Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Another XL project..

Aloittaja Thomas, 15 helmikuu 09, 19:12:30

« edellinen - seuraava »

Thomas

Flunssa iski päälle juuri ensimmäisten kunnon kevätpäivien aikaan, joten ehdin kirjoittelemaan tännekin hieman päiväkirjaa menneistä muutoksista - ja suunnitelmia tulevien varalle..

Homma alkoi vuosia sitten kun piti vaihtaa vanhaa kalustoa uudempaan, että pysyi isojen poikien vauhdissa mukana. Vielä markka-aikaan hinnat olivat erilaisia kuin tänään, joten mallin valinta oli aika helppo, quadcam-tekniikassa pitäydyttiin, sekin lainarahalla.. Sitten homma lähtikin lapasesta.. Käytännössä ajot ovat kesiltä jääneet 'muista syistä' vähille, joten mopoa on tullut sitten hierottua moneen kertaan suuntaan jos toiseen..

Ensimmäiset muutokset olivat normaalit, lyhyet iskarit, leveä keula, satula vaihtoon ja jotain lokasuojan hinkkaamista.. Käytännössä tarkoitus oli pitää pyörä ajossa siihen asti että muilta lainoilta olisi varaa siirtyä BT-kuskiksi, joten mitään isoa ei tullut tehtyä.

Tällä mallilla mentiin hetki aika:



Jossain vaiheessa sitten iski custom-vimma, kiikutin rungon VoodooMetalliin 'muutoksia' varten. Taisi olla samaan aikaan kun Juhalla oli ensimmäinen chopper-sporty juuri valmistunut ja pari samanlaista muutosta työn alla. Samalla tehtiin pakollinen taka-svingin levitys 200selle kumille. Ja jälleen muista syistä johtuen kasaamisprojekti jäi hetkeksi aikaa kesken (kumma homma miten duunit tuntuvat haittaavan harrastuksia). Anyway, runko tuli tämän näköisenä WDM'stä



Niputuksen jälkeen pyörä oli pari vuotta näissä kuosissa :






Tjoo, ja koska rahat eivät tuossa vaiheessa riittäneet toiseen projektiin, ja koska jouten olo ei sovi mun keholle, piti jotain keksiä.. Tuossa pyörässä eniten itseä häiritsi alkuun (omasta mielestä) hyvännäköiset 200-16" ja 120-18" renkaat, niin homma lähti niistä etenemään.

Eli billet-vanteet myyntiin ja uutta tilalle. Kaverin pyörässä olin zuumaillut 18" ja 21" rengaspareja, ja totesin että semmoiset on saatava. Käsiin sattui jäämään sopivasti V-Rodin 18" umpivanne josta kaverin avustuksella työstettiin ohuelle akselille sopiva malli. Eteen vanhan mallinen 21"nen pinna vanne.

Samaten WDM:ssä asennettu takalokasuoja ei oikein koskaan tuntunut sopivan pyörään, joten raaka-lokasuoja paikallisesta tarvikeliikkeestä ja 6-8mm teräslevyä ja kaasupillit kaverin verstaalta lainaan, ja uusi lokasuoja paikoilleen. Tällä kertaa tuli sellainen kuin olin suunnitellutkin.

Viimeisten ulkonäkömuutosten jälkeen pyörä jäi tässä kuosissa hetkeksi aikaa telakalle.



Tässä ulkomuistista listaa muutoksista, ja kyllä - kaikki nämä muutokset (poislukien viimeistä rengaskoon muutoksia) ovat muutoskatsastettuja. Siinä yksi syy WDM:n käyttöön runkomuutoksen osalta.

XL
Runko : muutokset by Voodoo Metalli
Keula : +12 putket, RST:n 5 asteen T-kappaleet
Bensatankki : itse kustomoitu stretsi-tankki (erään katalogin tankki valutti nesteet munille, joten siitä sai sopivan aihion)
Öljytankki : Swap-löytö 90-luvulta (lojui oikeaa hetkeä odottaen hyllyssä 'jokusen' vuoden)
Vanteet : takana V-Rodin umpivanne, edessä normi 21" pinna
Iskunvaimennus : Progressive Suspension, takana 11"
Jarrut : edessä RevTechin 4 mäntäinen, takana PM:n 4 mäntäinen
Hallinta : ISR:n kahvat, RST:n polkimet
Äänenhallinta : Samson Pro-Flow
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Thomas

#1
Seuraavana tulevat muutokset/korjaukset:

Pari erilaista satula-aihiota ovat työn alla: kuitupohja, geeli-pehmusta, parkkinahka-päällinen, itse tehtynä. Erilaisia sähköratkaisuja olen pyöritellyt jo valmiiksi astikin, mutta aina tulee joku uusi idea ja joutuu seuraavana talvena tekemään sähköt jälleen uusiksi. Tällä hetkellä ISR:n nappi-katkaisijat voimivat ihan hyvin, mutta todennäköisesti vaihdan ne takaisin tehtaan omiin kahvoihin. Jostain syystä kytkinkahvan liikerata on todella lyhyt, joten kytkimen säädön kanssa joutuu olemaan turhan tarkkana. Muutoin täysin toimivat kahvat, jos tyylistä tykkää (ovat anodisoidut mallit, jotka saa kyllä kiiltäviksä - ks. Tollen malli). Samaten joku ratkaisu pitäisi löytää nopeusmittari/rundikello-yhdistelmälle..

Jotain muutakin uutta on ollut mielessä, mutta tuskin tulee toteutettua.. Street Rodin kapulavanne olisi hyllyssä ylimääräisenä, sen voisi asentaa taakse (kun on mallit 3/4" akselille muokkaamiseksikin), mutta en oikein tiedä millaisen etuvanteen kanssa se sopisi. Samsonin putkien tilalle mietin myös jotain hieman vaimentavampaa mallia, nykyinen on aika race-henkinen äänien suhteen, mutta eipähän ainakan paljoa ahista pakokaasujen poistumista.. Jalkatapit/hallintalaitteet olisi tarkoitus rakentaa uusiksi, nykyiset ovat hieman liian leveät, joten ottavat kurvissa helposti kiinni asfalttiin. Ja tietenkin väri on vielä valitsematta, mutta se taitaa jäädä pyörän tulevalle käyttäjän päätettäväksi.. Ja tietenkin camcoverin muokkaus on työn alla.. itseasiassa hyllyssä on odottamassa asennusta 'harmaat'cam- sekä enska-koppa, pääsee orgis-kromisista eroon ja koko koneesta tulee mattapintainen..

Tekniikan osalta olen mietiskellyt seuraavanlaisia vaihtoehtoja.. Tuskin näitä tulee toteutettua, pitäisi käydä katsastamassa ja menisi homma helposti liian hankalaksi kaikkien päästöjuttujen takia.. mutta jos tekniikalle jotain tekisin, niin..

Tuossa toisaalla olikin juttua XB Buellin kansien sovittamisesta. Sellaisia voisi hyllyssä vielä jokunen pari ollakin (yksi pari taisi mennäkin tuohon em. jutun pyörään sovitettaviksi). Tosin mikäli omaan pyörään olisi tullut teetettyä 12-muutos konversiomännillä, jäisi puristukset liian mataliksi, eli pitäisi kompensoida sitä jotenkin, uudet männät tms. Samalla kertaa varmaan vaihtaisin SE.536'set nokat ja SE:n nostajat, Mikuni HSR-42, sekä sytkäboxin single-fire-malliseksi (syy tuohon 1-fire malliin on oma umpiluupäisyys.. vaikka homma on toiminut dual-firellä jo reilu 100vuotta, niin pieni "sisäinen insinööri" ihmettelee silti että miten niin 'ei ole vaikutusta'). Ja lisäksi nämä kaikki muutokset tarvitsisivat pari ylimääräistä viikonloppua joten tuskin tulee tehtyä..

Ja aivan ultimate-muutoksena voisi hyllystä löytyä S&S'n 3-5/8" sportyn pytyt. Ne ovat vain 96cid kitistä, jossa iskunpituuttakin on muutettu. Jossain vaiheessa laskeskelin rod/stroke -suhteita ja vertailin niiden käyttäytymistä erilaisissa moottorivaihtoehdoissa, ja ehkäpä jossain vaiheessa tulee nuo korkeammat pytyt asennettua mutta vain vaihtamalla veivit pidempiin, eli big bore mutta ei stroukattu. Rod/Stroke-suhde olisi silloin 2.05 jolloin moottorin luonteen pitäisi muuttua aika paljon orgis-koneeseen verrattuna.. Mielenkiintoinen urakka, mutta tuskin tulee tehtyä tälle koneelle..

Mutta tuollaista.. ja jotta vapaa-aika ei pääsisi häiritsemään, on tullut hankittua tässä välissä lisää quad-cam laitteita, mutta niistä enemmän myöhemmin foorumin toisella osiolla..

Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Thomas

Pistämpä vielä parit projekti-kuvat.. eli mallailin joitain erilaisia putki-ratkaisuja, tässä kuvia..

Bos Dembers
- tyylikkäimmän näköiset lähtökäyrät mitä olen sporteissa nähnyt, mutta vaimennin ei mahtunut leveämmän renkaan kanssa (ts. otti remmiin kiinni).. toki olisin voinut vaihtaa pelkän vaimentimen, mutta joku ehti ostaa tuon 'ylimääräisenä' multa pois..






SuperTrapp XR
- näihin oli tarkoitus vaihtaa ne 'pitkät' vaimentimet lyhyisiin termos-mallisiin, mutta ei olisi tarvinnut huolehtia karvanpoistosta oikean puolen kasseista, joten homma jäi vain suunnitteluasteelle..





Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Kokkonen

Vai lähti homma käsistä... :) hyvään suuntaan se on mennyt. Mielestäni nuo Rodin takavanne-etupinnavanne on onnistunut muutos. Tyylikäs menopeli muutenkin. Tuleeko tuohon etuhihnapyörän päälle jotain?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Thomas

No joo, kun ei näyttelyvehjettä rakenneta niin ei ihan kaikki yksityiskohdat ole tehtävälistalla.. Mutta just kaikenlaisia rosteri-holkkeja ja muutenkin pientä siistimistä tulee varmasti tehtyä. Tuolta remmiltä puuttuu vielä kokonaan suoja, joka taitaa olla pykälienkin mukaan vaadittu, sekä oman ajomukavuuden kannalta varmaan ihan hyvä kanssa (ei jää hippi-farkkujen lahje rattaan väliin).. eli ehkä siitä tulee mulkattua jonkinlaista suojaa tuolle rattaallekin.

Etuhihnapyörä on myöskin Voodoo Metallin tuotos, se sovitettiin alunperin tuolla 200selle AVONin Fat Freddy -kumille, mutta nyt kun tuli siirryttyä 180seen race-renkaaseen niin vähän turhan 'jööti' palikka. Hyllyssä olisi parit 10mm säädöllä olevat sporty/buell-hihnapyörät, joiden kanssa yritän varmaankin tuota remmin asennusta entrata.

Samaten noi öljyletkut pitäisi miettiä uusiksi.. kupariputket olisivat tyylikkäimmät, mutta käytännöllisyyden kannalta varmaan tulee jonkinlaisissa letkuratkaisuissa pysyttyä. Sähköjen osalta isoimmat ja näkyvimmät johdot pitäisi saada pidettyä poissa 'tieltä' mutta mitään ultra-kliiniä ei ole missään tapauksessa tarkoitus rakentaa.. vaikkakin automaattisulakkeet yms. ratkaisut mahdollistavat lähes kaikkien sähkövetojen piilottamisen.. Ongelmana vain on, että ne pienet releet ja sulakkeetkin vaativat oman tilansa, ja tuollaisessa riisutussa mallissa ei ylimääräisiä paikkoja juurikaan ole. Takavalo on kanssa mietinnässä, kiinnostaisi sovitella jokin e-leimallinen valo lokasuojaan, ettei tule turhaa vääntöä tien päällä, mutta leimalla katsastusmies oli todennut että tuollainen sivulla oleva kilpi/valo on 'tarpeeksi keskilinjalla'.. tosin eipä taida olla noilla lausunnoilla loppu pelissä merkitystä..

Sen verran täytyy vielä kehua tuota Voodoo Metallin runkoa, että orgis-runkoon verrattuna paino putosi aivan huomattavasti. En tiedä mitä putki-laatua Juha noissa käyttää, mutta rungon malli on sellainen, että runko on nyt myös huomattavasti jäykempi. Samaten takaswingiä jäykistettiin aika lailla levityksen yhteydessä. Käytössä on siis orgis-swingi, josta taivuteltiin oikean levyinen. Ajossa en aluksi oikein meinannut uskoakaan kuinka vakaa, mutta silti kevyesti hallittava pyörästä tuli runkomuutoksen jälkeen. Tokihan tuollainen 185cm akseliväli ei vielä mikään kopteri ole, mutta tiettyä luonnetta tuli myös ajoon.. Jätöt yms. sovitettiin T-kappaleiden mukaan, ja laskettiin myös siten että renkaiden vaihdot ovat mahdollisia, eli nykyisillä 18"-21" renkailla ajo on ehkä jopa paremman tuntuista kuin vanhoilla 16"-18"silla..

Tosiasia tämän pyörän osalta on kuitenkin se, että mitään isompaa tälle ei enää tule varmastikaan tehtyä (ts. ulkonäköön liittyvää - tekniikka puoli sitten erikseen=). Omaan silmään osuvia puutteita ei juurikaan ole, vaikka 'hieromista' löytyisi.. Ja on tuo oma mielikin muuttunut tässä vuosien mittaan, ja nyt on vähän toisenlaiset projektit mielessä.

Ja täytyy myös tunnustaa, että kantapään ja lompakon kautta tuli moni virheellinen päätös huomattua.. eli pyörän tuohon kuosiin rakentamisen liikevaihto on aika hurja, monia osia tuli hankittua - sovitettu - ja todettua että ei ollut loppujen lopuksi mun makuun. Ja kai tässä on hieman alkanut ikä painamaan, kun on nuo tehtaan osat alkaneet näyttää tyylikkäämmiltä kuin moni aftermarket-osa.. tai ehkä siihen on myös vaikuttanut se, että käytettyjä orgis-osia on saanut huomattavasti halvemmalla kuin jotain tiettyä custom-osaa..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..