Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportster leveä keula

Aloittaja kaljuuntuja, 08 huhtikuu 16, 23:36:19

« edellinen - seuraava »

kaljuuntuja

Tere!

Leveä keula olis hakusessa sporaan 2001, pyörään on tulossa 11" takaiskarit. Vaihtoehtoja olen miettinyt wideglide t-kappaleet 3+/+6 astetta ja ehkä hieman pidemmät putket.

Miten takapään madallus vaikuttaa jättöön, tarvitseeko/voiko etupään kulmaa muuttaa? Kokemuksia ultiman keuloista? +6 t-paloja olen ajatellut, mutta taitaa jättö mennä huonoksi, paitsi jos putkia jatkaa?

Keulalaskureita olen käyttänyt, mutta ihan täyttä selvyyttä en ole saanut.  ???

Tuli aika paljon kysymyksiä ekaan postaukseen!   8)

Kiwi

Takapään madallus vaikuttaa rakeen ja jos ei muuta muuta nii myös jättöön.

T-palat ilmotetaan asteina eikä minään plussina, keulan pituus on sit + jotain tuumaa alkuperäseen verrattuna ja alkuperänen mitta pitäs tietää että se näyttää oikein.

kaljuuntuja

Joo asteistahan minä puhuinkin t-kappaleissa... Kiitos kuitenkin.

Natking

Kyllä mun mielestä noi Sportyt pakkaa hiukan tulemaan vaappuviksi kun noita astepaloja vaihdellaan. 6 astetta kuulostaa jo aika rajulta, kun 2-3 asteen paloillakin huomaa jo muutoksen.
Just trying to be different (like everyone else)

Make

Siitä voi tulla ihan ajettava jopa pelkällä etupään madalluksella ilman t-kappaleiden astemuutoksia.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

ss

Viime vuosituhannella kovasti moni sportti sai tuon käsittelyn, niin myös mun silloinen '96 883... Takana 11" PS 412, edessä Järnhästenin 4-asteiset leveät palat:

Ainakaan tuossa omassani en huomannut suurempaa ihmetystä ajettavuudessa, kombo toimi ihan passelisti. Ei meinaa enää oikein muistaa tarkkaan 20 vuoden takaisia, mutta olikohan niin, että järhästenin setissä tuli mukana uudet päätytulpat yläputkiin ja siinä putki pidentyi tuuman tjsp.

EDIT: Jäi vaivaamaan tuo kiinnitys, mutta interwebistähän löytyi kuva avuksi:

Eli putkien yläpään kiinnitys muuttui samanlaiseksi kuin aikalaisissa FL-keuloissa ja antoi keulalle jonkinverran lisää pituutta.

maick

Mainittakoon sivuhuomautuksena, että nykyään yläputkien pidentämistä ei missään nimessä suositella millään holkkiratkaisuilla turvallisuussyistä. Eikä millään muillakaan ratkaisuilla.

Don Quijote

Mulla oli myös muinoin sportyssa vastaavahko kombinaatio kuin jäsen ss:llä. Erona oli, että mulla muutos oli tehty edullisilla ZEL -merkkisillä t-kappaleilla. Takana siis 11" ps-iskarit ja keulassa 4-asteiset leveät t-kappaleet ps-jousilla. Silloin piti olla leveä keula, tänä päivänä ajelisin luultavasti vakiokeulalla  :)

Mun mielestä pyörä oli ihan hyvä ajaa ja mitään vaappumista ei esiintynyt vielä niissä vauhdeissa, mihin lähes vakiolla 883 -sportylla pääsi. Vakioon verrattuna ohjaus oli hieman kevyempi mutta ei mitenkään häiritsevän kevyt tai kiikkerän tuntuinen.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Veijo Esso

Samansuuntaista ajatusta täälläkin, eli leveämpi keula olisi tarkoitus laittaa -07 Sportsteriin. Itse keulan leveys ei tässä ole se varsinainen päämäärä, vaan tavoitteena on laittaa nykyisten mallien tyyliin paksumpi eturengas nykyisen 21 tuumaisen nakkikumin tilalle. Leveämpiä t-paloja tai oikeammin muunnossarjoja löytyy kyllä oikein hyvin, mutta etuvanne vielä vähän hakusessa. Kannattaako alkuperäiseen kapeaan napaan lähteä vaihtamaan vannetta vai löytyykö joku muu sopiva ratkaisu?