Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Omavalmiste - egen tillverkning

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 30 joulukuu 15, 23:51:11

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Kansalaiset - metwurst.

Vuoden 2016 kynnyksellä ilmoitan täten, että kohta niitä saa Suomessakin kilpiin, nimittäin omavalmistemoottoripyöriä. Valtioneuvosto on tänään 30. joulukuuta armon vuonna 2015 klo 13.45 pidetyssä istunnossaan hyväksynyt muutoksen asetukseen ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista. Asetukseen lisätyt uudet säännöt löytyvät täältä:

http://valtioneuvosto.fi/delegate/file/9417

Uusia sääntöjä sovelletaan L3e-, L4e- ja L5e-luokkien ajoneuvoihin, kansankielellä piikkistä suurempiin kaksipyöräisiin ja sivuvaunulla varustettuihin motskareihin sekä trikeihin. Asetustasolla säädetään pakokaasupäästöistä ja metelistä.

Hiukan kryptisesti muotoiltu uusi pakokaasupäästöjä koskeva sääntö tarkoittaa, että päästövaatimus on sama kuin sellaisilla sarjavalmisteisilla pyörillä, joissa ei vielä vaadittu katalysaattoria. Meluvaatimus yli 175 cc pyörillä puolestaan on 103 dB(A) paikallaan mitattuna, mikä on sama arvo kuin 1991 tai uudempien muutoskatsastuksessa. Käytännössä tämä merkitsee, että kohtuullisella vaivannäöllä näistä vaatimuksista selviää kunnialla läpi.

Omavalmisterakennukselle on myös sekä määrällinen että laadullinen rajoitus.

Määrällinen rajoitus on 150 kpl vuodessa. Valmistenumerot antaa TraFi sitä mukaa, kun niitä haetaan. Miksi näin? No etupäässä viranomaisen mielenrauhan ylläpitämiseksi: vaikka homma menisi aivan spedeilyksi, niin omavalmisteita ei tule enempää kuin se 150 kpl vuodessa. Haittaakse? Tuskin. Ruåtsalaiset, joilla tästä on 35 vuotta meitä pitempi kokemus, leimaavat öpaut 80 kpl egen tillverkning-motskareita vuodessa. Tästä päättelisin, että 150 kpl piisaa kyllä meidän tarpeisiimme.

Laadullinen rajoitus kuuluu seuraavasti:

LainaaYksilöllisesti valmistettu L3e-, L4e- ja L5e-luokan ajoneuvo, jonka osista osa on yksilöllisesti valmistettuja tai sarjavalmisteisista osista merkittävässä määrin muutettuja ja jonka osista enintään 50 prosenttia on peräisin samasta sarjavalmisteisesta ajoneuvomallista...

Lopusta alkuun päin esittäen tämä merkitsee ensinnäkin nykyisen prossasääntelyn kolikon kääntöpuolta: lähtökohtaisesti vaihtamalla vähintään puolet minkä tahansa sarjavalmisteen osista toisiin identiteetti katoaa ja syntyy omavalmiste. Jotta sarjavalmistuksen vaatimuksia ei pääsisi kiertämään sillä, että ostaa kaksi uutta samanlaista prätkää ja vaihtaa niiden osista puolet keskenään ristiin, päätettiin vaatia myös, että ainakin osa osista on yksilöllisesti valmistettuja tai sarjavalmisteosista merkittävässä määrin muokattuja. Runko, peltiosat jne. Toisin sanoen omavalmisteprätkässä pitää näkyä käsityö - eli se asia, jota tällä koko jutskalla haluttiinkin tukea.

Vaikka tämä asetus tulee voimaan perjantaina, niin ihan vielä ei olla kaikilta osin maalissa. Loput asiat, kuten valaisin-, taustapeili- sun muut vaatimukset säädetään TraFi:n määräyksellä. Siinä säädetään myös tuolle pakokaasupäästövaatimukselle osoittamistapa, jonka on tarkoitus olla mittaus konttorilla, häkäraja-arvo 4,5 %.

Uudeksi TraFi:n määräykseksi on skrivailtu MMAF:n leirissä jo esitys, mutta sitä päästään TraFi:n kanssa joogaamaan yksityiskohtaisesti vasta ensi vuoden puolella. Mitään mullistavia juttuja siinä ei enää kuitenkaan tule, jotain pieniä kevennyksiä sinnetänne. Periaatetasolla asiasta on jo pari vuotta TraFi:n kanssa keskusteltu, eikä vastalauseita ole toistaiseksi kuulunut.

Lopputuloksena vaatimustaso omavalmisteilla tulee olemaan suurin piirtein sama kuin 1991-2003 käyttöönotetuilla sarjavalmisteilla. Sillä ei välttämättä periodcorrect oldskoolchopperia tehdä (ainakaan laillisesti, koska vilkut, nopeusmittari ja paistinpannun kokoiset peilit). Mutta samalla viivalla ollaan kuitenkin ruåtsalaisten kanssa.

Koska elämme Suomistoliitossa, on TraFi:n määräyksen lisäksi vielä yksi toinenkin risti kannettavana. Nimittäin valtion rakentelupalkinto. Omavalmisteen verotus on aika hämärän peitossa oleva asia. Alustavissa keskusteluissa eduskunnan valtiovarainvaliokunnan, valtiovarainministeriön ja veroviranomaisen kanssa on oltu sinänsä yksimielisiä siitä, että veron ei tarvitse olla erityisen suuri. Mutta kuinka paljon se sitten on? Sitä pääsemme selvittämään ensi vuoden puolella. Suhtaudun kuitenkin luottavaisesti siihen, että tämäkin asia ratkeaa jotenkin kohtuullisella tavalla. Tahtotila kuitenkin kaikkialla tuntuu olevan, että nyt nämä sallitaan, eikä verottajallakaan ole intressiä tappaa hyvää harrastusta.

Tämän asian kanssa painiskelu on kestänyt aika monta vuotta. Erilaisia kafkamaisen huvittavia byrokratian kiemuroita on riittänyt siinä määrin, että mikään ei ole edennyt suunnitelmien mukaan, ja olen itsekin pudonnut kärryiltä monta kertaa. Jopa virkamiehet itsekin ovat puistelleet päitään byrokratian ihmeellisyyksille. Ehkäpä laadin joskus muistelmat, joissa kuvaan prosessin yksityiskohtaisesti - sanellen, samalla kun istun päissäni paskahuusissa.

Joka tapauksessa jonkinlaista valoa tunnelin päässä näkyy nyt: tuo yllä linkattu asetus on faktaa, ei fiktiota. Tästä on vissiin hyvä jatkaa eteenpäin.
Long John Stroker

Spöke

KIITOS ja kumarrus! Hra Morgan olkoon Teidän Sielunne kanssa. Ompa tekemistä tuleville vuosille.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

callahan

Kyllä tässä on taas lakin nostamisen paikka. Ison kiitoksen osoitan täältäkin suunnasta kaikille tämän asian eteen punnertajille. Loistavuutta !
- In MMAF we trust -

Vette427

Suuret kiitokset täältäkin. Upeaa työtä ja paneutumista asiaan ja hieno saavutus. Hattu lähtee päästä myös täällä. Upeaa!
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Markus76

Jaahans totta tulossa mitä on odotettukin... Kiitos T-luulle ja kumppaneille, kovasta ja mutkaisesta savotasta.
Byrokratian luvatussa kekkoslovakiassa..   ;D
-Panheads mc-

Tuusulan T-Bone

Jotenki mulla oli noita värkätessä mielessä Lievestuore - Haapavesi - Kärsimysmäki akseli... ;D
Long John Stroker

Raimo-Raato

A.K.A. Rambe

hapi

Täytyykö uuden ohjeen mukainen omavalmiste käyttää jarrutestissä sen ollessa jäykkäperä ja/tai pitkäkeula ?
British MCC Vierumäki

Jussi


maick

Huikeeta! Valtavan iso kiitos! May the Laws be with you.

Choppers_Forever


Jude


ezmo

Eiku Tuusulanjärvestä naaraamaan sinne heitettyjä aihoita....

KIITOS!!!!!!!
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

KK

Ei voi muuta sanoa, kuin hattua nostaa  ;D
Arvostan!
F.U.

SanttuS

Epätodellista!!
Suuri kiitos ponnisteluista!
Verotuksen lisäksi herää myös kysymys laitteiden vakuutuksista?
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista