Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rosteriputkea tekemään

Aloittaja Lexus, 17 joulukuu 09, 09:18:45

« edellinen - seuraava »

Lexus

Moi!

Suunnitelmissa rosteriputken tekoa.
Onko kellään kokemuksia ko aineesta? Muutamalta "expertiltä" oon kuullut vinkkejä mutta ne oli niin ristiriitaiset keskenään, että oli pakko kysyä asiantuntijoilta.
Miten paksua pitäis olla ja missä suhteessa kaventuu tai levenee jos ees pitää leventyä.
En ole tarkkaan vielä suunnitellut, että tulee 2 in 1 vai 2 erillistä putkea.
Ei muuten mut olis tarjolla erikokoisia putkia pienestä niinkin paksuun että Telkkä mahtuu asumaan. Parasta että ilmaiseksi ja saa kantaa niinpaljon kun vaan jaksaa kantaa, joten alkoi houkuttamaan putken teko saati mitä muuta niistä saa jalostettua.

Kiitos ja kumarrus on meinaan h..tin hyvä sivusto.
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

Kokkonen

Jotain pohjaa voisi antaa tämä laskuri , johon pitää antaa eri parametrejä, jotka putken suunnittelussa tulisi ottaa huomioon.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Kysymys on kai pakoputken tekemisestä rosterista? Ei kai sillä materiaalilla ole merkitystä noiden putkien oikeisiin kokoihin.
Mun mielipide on että ruostumattomasta tulee huonot putket. Ruman näköisiä, kun lämmetessä muuttuvat kusen värisiksi. Ja kaksyhteen putket ei oikein näytä pysyvän tiiviinä, kun rosteri vetelee eli elää lämmetessä pirusti. Tai jos kansissa pysyvät tiiviinä, sit repeävät helposti liitossaumoista. Mutta tiedän, että on ihan päinvastaisiakin mielipiteitä.

Lexus

Joo kiitos näistäkin tiedoista.
Lähinnä kerrottiin eri thoilta että pitää olla mahdollisimman ohutta putkea sitten ja jos on liian paksu niin sit alkaa ilma palaamaan takas jne..Sit ääni on erilainen kun tekee rosterista jne. Eli helkutisti eri mielipiteitä..  kuten juuri tuossa tulikin ilmi.

Kannattaa vissiin dumpata koko ajatus ja jalostaa muuta mukavaa rosterista.
Olisko jollain tarvetta muuten rosteriputkelle??

Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

Hemuli

Tämä on taas makuasia, itse pidän kellastunutta rosteriputkea hienona - se kun muuttaa värinsä tasaisesti toisin kuin kromattu patarauta joka tummuu pytyn juuresta ja pysyy muuten kirkkaana.

Rosteriputkesta tulee vähän kimakampi ääni ja se on herkempi murtumaan. Äänistä selviää kunnollisella vaimennuksella ja murtumaherkkyydestä kunnollisilla kiinnikkeillä. Seinämävahvuuden vaikutuksista virtaukseen en ota kantaa - paitsi että onkohan sillä mitään käytännön merkitystä näissä maamoottoreissa?

Ei kannata ahnehtia putken halkaisijassa, Harrikan koneet hengittää ihan hyvin ihan sen vakio 1 3/4" (noin 45 mm) putken läpi. Kaikki noin kakstuumaiset ja siitä isommatkin on ihan turhaa pullistelua. Jos teet kaks'yhteen putken niin kollektorin (se kartiokappale missä putket yhdistyvät) mitoituksesta on tarkkojakin ohjeita. Jos nyt en ihan väärin muista niin kartion optimikulma oli 18 astetta - luonnollisesti sen jälkeen tuleva putki pitää olla isompaa kuin primäärit.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Thomas

#5
Lainaa
..pitää olla mahdollisimman ohutta putkea sitten ja jos on liian paksu niin sit alkaa ilma palaamaan takas jne..

En tiedä noista käytännön kuvioista, kun yleensä tulee käytettyä osto-putkistoja, mutta kaasujen virtauksen kannalta on parempi mitä kauemmin pakokaasut säilyvät kuumina. Jäähtyessään kaasut laajenevat ja virtaus hidastuu, joten tarvitsevat sitä varten juurikin noita laajennuksia putkistoon. Joten itse olisin kyllä veikannut pennini paksuseinämäisen puolesta, mutta tämä vain oma olettamukseni. Ehkäpä joku osannee kertoa käytännön kokemuksia tästäkin, varmaan kuten Hemuli tuossa sanoikin, ei taida olla käytännön merkitystä.. taitaa ne Thermotec'it olla pikemminkin ettei sadeasun lahkeet pala putkistoon kiinni..

-t-

ps. toi yllä oleva laskuri on varmasti hyvä ja toimiva, mutta jos haluaa ymmärtää paremmin periaatteen noille pituuksille yms. niin järkevimmän selityksen löysin opuksesta The Big-Twin High Performance Guide by D.W.Denish. Materiaali-valintoihin sekään ei ottanut (muistaakseni) kantaa..
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Jack

minen tiiä muuta aiheesta kun että Pannussa aikoinaan kun oli rosteriputket, toimi net oikein maukkaasti. Stormilta ostetut Coctailshakerit lyhennetyillä vaimentimilla eikä äänet olleet mitenkään kimakat. Kovat kylläkin ;D
(Voodoo) Jussihan ne aikoinaan teki, eikä kyllä repeillyt mistään.

(hmmm...mihinköhän nekin meni sen jälkeen kun pannun uusi omistaja räjäytti sen padan?)

Eli tekemään vaan.

Jack
Flatheads!!!

timppak

moro.3mmrosteri on jees.vaikka on lyhkäset putket niin ei pidä pahaa meteliä,mulla itellä on kaks lyhyttä putkea ja tigillä harsittu kasaan

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: timppak - 17 joulukuu 09, 13:16:29
moro.3mmrosteri on jees...

Käytätkö samoja putkia vapaaviikonloppuisin kranaatinheittiminä? ;D

Aika raju seinämä, tokihan tuollainen kestää ja myös vaimentaa ääntä - noi tehdasputket taitaa olla jotain millipiikkistä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Joo tuo seinämävahvuus tosiaan vaikuttaa ääniin. Ohutseinäinen meijeri putki antaa paljon kimakamman soundin kuin esim. 2mm seinämän rosteriputki. jne. Myös mustarautaputkessa verrattuna rosteriin eri soundi.
HOG Forever Forever HOG

Smokie

Ootko verrannut muuten samanlaisia putkia, materiaalina vai musta vs. rst? Itte oon luullut että se rosteriputken kimakampi ääni tulee siitä että rst putki on yleensä ohuemmalla seinämällä mitä musta. Mulla on kestänyt rst-putket turbopyörässä hyvin, pakosarja tosin on ällöttävän värinen. Tuo pakosarja ei oo edes hitsattu juurikaasun kanssa. Samaten, mulla on 4-sylinterinen 2-tahtipyörä jossa on 4 kpl metrin pituista pakoputkea, halkaisija 120mm ja noi on 0,7mm mustaa pelliä. Jos se ei oo kimakka niin ei sitten mikään ;D Äänenvaimennus ei oikein skulaa kun ääni tulee putken läpi ???

Lexus

NO hitto ei muuta ku tekemään vaan ja varuiksi useampi kappale niin voi sit vertailla :)
Samankaltaista oon kuullut mitä tässä on tullut ilmi.
Makuasioista ei voi kiistellä kuten Hemuli ilmaisi, jotkut tykkää tyttäristä ja toiset äidistä, taasen niitäkin löytyy jotka tykkää molemmista.
Kiitos tiedoista.

Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

Vehmaan Seilori

#12
Ei löytynyt hakemalla hakemallakaan omaa silmää mielyttäviä tarvikevalmistajien putkia jäykälle rungolle/Evon koneelle. Päätin sitten tehdä itse.
Hain rosteriputkea ja valmiita käyriä läheisestä metalliliikkeestä. Putki normia 48,3X2mm harjattua RST:tä. Pari ehtoota piti laikata/hepata. Nyt vaan purkaa pois, Tigillä saumat ja kiillotus. Putkien takapäähän tein sisälle kiinteät vaimenninhuilut, joita ei "jätskikauhojen" takia saa poistettu ilman putken katkaisua. Kesällä sitten näkee miten kellastuvat/saumat kestävät.

Don Quijote

Tässä mun vanhassa PanShovelissa oli rosterista tehdyt putket. Olivat siinä jo ostohetkellä vuonna 2004, viime kesänä näin pyörän liikenteessä uudella omistajalla ja edelleen näytti olevan samat putket. Tosin ylempää putkea oli lyhennetty jonkin verran, mutta samat rännit silti. Eli noilla putkilla on ikää reilusti yli 10 vuotta nykyisin ja hyvin näyttää kestävän käytössä kun on oikein tehty kiinnikkeet.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.