Finnbikers />
				</td>
			</tr>
		</table>
	<div class=
22 Heinäkuu 2017, 10:50:21 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!
Tarkempi haku
Sivuja: 1 ... 3 4 [5]   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Omavalmiste - egen tillverkning  (Luettu 19736 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Hero Member
*****
Viestejä: 2175



WWW
« Vastaus #60 : 01 Marraskuu 2016, 20:12:54 »

Jatketaanpas tätä tarinaa. Vuonna 2016 se siis vihdoinkin tapahtui: omavalmisteita sai Suomessa teknisten sääntöjen puolesta rekisteriin! Uudet säännöt saavuttivatkin suorastaan spektaakkelimaisen suosion! Tätä kirjoitettaessa omavalmisteita on uusilla säännöillä leimattu... jännitys tiivistyy... ilmassa on suuren urheilujuhlan tuntua... *rumpujen pärinää* ...kokonaista yksi (1) kappale!!! Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n

Enpä tiedä, että verokarhuako tässä pelätään, vai eikö muuten vaan hotsita. Joka tapauksessa verotuksesta on nyt yksi ihan konkreettinen esimerkki. Tämä kyseinen yksilö oli uusista osista rakennettu Softail-runkoinen, custom-henkinen laite 113 cid kiukaalla. Kaikin puolin sangen asiallinen kapistus. Verotuksessa sitä verrattiin listahinnaltaan halvimpaan Softailiin (öpaut 26 donaa), jonka verotusarvosta raapaistiin 25 pinnaa pois. Lopputulema oli noin 4500 euroa veroa.

Se on paljon. Mutta se on kuitenkin neljänneksen vähemmän kuin sen halvimmankin Softailin vero. Jos laite olisi ollut jäykkä- tai stereoperäinen, sitä olisi verrattu halvimpaan Dynaan, ja vero olisi ollut noin tonnin vähemmän. Ja jos tekniikka olisi ollut käytetty, olisi verotusarvosta raavittu vielä lisää veks. Joitakin ulkomailta käytettyinä tuotuja omavalmisteita on verotettu samalla periaatteella, mutta sillä erotuksella, että vähennys on ollut 25 %:n sijasta 40 %. Silloin on päästy kakkosella alkaviin veroihin H-D-tekniikkaan perustuvissa laitteissa.

Tullimies ei tämän parempaan koe pystyvänsä, eikä sellaista tullimieheltä ole sopivaa vaatiakaan, tullimies kun joutuu lakia noudattamaan. Lainsäätäjältä sen sijaan sopisi vaatia enemmänkin, mutta se taitaisi olla tuuleen huutamista.
tallennettu

"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear
Tuusulan T-Bone
Hero Member
*****
Viestejä: 2175



WWW
« Vastaus #61 : 16 Kesäkuu 2017, 11:34:43 »

Täten ilmoitetaan kansan tietoon, että ensimmäinen uusien pykälien mukainen omavalmisteCHOPPER on rekisteröity. Jäykkäperä, evotekniikka käytetyistä mutta kunnostetuista osista. Kaikin puolin asiallinen laite ajoon.

Verotuksessa vertailupyörä oli halvin Dyna. Sen verosta omavalmistestatuksen ja osien käytettyisyyden perusteella pois 35 %, lopputulos 2850 euroa veroa.

Jäsen Ole W kertokoot itse lisää, jos tahtoo!
tallennettu

"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear
Ole W
Newbie

Viestejä: 11


« Vastaus #62 : 16 Kesäkuu 2017, 17:01:04 »


Jees, noin se meni. Niin, nimenomaan ajoon. Ei mitään besta lacca -osastoa:).
Kuvat kertokoot loput.




Täten ilmoitetaan kansan tietoon, että ensimmäinen uusien pykälien mukainen omavalmisteCHOPPER on rekisteröity. Jäykkäperä, evotekniikka käytetyistä mutta kunnostetuista osista. Kaikin puolin asiallinen laite ajoon.

Verotuksessa vertailupyörä oli halvin Dyna. Sen verosta omavalmistestatuksen ja osien käytettyisyyden perusteella pois 35 %, lopputulos 2850 euroa veroa.

Jäsen Ole W kertokoot itse lisää, jos tahtoo!
« Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu 2017, 08:09:42 kirjoittanut Ole W » tallennettu
013
Full Member
***
  • Riihimäki
  • Viestejä: 370

    vellu Pirinen


    WWW
    « Vastaus #63 : 16 Kesäkuu 2017, 20:37:02 »

    Ensinnäkin Onnittelut, hieno pyörä!

    Pitikö tehdä jarru ja käsittelykokeet vai kelpasko trafille sellaisenaan?
    tallennettu

    "Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" - Benjamin Franklin

    aina oppii jotain uutta kun ostaa halvimman projektin...
    Ole W
    Newbie

    Viestejä: 11


    « Vastaus #64 : 17 Kesäkuu 2017, 08:03:53 »

    Kiitos. Jarru- ja käsittelykokeet kuuluvat vaatimuksiin.


    Ensinnäkin Onnittelut, hieno pyörä!

    Pitikö tehdä jarru ja käsittelykokeet vai kelpasko trafille sellaisenaan?
    « Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu 2017, 08:11:38 kirjoittanut Ole W » tallennettu
    Sivuja: 1 ... 3 4 [5]   Siirry ylös
    Tulostusversio
    Siirry:  


    add banner fakeblock

    Support MMAF

    Finnbikers

    Finnbikers

    Finnbikers

    Facebook