa linjassa. Pytyt vaikuttivat siisteiltä.

Etupytyn ja kannen väliin meni 0.35mm rakotulkki ja takapytyn ja kannen väliin 0.25mm rakotulkki. Ymmärtääkseni tuo tiivisteen paksuus on 0.76mm. Kummassakin kannessa oli pieni kohouma. Takapytyssä kierreinsertti oli hieman noussut ja etupytyssä kierreinsertin vieressä oli jotain rötää. Fotoja:




Etuptyn pakoventtiilin kumi oli irti, muut kumit vaikuttivat järkeviltä ja takapyttyyn olin toissapäivänä asentanut uudet kumit. Mutta selkeästihän se öljy sinne pyttyyn tulee kannen kautta kun sitä on niin saakelisti siellä imukanavassa, mutta ihmetyttää vain että mistä. Vaikka pakoventtiilin kumi puuttuisi, ei käsittääkseni sieltä pitäisi öljyä ihan noin paljon tulla ja kun ne imuvenojen kumit vaikuttivat ihan järkeviltä. Enkä nähnyt halkeamiakaan kansissa. Ohess foto imukanavasta:

shoveltimppa

Venaohjurit horot tai kansi halki ohjurin juuresta? Jos ohjurit on pahasti väljät, niin en tiedä onko uusista venavarren kumeista apua. Mullla oli aikanaan omassa shovelissa molemmissa kansissa pieni halkeama pako-ohjurin vieressä. Koneistamolla ihmettelivät, kun vanhat ohjurit lähti vähän turhan helposti irta ja kun tutkivat asiaa tarkemmin, löytyi molempien ohjurien vierestä halkeama.

54474N4

Täytyy vähän tutkia vielä tuota hommaa. Jos vaikka öljyn tms. kanssa vähän lutrailis ja näkis että vuotaako ne. Vai kannattaako mielummin viedä jonnekkin pajalle? Huomasin myös että imu ja pakoventtiileiden ohjurit on eri materiaalia. Imuventtiilien ohjurit on raudan/hopean värisiä ja pakoventtiileillä pronssin/kullan värisiä.

shoveltimppa

Lutraile öljyä paremmin juoksevan nesteen kanssa. Vaikka saippuavedellä. Sit on tietysti oikeat tunkeumanesteet erikseen. Mä en tiedä kuinka helposti tollanen vuoto näkyy kotikonstein. Tunkeumaneste lienee paras tapa mutta mulla ei ole niistä kokemusta.

Soikkeli

Jos kannentiivisteessä näkyy kierreinserttien jäljet niin kansiin voi jyrsiä kolot niitten kohdalle.
Aloittaisin sillä, oli aikoinaan samaa vaivaa.
C.O.G. 
Lifemember

Karvanaama

Omassani oli jäänyt männänrenkaat väärinpäin ja savutus oli kohtalaista. Vaikka kansista vaikuttaisikin tulevan, tarkista silti tuo kun kone vielä auki on.

golden rocket

ittellä oli rautapään kanssa samanlainen juttu kanavat öljyssä ja saatanallinen savutus eikä vika loppujen lopuksi kansissa ollut vaan kaapia renkaat ei ottanut kosketusta sylinterin seinämään mutta puristus renkaat oli kunnossa syy oli väärät kaapiarenkaat tai siis liian pienet jotain edellistä kokoa. kannattaa ottaa renkaat irti kattoa yksitellen sylinteriin puristettuna että miltä näyttää vaikka ne paikoillaan hyviltä näyttääkin.