Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Omavalmiste - egen tillverkning

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 30 joulukuu 15, 23:51:11

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Ei mullakaan on kaasutinkokemusta aiheesta kuin kuulopuheelta että on onnistunut sekin.
Omaan kikastukseeni laitoin suosista ruiskun ja lambda-takaisinkytkennän eli seos on kohdallaan automaattisesti oli polttoaine mitä sorttia tahansa.

Pakokaasupäästötestissä lisätty etanoli bensiinin seassa antaa puhtaamman tuloksen mutta jokin taho voi tuomita se huijaukseksi.

Make

Etanolipohjaiset tuotteet voidaan edelleen jättää rallijuomaksi niin halutessamme myös omavalmisteiden osalta.
Olisi mahdoton ajatus, että googlaamalla yksinkertaisia hakusanoja käyttäen saisi Euro 1- päästönormin raja-arvot kännykän ruudulle virallisten tahojen puolesta. Onneksi löytyi edellisten lakien ajalta T-Bonen aukikirjoittamaa tekstiä MMAF:n forumilta.
Jokatapauksessa nuo kyseessä olevat päästörajat ovat sellaiset, että niistä ovat selvinneet aikoinaan takatuuppariskodat, nappisilmäladat sekä talbotit. Eli terveelle nelitahtimoottorille niiden alitus ei tule olemaan ongelma.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

race-ace

Hei

Olikos kellään tiedossa miten toi verotus menee nykyisin uusissa pyörissä.
Siis paljonko autoveroa on uuden pyörän hinnassa ;D.
Siis uudesta omavalmisteestahan joutuu tuon veron maksamaan.

Oma vanha tietoni olis että veroa olisi yli 750cc pyörässä 24,4% liekkö tämä
vielä voimassa oleva määrä ???

-AnA-

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 01 tammikuu 16, 20:02:28
Lainaus käyttäjältä: SanttuS - 01 tammikuu 16, 13:05:27
Onko tämän myötä jatkossa myös mahdollista rekisteröidä Suomeen muualla tehdyt omavalmisteet? Esim just Ruotsalaiset?

Onhan näitä jo nytkin saanut rekisteröityä, useitahan on kilvissä.

On, muttei kovin uusia, koska sitä päästölappua ei ole saanut mistään.

Teoriassa omavalmisteiden uusia vaatimuksia pitäisi soveltaa myös ulkomailta tuotuihin omavalmistepyöriin, jotka täyttävät omavalmisteen määritelmän (käsityötä). Miten tämä käytännössä tapahtuu, se jää nähtäväksi. Määritelmän kanssa voi tulla näyttövaikeuksia, jos rakentajasta ei ole haisuakaan. Toisaalta, määritelmä on tarkoituksella hiukan avoimesti muotoiltu, käytäntö tulee näyttämään, miten sitä tulkitaan.

Pakokaasupäästöarvoista pääsee läpi vanhemmallakin raudalla edellyttäen, että rauta on kunnossa ja säädöissään. Liian rikkaalla ei saa olla.
Long John Stroker

Kokkonen

Kokkonen yhtyy kiittäjien kuoroon ja kumartaa syvästi Tuusulan ja kumppaneiden suuntaan.

Vielä tarkentava kysymys: kuuluvatko 125cc mp:t  asetuksen piiriin?
Nimim: nuoriso kyselee jo....

"Uusia sääntöjä sovelletaan L3e-, L4e- ja L5e-luokkien ajoneuvoihin, kansankielellä piikkistä suurempiin kaksipyöräisiin ja sivuvaunulla varustettuihin motskareihin sekä trikeihin. Asetustasolla säädetään pakokaasupäästöistä ja metelistä."
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 04 tammikuu 16, 11:33:26
Vielä tarkentava kysymys: kuuluvatko 125cc mp:t  asetuksen piiriin?

"Uusia sääntöjä sovelletaan L3e-, L4e- ja L5e-luokkien ajoneuvoihin, kansankielellä piikkistä suurempiin kaksipyöräisiin ja sivuvaunulla varustettuihin motskareihin sekä trikeihin. Asetustasolla säädetään pakokaasupäästöistä ja metelistä."


Juu, kuuluvat. L3e sisältää piikkiset. Mopot (L1e ja L2e) eivät toistaiseksi kuulu.

Mun moga tossa aloitusviestissä.
Long John Stroker

GlennHughes

Arsch!

jannu

Kiitos myös täältä "alihankkijaosastolta", lamppu tullee palamaan verstaalla pitkään tulevaisuudessakin.. :D

Natking

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 tammikuu 16, 08:51:55
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 01 tammikuu 16, 20:02:28
Lainaus käyttäjältä: SanttuS - 01 tammikuu 16, 13:05:27
Onko tämän myötä jatkossa myös mahdollista rekisteröidä Suomeen muualla tehdyt omavalmisteet? Esim just Ruotsalaiset?

Onhan näitä jo nytkin saanut rekisteröityä, useitahan on kilvissä.

On, muttei kovin uusia, koska sitä päästölappua ei ole saanut mistään.

Teoriassa omavalmisteiden uusia vaatimuksia pitäisi soveltaa myös ulkomailta tuotuihin omavalmistepyöriin, jotka täyttävät omavalmisteen määritelmän (käsityötä). Miten tämä käytännössä tapahtuu, se jää nähtäväksi. Määritelmän kanssa voi tulla näyttövaikeuksia, jos rakentajasta ei ole haisuakaan. Toisaalta, määritelmä on tarkoituksella hiukan avoimesti muotoiltu, käytäntö tulee näyttämään, miten sitä tulkitaan.

Pakokaasupäästöarvoista pääsee läpi vanhemmallakin raudalla edellyttäen, että rauta on kunnossa ja säädöissään. Liian rikkaalla ei saa olla.
Niin, tämä kyllä kiinnostaa. Eli että miten noita ulkomailla tehtyjä omavalmisteita käsitellään tulevaisuudessa.
Toki niitä itellä on jo 3 kilvissä ettei sikäli mitään paniikkikohtausta tule mutta kun aihioita tuolta isomman, ja pienemmän meren takaa koko ajan pistää silmään.

Suurkiitokset täältäkin massiivisesta taistelusta, jokohan nyt sen sokeriruokovirvokkeen sais laahattua sinne asti....
Just trying to be different (like everyone else)

Natking

Niijuu, ja tuossa etanolissa on 15-30% bensaa, tilanteesta ja erästä riippuen. Muutenkin on aika suuret toleranssit tossa sopassa. Erittäin hankalaa ollut sen käyttö mm. kilpalaitteissa. 
Säätöjen kanssa siis aikamoista pelaamista kun joka kerta kun käyt jakajalla niin ei tiedä mitä letkusta tulee.

http://www.st1.fi/files/12697/RE85_tuotetieto_joulu2014.pdf
Just trying to be different (like everyone else)

Motomatti

Lainaus käyttäjältä: Natking - 21 tammikuu 16, 09:40:58
Säätöjen kanssa siis aikamoista pelaamista kun joka kerta kun käyt jakajalla niin ei tiedä mitä letkusta tulee.

Sitä varten pakoputkessa on lämmitettävä lambda-anturi jolla on moottorinohjauksen kanssa suljettu kierto. Säätö tapahtuu siis annettujen parametrien mukaan pakoaasun jäännöshappitiedon mukaan niin että seossuhde on kohdallaan riippumatta sisältövaihteluista.

Kaasutinmoottorissa ei tietenkään edellämainittu päde.

Tuusulan T-Bone

TraFi:sta pyysivät välittämään sellaista tietoa, että älkää sännätkö omavalmisteiden tai valmistenumeropyyntöjen kanssa konttoreille ihan vielä. TraFi tarvitsee hiukan aikaa raapia prosessinsa ja sen uuden määräyksensä kuntoon.

Mielestäni kohtuullinen pyyntö. Ei oo ihan ajokelitkään vielä.
Long John Stroker

mirka

Kiitos T-bone et co.

T-bonehan on tuossa viimeisimmässä Tekniikka ja Taloudessa melkein kolmossivun tyttönä eli vikalla aukeamalla ja kertoo  tätä ilosanomaa,,,

Tuusulan T-Bone

Se otti tuo TraFi ja ilmoitti ryhtyvänsä jakamaan omavalmisteille valmistenumeroita hakemuksesta. TraFi:n opastus aiheesta täällä:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/yksilollisesti_valmistettu_l-luokan_ajoneuvo

Hyvä, että asiat edistyvät, eikä jäädä tuleen makaamaan. Joitakin kysymyksiä tuo kumminkin varmaan tulee herättämään. Yhteen kysymykseen koetan vastata seuraavassa.

Hakemuslomakkeeseen sisältyy osaluettelo, joka pitää täyttää. Sen avulla TraFi alustavasti tutkii, että:

1. osista vähemmän kuin 50 prosenttia on peräisin samasta sarjavalmisteisesta motskarimallista, ja että

2. ainakin osa osista on kokonaan itse tehtyjä tai merkittävästi tehdasosista modattuja.

Kohta 1. on selkeää kauraa, mutta kohtaan 2. sisältyy tulkinnanvaraa. Hakijan pitää tässä itse ottaa kantaa siihen, mikä on merkittävästi tehdasosasta muutettua.

Kukaan ei tässä kohtaa vielä varmuudella tiedä, mikä täyttää vaatimuksen merkittävästi muutetusta osasta, sehän riippuu tietenkin myös siitä, mistä osasta on kyse. Arvelen, että jos TraFi:lla on jostain yksityiskohdasta kysyttävää, pyytävät sitten hakijalta lisätietoja tarpeen mukaan.

Aika näyttää, miksikä tämä tästä muotoutuu. Tässä kohtaa on tärkeää muistaa myös, että TraFi:n myöntämä valmistenumero ei automaagisesti merkitse, että omavalmisteen määritelmä myös todellisuudessa täyttyy - sen päätöksen tekee katsastaja siinä vaiheessa kun kapistuksen kanssa ollaan konttorilla syynissä. Tämä on vasta jonkinlainen alkusyynäys, että kannattaako edes yrittää. Mutta varmaan ihan hyvä näin, samallahan TraFi katsoo sen perään, ettei joku yksi taho valtaa kaikkia sataaviittäkymmentä numeroa hetimiten.

Huomenna pitäis mennä tulliin keskustelemaan valtion rakentelupalkinnon suuruudesta.
Long John Stroker

Motomatti

Lainaavaltion rakentelupalkinnon suuruudesta.
Lienee kynnyskysymys eläkeläisen tuloilla että alkaako ikinä ollenkaan mitään.