Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

shoveli alkaa pätkimään täyskaasulla

Aloittaja Pietari, 12 joulukuu 09, 09:25:39

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Das Fette Sau

Suatatpa muuten olla hyvinni oikeilla jälillä... Mie laitoin siihen uudet kärjet kulahtaneiden tilalle alkukesästä, ja koska paketissa oli konkkakin nii vaihdoin varalta senkin. Sen jälkeen pyörällä on ajettu jokunen kymmenen kilsaa. Yks päivä ku starttailin sitä nii eipä yrittänykkään startata vaikka paria viikkoa aiemmin ei ollu moisia ongelmia ollenkaan. Kipunaa metsästäeässä epäilin konkan olevan pimeänä, joten laitoin sen vanhan konkan takasin, nii heti starttas. Nyt sitte äsken mittasin latausjännitettä, nii sepä heilui 13-19 V välillä ihan valtoimenaan. Oisko tuo ylijännite voinu käräyttää sen aiemman ja särkee myös tämän nyt kiinni olevan konkan, muttei vielä kokonaan... Pitänee tilata uus jännitteensäädin ekaks. Tämä pitää testata.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

issakka

Mitääntietämättömänä löysin vian samankaltaiseen vikaan. Shoveli pätki silloin tällöiin. Lopulta ei käynnyt kuin yhdellä pytyllä. Virtalukko rikki.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Choppers_Forever

Moro,

Mulla oli käyntiongelmia myös. Kierrosta antoi, niin tussahti ja kävi huonosti. Tankin ilmareikä tuli maalattua umpeen. Eli se asia on nyt korjattu, ja niin pääsee bensakin liikkeelle. Joskus se on helppo korjata, kun vaan löytää vian.

CF

Das Fette Sau

#34
Hutkimukset on edenny sen verran, että virtaa vuotaa runkoon tai johonkin väärään paikkaan jokatapauksessa. Tämä ilmenee esim. siten, että kun liikuttaa sitä sytytyksensäätölevyä tai kääntää niitä ruuveja jolla se lukitaan paikalleen, kipunaa roiskaa pulttien ja säätölevyn välistä tai säätölevyn ja nokkakopan välistä. Tälleenhän ei luulis asian olevan tarkoitus olla, vaiko oonko ihan hakoteillä? Alkujaan kun mittasi akun miinusnavalta runkoon, näytti 0,7 V, nyt ku oon etsiny vikaa ja uusinu lievästi hämärännäköisiä pätkistä suht paskasti tinattuja sähköjohtoja paksummilla ja yhdestä pätkästä olevilla piuhoilla ja joitain liittimiä vaihdellut, nii näyttää jo 2,8 V rungosta...  ::) (tänäänkin esim löytyi puolalta tuleva jännitteellinen johto, joko meni jarruvaloanturille menevien johtojen kuoreen mutta päättyi sinne kuoren sisälle menemättä mihinkään). Virtalukonkin poistin välistä, vaan ei muuttanut mitään, eli se oli tässä tapauksessa ehjä. Se on nyt selvinnyt, että kun ottaa kärjille menevän piuhan irti, sillon häviää rungosta jännitteet kokonaan, mittari näyttää 0,00 V. Ossaisko kuka valaista tässä ropleemassa? ???

Oireenahan tässä oli se että kaasua laittaessa kävi röpöttämään jo aika matalilla kierroksilla. Sitten kohta ei lähteny enää ees käyntiin (vaikka aiemmin läks yleensä ekalla tai tokalla), tai jos vähän hörähti nii tupsautti kaasariin. Sytytystä kun kun sääti virtakynä puolassa, niin näytti melkeen koko ajan että virtaa tulee vaikka kärjet oli jo kiinni.

Muoks: Nii ja kärjet vaihdoin uusiin, ei muutosta.

MUOKS 2: Niin ja millivolteista oli siis kyse eikä volteista.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Karvanaama

Lainaus käyttäjältä: Das Fette Sau - 02 syyskuu 14, 22:54:09
Alkujaan kun mittasi akun miinusnavalta runkoon, näytti 0,7 V, nyt ku oon etsiny vikaa ja uusinu lievästi hämärännäköisiä pätkistä suht paskasti tinattuja sähköjohtoja paksummilla ja yhdestä pätkästä olevilla piuhoilla ja joitain liittimiä vaihdellut, nii näyttää jo 2,8 V rungosta... Se on nyt selvinnyt, että kun ottaa kärjille menevän piuhan irti, sillon häviää rungosta jännitteet kokonaan, mittari näyttää 0,00 V.

Ekana haluaisin tarkentaa tuota mittaustapaa.
Mittaat siis rungon ja akun miinusnavan väliä?
Ja akun miinus kaapelikenkä kiinni akussa?
Tällöin mittaustuloksena pitäisi olla 0V.
Jos tuloksena on tuolloin joitain voltteja, voisi tuo koneen kontakti runkoon olla huono.
Maalia/rasvaa/kakkaa ymym.
Tähän voisi viitata tuolla aiemmin mainitsemasi latausjännitteen vaihtelu.
Eli akun miinusjohdon huono kunto/kontakti?

Das Fette Sau

Kyllä, juuri kuten mainitsit, eli akun miinusnavan ja rungon välillä näkyy jännite ja miinuskenkä on kiinni akussa.

Vaihdoin miinuskengän uuteen viikko sitten ja akku on aika uusi, samoin hioin rungon maadotuskohdan kiiltäväksi, mutta johto on muuten vanha... Miepä vaihdan sen piuhan ekaks.

Koneen ja rungon kontakti huono? Hmm... Olikos siinä muuta kontaktia kuin ala- ja yläkiinnikkeet? Voinko mie sulkea tän vaihtoehdon vetämällä koneesta johdon runkoon, jollon jännitteen pitäis häipyä? Joo ja jännitteensäätimenhän mie vaihdoin uuteen, mutta latausjännite heiluu edelleen samalla tavalla...
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Karvanaama

Koneella ei erillistä maadoitusta taida olla, joten tuo ihan tilapäinen lisämaadoitus taas sulkisi ainakin jotain pois. Sähköstartillisessa jonkinlainen maadoitus taisi olla, joten maaongelma tulisi huomattua huonona starttauksena.
Tämähän taisi olla kiksilaite.
Oletko mittaillut mitä esimerkiksi valojen jännite on mopon käydessä, heiluuko kuten latausjännite, no kyllä se varmaan heiluu myös..
Pitäisi myös poissulkea itse mittaustapahtuman muuttujat, eli mittarin miinuspää ihan akkuun kiinni, ei runkoon, jolloin miinus voi "kellua" huonon kontaktin takia. Ja mittari voi näyttää mitä sattuu.
Tietysti voisit kokeilla mitata jännitettä akun miinusnavan ja rungon eri paikkojen väliltä.
Jos jännitettä löytyy, on kontakti näiden paikkojen välillä huono.
Tuon miinusjohdon ollessa kunnossa, ei potentiaalieroa (jännitettä) ole.

Toivottavasti en nyt ole työntämässä sinua hakoteille, mutta miinusviat aiheuttaa todella kummallisia asioita.

Das Fette Sau

#38
Kiitoksia vinkeistä Karvanaama, miepä kokeilen nämä seuraavaks. Ja kiksipeli oli tosiaan kyseessä.

En ole mitannut valojen jännitettä.

Kyllä mie uskon että mittaustapahtuma on ihan suht ok, muutamaan eri paikkaan jo eilen mittasin niin se oli 2,5 - 3,0 V paikasta riippuen mitä lukemia sain ja ne ei paljoo vaeltaneet, sitten kun kääntää virrat pois niin lukemat tippuu heti 0,00 V:iin.

Vedetäämpäs ihan ekana paksumpi maajohto ja kahotaan asiaa uusiks. Se gigolo joka tuolla ennen ajeli voi olla ehkä liian ohkasta piuhoo pannu siihen, tahi se piuha on paksana, ku niitä virtajohtojakin kun päivitin nii tuo jännite rungon ja akun välillä vaan nous...


MUOKS: Nii millivolttia siis eikä volttia.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."