Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Omavalmiste - egen tillverkning

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 30 joulukuu 15, 23:51:11

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Tänään käytiin Sakarin kanssa tapaamassa kunnollisia tullimiehiä ja jouduttiin koppiin. Valmista ei vielä tullut, mutta seuraavassa joitakin yleisen tason ajatuksia. Eivät vielä ehkä lopullisia, mutta suuntaa antavia.

Valtion rakentelupalkinnon myöntämisen pääperiaatteet

Periaatteiltaan valtion rakentelupalkinto tullaan myöntämään, kuten jo kymmenkunta vuotta sitten linjattiin sen aikaisessa autoveron arviointilautakunnassa. Tulli valitsee "lähinnä vastaavan" sarjavalmisteen vertailuajoneuvoksi ja tekee sen verotusarvosta teknisen vähennyksen.

Vertailuajoneuvo

Vertailuajoneuvon valintaa on ehkä helpointa avata H-D-pohjaisen esimerkin kautta. Jos laite on jäykkäperä tai stereoperä, eikä se sisällä mitään sinänsä arvokkaampaa varustelua tai muutakaan arvoa erityisesti nostavaa juttua, vertailupyörä on Dyna. Jos laite on softail-persieellä varustettu, vertailupyöräkin on softail. Big twin on big twin, porsterit ovat porstereita.

Muiden tekniikoiden kanssa vertailupyörän valintaan vaikuttavat esimerkiksi käytetyn koneen merkki ja kuutiotilavuus ym. Varmaan hankalimpia tapauksia tulevat olemaan sellaiset laitteet, joissa tekniikka on jotain erittäin eksoottista. Niinsanotusti normitapauksissa tämä on aika selvää kauraa.

Tekninen vähennys

Arviointilautakunnassa aikanaan sovittiin, että tekninen vähennys on 25 prosenttia. Lähtökohtaisesti se on edelleen se. Mutta vuosien varrella on ollut tapauksia, joissa tulli on oma-aloitteisesti tehnyt tätä suuremmankin vähennyksen. Tuusulassa verolle pantiin pari vuotta sitten omavalmistepaperit saanut shovelhead-tekniikkaan perustuva vekotin, jota verrattiin lähtökohtaisesti uuteen halvimpaan Dynaan. Koska rakkineen kaikki osat olivat kuitenkin enemmän tai vähemmän käytettyjä, tehtiin ylimääräinen tekninen vähennys 20 prosenttia.

Tullimiesten mukaan teknisellä vähennyksellä huomioidaan myös rakennelman "laatukysymyksiä". Tämä tarkoittaa suurinpiirtein sitä, että kötöstys => suurempi tekninen vähennys, ja huippuhieno laatu => pienempi tekninen vähennys, kuitenkin aina vähintään se 25 %.

Harmi sinänsä, että laadukkaasta rakentamisesta joutuu maksamaan enemmän veroa. Nykyisellä lainsäädännöllä tästä ei kuitenkaan oikein pääse yli eikä ali, koska verotusarvo on lähtökohtaisesti pyörän käypä arvo markkinoilla. Hieno vehje nyt vaan maksaa enemmän kuin huono vehje.

Muita kysymyksiä

Meitä huolestutti muun ohella se, miten arvo määritellään, jos esimerkiksi omavalmisteen tekniikka on jotain vanhaa romua, vaikkapa 1970-luvun shovelin kattila ja aski. Tullimiesten mielestä ei ole hyvä idea lähteä hakemaan käytettyä vertailupyörää. Samansuuntaiseen lopputulokseen päästään kuitenkin sitä kautta, että tekninen vähennys voisi olla enemmän kuin 25 prosenttia. Ehkä jopa 50 prosenttia. Tullimies jäikin pohtimaan, voisiko tästä laatia jotain ohjeistusta, jossa määritellään, millaisilla kriteereillä vähennystä voidaan kasvattaa ja lupasi huhtikuun loppuun mennessä lähestyä meitä jonkinlaisella kirjallisella esityksellä aiheesta.

Esimerkkien kautta kun asiaa tullimiehille avattiin, niin ongelmakohdat alkoivat valjeta. Oltiin periaatteessa samaa mieltä siitä, että teknisen vähennyksen kautta pitää päästä tilanteeseen, jossa verotusarvo ei missään olosuhteissa ole suurempi kuin rakkineen todellinen käypä arvo.

Suositeltu prosedyyri menee niin, että ensin konttorille, jossa katsastus. Tämä siksi, että ollakseen ylipäätään verotuskelpoinen pyörän pitää olla myös liikennekelpoinen. Katsastuksen jälkeen sitten veroilmoituksen liitteeksi katsastustodistus, osaluettelo ja kattava setti kelvollisia valokuvia laitteesta. Hämeenlinnan tullimiehet arvioivat näillä perustein, että mihin verrataan ja paljonko vähennystä tehdään.

Paljonko se sitten maksaa?

Kaikenkattavaa vastausta tähän ei oikein voi antaa. Tehtiin kyllä selväksi, että jos rakentelupalkinto on kovin suuri, niin niitä ei sitten tarvitse juuri kellekään jakaa. Tämäkin ymmärrettiin. Kysymys on nyt siitä, mihin tullimies katsoo toimivaltansa riittävän nykyisellä lainsäädännöllä. Ylläolevan perusteella voisi kuitenkin heittää yksinkertaisen esimerkin.

Tehdään uusista osista big twin tekniikkaan perustuva jäykkäperäinen laite, laadultaan asiallinen, eikä mitään ylimääräistä arvoa nostavaa. Vertailupyörä on halvin Dyna ja tekninen vähennys 25 prosenttia. Dynan verotusarvo on 19.110,00 â,¬. Tästä vähennetään 25 %, tulee 14.332,15 â,¬. Veroprosentti big twinin kokoluokassa on 24,4 %, ja veron määrä siten 3.497,13 â,¬.

Tämä on siis tällainen hatusta vedetty esimerkki, enkä takaa mitenkään, että näin tämä tulee menemään. Suuruusluokan tämä kuitenkin osoittaa.

Onhan tuo peijakkaasti rahaa, mutta ehkä siitä kaurapuurodieetillä jotenkin selviää. Huonomminkin voisi olla - olletikin kun ottaa huomioon, että tuo 14 donaa on hyvälaatuisesta uudesta pyörästä vähän alakanttiin oleva arvostus. Ja toisaalta, jos tekee jonkun halvemman tekniikan ympärille rutkunsa, niin vertailuajoneuvokin on halvempi.

Parasta tietenkin olisi, kun ei tarttis maksaa veroa ollenkaan. Se edellyttäisi kuitenkin lainmuutosta, joka taitaa olla vain harhaista toiveajattelua. On tuo verolakien säätäminen sen verran tunnepitoista hommaa.
Long John Stroker

Kiwi

Toihan oli ihan ok. Verovapaus tarkottais että paperillisten pyörien arvo putoais nopeemmin ja niin edelleen, eikä kaikki omavalmisteet oo uusilla moottoreilla. Peukutan edelleen.

Spöke

Ei tuo suuruusluokka kuulosta ollenkaan pahalta. Hyvän pyörän tekemiseen palaa moninkertaisesti tuo määrä. Suurinpiirtein kaikki  ;D
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Rezi

On tuo kuitenkin sen verran suuri tuo veron osuus, että halvasta kilvissä olevasta Shovelista tekee pyörän jotakuinkin samaan hintaan kuin omavalmisteesta. Siis tekniikka ja kasa irtoosia maksaa jonkun tonnin ja siihen päälle arvioitu 3500 euroa on halvan kilvissä olevan Shovelin hinta. Rakentelun halpuutuskampanjalta tämä ei oikein vaikuta. Hyvää tässä on se, että ei tarvitse tuijottaa prosentteja.

Onhan tämä kuitenkin iso asia meille chopperinrakentajafriikeille. Suurkiitos T-bonelle ja kaikille mukana olleille. :)

Tuusulan T-Bone

Tullimies lähestyi ystävällisesti minua sähköpostitse. Mitään jymy-uutisia ei ollut tarjolla, mutta vahvistus tuolle yllä kerrotulle menettelylle sieltä saatiin. Siis näin:

LainaaPeruskaava menee edelleen jo aiemmin linjatun mukaisesti: vastaavan tehdasvalmisteisen arvo -25%. Mutta ajoneuvon teknistä laatua pyritään huomioidaan kokonaisarvioinnissa tarkemmin. Eli -25% koskee ajoneuvoa, joka on valmistettu pääosin (yli 50%) uusista osista nykyaikaisella tekniikalla.

Mikäli ajoneuvo on valmistettu uusista osista vanhalla (veteraani-ikäisellä yli 25 vuotta) tekniikalla tai pääosin käytetyistä osista tai ajoneuvon tekninen laatu on heikko voidaan alennusta lisätä kokonaisarviota käyttäen, jolloin saadaan ajoneuvon verotusarvo paremmin vastaamaan ajoneuvon todellista markkina-arvoa.

Tarkoitus on, että jokainen tapaus tutkitaan melko tarkoin ennen kuin päätös tehdään. Mitään tämän kummallisempaa ohjeistusta ei ole toistaiseksi tulossakaan, joten tällä on mentävä.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Ja nyt sitten TraFi julkaisi uudet jutut omavalmisteille:

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/4172/uusi_maarays_kaksi-_ja_kolmipyoraisten_ajoneuvojen_nelipyorien_niiden_peravaunujen_seka_kevyiden_sahkoajoneuvojen_rakenteesta_ja_varusteista

Uusi määräys tulee voimaan 1.7.2016, siis perjantaina.

Joitakin pikku kevennyksiä tehtiin myös muihin kuin päästö- ja meluvaatimuksiin. Esimerkiksi valolaitteiden asennusvaatimuksista saa poiketa, kunhan geometriset näkyvyysvaatimukset täyttyvät. Omavalmisteelta vaaditaan jarrutesti, mutta ei käsittelykoetta, ohjattavuudesta varmistuu tuon mukaan katsastaja.

Myös ulkomailta tuotujen sarjavalmisteiden vaatimuksia helpotettiin hiukan: Amerikan, Kanadan ja Japanin vaatimukset kelpaavat nyt joiltakin osin sellaisinaan. Tämä vastaa pitkälti autopuolen tilannetta nyt.

Diesel- ja sähkömoottoristen osalta lainsäädännössä on vielä käytännön esteitä omavalmisteen leimaamiseksi, mutta bensamoottoristen osalta nyt pitäisi olla lainsäädännön puolesta setit kunnossa. Jos valmistenumero on plakkarissa, niin perjantaina voi mennä konttorille.
Long John Stroker

mista

Jäykkäperä muutos vaatii käsittelykokeen, mutta omavalmiste ei?
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: mista - 07 heinäkuu 16, 16:23:14
Jäykkäperä muutos vaatii käsittelykokeen, mutta omavalmiste ei?

Ei jäykkäperämuutos vaadi käsittelykoetta. Kopteriksi sahaaminen vaatii. Paitsi nyt siis omavalmisteissa, joissa kopteriosastollakin riittää pelkkä jarrukoe.

Melko vähäisessä määrin näitä on muuten touhuttu. Ehkä se vero pelottaa, siitä on meikältäkin eniten kyselty. Yllä on paras arvio veron määrästä mitä osaan antaa, sillä on mentävä.
Long John Stroker

mista

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 22 heinäkuu 16, 20:03:08
Lainaus käyttäjältä: mista - 07 heinäkuu 16, 16:23:14
Jäykkäperä muutos vaatii käsittelykokeen, mutta omavalmiste ei?

Ei jäykkäperämuutos vaadi käsittelykoetta. Kopteriksi sahaaminen vaatii. Paitsi nyt siis omavalmisteissa, joissa kopteriosastollakin riittää pelkkä jarrukoe.

Melko vähäisessä määrin näitä on muuten touhuttu. Ehkä se vero pelottaa, siitä on meikältäkin eniten kyselty. Yllä on paras arvio veron määrästä mitä osaan antaa, sillä on mentävä.

Jäykkäperämuutos vaatii vain jarrukokeen?
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

mista

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 18 elokuu 16, 08:39:47
Juuh.

Missäs hintaluokassa se liikkuu näinä päivinä? Ei sillä, että mä läpi pääsisin :)
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Wii

Onko näitä omavalmisteita rekistreröity? Miten meni?

Mr Smith

Kuinkas jenkkipajan rakentaman "omavalmisteen" esim. Big dog tai vastaava,kuinka kovat talkoot vaatii että saa kilpiin?
Jos esim vm.2003 Titlellä oleva jäykkäperä. Jarrutestillä tietysti tuosta jäykkyydestä selviää,mutta mitä kaikkea muuta dokumenttia vaaditaan,vaatimuksen mukaisuustoditus kun tuollaiseen ei varmaan mistään saa.

Kiwi

Jos se bigdog on jenkeissä ollu semmosenaan rekisterissä nii ei sitä suomessa tartte omavalmisteena rekisteröidä. Sehän on jo valmiiks ison koiran identiteetillä, eikä runkoa ole muutettu joten ei oikeen järkeä suuremmille jarrutesteille. Toki perus katsastuksen mentävä läpi (valot ym.)

Sedällä on tuommonen Big Dog, eipä se suuria vaatinu muuta ku kunnostusta...

Mr Smith

Kuinka mahtaa olla vaatimuksenmukaisuus todistuksen laita tuollaiseen pajan rakentamaan pyörään, joka on ollut jenkeissä rekisterissä jollakin "pajan" identiteetillä? No jos tuollaisia tulee hankittua niin kai se on helpoin kierrättää toisen Eu maan kautta ja sitten vasta suunnitella tänne rekisteröiömistä,nykymenolla kyl parempi vaikka jäisikin etelä helsingin kilpiin  ;D