Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

-72 XLCH 1000 öljyt: moottori, vaihteisto, enska? Bendix kaasari ongelma.

Aloittaja PitbullMc, 04 kesäkuu 16, 21:25:59

« edellinen - seuraava »

PitbullMc

Tervehdys! Tuommoinen 72 XLCH voimarauta tuli hommattua ja nyt olisi siinä vaiheessa, että öljyt vaihtoon ja ei osannut entinen omistaja sanoa mitään/ ei ole vaihdellut kuin moottorin öljyjä (Kendall SAE 20W-50), jota myös tuli nyt tilattua 6l ja hintaa oli... Äkkiseltään sain infoa, että samaa soppaa jokaiseen paikkaan vaan, mutta nyt foorumia lueskellessa tuntuu, että ei sinne nyt taida kukaan tunkea samaa kuin moottoriin.. Eli passaako kyseinen öljy jokaiseen reikään ja en tahdo oikein löytää mistään netin ihmeellisestä maailmasta juuri tuohon -72 XLCH mottiin tyhjennys propuja, mistä öljyt sisään ja paljon menee öljyä minnekkin/passaako tuo kendalin öljy joka paikkaa? (EN OMISTA VIELÄ VALITETTAVASTI PYÖRÄN OMAA KORJAUS/OPAS MANUAALI KIRJAA? Jos joltain löytyy ylimääräisenä niin YV tulemaan ihmeessä.)

Kaasutin ongelmaan.... Toimi kyllä saapuessa ihan OK, mutta patenttina oli, johon vaijeri tulee kaasuttimen päähän jousi viritys, joka vedetty ilmansuodattimeen... Noh keula setuppia korjailessa kun tanko klappasi, joka suuntaan (DNA Springer) keula, jossa oli melkoinen tappoviritelmä tehty raitiovaunun vakio risereistä ja hetken tutkittua DNA käyttää omia risereitä ja pyörä kaatunut entisellä omistajalla säilytyksessä ja vääntänyt samalla tangon ja riseritkin ottanut hittiä ja tankokaan istunut pohjaan  asti edes...... Ja klappauksen myötä kun ajeltu sillä virityksellä oli kierre mennyt pulttejen puolivälistä about ja nyt DNA omilla risereillä klappaus loppui, mutta mukana tulleet pultit keulaan ovat melko "holot", mutta kiristyy kuitenkin, että klappaus loppui uudella tangolla ja risereillä.

Noh nyt sitten vihdoin kasaukseen kun pääsi uusien osian kera niin vaijerin laitettua kaasarin päähä ja jousen laitoin myös, mutta ei tahdo muistaa tarkalleen miten se oli ja melko riski patentti kun uusi vaijeri kulunut siinä kaasua veivatessa jousen vuoksi ja ajan kanssa kyllä poikki pamahtaisi.... Noh nyt sitten 1.5v seisomisen jälkeen kun saipi vihdoin käyntiin. Sähköt täytyi tehdä uusiksi kun tullessa syötti 16v-19v tyhjäkäynnillä ja nyt on tehty ERITTÄIN simppeliksi uudella "ns integroidulla" jännitteensäätimellä suoraan laturin päähän hot bikesiltä. Noh sehän tärähti käyntiin kyllä muutamien potkujen jälkeen mitä nyt ensimmäisillä potkuilla työnti öljyä hetken huohotin letkusta kun kaikki olivat valuneet kampikammioon seissessä....Öljysäiliössä edes kastunut tikku ja n.7d uutta öljyä vanhojen sekaan.

Noin 2v sitten tehty yläkertaan remppaa männät, hoonattu putket jne.. ja ajettu sen jälkeen vain n.10km. About 5 potkua kun oli työntänyt öljyt pihalle niin sieltähän se jysähti ja jysähtikin ja kovaa kun tosiaan kaasuttimen päästä EI PALAUTA kaasua ja oli jättänyt tupin pohjaan ja kyllä vanhus huusi niin, että sääliksi kävi ennen kuin saipi sormella painettua kaasarista alas kierrokset... Ja tätä tapahtui siinä muutamia kertoja kun virtoja pois ja käyntiin uudelleen...

Eli kyseessä Bendix kaasutin, että mitä ideoita olisi tietävillä tahdoilla? (Ensimmäinen HD ja muutenkin aaaamerikan vehje.) Löytyykö kyseiseen kaasariin tuota kaasu vipua jostain? Nyt kipeänä niin en pääse talliin kokeilemaan, kun otan vaijerin irti, että palauttaako se sitä napakasti, mutta suoralta kädeltä uskallan sanoa, että ei kun tuommoinen jousipatentti siihen oli viritelty... Eli kaikki neuvot ja konstit ja jos löytyy jotain osaa tuohon niin loisto juttu!! Ei meinaan hirviästi uskalla lähteä kokeilemaan monta kilometriä pääsee hengissä ennenkuin hirttää kaasu kiinni ja siinä ei äkkiä tehdäkkään mitään, kun virtalukko penkin alla takana ja kaasaria vauhdissa räpläämään niin loput voikin kuvitella....

Kiitos ja kumarrus kaikista neuvoista ja kenties uudesta tai toimivasta kaasuvivusta ja kirja myös hakusessa ja jos joltain ylimääräsenä juuri tuohon -72 löytyy niin ei muuta kun YV tulemaan!

PS. Kaasariin uusittu bike fellowsin korjaussarja, mutta tuota "kaasuvipua" ei ole vastaan tullut missään..

bobbernation

Kun vaihdat öljyn niin ÄLÄ KOSKAAN ota mitään proppua koneesta/lohkosta irti, siellä oleva tulppa on valutulppa ei tyhjennystulppa, rikot helposti vanhat kierteet siitä. Eli ajat lämpimäksi öljyt ja sitten öljytankista proppu auki, sieltä tulee kaikki tarvittava ulos koska rautiksessa on kuivasumppu. laatikkoon löytyy oma sporaöljy. rev tech for sportsters toimii vallan mainiosti. Laatikkoölyt tulee eskakopan alla/takana olevasta propusta. Vaihda öljyt jatkossa 2500-3000 välein. 20/50w on hyvä (en tiedä kendallin hintaa, käytän itse valvoline vr1 joka ei ole ihan kauhia hinnaltaan ja sopii erittäin hyvin lisäaineiden puolesta rautikseen), mutta jos on väljyyttä ja tiivisteet nähnyt parhaimmat päivät niin straigh 50w tai 60w voi olla kuumina kesäpäivinä hyvä veto.

bendixin ja keulan suhteen sun kantsii laittaa jotain kuvia tänne niin joku voi ottaa kantaa siihen helpommin kun näkee mitä siellä oikeen on tapahtumassa.

Kokkonen

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W


PitbullMc

Kiitos vastauksista paljon!! Eli koneeseen lyön nuo kendalin öljyt sisään, mutta ilmeisemmin ei viitsi samaa öljyä laittaa vaihteistoon? Onni onnettomuudessa, että en lähtenyt availemaan propuja ennen kysymistä kun neuvoja tuli, että proput vaan auki alta ja niin edelleen vaikka itsekin mietin mitä helvetin ideaa tuolla leipälaatikon tyhjennys propulla on jos sitä kautta ei tyhjäksi saa lainkaan.... Eli laatikon öljyjen täyttö EI tapahdukkaan kummastakaan noista ISOISTA "propuista" vai mitä lie nämä 2kpl kytkin puolella, jossa toisessa aivan vituiksi väännetty iso talttapää propu(Filler plug) eikä myöskään hieman taaempaa ja hitusen alempana olevasta samankokuisesta lähestulkoon olevasta ristipää/+ muotoinen lovitus(Acces plug) Mitä nuo tarkalleen ottaen sitten ompi? Jos tosiaan tuota Kendalin GT-1 SAE 20w-50 voipi laittaa/toimii vaihteisto öljynä niin isken sisään, mutta jos ei niin eikös tuohon myydä jossain ihan HD omaa sportsterin laatikkoöljyä vai koskeeko hitusen uudempaa kalustoa tämä öljy? Silloin ilmeisemmin kannattaapi tuolla rev techin sporan laatikko öljyllä, mutta EI ilmeisesti kendalia?

Pyörää ei nyt viitsi paljon ajella kun tosiaan tuo kaasuhirttää kiinni niin passaa varmasti käyttää nuo ainakin 2-3v olevat öljyt lämpimäksi ihan pyörää hyrrytellessä paikallaan ja siinä samassa voipi yrittää tuota kaasuvipua venkslata, että mikä helvetti sitä tahtoopi suututtaa? (Toivottavasti on samat öljyt sisässä entisen omistajan toimesta... Ainakin sanoi käyttävänsä tuota kun tuon 7dl joutusi lisäämään GT-1 ennen kuin polkaisi käyntihin väkivaltaa huokuvan menopelin..)

Kiitos Bendix kaasarin säätöohjeesta tuli luettua kyllä läpi, kuten jokainen rautapää osiolla oleva aihe ainakin osittain, mutta omaan ongelmaan ei tahtonut vastausta löytyvän eli kaasuvivun palautus/kuuluuko tuossa alunperin olla mitään lisäjousta, joka siis nyt oli kaasuvivun luonna vaijerin päässä ja toinen pää vedetty ilman suodattimeen. Yritän laittaa kuvaa jos onnistuisi kun koneella löytyy kyllä kuva setupista miten OLI ennen tanko päivitystä, joka tosin vaihtui samanlaiseen, mutta uuteen ja suoraan ape12...

Kiitoksia tulleista neuvoista ja kaikki apu aloittelevalle rautapään omistajalle ovat AINA tervetulleita.


bobbernation

#5
laatikon öljy tapahtuu enskakopan kyljessä etumaisesta isosta propusta (enskaketjun tarkistusluukku/filler plug) ja tyhjennykseen löytyy enskan alta/takaata oma proppu, ole varovainen sen kanssa, kierteet menee helposti siitäkin jos käyt väkivaltaiseksi. siihen täyttöpropun lovitukseen on oma työkalu tai sit iso kiintoavain sivuttain siihen, voi kans ostaa kiintoavaimelle sopiva proppu siihen tarvikeosana. Koneen öljy juu tyhjentyy ja täyttyy leipälaatikosta.

Se taaimmainen iso proppu on kytkimen säätöä varten. GT1 on hyvä koneeseen, laatikkoon joko hd omaa sporaöljyä tai revtech sporaöljy jota ainakin hotbike pitää hyllyssä.

bobbernation

ootko jo käyttänyt konetta pitkän seisonnan jälkeen? jos et, niin ota tulpat irti, kaada 1/2dl koneöljyä kumpaanki sylinteriin. Nosta takapyörä ilmaan, nelonen pykälään ja pyöritä käsin sitä konetta takapyörästä niin että öljy alkaa kiertää. Voit kans kattella sinne leipälaatikkoon että alkaa öljyt kiertää. Näin tiedät että joka mestas on öljyä ja että pumppu toimii ennenkuin päräytät käyntiin ja toteat sitten että ei ollut öljyä.

PitbullMc

Kiitos todella paljon bobbernation selkeistä neuvoista ja opeista! Hyvä että ei tullu mentyä repimään auki kaikkia alla olevia proppuja mitä löytyisi, mutta onnekseni ei ollut vielä nosturia tallissani/mitään lankkua edes, jolla pyörää nostaapi kun on niin pirun matala.... Pyörä joo on ollut käynnissä viime viikolla puolentoistavuoden seisonnan jälkeen ja joo EI TULLU PRKL laitettua öljyä sylintereihin kun tohteissaan illalla kaverin kanssa sähköt tehtyä innolla tulille... koneeseen lisäsin about 7dl kun kampikammioon olivat valuneet...Oli se siinä käynnissä muutamaan otteeseen joitakin minuutteja yhteensä, että kaiketi se ois siinä jo ittesä inassu kiinni jos pumppu ei olisi työntänyt toivon mukaan ennen käynnistymistä öljyä kaikkialle!  ??? JUURI kone remontti tehty (yläkerta) ja ajettu 10km 2v sitten about.. Ekalla polkasulla työnsi niin pirusti kampikammiosta öljyä ja pulputti hetken ja tokalla polkasulla vähän ja kolmannella tärähtikin jo tulille ja hetken päästä hirtti kaasu vielä kiinni kun ei palauta tosiaan kaasuvipu jostain syystä mistä lukeekin ylhäällä.^^

Voipiko öljykorkkia pitää auki huoletta kun vanhus lotkottaa ja meinaa kovaa lotkottaa..? (halkesi paskasta vanhasta tallista betoni lattiasta pala kun kaasuvipu jäipi vähän päälle... :D)

Joo ei oo meikäläisen polvelle, joka aivan sökönä tuo kiksi oikeen ainuastaan toimi ja onnekseni löytyy lohkosta sähköstartille paikka! Mistä osat saisi suht nopealla aikataululla KAIKKI? Ja hinta tietysti mahd.alhainen laadusta tinkimättä mitä varsinkin sisälle tulee kun joitain s-tartin rattaita ja kytkinrumpu taitaa olla tuolla, mutta made in taiwan vaikka kauniisti HD logot löytyy paketeista eli mieluiten EI kiina kuraa ellei ole todettu toimivaksi varmasti ja heavy duty mallia!! :D

Hot bikeltä ilmeisesti löytyy ihan todella hyvin tietoa rauttiksista jos vain soittaa ja kertoo pyörän niin osaa luettelosta tilata / saa kaikki osat varmasti kun itse en aivan täysin vielä tiedä mitä sinne menee.. Ja tuossa olisi hyvä olla kyllä joku vanhanliiton toveri apuna ensimmäistä kertaa kun tekee aikataululla NOPEA, että pääsee vielä ajamaanki tänä kesänä edes vähän.. Vai onko millanen homma täysin HD tietämättömälle mitä nyt toki perusasiat kun autopuoli käyty melki 10v sitten, mutta selkäranka sairauksien takia 5v ollut pois moottorien parista. Ja nyt pyöriin siirtyminen täysin eli tulee pikaiseen joku mukava toinen kaveriksi kun vaan raaskii luopua minkä tosiaan silloin rakensin kun vielä selkä rokkasi täysin 169hp-> 250% tehonousulla oleva auto niin hitusen uudempi matkapyörä, mutta ei se rauttiksen iloa varmasti voita ikinä kun nyt korjaa vanhat sätökset ja sähköstartin ehottomasti laittaapi ja oppia koko ikä! :) Eli perustiedot toki löytyy (kun vähän muistelee heh..), mutta onhan nämä jenkki vekottimet aina täysin uusia japanin ihmeitä rakentaneelle lähinnä..

Mitä kannattaa samassa yhteydessä käydä läpi ja vaihtaa mm jos lohkon kylkeä joutuu avaimelaan ainakin.. Jotain aina jos vaan auki on niin tosiaan vaihretaan toki mitä kuluu näissä väkivaltaa huokuvissa pyörissä yleensä? laakereita ym..? Kun alakerran avaamishistoriaa ei osattu kertoa onko tehty ja mitä, mutta rautapääksi vuotaa kuulemma jo vähän liiankin vähän öljyä. : D Tullessaankin, kun oli suoraan se pieni määrä ajeltu ja ei sinne käynnin jälkeen ole ilmestynyt viikossa kun joku muutama 4cmx4cm about eli oletetaan, että joskus on jtn tehty kun jenkeistä suomeen tuli melko rujossa kunnossa alunperin noin 6v sitten kuulemien mukaan.

Kiitos ja kumarrus avuista ja neuvoista jälleen! Ja tosiaan kiinnostaa millä hintahaarukalla pyöritään kun puhutaan nyt tosiaan uusista sähköstartin osista jokaista relettä ja ratasta ja hilpettä myöten?

bobbernation

Tsekkaa Hotbikesta starttipaketin hinta, W&W saksassa taitaa kans myydä koko settiä. Se ei ole ihan ilmainen. Älä pidä turhaan kiirettä rakentamisen kanssa varsinkaan jos on eka rautapää alla. Hommaa factory manual ja parts kataloogi, sieltä löytyy jo todella hyvin neuvoja ja löytyy oikeat osatkin. Toi sähköstartti voi myös löytyä jonkun nurkista tai ebaystä käytettynä jos annant vähän aikaa sille ja istut kaikki yöt netin ääressä. Olen itsekin vasta pari vuotta rautapään kanssa intohimoisesti elellyt ja ihan hullun lailla paneutunut siihen ja nyt vasta alkaa vähän aueta ;). Rautapään ei tule tiputtaa öljyä yhtään sen enempää kuin mikään muukaan kone, oma ihan kuiva. Useat toki tiputtaa mutta se johtuu ihan siitä että tiivisteet tai paikat alkaa olemaan huollon tarpeessa. Voit pitää öljykorkkia auki (jos koneen täyttökorkista puhut) kyl se sielt alkaa ruikkimaan mahdollisesti mutta näet ainakin että kiertää. Se että se sylkäs sulla öljyjä pihalle on koska se öljy pääsee usein ajanmittaan valumaan sumppiin jossa sen ei okeastaan kuulu olla. Johtuu siitä että pumpun kuula ei täysin tiivistä, vaikea välttyä. Siksi öljyä vaihtaessa ja täyttäessä kannattaa jättää snadisti vajaaksi ja katsoa mihin asettuu ja sit täyttää loput. Nyt taisit heittää vajaaseen säiliöön lisää ja sit kun se pumppaa sumpusta kehiin sinne valuneet niin jonnekin se ylimääräinen on sylettävä. Yleensä tulee huohottimesta eikä rupee puskee laatikon puolelle tai minnekään muuallekaan. Jos avaat enskapuolta ni tsekkaa enskaketjun säätö kunnolla ja nylonkengän kunto ja että säätövaraa riittää. Ja muutenkin tarkista se säännöllisesti tarkistusluukusta. Kirein kohta ketjusta 1/2 kiintoavaimen verran släckiä. Käy läpi KAIKKI pultit ja mutterit silloin tällöin ja aina sinistä lukitetta kehiin kuin jotain irrotat ja kiinnität. Muuten niin rautapäässä pätee laki "if it works don't fix it" Eli jos ei ajaessa mitään häiriöitä ilmene niin kovaa ajoa vaan. Alakertaremppa ei ole ihan halpa ja kun sinne kaivautuu niin tulee himo vaihtaa yhtä sun toista ja ei sinne kannatakkaan mitään puolittaista jättääkkään. yritä päästä kuuntelemaan täysin kunnostetun rautiksen meteliä jonnekin ja muutenkin että miltä ne kuulostaa niin voi vertailla ja oppia miltä niiden tulee soundata. SIt vaan kuuntelet omaa tarkasti aina ajaessa niin opit milloin jotain alkaa mennä pieleen. Ne on niin yksilöitä. 

PitbullMc

Semmosta kyselisin ja varmistaisin osaavilta/tietäviltä tahdoilta, että käypikö -79 XLH rauttiksen s-startti -72 XLCH pataan? Ja jos menee niin tarviiko muuttaa mitään vai meneekö ihan heittämällä kiinni niin sanotusti?? Olisi tuossa ystävällä sopuhintaan sähköstartti jäämässä ylimääräiseksi kun laittaa kiksin omaansa.

Yritin etsiä, mutta en tahdo saada varmaa tietoa kun tuo -79 taitaapi melko uniikki olla koneen osien kannalta ainakin.... Mutta toivottavasti saisi passaamaan s-startin!!!?