Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

APU2 tulee voimaan 1.1.2010!!!

Aloittaja Hemuli, 15 joulukuu 09, 15:43:33

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Monen ihmisen monivuotinen työ kantoi viimein hedelmää kun näin sähköpostissani seuraavan tiedotteen:

LainaaLiikenne- ja viestintäministeriö on tänään antanut seuraavat asetukset:

- Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (1250/2002) muuttamisesta; sekä
- Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta (kumoaa aiemman liikenneministeriön päätöksen moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta (332/1992))

Asetusten näkyvimpiä seurauksia ovat, että niillä luodaan säädöspohja mopojen ja moottoripyörien melun valvontaan liikennevalvonnassa ja muutoskatsastuksissa ja kirjataan selkeämmin auki keskeisiä direktiivien vaatimuksia mm. mopojen virityksen valvontaan. Asetuksilla lisätään myös ajoneuvon omistajien mahdollisuuksia osoittaa teknisten vaatimusten täyttyminen rekisteröinti- ja muutoskatsastuksissa ajoneuvolain muutoksilla 29.4.2009 käyttöönotettujen osoittamistapojen ja uusien testien mukaisesti. Samassa yhteydessä täsmennetään nelipyörien muutoskatsastusvaatimuksia ja luovutaan EU-mitoista poikkeavasta kansallisesta muutetun moottoripyörän enimmäisakselivälin 2,00 rajoituksesta ja korvataan rajoitus uusilla testimenettelyillä. Johtuen ajoneuvolain siirtymäsäädöksistä ja asetusmuutoksilla samanaikaisesti toimeenpantavien direktiivien soveltamisaikataulusta, asetukset tulevat voimaan jo 1.1.2010.

Eli sama suomeksi - APU2 lakiehdotus jota on väännetty kuin iisakin kirkkoa saa viimein 1.1.2010 lainvoiman. Lisätietoa aiheesta kunhan voitonhuuma hälvenee :).

Edit: Otsikkoa muokattu koska Tuusulan T-Bone ASTUI lehmänpaskaan ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

JEEEE!! Chopper Vapautusrintama 2009 on tehnyt hienoa työtä! Nyt hedelmien poimintaan!

Kiitokset työn tehneille ja heille tukensa antaneille!



"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Miikka

Näin se homma etenee. Iso kiitos "MAFFIN" aktiiveille+muille joiden aikaansaannoksista saamme nauttia jatkossa :)

maick


SanttuS

Hienoa! Onnittelut!
Haave omavalmisteesta loikkasi juuri askeleen eteenpäin...!!!

-Santtu S-
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Lycanth

Hienoa homma!
Ei muuta ku juhlimaan...

Pete73

 ;D  ISO kiitos suunnattomia työmääriä uhranneille MMAFfin mainioille veikkosille!Tämä on todistus myös siitä,että järjettömiä lakeja pystyy muuttamaan jos saadaan voimaa taakse.Suuri voitto myös yksilönvapaudelle!Ehkä Neuvosto-Suomen viimeisetkin rippeet saadaan jonain päivänä lakaistuksi lopulta pois.Kiitos ja kumarrus.

Pete
Aliens MC Vantaa

akrapu

Iso käsi myös täältä. Tuli sopivasti tämän palstan lukijoille tuttu chopper-aiheinen t-paita tänään postissa, joten vedän sen heti päälle juhlan kunniaksi :D
- akr

Naakka

Hienoa!!!! Ja ISO kiitos asiaan vaikuttaneille. Työmäärää en edes uskalla miettiä. Hirmuinen kiitos ja kumarrus!

Raimo-Raato



No oisivat nyt vetkutelleet vielä pari vuotta niin ei harmittais ku oman pannun shopperointi ei näytä vielä ainakaan tänä talvena etenevän  ;D


Edit: Mikäs se oli nyt se lopullinen tehoraja alkuperäiseen nähden johon päädyttiin?
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 15 joulukuu 09, 18:55:19
Edit: Mikäs se oli nyt se lopullinen tehoraja alkuperäiseen nähden johon päädyttiin?

Itse itselleni vastaten:

Lainaa
a) moottorin tehoa ei siitä annetun selvityksen
mukaan saa kasvattaa alkuperäisen moottorin
tai saman valmistajan valmistamaan,
muilta ominaisuuksiltaan teknisesti vastaavaan
ajoneuvoon tarkoitetun teholtaan suurimman
moottorin tehoa enempää kuin 20 %
taikka vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin
tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi,
jos moottoripyörän moottorin tehon ja
omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi
kuin 0,30 kW/1 kg;
b) moottorin tehon katsotaan vastaavan
valmistajan ajoneuvolle L-luokan rakenneasetuksen
liitteen 2 kohdan 18 mukaisesti
määrittelemää tehoa taikka DIN-normin mukaista
tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -
normin mukaista tehoa;

Toi b-osa olikin sit täyttä hepreaa...
A.K.A. Rambe


Tuusulan T-Bone

Noi b)-kohdan hepreankieliset jutut tarkoittavat sitä, millä perusteella kampiakseliteho lasketaan. Ensiksi mainittu direktiiviin pohjautuva määritelmä löytyy netistä kahlaamalla, SAE-menetelmistä en ole varma. Käytännössä homma menee niin, että muutoskatsastukseen viedään lappu sellaisesta dynosta, jossa on "paras" muuntokerroin... ;D

Paljonkos rautaporsteri painaa? Softailit painaa siinä 300 kg. Softailin koneesta saa ton mukaan ottaa laillisesti noin 120 heppaa...

Long John Stroker

Rossi

Kiitokset tekijöille ja tukijoukolle!
Hienoa työtä.
?Blogi?

annek

^^Semmosen 230kg (eli ei näkjöjään paljon mitään?)

Ja vaikka pelkkä kiitos tuntuukin vähän vaatimattomalta työmäärään ja tulokseen nähden, sanopa silti. Kiitos.
People willing to trade their freedom for temporary security deserve neither and will lose both.
-Be