Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hihnan ujelluksen huumaa

Aloittaja A.P.R, 09 heinäkuu 16, 00:52:46

« edellinen - seuraava »

A.P.R

No terve kaikille iha uudelta jäseneltä!
Perkele kun ei ole itsellä ihan vielä tiloja tai kaluja tehdä ainakaan tiettyjä asioita niin pitihän se viedä oma dynäkkä takakumen vaihtoon oikeen asiantuntija liikkeeseen sitten. Äkkiä hain kiiressä sitten hevosen pois ja kiireesti töihin. Siinä kun ihastelin uutta rengasta työsiirtolan pihalla niin huomasin että kylläpä hihna näyttää jotenki oudolta, kiilsi sillein upeasti sieltä vasemmalta ulkosivulta ja toiselta puolelta oli perus paskasen näkönen. No sitte äkkiä pyörä uudestaan tulille ja kävin kääntymässä pikku lenkin ja totesin että pitäähän se myös sellasta hissimäistä ujellusta joka madaltuu vauhdin pudotessa. Sehän siis hankaa johonkin koska ääntä ei sitä ennen kuulunut. Kertokaa nyt tyhmemmälle mihin se ottaa kiinni? Säädöthän kuitenkin pysyy ilmeisesti paikoillaan jossei niitä sen kummemmin räplää. Tai niin ainakin sanoivat. Varmaan täytyy viedä penkkiin takas kun voiko se mennä paskaksi jos ajelee vaan ja nauttii siitä ujelluksesta kaikessa rauhassa? Muutoin ei näytä vahingoittuneelta. Auttaisko jos öljyäis jollain sprayllä? Mitäköhän siinois voinu mennä vituralleen...ei kai se nyt enskan taaemmasta tukilaakeroinnista ainakaa johdu se ujellus? Iha vasta ei ollu sitä ujellusta eikä siis kuulu kun kone käy tyhjällä.
Perse eellä puuhun!

ss454

Pyörän vuosimalli auttaa huomattavasti tilanteen haarukoinnissa. Vanhemmissa vehkeissä sen hihnan voi saada säädettyä keturalleen eli vinoon. Uudemmissa kaiken ollessa kunnossa asentajan tumpulointimahdollisuudet on minimoitu.
Kokeile myös onko hihna riittävän tiukalla/löysällä. Siitä alhaalta keskikohdasta kädellä vääntämällä pitäisi kääntyä noin vartin verran kun pyörä paikallaan ilman kuskia. Jos suoja paikallaan niin hiukan joudut räpeltämään. Samalla saat tarkistettua onko se pelkkä muovisuoja joka siihen hankaa.

Ja en jaksa lakata ihmettelemästä renkaita vaihtavien liikkeiden flegmaattisuutta lisämyyntiin laakereiden kanssa. Silloin kun vanne on irti olisi helppo kokeilla tarraako nämä uuden tyyppiset laakerit vai onko ne vielä seuraavaan renkaan vaihtoon kunnossa. (Kartioilla ajaa vähänkään huolta pitämällä sen 100tkm). Mutta nämä uudet saattaa olla vaihtokunnossa jo 20tkm jälkeen. Tuli vaan lukiessa taas mieleen eikä liity suoraan aiheeseen.

Kiwi

Liittyy nuo aiheeseen, oma Dyna inisi ihan kohtuullisesti viimekesänä, uudet pyöränlaakerit ja ääni hävis. Tein toki muutaki mut laakerit oli eessä ja takana sököt. Vedon puolelta oli rasvat lähteny käveleen.

Takahihnapyörä saattaa tuota remmiä kans kiillottaa jos tosiaan on vinossa, ite en tossa lähtis turaamaan vaan takas liikkeeseen vaatimaan että korjaavat. Se on niiden "velvollisuus".

A.P.R

#3
Kiitos miehet vastauksista, ujellus on siis tosi vaimea ja näköjään vaimentui kun sateessa kastui. Huollossa meinasivat että näin uudessa TC:ssä hihnaa ei voi laittaa väärin. Vehkeellä ajettu alle 40000 eli koneen kumitkaan ei varmaan ole mistään luhistuneet että olis sieltä puoleltakaan mitenkään epätasapainossa. Lupasivat alkuviikosta kattoa vielä varmuuden vuoksi pukilla ettei hankaa mihinkään. Voihan se olla että alempi muovinen hihnan suojus ottaa pikkasen kiinni, on se sen verran lähellä hihnaakin. Mitään kitinää tai vinkunaa ei siis kuulu mikä viittais enemmän laakereihin. Jos rengas olis jotenkin huonosti niin kaippa se vatkais ihan tuntuvasti, tosin voiko se edes jäädä kaukeemmasti vinkalleen en tiedä...
Perse eellä puuhun!

Kiwi

Nii minkä vuotinen ja mikä pyörä tää nyt siis oli? Kyllä sen touring mallin epäkeskonkin saa vinoon, jotkut niistä on aika väljiä mutterin puolelta...

A.P.R

Niin tosiaan malli on -02 perus FXD. Nykysellään kylläkin kaikenlaisesti mausteinen keitos (:
Perse eellä puuhun!

Kiwi

Jos ne on niihin säätöihin yhtään kajonnu nii voivat saada vinoon. Paskapuhetta väittää ettei sais vinoo, omassa -02 dynassa oli takapyörä vinossa kun sen ostin.

A.P.R

Jep vähän samalla linjalla. Sanoivat ettei säätöihin ole koskettu. Lupasivat ottaa alkuviikosta pukille ja tarkistaa. Oon vaihdon jälkeen ajanu sellaset 700 kilsaa ja tuntuis muuten hyvältä ajella eikä tosiaan tärrää tai vatkaa mitenkään.  Saavat hiukka säätää jos sit tarviipi.
Perse eellä puuhun!

A.P.R

#8
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 09 heinäkuu 16, 11:19:10
Liittyy nuo aiheeseen, oma Dyna inisi ihan kohtuullisesti viimekesänä, uudet pyöränlaakerit ja ääni hävis. Tein toki muutaki mut laakerit oli eessä ja takana sököt. Vedon puolelta oli rasvat lähteny käveleen.

Takahihnapyörä saattaa tuota remmiä kans kiillottaa jos tosiaan on vinossa, ite en tossa lähtis turaamaan vaan takas liikkeeseen vaatimaan että korjaavat. Se on niiden "velvollisuus".

Elikkäs sun pyörästä oli vedon puolelta lähteny rasvat? Mitä sieltä on tarkalleen ottaen menny? Sitäkö se ujellus ja paskamönjä on mitä sieltä löytyikin (: kuinkahan pitkästi tuolla uskaltaa ajella ennenku sattuu jotain...kuinkahan akuutti propleema tuo lienee...enskalootakin iha rasvassa näköjää sieltä välistä. Tuntuu ainaki vielä toimivan kohtuullisesti.
Perse eellä puuhun!

Merimies-Toni

#9
Enskalootan takapuoli rasvaantuu yleensä vaihdelaatikon huohotuksesta, tuskin liittyy tähän vaivaan mitenkään. Lähes aina tuo hihnan vinkuminen johtuu väärästä hihnalinjasta, tai kuluneista hihnapyöristä. Varsinkin nuo hienot ja kiiltävät tarvike takahihnapyörät menevät nopeasti. Oon yhden ajanut alle kahdessa vuodessa roskis kuntoon.
Kattelet hihnapyörien kunnon, sen jälkeen linjauksen ja kireyden.. kyllä se siitä lähtee selviämään.
Pyörän laakerit kannattaa myös tsekkaa aina renkaan vaihdon yhteydessä. En tiedä tekeekö noi liikkeet sitä ilman erillistä pyyntöä. Ite tulee aina ihan oman turvallisuudenkin takia katteltua.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

A.P.R

Ei helevetti tätä on ihmetelty äijien kans ja monteen kertaan nyt. Pyörä kävi pukilla huoltoliikkeessä ja on mitattu että rengas on millilleen suorassa ainakin sen verran mitä silmillä pystyy havaitsemaan mitan kanssa. Silti saatana matalaa pätkittäistä ujellushuminaa pitää, joukossa kuuluu myös samassa kohtaa napsaus. Vauhdista kun pistää vapaalla virran poies niin selkeesti kuuluu sellanen ääni niinku hihna hankais johonkin. Samanlai ku ajais kaurapyörällä jonka muovinen lokari ottaa päällykumeen pikkasen kiinni. Eivät osannee mitään enempää asialle tehdä. Takapyörän laakerissa ei tunnu väljyyttä eikä ahista mistään ku pyörittää. Pukilla ei kuulu pyörittäessä mitään. Mikä helevetti siinä vois olla? Rengas ei ole millään kierossa eikä hihna ota muoviseen alasuojaankaan kiinni. Keskeltä kun kääntää hihnaa niin kääntyy vaan sen 45 asteen kulmaan ku vääntää. Ei se ole liian kireälläkään? Ei myöskään nyi pintakaasulla hitaissa nopeuksissa...en tiiä ennää.
Perse eellä puuhun!

proffa

Voisiko olla takahaarukan laakerointi, omassa touringissa auheutti vastaavaa ääntä. Taitaa olla dynan tyyppivika

A.P.R

Voipi olla siinäkin vika. Sitäkin aattelin että oisko joku koneen kiinnikkeistä alkanu luhistua silleen että paketti alkaa vinoutua. Tosin minkäänlaista tärinää tai ravistelua ei esiinny.
Perse eellä puuhun!